Freelancers & Ondernemers

Propere verloning, wil je zeggen hoeveel tijd je daar zo gemiddeld in steekt en bij communale of gemeente,...?
Ik tel de uren niet want dit is mijn hobby. Maar ja, dit zijn vele avonden in de maand.
Deze mandaten zijn divers gaande van gemeente, politie, intercommunale als bovengemeentelijke samenwerkingen. Heb ook nog 3 onbetaalde mandaten. 🫣🥴

Ik tel de uren niet want dit is mijn hobby. Maar ja, dit zijn vele avonden in de maand.
Deze mandaten zijn divers gaande van gemeente, politie, intercommunale als bovengemeentelijke samenwerkingen. Heb ook nog 3 onbetaalde mandaten. 🫣🥴
Perfect om connecties te leggen en uw stap naar zelfstandige te vergemakkelijken ;), veel succes.

Ik heb 152.000 km en moet mijn huidige wagen inleveren op 160.000. Als het kon, verlengde ik hem nog met een jaar maar dit is helaas geen mogelijkheid volgens de leasemaatschappij. Momenteel is het een IX3, en ik ben super tevreden van het elektrisch rijden op zich. Een beetje meer bereik in de winter zou wel mogen.

Als ik kijk naar een nieuwe of jonge tweedehands bij BMW (persoonlijke voorkeur) moet ik wel stevig in de buidel tasten.

Ik vraag me af hoeveel voordeel je doet met de 100% aftrekbaarheid en lagere VAA tov een diesel/Benzine versie.
Voor de meerprijs van een e-wagen kan je wel wat litertjes benzine tanken en een onderhoudje extra inplannen.

Heeft er iemand toevallig een xls-template die ALLE kosten (high level) vergelijkt? :-)

Bedankt!

Heeft er iemand toevallig een xls-template die ALLE kosten (high level) vergelijkt? :)
Niet echt, maar kan wel de vergelijking maken met een (2 jaar geleden) 10 jaar oude VW Transporter 5, en huidige VW ID Buzz Cargo.
Met die T5 heb ik bijna 20.000 EUR exta bovenop de aankoopprijs van 25.000 EUR uitgegeven aan onderhoud/herstellingen (motor), dus geen carosserrie e.d.

Met m'n Tesla Model 3 na bijna 6 jaar & ID Buzz Cargo na 2 jaar nog steeds niks, en ook niet meteen iets te verwachten...

Qua uitgaven voor brandstof & elektriciteit, ik doe jaarlijks ongeveer hetzelfde aantal km, en zit ongeveer aan de helft minder, vooral thuisladen.

De meerprijs voor een EV verdien je dus redelijk snel terug als je veel km doet en kan thuisladen aan lagere kWh-tarieven.

Ik vind het dus echt niet erg om eens een halfuur of uurtje aan een snellader te hangen, of op vakantie meerdere keren.
Nooit moet ik nog een benzine/diesel wagen hebben.

Deeltijdse mandaten zijn er 5 dus een 1300 euro bruto per maand en het andere mandaat is +4000 euro bruto (+vakantiegeld/eindejaarspremie)
Dus ja, ik besef wel dat veel mensen voor minder voltijds gaan werken.
Als ik met de vennootschap dan enkele kosten zoals restaurantbezoek,gsm, verzekeringen,…kan dekken kom ik met minimumloon meer als toe.
Nice, mijn punt over "lucratief" was dat je dan vermoedelijk wegkomt zelfs met helemaal geen loon uit te keren. (stukken goedkoper nog dan minimum-loon)

Een luxe-positie, to say the least.

Als je de opportuniteits-kosten kunt dragen van uitstel van uitkering zal dat idd een leuke extra zijn.

Niet echt, maar kan wel de vergelijking maken met een (2 jaar geleden) 10 jaar oude VW Transporter 5, en huidige VW ID Buzz Cargo.
Met die T5 heb ik bijna 20.000 EUR exta bovenop de aankoopprijs van 25.000 EUR uitgegeven aan onderhoud/herstellingen (motor), dus geen carosserrie e.d.

Met m'n Tesla Model 3 na bijna 6 jaar & ID Buzz Cargo na 2 jaar nog steeds niks, en ook niet meteen iets te verwachten...

Qua uitgaven voor brandstof & elektriciteit, ik doe jaarlijks ongeveer hetzelfde aantal km, en zit ongeveer aan de helft minder, vooral thuisladen.

De meerprijs voor een EV verdien je dus redelijk snel terug als je veel km doet en kan thuisladen aan lagere kWh-tarieven.

Ik vind het dus echt niet erg om eens een halfuur of uurtje aan een snellader te hangen, of op vakantie meerdere keren.
Nooit moet ik nog een benzine/diesel wagen hebben.
Ik heb geen oprit en geen zonnepanelen en ben aangewezen op snel-laadpalen. Ik denk dat de berekening dan wel anders ligt.

Ik heb 152.000 km en moet mijn huidige wagen inleveren op 160.000. Als het kon, verlengde ik hem nog met een jaar maar dit is helaas geen mogelijkheid volgens de leasemaatschappij. Momenteel is het een IX3, en ik ben super tevreden van het elektrisch rijden op zich. Een beetje meer bereik in de winter zou wel mogen.

Als ik kijk naar een nieuwe of jonge tweedehands bij BMW (persoonlijke voorkeur) moet ik wel stevig in de buidel tasten.

Ik vraag me af hoeveel voordeel je doet met de 100% aftrekbaarheid en lagere VAA tov een diesel/Benzine versie.
Voor de meerprijs van een e-wagen kan je wel wat litertjes benzine tanken en een onderhoudje extra inplannen.

Heeft er iemand toevallig een xls-template die ALLE kosten (high level) vergelijkt? :)

Bedankt!
Als je leased zijn veel van voorgenoemde kosten jouw probleem niet. Onderhoud, herstellingen, ...

Kan je niet gewoon leasingtarieven bekijken? Verbruik bekijken en van daar uit gaan?

Beste mede-zelfstandigen.

Mijn tijdsbesteding ziet er momenteel uit dat ik 2-3 dagen/week als freelancer aan de slag ben als technisch tekenaar bij een klant, dit voor bepaalde duur.
Verder doe ik fotografie, hoofdzakelijk huwelijksfotografie met een piek tussen april en september.

De klant kwam vandaag af dat ze ambiëren om me vast in te schakelen voor 3 dagen per week en dat ik zelf mag kijken of ik als freelancer doorga of een vast halftijdscontract wil. Ze vroegen om voor beide een voorstel uit te werken.
Ik ben ff in snelheid gepakt omdat ik eigenlijk eind deze maand op een 2de plek start voor 1dag/week (nog geen contract getekend)

Vandaar eventjes mijn braindrop hier met de vraag de pro's en contra's zijn?
Ik zou al snel zeggen geef mij maar een vast contract dan ben ik zeker dat mijn centen op mijn rekening staan en vul ik de rest aan vanuit de vennootschap (klein detail, ik ben een commv). Langs de andere kant zat ik te denken aan de flexibiliteit voor mezelf dat ik als freelancers misschien rapper een dagje vrijaf kan nemen of mijn verlof gemakkelijker kan regelen.
Verzekeringen ed betaal ik nu uiteraard allemaal zelf, dus in het voorstel naar het vaste contract zou ik dat allemaal achterwege laten waardoor mijn nettoloon misschien omhoog kan? Dan draag ik de kosten in de vennootschap maar heb ik meer privé over.

Wat zijn de bedenkingen?

Ik heb geen oprit en geen zonnepanelen en ben aangewezen op snel-laadpalen. Ik denk dat de berekening dan wel anders ligt.
Hier wel zonnepanelen maar nog geen laadpaal thuis geplaatst. Komt nog..
De 9000km's die ik de voorbije 5 maand gedaan heb, hebben mij 1306 euro gekost aan snelladers. Geteld op 12 maand wordt dat dus rond de 3300 euro. Voor dat geld heb ik inderdaad een thuislader. Maar: ik kom vaak redelijk laat thuis en ik vertrek 's morgens rond 8u, maar vaak ook vroeger. De Kia Ev9 heeft een batterij van 99.6kw, we laden echter niet tot 100% natuurlijk. De interne lader is beperkt tot max. 11kw. Als ik van 10% tot 80% moet laden ben ik 11u kwijt aan laadtijd. Het is natuurlijk interessanter om aan slechts 4kw of 7.4kw te laden ivm capaciteitstarief enzomeer. Dat wil dan zeggen dat ik mijn auto niet opgeladen krijg voor de volgende dag.
Hier in wallonië (prov. Luxemburg) is het allemaal bergop en bergaf, dus verbruik ligt hoger dan in het vlakke vlaanderen. Nu ook in de winter, haal ik op 80% slechts 320km rijbereik. Da's een pak minder dan in de zomer. Mijn klanten zijn allemaal op 1h30 a 2u verwijderd van hier, in afstand valt dat mee, 80km enkel gemiddeld, maar door bergop en bergaf verbruik je sowieso meer dan slechts 160km rijbereik. Ook met de verwarming aan enzo telt dat meer mee.
Met mijn Volvo xc90 diesel, deed ik evenveel kilometers per jaar dan nu met de EV. (30k), en ik had voor +- 3500 euro uitgaven aan diesel. Dus voorlopig zie ik nog niet veel verschil tov mijn EV. maar bon, ja, die thuislader moet er nog komen. Enkel wat problemen (al 2j) om onze aansluiting in orde te krijgen. Het gaat heen en weer tussen Ores en Electrabel, ze steken de schuld op mekaar. dus, sinds juni 2022 nog steeds geen maandelijkse factuur van electriciteit, en ook niet mogelijk om meterstanden in te geven.. we betalen sinds mei 23 wel 200 euro per maand, om geen al te grote achterstand te hebben ten op zichte van ons werkelijke verbruik, maar bon, dat lijkt me ook veel te veel, gezien we 29x270wp zonnepanelen hebben liggen.

Dan is het natuurlijk snel dubbel zo duur. In mijn geval zelfs zonder zonnepanelen de helft goedkoper dan te tanken, m'n droom is om echt onafhankelijk te zijn MET zonnepanelen.

Het gaat heen en weer tussen Ores en Electrabel, ze steken de schuld op mekaar. dus, sinds juni 2022 nog steeds geen maandelijkse factuur van electriciteit, en ook niet mogelijk om meterstanden in te geven.. we betalen sinds mei 23 wel 200 euro per maand, om geen al te grote achterstand te hebben ten op zichte van ons werkelijke verbruik, maar bon, dat lijkt me ook veel te veel, gezien we 29x270wp zonnepanelen hebben liggen.
Ligt vooral aan Ores om de teller aan te passen, Electrabel kan daar weinig aan doen.

Nice, mijn punt over "lucratief" was dat je dan vermoedelijk wegkomt zelfs met helemaal geen loon uit te keren. (stukken goedkoper nog dan minimum-loon)

Een luxe-positie, to say the least.

Als je de opportuniteits-kosten kunt dragen van uitstel van uitkering zal dat idd een leuke extra zijn.
Elke freelancer zou dit kunnen doen eens de vprbis/dividend komt, maar weinige doen dit.
Ik keer vanaf 2026 ook eerste keer vrpbis en dividend (andere bv) uit en heb dus in principe mijn brutoloon maandelijks niet meer nodig.
Iemande al eens de berekening gemaakt, voor- en nadelen?

Elke freelancer zou dit kunnen doen eens de vprbis/dividend komt, maar weinige doen dit.
Ik keer vanaf 2026 ook eerste keer vrpbis en dividend (andere bv) uit en heb dus in principe mijn brutoloon maandelijks niet meer nodig.
ik ben dit oprecht aan het overwegen, maar dat is rap gezegd en minder rap gedaan eens het zover is :D

Heb je dan voor de staat niet officieel 0 euro inkomsten? Dat is echt allemaal zeer nadelig voor het pensioen later. Ik zou sowieso een loon van 2k uitkeren, zodat je later kan zeggen dat je 40 jaar gewerkt hebt. Of geldt deze regel niet voor vennootschappen? Moeten die geen officieel loon hebben voor hun wettelijk minimumpensioen te berekenen?

Die 20.000 euro kosten, over hoeveel jaar was dat gespreid? Over 10 jaar of had je hem niet nieuw gekocht? Wat hield dit allemaal in? Dit is best pittig en eerder een pechsituatie denk ik dan. Kan altijd gebeuren uiteraard, maar niet iedereen zal 20k pure motorkosten hebben gok ik?

Voor leasing is dit inderdaad weinig van belang, dan is het een nieuwe wagen en moet het maar opgelost worden. Maar als je de wagen zelf aankoopt is dit wel een te dragen risico.

Wel goed om te horen dat de elektrische wagen quasi geen kosten hebben!

Is dat niet vragen om controle van de belastingen?
Mijn boekhouder raadde het af, om allerlei redenen.

Geeft het niet meer risico voor belastingscontrole ? Als je eerst een loon had uitgekeerd en dan ineens niet meer omdat je puur op dividend gaat teren..

Terug
Bovenaan