Freelancers & Ondernemers

Vraag mij af wat reden is van het faillissement, meer dan factuurtjes doorsturen en marge incasseren doen die toch niet.
Met alle respect, maar als het allemaal zo simpel was, waarom doe je het dan zelf niet?
Dus neen, die doen veel meer dan dat alleen. Je kan ook altijd eens gaan piepen op nbb.be voor hun jaarrekeningen.

Vraag mij af wat reden is van het faillissement, meer dan factuurtjes doorsturen en marge incasseren doen die toch niet.
Volgens hun jaarrekening hadden ze 37 miljoen omzet, dat is 3 miljoen per maand die je mogelijks als cash in de onderneming hebt. God weet wat daar allemaal mee gebeurt.

Er zijn genoeg voorbeelden van uitzendbureaus die vastgoed, voetbalclubs, TV zenders, horlogemerken,... gekocht hebben. Allemaal goed en wel, maar 'when shit hits the fan' kan het heel snel keren.

Laatst bewerkt:
Volgens hun jaarrekening hadden ze 37 miljoen omzet, dat is 3 miljoen per maand die je mogelijks als cash in de onderneming hebt. God weet wat daar allemaal mee gebeurd.

Er zijn genoeg voorbeelden van uitzendbureaus die vastgoed, voetbalclubs, TV zenders, horlogemerken,... gekocht hebben. Allemaal goed en wel, maar 'when shit hits the fan' kan het heel snel keren.
Ja er blijft natuurlijk een hoop geld op de rekening staan en dat moet natuurlijk opbrengen. Te grote risico's die niet gedekt kunnen worden als de boel de mist ingaat.

Volgens hun jaarrekening hadden ze 37 miljoen omzet
Voila, dat komt dus niet door 'niets' te doen. Heel veel networking en reclame. Genk heeft toch de Cegeka Arena niet? Dat kost enorm veel geld, in ruil mogen ze dan iedere thuismatch socializen tijdens het diner voor de wedstrijd. Tegenwoordig heeft een deftige KMO met 20 man personeel 14 managers, 1 CEO en 5 man die het 'echte' werk doen. 75% is wekelijks op zoek naar nieuwe klanten of onderhoudt de huidige klanten.

Ja er blijft natuurlijk een hoop geld op de rekening staan en dat moet natuurlijk opbrengen. Te grote risico's die niet gedekt kunnen worden als de boel de mist ingaat.
Moet dat voor een HR dienstverlener? Geld zou daar hoofdzakelijk moeten dienen om je business draaiende te houden en voldoende werkkapitaal te voorzien, niet om te gaan beleggen op risicovolle zaken. Lijkt me trouwens straf dat ze een verkeerde investering gemaakt zouden hebben, zowat alle assets (goud, aandelen, crypto, ...) zit in stijgende lijn en die investeringen doe je normaalgezien met geld dat je uit de vennootschap haalt.
Als ik hun jaarrekening bekijk zie ik vooral een enorme uitgave aan "aankopen handelsgoederen", geen idee wat ze daaronder hebben ingebracht.

Moet dat voor een HR dienstverlener? Geld zou daar hoofdzakelijk moeten dienen om je business draaiende te houden en voldoende werkkapitaal te voorzien, niet om te gaan beleggen op risicovolle zaken. Lijkt me trouwens straf dat ze een verkeerde investering gemaakt zouden hebben, zowat alle assets (goud, aandelen, crypto, ...) zit in stijgende lijn en die investeringen doe je normaalgezien met geld dat je uit de vennootschap haalt.
- Vastgoed
- Wagens
- Personeel....
Volgens hunzelf/de commissaris:
2.Liquiditeitsproblemen: Als gevolg van de hierboven beschreven terugval van de omzet en geleden verliezen heeft de vennotschap in 2024 een beperkte kaspositie en nog belastingverplichtingen uit het verleden. Daarbij is het aantal recruiters en daarmee de verdiencapaciteit sterk afgenomen terwijl de vaste lasten (o.a. diverse huurpanden en lease verplichtingen) zwaar op het operationele resultaat drukken.
3.Financieringsbehoeften: Hierdoor is een dringende behoefte aan bijkomende financiering om enerzijds de reeds in gang gezette reorganisatie te financieren en anderzijds aan de historische belastingverplichtingen te kunnen voldoen. Aan de met de Rabobank overeengekomen covenanten wordt niet voldaan. De vennootschap staat bovendien solidair in voor de verplichtingen van andere groepsvennootschappen aan de Rabobank.
Die toelichting staat vol red flags eigenlijk.
Wij dienen u geen verrichtingen of beslissingen mede te delen die in overtreding met de statuten of het Wetboek van vennootschappen en verenigingen zijn gedaan of genomen, met uitzondering van:
- Het feit dat de algemene vergadering niet werd bijeengeroepen op de datum voorzien in de statuten, noch binnen de termijn van zes maanden na afsluiting van het boekjaar, zoals voorgeschreven door het Wetboek van vennootschappen en verenigingen;
- Het feit dat alle stukken niet tijdig ter beschikking zijn gesteld van de commissaris;
- De benoeming van de commissaris niet werd gepubliceerd;
- De statutenwijziging en zetelverplaatsing op 28 juni 2024 niet werd gepubliceerd.

En toch zijn er spijtig genoeg zelfs nog recruiters die deze maand gestart zijn, en waarschijnlijk best wat kandidaten die daarna door hun gecontracteerd zijn. @utred @Ruler ik zou op zijn minst ook een advocaat contacteren om te zien of dat allemaal zomaar kan, aangezien er precies wel wat informatie achtergehouden is voor jullie.

M
Met AI zou ik vandaag de dag geen IT-bedrijf starten. Tenzij je een AI-bedrijf wil opstarten.
Hangt ervan af wat je met IT bedoelt, maar de tijden dat je inderdaad een VDAB cursus react ofzo kon volgen en vervolgens "inzetbaar" was, zijn al even gedaan. En... dat is op zich geen slecht iets, vind ik. IT is teveel gebakken lucht lang geweest.

Ik merk persoonlijk dat er ook in infra en netwerken heel veel middelmaat is op zijn best. En dat toont heel vaak in brakke of instabiele IT infrastructuur. Je wil echt niet weten wat we allemaal tegen komen, soms.

Als ik hun jaarrekening bekijk zie ik vooral een enorme uitgave aan "aankopen handelsgoederen", geen idee wat ze daaronder hebben ingebracht.
De rekening 603 ‘algemene onderaannemingen’, vallen ook onder de aankopen, ik vermoed dat ze daaronder hun freelancers die ze detacheren zetten. Terecht wat dat moet in uw marge opgenomen worden.

Da's nu dit jaar al de derde leverancier die mij een factuur stuurt zonder mijn ondernemingsnummer vermeld. Is dat afgeschaft?

Als ik dan bel of mail is het met vééééééél tegengoesting dat ik dan een CN krijg en een gecorrigeerde factuur.

Laatst bewerkt:
Da's nu dit jaar al de derde leverancier die mij een factuur stuurt zonder mijn ondernemingsnummer vermeld. Is dat afgeschaft?

Als ik dan bel of mail is het met vééééééél tegengoesting dat ik dan een CN krijg en een gecorrigeerde factuur.
Ik weet dat het niet mag, maar ik corrigeer in dat geval gewoon de factuur. Voor kleine aanpassingen werk ik nooit met CN.

Ah neen sorry, dacht dat het ging over jouw eigen facturen :D

Sommige kunnen hun gemaakte facturen niet zo makkelijk aanpassen denk ik, bij mij is dat 2sec werk.
CN + nieuwe factuur is teveel werk voor mij en mijn boekhouder.

Ah neen sorry, dacht dat het ging over jouw eigen facturen :D

sommige kunnen hun gemaakte facturen niet zo makkelijk aanpassen denk ik, bij mij is dat 2sec werk

Maar ze moeten dat niet aanpassen, ze moeten mij een CN sturen voor die factuur, en dan een nieuwe maken met de goeie info op.

Vraag me af wie in de shit geraakt als ik die factuur in mijn boekhouding steek, die btw listing moet toch ergens een alarm geven?

en dan nog het goeie: ik bel met die facturatiedienst. Ja, vanaf volgende maand staat het goed.
Ja maar nee, ik moet nu een goeie versie hebben van deze factuur voor deze maand.

ha, ik mag dat niet zelf aanpassen boven de 250 euro. :unsure:

Maar ze moeten dat niet aanpassen, ze moeten mij een CN sturen voor die factuur, en dan een nieuwe maken met de goeie info op.
Oprechte vraag: als je een factuur met nummer #3456 hebt ontvangen, en na jouw opmerking over het gemis aan ondernemingsnummer passen ze die factuur aan en krijg je dezelfde factuur met hetzelfde nummer maar deze keer mét jouw ondernemingsnummer... daar is toch niets mis mee? het is niet dat je die 2x kan binnenbrengen, want ze heeft hetzelfde nummer & van zelfde leverancier

Terug
Bovenaan