Freelancers & Ondernemers

Het is niet dat ze dit kunnen controleren.
Toch wel, de bewijslast ligt bij jezelf om aan te tonen dat je dan niet gewerkt hebt. Voor iemand die van thuis werkt is dat zo goed als onmogelijk te bewijzen. Tenzij je de timesheets van je klant kan voorleggen bijvoorbeeld. Maar als dat dan al niet klopt met wat je ingevuld hebt op het formulier, begint de miserie.

Ik ga mijn boekhouder binnenkort lastig vallen en zou al eens graag horen wat jullie doen van huur/onkosten.

Ik werk als it freelancer 95% van thuis en ben sinds kort verhuisd naar mijn eigen woning ipv huren. Omdat ik huurde heb ik nooit iets van ruimte verhuurd aan mijn vennootschap omdat de kans bestond dat de verhuurder dan andere belastingen zou moeten betalen.

Ik lees van alles op internet, maar is het nu echt voordelig? Want als ik het gewoon laat staan en via vvpr bis uitbetaal verlies ik +- 35%. Via huur moet mijn vriendin +- 50% op de huur inkomsten betalen, correct? Voor mij is het vrijgesteld. Dus eigenlijk is de huur 25% belast? Dus de winst is 10% ongeveer, met de kans dat de fiscus nog lastig doet als het niet realistisch is. Dan spreken we eigenlijk maar over een paar 100 euro voordeel.
edit: dit klopte al niet, het is 60% van de huurinkomsten die aan +-50% worden belast. Dus ongeveer 30%. Dan is het nog maar 5% voordeliger.

Dit snap ik wel niet:

Is de herkwalificatie van huur als loon altijd nadelig?
Als je partner mede-eigenaar is van het gebouw en geen bestuurder van de vennootschap, dan hoeft de herkwalificatie niet altijd nadelig te zijn. In dit geval kan je de bezoldiging als bestuurder doen dalen en meer huur vragen.

Voor jou als bestuurder verandert er niets. Het overdreven deel wordt als loon beschouwd.
Voor je partner is dit wel voordelig omdat die meer (huur)inkomsten zal ontvangen, die niet geherkwalificeerd moeten worden.
bron https://www.istart.be/help-artikel/hoeveel-huur-kan-ik-aanrekenen-aan-mijn-vennootschap

De finale bureau ruimte moet ook nog helemaal aangepakt worden (vloer, verlichting, meubels,...) maakt het iets uit dit op de zaak te doen ipv prive?

En wat is de invloed van het KI op dit alles?

Laatst bewerkt:
Ik ga mijn boekhouder binnenkort lastig vallen en zou al eens graag horen wat jullie doen van huur/onkosten.

Ik werk als it freelancer 95% van thuis en ben sinds kort verhuisd naar mijn eigen woning ipv huren. Omdat ik huurde heb ik nooit iets van ruimte verhuurd aan mijn vennootschap omdat de kans bestond dat de verhuurder dan andere belastingen zou moeten betalen.

Ik lees van alles op internet, maar is het nu echt voordelig? Want als ik het gewoon laat staan en via vvpr bis uitbetaal verlies ik +- 35%. Via huur moet mijn vriendin +- 50% op de huur inkomsten betalen, correct? Voor mij is het vrijgesteld. Dus eigenlijk is de huur 25% belast? Dus de winst is 10% ongeveer, met de kans dat de fiscus nog lastig doet als het niet realistisch is. Dan spreken we eigenlijk maar over een paar 100 euro voordeel.
edit: dit klopte al niet, het is 60% van de huurinkomsten die aan +-50% worden belast. Dus ongeveer 30%. Dan is het nog maar 5% voordeliger.

Dit snap ik wel niet:

bron https://www.istart.be/help-artikel/hoeveel-huur-kan-ik-aanrekenen-aan-mijn-vennootschap

De finale bureau ruimte moet ook nog helemaal aangepakt worden (vloer, verlichting, meubels,...) maakt het iets uit dit op de zaak te doen ipv prive?

En wat is de invloed van het KI op dit alles?
- ki (en % beroepsmatig gebruik) bepaald hoeveel huur er kan gevraagd worden alvorens het geherkwalificeerd wordt naar loon. Bij herkwalifactie meestal niet interessant gezien de hogere belastingdruk, al is er voor je partner nooit herkwalificatie dus je boekhouder kan dat eens eenvoudig simuleren wat het voordeligste is.

- verbouwen kan op zich, in praktijk nog niet veel problemen mee gehad. Wel opletten bij stopzetting en openstaande boekwaarde. Als je meubels koopt op de zaak, dan kan je niet meer bemeubeld verhuren natuurlijk. Uiteraard doe je dat liever op de zaak (met bruto centen) als privé.

- grote voordeel van die verhuur is dat je lening fiscaal aftrekbaar is op een andere manier. Procentueel volgens het beroepsgebruik wordt de lening verdeelt naar federale aftrekken waardoor je valt onder gewone intrest aftrek en federaal lange termijnsparen. Vandaar dat die simulatie per dossier wel nodig is. Hierdoor betaal je soms 0 EUR belastingen op de huur.

Een heel eenvoudig voorbeeld:
50000 bezoldiging
Stel een KI van 1000, 20% beroepsmatig, lening van 2023 met maandelijks 1500 EUR (1000 kapitaal, 500 intrest)
Max huur voor herkwalificatie is dan 140 per maand ongeveer

Geen huur:
= 16.458,07 EUR personenbelasting
code aangifte
1400: 50.000

Wel huur:
= 16.299,00 EUR personenbelasting
1109: 200
1110: 1.680
1146: 1.200
1358: 470,64
1400: 50.000

Door die verschuiving van lening betaal je zelf minder belastingen en is de huur belastingvrij uit de vennootschap gehaald...
Tip: probeer dat niet zelf te berekenen, je moet daarvoor een wiskundige te zijn. Met software is dat op 1 minuut berekend.

Als je hiermee €1000 extra huurinkomsten hebt privé, kan je misschien wat minder loon uitkeren waardoor de sociale lasten verlagen

Over bemeubeld verhuren gesproken: valt daar ook IT hardware onder zoals een scherm/muziekinstallatie/randapparatuur/... onder of enkel de bureau zelf, kasten, stoel,...?
Anders moet ik eens de berekening maken hoe snel ik mijn geplande hardware upgrade terugverdien als ik dit niet kan aankopen op de vennootschap😬

Over bemeubeld verhuren gesproken: valt daar ook IT hardware onder zoals een scherm/muziekinstallatie/randapparatuur/... onder of enkel de bureau zelf, kasten, stoel,...?
Anders moet ik eens de berekening maken hoe snel ik mijn geplande hardware upgrade terugverdien als ik dit niet kan aankopen op de vennootschap😬
Waarom niet onbemeubeld verhuren en de meubels/IT hardware op de zaak aankopen (als je dit nodig hebt om te werken natuurlijk).

Waarom niet onbemeubeld verhuren en de meubels/IT hardware op de zaak aankopen (als je dit nodig hebt om te werken natuurlijk).

Bemeubeld verhuren is een hogere maandelijkse huur, dus elke maand opnieuw.

Nieuwe hardware kopen voor bv 2000 euro is eenmalig en op 2-3 jaar afgeschreven. Dus misschien beter dan om maandelijks meer onbelaste inkomsten te hebben en privé die aankopen te doen als dat meetelt als meubilair.

Is er een bepaalde vereiste vanaf wanneer iets "bemeubeld" wordt beschouwd? Dus als ik bv. een bureautafel en -stoel voorzie, een kast en wat stoelen, is dat genoeg? Kan ik dan bv. de rest op de vennootschap aankopen? Ik denk dan aan elektronica, verlichting, vloerbekleding (tapijt), etc.

Meubels is een feite kwestie er is geen lijst van, zie wel dat je kan argumenteren als er een groot verschil zit in deel roerend/onroerend. Als daar één IKEA tafel staat en plots 80 % roerende inkomsten gaat zijn...

Niet vergeten ook dat gemeubelde verhuur 2 soorten inkomsten bevat.

- Zijnde % onroerend onderworpen aan de herkwalificatie en mogelijkheid tot inbreng deel lening voor fiscale aftrek intrest en kapitaal indien mogelijk.

- En een % roerende inkomsten, de meubels die verhuurd werden. Dit is onderworpen aan 30 % roerende voorheffing(+ gemeentebelasting) met een forfaitaire kostenaftrek van 50 % op bruto inkomst of min werkelijke kosten i.p.v. de forfaitaire.

Onbelast is dat niet noodzakelijk ... men kan namelijk geen roerend inkomen wegwerken met enkel de intrestaftrek bijvoorbeeld. Wel eventueel met gedeelte LTS maar dat zijn dan al specifieke berekening.

u
Bedankt! We zijn al naar de garage geweest om eens te kijken naar wat we juist zoeken, voornamelijk meer comfort, om de kindjes gemakkelijk in hun kinderzitjes te krijgen. We hebben momenteel een Seat Ibiza maar gaan nu van één kindje naar drie :D. Een SUV lijkt ons ideaal maar we hebben enkel ICE-modellen gezien tot nu toe, dus eerdaags ook eens wat elektrische SUV's gaan bezichtigen. Die €500/maand is niet superbelangrijk maar ik zou graag rond dat bedrag blijven omdat ik mijn winst telkens zo snel mogelijk privé investeer, daarmee wil ik graag de kost van de auto zo lang mogelijk spreiden over de tijd.

Had voor ons bezoek aan de garage al enkele SUV's opgezocht via leasing sites en toen kwam ik wel op een TCO van rond de €500/maand, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets over een voorschot gelezen. Dat snap ik nog niet goed omdat het toch niet gaat over een verplichte aankoop, dus waar dient dat voorschot dan voor? :p

Als we binnenkort enkele offertes hebben ga ik zeker eens informeren bij enkele banken voor leasing, hopelijk kan de boekhouder dan iets voorstellen om de kosten een beetje te spreiden. Zo'n lage intrestvoet is wel zeer interessant, die bij de garage zelf was absurd, denk zo'n 7% lol.mogen we weten wat het uiteindelijk geworden is qua wagen en aankoop/lease/renting.

Bedankt! We zijn al naar de garage geweest om eens te kijken naar wat we juist zoeken, voornamelijk meer comfort, om de kindjes gemakkelijk in hun kinderzitjes te krijgen. We hebben momenteel een Seat Ibiza maar gaan nu van één kindje naar drie :D. Een SUV lijkt ons ideaal maar we hebben enkel ICE-modellen gezien tot nu toe, dus eerdaags ook eens wat elektrische SUV's gaan bezichtigen. Die €500/maand is niet superbelangrijk maar ik zou graag rond dat bedrag blijven omdat ik mijn winst telkens zo snel mogelijk privé investeer, daarmee wil ik graag de kost van de auto zo lang mogelijk spreiden over de tijd.

Had voor ons bezoek aan de garage al enkele SUV's opgezocht via leasing sites en toen kwam ik wel op een TCO van rond de €500/maand, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets over een voorschot gelezen. Dat snap ik nog niet goed omdat het toch niet gaat over een verplichte aankoop, dus waar dient dat voorschot dan voor? :p

Als we binnenkort enkele offertes hebben ga ik zeker eens informeren bij enkele banken voor leasing, hopelijk kan de boekhouder dan iets voorstellen om de kosten een beetje te spreiden. Zo'n lage intrestvoet is wel zeer interessant, die bij de garage zelf was absurd, denk zo'n 7% lol.
Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat het uiteindelijk geworden is qua wagen en koop/leaserenting?
Zit wat in dezelfde situatie, zoek een ruime family EV. Niet echt heel veel keuze vind ik, en zo'n type e-berlingo varianten hun bereik is wel steeds laag. Ikzelf ben wel bijberoeper.

u

Mag ik zo nieuwsgierig zijn om te vragen wat het uiteindelijk geworden is qua wagen en koop/leaserenting?
Zit wat in dezelfde situatie, zoek een ruime family EV. Niet echt heel veel keuze vind ik, en zo'n type e-berlingo varianten hun bereik is wel steeds laag. Ikzelf ben wel bijberoeper.
Jazeker! Uiteindelijk een Tesla Model Y geworden, ongeveer €506/m btw excl. met financiële renting. Heel tevreden van!

@Lunatis Kijk zeker ook naar de Kia EV9. Zeer ruim, kan met 6 of 7 plaatsen. Met 6 plaatsen heb je dan 2 draaibare stoelen op de 2e rij. Nu met het autosalon valt er zeker hier en daar een korting te rapen, en anders een stockwagen met korting he ;-)

@Lunatis Kijk zeker ook naar de Kia EV9. Zeer ruim, kan met 6 of 7 plaatsen. Met 6 plaatsen heb je dan 2 draaibare stoelen op de 2e rij. Nu met het autosalon valt er zeker hier en daar een korting te rapen, en anders een stockwagen met korting he ;-)
Bedankt voor de tip, ga ik zeker eens gaan bekijken! Straks afspraak bij peugeot voor hun 5008.

Binnen 2 weken zit ik samen met mijn werkgever voor een gesprek en ik wil voorstellen oms als freelancer te starten. Ik ben nu even aan het oplijsten wat dayrate ongeveer zou kunnen zijn gebaseerd op huidig pakket. Mis ik iets? Moet ik dit anders aanpakken? Klopt de 25% werkgeversbijdrage op brutoloon? En natuurlijk de belangrijkste vraag, loont het om dit voor te stellen?
note: ik heb al een gesprek ingepland met boekhouder maar wil me goed voorbereiden.
Huidig pakketBrutoBruto +25% werkgeversbijdrage
loon86.000,00 €107.500,00 €
onkostenvergoeding (433 per maand)5.196,00 €5.196,00 €
commissieloon per jaar 30.000,00 €37.500,00 €
groepsbonus3.000,00 €3.000,00 €
groepsverzekering loon PC200360,00 €360,00 €
groepsverzekering loon6.433,13 €6.433,13 €
gewaardborgd inkomen1.380,00 €1.380,00 €
MC 218 dagen1.308,00 €1.308,00 €
DKV + ambulante kosten 4 personen1.500,00 €1.500,00 €
eco cheques250,00 €250,00 €
PC200 bonus350,00 €350,00 €
auto leasing (950 per maand)11.400,00 €11.400,00 €
auto brandstof 45K Km5.265,00 €5.266,00 €
GSM + abo400,00 €400,00 €
laptop150,00 €150,00 €
152.992,13 €181.993,13 €
voorstel 205 dagen werken€ 153.750,00
commissie€ 30.000,00
totaal€ 183.750,00
gemiddeld brutomaandloon€ 15.312,50
dayrate exclusief bonus€ 750,00
dayrate inclusief bonus€ 896,34

Binnen 2 weken zit ik samen met mijn werkgever voor een gesprek en ik wil voorstellen oms als freelancer te starten. Ik ben nu even aan het oplijsten wat dayrate ongeveer zou kunnen zijn gebaseerd op huidig pakket. Mis ik iets? Moet ik dit anders aanpakken? Klopt de 25% werkgeversbijdrage op brutoloon? En natuurlijk de belangrijkste vraag, loont het om dit voor te stellen?
note: ik heb al een gesprek ingepland met boekhouder maar wil me goed voorbereiden.
Huidig pakketBrutoBruto +25% werkgeversbijdrage
loon86.000,00 €107.500,00 €
onkostenvergoeding (433 per maand)5.196,00 €5.196,00 €
commissieloon per jaar30.000,00 €37.500,00 €
groepsbonus3.000,00 €3.000,00 €
groepsverzekering loon PC200360,00 €360,00 €
groepsverzekering loon6.433,13 €6.433,13 €
gewaardborgd inkomen1.380,00 €1.380,00 €
MC 218 dagen1.308,00 €1.308,00 €
DKV + ambulante kosten 4 personen1.500,00 €1.500,00 €
eco cheques250,00 €250,00 €
PC200 bonus350,00 €350,00 €
auto leasing (950 per maand)11.400,00 €11.400,00 €
auto brandstof 45K Km5.265,00 €5.266,00 €
GSM + abo400,00 €400,00 €
laptop150,00 €150,00 €
152.992,13 €181.993,13 €
voorstel 205 dagen werken€ 153.750,00
commissie€ 30.000,00
totaal€ 183.750,00
gemiddeld brutomaandloon€ 15.312,50
dayrate exclusief bonus€ 750,00
dayrate inclusief bonus€ 896,34
Je moet niet kijken vanuit "wat kost ik mijn werkgever", maar vanuit wat jij zelf denkt te kunnen verdienen als freelancer.
Verdere vragen zijn: Zijn er al mensen binnen je bedrijf die het zo doen? 205 dagen werken is optimistisch, ik gok dat je er wel meer gaat doen? Hoeveel hou je netto over nu? Heb ik voldoende budget om de komende 3 jaar even te overbruggen? (VVPR)

Verder goed laten adviseren door te boekhouder, zelf beslissen als het "risico" het je waard is, ...

Je moet niet kijken vanuit "wat kost ik mijn werkgever", maar vanuit wat jij zelf denkt te kunnen verdienen als freelancer.
Verdere vragen zijn: Zijn er al mensen binnen je bedrijf die het zo doen? 205 dagen werken is optimistisch, ik gok dat je er wel meer gaat doen? Hoeveel hou je netto over nu? Heb ik voldoende budget om de komende 3 jaar even te overbruggen? (VVPR)

Verder goed laten adviseren door te boekhouder, zelf beslissen als het "risico" het je waard is, ...

Maar wat je zal kunnen verdienen zal heel sterk afhangen van wat je nu kost. Ook de werkgever zal die berekening maken en hiervan vertrekken. Als hij hierdoor 10% duurder wordt dan gaat ie moeten kunnen verkopen waarom dat ook voor de werkgever een goede zaak is. Er is meestal niet zo'n groot verschil in output tussen een werknemer en een freelancer dus is er ook geen reden waarom die totale kost voor de werkgever veel verschil zou moeten geven.

Maar wat je zal kunnen verdienen zal heel sterk afhangen van wat je nu kost. Ook de werkgever zal die berekening maken en hiervan vertrekken. Als hij hierdoor 10% duurder wordt dan gaat ie moeten kunnen verkopen waarom dat ook voor de werkgever een goede zaak is. Er is meestal niet zo'n groot verschil in output tussen een werknemer en een freelancer dus is er ook geen reden waarom die totale kost voor de werkgever veel verschil zou moeten geven.
Afhankelijk van, en de vraag is ook maar hoe ver je wil gaan.
Als freelancer kost je de werkgever ook niets als je ziek bent/op vakantie bent. Natuurlijk tel je dit bij in het totale plaatje.

De vraag wat kan je verdienen, komt eerder vanuit het opzicht dat als je enkel denkt "wat kan ik hier verdienen?", je eigenlijk richting schijnzelfstandige gaat. Want hoe ik het hier opvat, is de vraag niet als het interessant is om freelancer te worden, maar wel als het interessant is om zijn huidige functie exact hetzelfde door te zetten onder een ander statuut. Puur moreel hoor je mij hier niets over zeggen, puur legaal is het lichtjes anders.

Vandaar, hoeveel kan je verdienen. Als je als werknemer op pak €500/dag komt, maar als freelancer kan je €700/dag binnen harken, potentieel bij een ander bedrijf, dan is de keuze daar.

Afhankelijk van, en de vraag is ook maar hoe ver je wil gaan.
Als freelancer kost je de werkgever ook niets als je ziek bent/op vakantie bent. Natuurlijk tel je dit bij in het totale plaatje.

De vraag wat kan je verdienen, komt eerder vanuit het opzicht dat als je enkel denkt "wat kan ik hier verdienen?", je eigenlijk richting schijnzelfstandige gaat. Want hoe ik het hier opvat, is de vraag niet als het interessant is om freelancer te worden, maar wel als het interessant is om zijn huidige functie exact hetzelfde door te zetten onder een ander statuut. Puur moreel hoor je mij hier niets over zeggen, puur legaal is het lichtjes anders.

Vandaar, hoeveel kan je verdienen. Als je als werknemer op pak €500/dag komt, maar als freelancer kan je €700/dag binnen harken, potentieel bij een ander bedrijf, dan is de keuze daar.
Ok, maar dan werd je gewoon onderbetaald en dat heeft niks met je statuut te maken. Er zijn inderdaad nog een paar zaken zoals ziekte en vakantie die onvoorspelbaar zijn maar daar kan je wel vrij makkelijk een gemiddelde inschatten en de vergoeding iets hoger leggen om dat af te dekken.

Je hebt ook gelijk dat de vraag altijd moet zijn hoeveel je kan verdienen maar als je weet dat je loon nu correct is is zo'n vergelijking waarschijnlijk wel de beste manier om te bepalen hoeveel je kan verdienen, nog meer als je het bij dezelfde werkgever gaat doen. Behalve als je redelijk wat gelijkaardige freelance profielen hebt waarvan je hun tarief kent.

Terug
Bovenaan