Ik zou verder gegaan zijn in andere sector.En dan was je weer in loondienst verder gegaan allicht? Dus op zich dan geen ramp?
Maar wel ´onozele´ kosten voor die 3 jaar als zelfstandige te werken als je weer als werknemer moet starten.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik zou verder gegaan zijn in andere sector.En dan was je weer in loondienst verder gegaan allicht? Dus op zich dan geen ramp?
Pfff, altijd dat muggeziften met die boekhoudersSeptember heeft vanaf nu een extra dag om te factueren!

Ook altijd een mooi welkom van de belastingadministratie, in andere landen krijg je dan een brief met, "hey, tof dat je een nieuwe zaak hebt, we zien echter dat je je eerste aangifte niet ingediend hebt, kan je dat nog in orde maken, of we gaan uiteindelijk niet anders kunnen dan een boete sturen?". In België is dat gewoon meteen een boete, kwestie van meteen te tonen hoe de verstandhouding zit met de fiscus.Ik ben sinds oktober zelfstandige in bijberoep. Heb mij geregistreerd in Oktober bij Xerius. Maar ik zie dat ik hier een boete moet betalen omdat ik geen BTW aangifte hebt gedaan voor Q3, dat dus tot eind september loopt. Kan dit?
Goh, heb reeds een aantal kleine "aanvaringen" gehad met de btw administratie, en zonder fout telkens ze zagen dat het gewone "menselijke" fouten waren en niet bewust gefoefel, hebben ze steeds de boete volledig kwijtgescholden, wat volgens de letter van de wet ze niet moesten doen!Ook altijd een mooi welkom van de belastingadministratie, in andere landen krijg je dan een brief met, "hey, tof dat je een nieuwe zaak hebt, we zien echter dat je je eerste aangifte niet ingediend hebt, kan je dat nog in orde maken, of we gaan uiteindelijk niet anders kunnen dan een boete sturen?". In België is dat gewoon meteen een boete, kwestie van meteen te tonen hoe de verstandhouding zit met de fiscus.
Ook altijd een mooi welkom van de belastingadministratie, in andere landen krijg je dan een brief met, "hey, tof dat je een nieuwe zaak hebt, we zien echter dat je je eerste aangifte niet ingediend hebt, kan je dat nog in orde maken, of we gaan uiteindelijk niet anders kunnen dan een boete sturen?". In België is dat gewoon meteen een boete, kwestie van meteen te tonen hoe de verstandhouding zit met de fiscus.
Work-life balance op dit moment is eigenlijk fantastisch. Ben in principe mijn eigen baas; Steeds Amerikaanse managers die best veel vrijheid geven, natuurlijk moeten targets behaald worden.Hmm, is toch al iets moeilijker om van een no-brainer te spreken. Ik ken je markt totaal niet dus neem mijn mening met een korrel zout.
Als je een goed beeld hebt van de markt en je ziet nog mogelijkheden naast je huidige positie, is het zeker de moeite waard, maar dat lijkt me toch een belangrijke.
Hoe is de work-life balance op dit moment? Ook al die extra's als werknemer tikken aan.
Wel... dát zou ideaal zijn. Feit is dat huidige WG amper met zelfstandige-statuut werkt...Amerikaanse Multinational die zich weinig aantrekt van de 'Belgische fiscale realiteit'. Zelfs Senior-VP level is steeds op WN-basis.Relevante vraag denk ik: kan je niet freelance starten bij huidige werkgever? Aangezien je daar vermoedelijk een mooie traject hebt afgelegd (33 en Associate Director - hoedje af) denk ik dat je qua werkzekerheid safe zit, en zeker in zo een functie.
De 210 dagen zijn inderdaad conservatief. Heb kleine kinderen (wat menig virus met zich meebrengt), dus dek me daar in voor evt. enkele ziektedagen, vandaar 210 ipv 220.Zijn loon als werknemer is natuurlijk ook niet slecht hé, je mag je niet blindstaren op die 4600€ net.
Zuiver het loon is eigenlijk al ergens tussen de 6,000€ en 7700€/maand (loon + range van zijn jaarlijkse bonus + 13de en 14de maand + vakantiegeld gedeeld door 12), waar hij 11 maand voor moet werken.
Als freelancer lijkt hij het wel iets rustiger/conservatiever te willen doen (+- 50 dagen niet gewerkt of toch niet factureerbaar per jaar), ook reeds verrekend door Apelords in zijn netto schatting daar de meeste freelancers uitgaan van 220 dagen/jaar factureerbaar.
Zijn netto met 20 à 45% verhogen is natuurlijk niet slecht en bijna een no-brainer.
Aan 800€ dayrate is het verschil met zijn "loondienst" inkomen niet zo héél groot meer.
Aan 210 dagen/jaar gaat dat iets van een 760€ * 10 worden (7600€/maand netto).
Dat is uiteindelijk maar net even veel als een "goed" jaar als werknemer met max bonus.
To be fair, op jouw leeftijd met kleine kinderen, reken gewoon op 210 dagen om ook wat uw kinderen te zien opgroeienDe 210 dagen zijn inderdaad conservatief. Heb kleine kinderen (wat menig virus met zich meebrengt), dus dek me daar in voor evt. enkele ziektedagen, vandaar 210 ipv 220.
.Een BV opstarten om dan na een jaar terug af te sluiten, zo fantastisch is dat ook allemaal niet héEn dan was je weer in loondienst verder gegaan allicht? Dus op zich dan geen ramp?

Hoezo? Je hebt kosten gemaakt maar je hebt enorm veel nieuwe kennis opgedaan en je zal er financieel (zelfs met het opstarten en weer afsluiten) niet op achteruit gegaan zijn op een jaar tijd...Een BV opstarten om dan na een jaar terug af te sluiten, zo fantastisch is dat ook allemaal niet hé![]()
Goh, heb reeds een aantal kleine "aanvaringen" gehad met de btw administratie, en zonder fout telkens ze zagen dat het gewone "menselijke" fouten waren en niet bewust gefoefel, hebben ze steeds de boete volledig kwijtgescholden, wat volgens de letter van de wet ze niet moesten doen!
Mja, ik wil ze nu niet goedpraten de FOD Financiën want er kan véél beter maar je krijgt wel degelijk van de btw een brief met de mededeling 'Toekenning van uw btw-nummer' en wanneer je uw eerste btw-aangifte moet indienen + andere info. Het is nu niet dat ze u compleet in het donker laten...
Zijn de oprichtingskosten, alle goodwill en moeite dan geen 'verlies' na 1 jaar?Hoezo? Je hebt kosten gemaakt maar je hebt enorm veel nieuwe kennis opgedaan en je zal er financieel (zelfs met het opstarten en weer afsluiten) niet op achteruit gegaan zijn op een jaar tijd...
Dus ik zie het probleem niet?
80% van de mensen in deze thread zitten in deze situatie. Ja, dat is de moeiteZijn de oprichtingskosten, alle goodwill en moeite dan geen 'verlies' na 1 jaar?
Als ik ooit terug zelfstandig word, en dan specifiek freelancer in een vennootschap, zal de klant toch wel in z'n buidel mogen tasten.
Totaal jaarlijkse facturatie excl. BTW min:
Is het echt wel de moeite als freelancer met één opdrachtgever? Met meerdere opdrachtgevers/klanten kan je de kosten goed verspreiden en heb je ook meer zekerheid, maar met één enkele kan je plots zonder inkomsten vallen.
- Kost accountant
- Vennootschapsbelasting
- Vennootschapsbijdrage
- Sociale bijdragen
- Provinciebelasting (hier toch zowel privé + vennootschap apart)
- Verzekering BA
- Vezekering rollend materieel
- Brandstof/energie rollend materieel
- Onderhoud rollend materieel (keuring, banden, herstellingen)
- Andere belastingen, rollend materieel e.d.
- ...

Mooi loon, en mooi contractvoorstel!Dag allen,
Ben nieuw in de freelance-wereld. Al tijdje research aan het doen, en nu recent een offer gekregen.
), goeie indexatie, 2x na elkaar de 35kEUR bonus, etc. Je zou moeten zot zijn om te veranderen.Als IT'er? Natuurlijk is dat de moeite.Zijn de oprichtingskosten, alle goodwill en moeite dan geen 'verlies' na 1 jaar?
Als ik ooit terug zelfstandig word, en dan specifiek freelancer in een vennootschap, zal de klant toch wel in z'n buidel mogen tasten.
Totaal jaarlijkse facturatie excl. BTW min:
Is het echt wel de moeite als freelancer met één opdrachtgever? Met meerdere opdrachtgevers/klanten kan je de kosten goed verspreiden en heb je ook meer zekerheid, maar met één enkele kan je plots zonder inkomsten vallen.
- Kost accountant
- Vennootschapsbelasting
- Vennootschapsbijdrage
- Sociale bijdragen
- Provinciebelasting (hier toch zowel privé + vennootschap apart)
- Verzekering BA
- Vezekering rollend materieel
- Brandstof/energie rollend materieel
- Onderhoud rollend materieel (keuring, banden, herstellingen)
- Andere belastingen, rollend materieel e.d.
- ...
Niet voor wat men terug krijgt van de overheid/sociale zekerheid.80% van de mensen in deze thread zitten in deze situatie. Ja, dat is de moeite![]()
Wel... dát zou ideaal zijn. Feit is dat huidige WG amper met zelfstandige-statuut werkt...Amerikaanse Multinational die zich weinig aantrekt van de 'Belgische fiscale realiteit'. Zelfs Senior-VP level is steeds op WN-basis.
Nu twijfel ik wel om - als ik beslis niet op de opportuniteit in te gaan - wel evt. een visje te gooien naar mijn werkgever of er in de toekomst niets mogelijk is als zelfstandige-statuut, maar vrees ervoor.
Dan heb je het over de kost van de belastingen/sociale zekerheid etc. Dat heeft op zich niets te maken met het scenario je krijgt X EUR als zelfstandige en houdt er X EUR van over, waar we nu over bezig zijn. En dat is eerlijk gezegd een discussie waar al decennia lang over wordt gezeverd, we moeten heus niet alles herleiden tot "de overheid godverdekke kl**tzakken". Dacht trouwens dat jij in het buitenland woont en er dus sowieso geen last van hebt?Niet voor wat men terug krijgt van de overheid/sociale zekerheid.
Tijd dat we hier in België ook eens een DOGE (Department of Government Efficiency) oprichten.
Dit wil ik ook wel eens even benadrukken.Dan heb je het over de kost van de belastingen/sociale zekerheid etc. Dat heeft op zich niets te maken met het scenario je krijgt X EUR als zelfstandige en houdt er X EUR van over, waar we nu over bezig zijn. En dat is eerlijk gezegd een discussie waar al decennia lang over wordt gezeverd, we moeten heus niet alles herleiden tot "de overheid godverdekke kl**tzakken". Dacht trouwens dat jij in het buitenland woont en er dus sowieso geen last van hebt?
Maar dus jazeker, zelfs voor 1 jaar is het absoluut de moeite, ook al heb je de notariskost/kost boekhouder (+ de nodige belastingen/taxen). Niet alleen het financiële maar vooral ook de kennis die je verwerft. Voor mij is dat natuurlijk extra handig gezien we vele managementvennootschappen als klanten hebben en ik dus weet waarover ik het heb als ik met hen praat over hun situatie, die kennis zal natuurlijk niet voor elk beroep "meegenomen" zijn.