Freelancers & Ondernemers

Ok, maar dan werd je gewoon onderbetaald en dat heeft niks met je statuut te maken. Er zijn inderdaad nog een paar zaken zoals ziekte en vakantie die onvoorspelbaar zijn maar daar kan je wel vrij makkelijk een gemiddelde inschatten en de vergoeding iets hoger leggen om dat af te dekken.
Agree to disagree denk ik. Als freelancer kan je vaak ook meer vragen omdat je op korte basis een specifiek project doet etc.

Best of luck aan @pj140385 indien hij/zij de stap zet in ieder geval.

1. Het moet interessanter worden voor de huidige werkgever, anders is er geen toegevoegde waarde om jouw huidige werk als freelancer te laten doen, dan gaat hij jou gewoon in loondienst houden. Dus stel misschien ietsje lager voor (uitgaande vanuit je huidge kost), en geef hem misschien een soort van belofte dat je nog zeker 2 jaar blijft.
2. Ga niet uit vanuit je huidige kost bij je werkgever, maar inderdaad op wat je denkt waard te zijn op de markt.
3. Als je huidige werkgever niet wenst in te gaan op het voorstel om freelancer te worden, en hij geeft jou ook die opslag niet, ben je dan nog bereid om voor hem te blijven werken ? Indien niet, denk dan na hoeveel jouw jaren ervaring en jouw kennis waard zijn op de markt, check jobs op linkedin enz, en zorg dat je ook niet te veel dayrate vraagt. Je moet jezelf kunnen verkopen. Waarom ben je 750/dag of 896/dag waard?
4. Je zegt dat je maar 205 dagen wenst te werken op een jaar. Meestal wordt er met 220 dagen per jaar billable gewerkt, dan heb je 8 feestdagen (die je ook niet betaald bent by the way) en 32 dagen "verlof" (onbetaald weliswaar). . bij 205 zijn dat nog eens 15 dagen extra. Heb je dat nu ook bij je huidige werkgever, en indien niet, hoe staat hij daar tegenover dat je minder beschikbaar bent dan jouw collega's ?

freelancer worden is niet iets wat je van vandaag op morgen beslist, je moet alles goed afwegen ! En dan zeker ook vooral voor punt 3, als je huidige werkgever niet wenst mee te gaan in het verhaal, ga je het dan toch doen en je geluk elders zoeken of niet ?

Blijf het een oh zo verkeerde insteek vinden om vanuit dat oogpunt freelance te worden.

Als je freelance wilt worden, doe dat absoluut. Maar het enigste gesprek dat je dan met je huidige werkgever moet hebben is dat je ontslag neemt, je freelance zal worden, je jezelf aanbied aan x€ per dag en dat je graag zou verder werken met elkaar.

1. Het moet interessanter worden voor de huidige werkgever, anders is er geen toegevoegde waarde om jouw huidige werk als freelancer te laten doen, dan gaat hij jou gewoon in loondienst houden. Dus stel misschien ietsje lager voor (uitgaande vanuit je huidge kost), en geef hem misschien een soort van belofte dat je nog zeker 2 jaar blijft.
2. Ga niet uit vanuit je huidige kost bij je werkgever, maar inderdaad op wat je denkt waard te zijn op de markt.
3. Als je huidige werkgever niet wenst in te gaan op het voorstel om freelancer te worden, en hij geeft jou ook die opslag niet, ben je dan nog bereid om voor hem te blijven werken ? Indien niet, denk dan na hoeveel jouw jaren ervaring en jouw kennis waard zijn op de markt, check jobs op linkedin enz, en zorg dat je ook niet te veel dayrate vraagt. Je moet jezelf kunnen verkopen. Waarom ben je 750/dag of 896/dag waard?
4. Je zegt dat je maar 205 dagen wenst te werken op een jaar. Meestal wordt er met 220 dagen per jaar billable gewerkt, dan heb je 8 feestdagen (die je ook niet betaald bent by the way) en 32 dagen "verlof" (onbetaald weliswaar). . bij 205 zijn dat nog eens 15 dagen extra. Heb je dat nu ook bij je huidige werkgever, en indien niet, hoe staat hij daar tegenover dat je minder beschikbaar bent dan jouw collega's ?

freelancer worden is niet iets wat je van vandaag op morgen beslist, je moet alles goed afwegen ! En dan zeker ook vooral voor punt 3, als je huidige werkgever niet wenst mee te gaan in het verhaal, ga je het dan toch doen en je geluk elders zoeken of niet ?
Bedankt voor de feedback allemaal. Het verhaal is beetje anders. Ik werk hier nu 8 maanden en mijn voorganger deed deze sales job als freelancer. Het is eigenlijk mijn omgeving (vrienden) die me gek verklaren dat ik hier in loondienst ben begonnen. Ik dacht dus iets aan mijn baas voor te stellen waar we beide aan kunnen winnen.
Betreffende die 205 dagen is inderdaad mijn fout in berekening en ligt eerder tussen 215 a 220 nu.
Het extra voordeel als freelancer zou zijn dat ik ook nog wat extra werk na de uren voor mijn vorige werkgever kan doen. Beide jobs zijn echt nichemarkt maar geen concurrentie van elkaar.
Ik begrijp volkomen de negatieve reacties want inderdaad, de insteek is en blijft minder belasting betalen, eigen auto te kunnen kiezen etc.
Goed dat hier ook beetje weerwerk komt en dat ik dus mss niet blindings de vrienden moet volgen.

Laatst bewerkt:
Het extra voordeel als freelancer zou zijn dat ik ook nog wat extra werk na de uren voor mijn vorige werkgever kan doen. Beide jobs zijn echt nichemarkt maar geen concurrentie van elkaar.
Ik begrijp volkomen de negatieve reacties want inderdaad, de insteek is en blijft minder belasting betalen, eigen auto te kunnen kiezen etc.
Mij lijkt het dan eerder dat je eens moet bekijken om dat "extra werk voor je vorige werkgever" dat je noemt, in bijberoep te gaan doen. Zelfstandige in bijberoep, maar ga best te rade bij een boekhouder.

Wat betreft die insteek, "minder belasting betalen".. verkeerd bezig. Ik ga er niet in detail op ingaan, er staan hier op forum genoeg berekeningen en vergelijkingen, er is zelfs een apart topic voor belastingsvoordelig.
dat van dayrate incl of excl bonus: een dayrate is een dayrate. Punt. Bonussen en dergelijke meer zijn dingen die mensen in loondienst krijgen. Wil je een bonus, blijf dat werknemer. Als minder belastingen betalen en eigen auto kunnen kiezen de enige twee redenen zijn om freelance te worden, blijf je beter werknemer.

Mij lijkt het dan eerder dat je eens moet bekijken om dat "extra werk voor je vorige werkgever" dat je noemt, in bijberoep te gaan doen. Zelfstandige in bijberoep, maar ga best te rade bij een boekhouder.

Wat betreft die insteek, "minder belasting betalen".. verkeerd bezig. Ik ga er niet in detail op ingaan, er staan hier op forum genoeg berekeningen en vergelijkingen, er is zelfs een apart topic voor belastingsvoordelig.
dat van dayrate incl of excl bonus: een dayrate is een dayrate. Punt. Bonussen en dergelijke meer zijn dingen die mensen in loondienst krijgen. Wil je een bonus, blijf dat werknemer. Als minder belastingen betalen en eigen auto kunnen kiezen de enige twee redenen zijn om freelance te worden, blijf je beter werknemer.
Als freelancer kan je ook gewoon bonus krijgen hoor.

Binnen 2 weken zit ik samen met mijn werkgever voor een gesprek en ik wil voorstellen oms als freelancer te starten. Ik ben nu even aan het oplijsten wat dayrate ongeveer zou kunnen zijn gebaseerd op huidig pakket. Mis ik iets? Moet ik dit anders aanpakken? Klopt de 25% werkgeversbijdrage op brutoloon? En natuurlijk de belangrijkste vraag, loont het om dit voor te stellen?
note: ik heb al een gesprek ingepland met boekhouder maar wil me goed voorbereiden.
Huidig pakketBrutoBruto +25% werkgeversbijdrage
loon86.000,00 €107.500,00 €
onkostenvergoeding (433 per maand)5.196,00 €5.196,00 €
commissieloon per jaar30.000,00 €37.500,00 €
groepsbonus3.000,00 €3.000,00 €
groepsverzekering loon PC200360,00 €360,00 €
groepsverzekering loon6.433,13 €6.433,13 €
gewaardborgd inkomen1.380,00 €1.380,00 €
MC 218 dagen1.308,00 €1.308,00 €
DKV + ambulante kosten 4 personen1.500,00 €1.500,00 €
eco cheques250,00 €250,00 €
PC200 bonus350,00 €350,00 €
auto leasing (950 per maand)11.400,00 €11.400,00 €
auto brandstof 45K Km5.265,00 €5.266,00 €
GSM + abo400,00 €400,00 €
laptop150,00 €150,00 €
152.992,13 €181.993,13 €
voorstel 205 dagen werken€ 153.750,00
commissie€ 30.000,00
totaal€ 183.750,00
gemiddeld brutomaandloon€ 15.312,50
dayrate exclusief bonus€ 750,00
dayrate inclusief bonus€ 896,34
Dus u 32 dagen verlof hoeft ge niet? Dat niet factureerbaar verlies moet ook in uw dayfee. Uw variabele verloning zou ik als opdrachtgever challengen en terug in een variabel stuk mee overnemen.

Je moet de oefening ook maken vanuit uw freelance kostenstructuur. Uw pensioen en andere sociale zekerheid verreken je niet 1 op 1. Wat kost u hospi u als zelfstandige? Wat voorzie je voor uw vapz/ipt? Wij je vroeger stoppen met werken? Hoe ga je het verschil in pensioenopbouw compenseren tussen uw werknemersstatuut en zelfstandige? Wat is uw plan als het crisis is en je 1 jaar naar een nieuwe missie moeten zoeken? Ga je niet meer investeren in opleidingen?

Als zelfstandige krijg je een bak geld dat jij zelf - alle risico's in aanschouwing nemende - gaat verdelen.

Vooral in sales profielen zijn bonussen zeker een standard practice. Bv zelfstandige verkoper zonnepanelen. X-Vast en dan een % bonus naar gelang verkoop.

Als freelancer kan je ook gewoon bonus krijgen hoor.

Vooral in sales profielen zijn bonussen zeker een standard practice. Bv zelfstandige verkoper zonnepanelen. X-Vast en dan een % bonus naar gelang verkoop.
Akkoord, maar dan is dat toch gewoon een bonus, geen dayrate?
Uw dayrate blijft hetzelfde, of is lager omdat je de kans op een bonus hebt, en daarbovenop komt een bonus.
Maar die is toch niet per dag? Die krijg je dan op het einde van de periode/jaar in 1x uitbetaald?

Uw dayrate blijft hetzelfde, of is lager omdat je de kans op een bonus hebt, en daarbovenop komt een bonus.
Maar die is toch niet per dag? Die krijg je dan op het einde van de periode/jaar in 1x uitbetaald?
Idd bonus staat volledig los van je dayrate.

Bedankt voor de feedback allemaal. Het verhaal is beetje anders. Ik werk hier nu 8 maanden en mijn voorganger deed deze sales job als freelancer. Het is eigenlijk mijn omgeving (vrienden) die me gek verklaren dat ik hier in loondienst ben begonnen. Ik dacht dus iets aan mijn baas voor te stellen waar we beide aan kunnen winnen.
Betreffende die 205 dagen is inderdaad mijn fout in berekening en ligt eerder tussen 215 a 220 nu.
Goed dat hier ook beetje weerwerk komt en dat ik dus mss niet blindings de vrienden moet volgen.
Ook nog vergeten zeggen dat de kosten die jij rekent hetzelfde zijn tussen je werkgever en jezelf. Dat zal in wat gevallen niet het geval zijn.

Uw DKV voor een gezin van 4 zal meer dan 1000€ duurder uitkomen dan het bedrag dat jij rekent.

Is maar kwestie van het contract dat je afsluit eh.

Kan op dagbasis, kan op maandbasis, kan op jaarbasis berekend worden, net zoals uitbetaling op elk van die manieren ook kan (ook al is dat business-technisch misschien niet echt logisch in alle gevallen).

Idem wat betreft de impact op je dayrate die je neemt of bereid bent te nemen.

Heeft hij niet gewoon 2 keer een tarief berekend? 1 keer adhv zijn gewoon bruto en 1 keer adhv van bruto + bonus die hij nu heeft.

Inderdaad, ik heb gewoon wat in een excel gestopt en dit is gewoon een aanzet. Ik had gelezen dat uw dayrate x10 = netto loon. Daarom even de bonus verdeeld over het jaar. Zoals ik zei, volgende week dinsdag heb ik afspraak met een boekhouder en die zal me meer vertellen. Ik kom hier zeker op terug.
Zoals ik ook hier ergens anders op forum had vermeld, ik heb ook nog enkele deeltijdse politieke mandaten alsook op termijn een extra volwaardig mandaat. Deze zijn, samen met mijn vrouw haar loon, genoeg om onze maandelijkse kosten te betalen. Dus een vennootschap is dus beter om mijn inkomsten uit loon enkele jaren te laten “rusten”.

Inderdaad, ik heb gewoon wat in een excel gestopt en dit is gewoon een aanzet. Ik had gelezen dat uw dayrate x10 = netto loon. Daarom even de bonus verdeeld over het jaar. Zoals ik zei, volgende week dinsdag heb ik afspraak met een boekhouder en die zal me meer vertellen. Ik kom hier zeker op terug.
Zoals ik ook hier ergens anders op forum had vermeld, ik heb ook nog enkele deeltijdse politieke mandaten alsook op termijn een extra volwaardig mandaat. Deze zijn, samen met mijn vrouw haar loon, genoeg om onze maandelijkse kosten te betalen. Dus een vennootschap is dus beter om mijn inkomsten uit loon enkele jaren te laten “rusten”.
Dat kan dan wel heel lucratief zijn, idd.

Stel dat je wilt genieten van terugbetaalde miles en alle verzekeringen die je krijgt bij een Beobank Flying Blue Mastercard
EN
het is een zakelijke vlucht die je boekt

Is het dan betalen met de privé kredietkaart en dan rekening courant?

Deeltijdse mandaten zijn er 5 dus een 1300 euro bruto per maand en het andere mandaat is +4000 euro bruto (+vakantiegeld/eindejaarspremie)
Dus ja, ik besef wel dat veel mensen voor minder voltijds gaan werken.
Als ik met de vennootschap dan enkele kosten zoals restaurantbezoek,gsm, verzekeringen,…kan dekken kom ik met minimumloon meer als toe.

Deeltijdse mandaten zijn er 5 dus een 1300 euro bruto per maand en het andere mandaat is +4000 euro bruto (+vakantiegeld/eindejaarspremie)
Dus ja, ik besef wel dat veel mensen voor minder voltijds gaan werken.
Als ik met de vennootschap dan enkele kosten zoals restaurantbezoek,gsm, verzekeringen,…kan dekken kom ik met minimumloon meer als toe.
Propere verloning, wil je zeggen hoeveel tijd je daar zo gemiddeld in steekt en bij communale of gemeente,...?

Terug
Bovenaan