Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Het is m.i. in het voordeel van het te laten betalen door de vennootschap. Het vaa daarop kan je meenemen in je bezoldiging voorwaarde van 45.000 euro om te geniet van het verlaagd tarief vennb.
Momenteel iets meer dan 2 jaar als finance consultant aan de slag, hiervoor 3 jaar ervaring in audit, 3 als controller en 1 jaar als consultant in het buitenland.Zijn hier freelance finance consultants?
Zo ja, wat was jullie voorgaande ervaring?
Waar hallen jullie jullie opdrachten vandaan? Ik vermoed in het begin vnl door een tussenpersoon?
Ik overweeg sterk om deze stap te zetten maar weet niet of ik al voldoende bagage heb (10 jaar ervaring waarvan 7 jaar audit en 3 jaar financieel manager).
Klopt, bij mijn huidige project ook 3 dagen voor de start langs gegaan op sollicitatiegesprek en de dag erna groen licht gekregen. Dat hoort erbij, maar als je regelmatig van project wisselt moet dat wel spannend zijn.Opdrachten komen wel pas last minute binnen, dus ik verwacht pas midden januari te landen om iets nieuws om in februari te starten.
Nee hoor, zoals hier reeds gezegd, het komt op exact hetzelfde neer.Het is m.i. in het voordeel van het te laten betalen door de vennootschap. Het vaa daarop kan je meenemen in je bezoldiging voorwaarde van 45.000 euro om te geniet van het verlaagd tarief vennb.
Gewoon ter info: dit PV is effectief toegekomen, 1500 euro.Even een verhaaltje:
Mijn vriendin heeft een winkeltje op etsy geopened 2 jaar geleden en daarom een "zelfstandige in bijberoep" zaak geregistreerd. Het gaan om een totale verkoop van... 106 euro in een heel jaar (gewoon een hobby projectje)
Vandaag komt er een controleur langs.
"ik moet uw verkoop-facturen kunnen zien"
Ok... wij tonen de invoices van Etsy zoals ze daar op de site worden bijgehouden.
"jajaja, da gaat nie e, daar staat uw naam niet op en die verkoopfacturen kan je ook niet bewijzen dat ze aan uw klanten doorgestuurd zijn"
Vrij vertaald: de etsy invoices zijn geen geldig bewijs als verkoops-bewijs.
Gevolg: boete van 1500 euro...
Het alternatief dat we "zouden moeten gedaan hebben" is een inkomstenboek bijhouden, want blijkbaar tellen de invoices die etsy genereerd niet als geldig verkoop bewijs...
Via R/C niet fiscaal neutraal want je moet dan toch privé of met dividenden, 15, 20 of 30% RV betalen en je R/C jaarlijks terug op 0 zetten + intresten van 5,43% (aanslagjaar 2024), stel 5,43% van 8000 EUR sociale bijdragen = 434,40 EUR extra die welliswaar terugvloeit naar de vennootschap (waarop je dan als ik me niet vergis ook 20% VB moet betalen?) + nog eens je accountant een uurtje extra betalen om die intresten correct te berekenen.Komt zo vaak terug die vraag, het is fiscaal neutraal. Sociale bijdragen zijn altijd privé verschuldigd.
Dus ofwel betaal je ze privé, ofwel via rekening-courant ofwel via een voordeel alle aard.
Indien privé of R/C moet je uw bruto loon verhogen om hetzelfde nettoloon te hebben...
Eenvoudig voorbeeld. Je wilt 2.000 EUR netto.
Sociale bijdragen als voordeel alle aard:
+ Periodieke bezoldigingen: 2.507,09
+ Voordeel sociale bijdragen: 513,74
= Belastbaar loon: 3.020,83
- Wettelijke bedrijfsvoorheffing -507,09
- Bijsturing voordeel alle aard: -513,74
= Netto: 2.000
(bruto jaarkost = 36.249,96)
Sociale bijdragen privé of via R/C betaald:
Periodieke bezoldigingen: 3.020,83
- Wettelijke Bedrijfsvoorheffing: 507,09
- Sociale bijdragen privé betaald: 513,74
= netto: 2.000
(bruto jaarkost = 36.249,96)
...Hangt ervan af of je boekhouder eender welk werk verricht heeft hiervoor, als hij die Etsy facturen heeft ingeboekt en jullie dus effectief een boekhouding kunnen aantonen, dan ok. Anders niet, eens goed slikken en betalen. En het de eventuele volgende keer wel meteen goed doen.Gewoon ter info: dit PV is effectief toegekomen, 1500 euro.
Zou het zin hebben om mijn boekhouder dit schriftelijk te laten contesteren op minfin?
Het is wel fiscaal neutraal en heeft geen zin om te blijven strijden, het staat hier al meermaals uitgelegd. Net zoals het internet vol staat met een uitgebreidere uitleg.Via R/C niet fiscaal neutraal want je moet dan toch privé of met dividenden
way ahead of you: winkel volledig afgesloten op xerius en die paar 100 euro per jaar dan maar in't zwart.Hangt ervan af of je boekhouder eender welk werk verricht heeft hiervoor, als hij die Etsy facturen heeft ingeboekt en jullie dus effectief een boekhouding kunnen aantonen, dan ok. Anders niet, eens goed slikken en betalen. En het de eventuele volgende keer wel meteen goed doen.
De fiscus denkt dat hij vaak gelijk heeft, maar de rechtszaken verliest de fiscus wel heel vaak.Van mijn kant dan: ik moet inderdaad soms lachen met de vragen en redeneringen van hoe sommigen hier komen met "kan ik in de problemen komen als ik dat in kosten steek?". Het antwoord is: ja en bijna bij alles die niet 100% standaard is. Als de fiscus een hardliner is, kan hij (bijna) alles in vraag stellen. Een gewaarschuwd man...
"dat telt niet" klink inderdaad heel bekend hier ook.Ik heb destijds toen ik pas bezig was controle gehad van de economische inspectie ivm carpass dat ik niet aangaf, wist dat niet.
Ik had toen ook amper winst en omzet.
Ze stonden aan de deur, maar ik moest gaan werken dus ze zijn later terug gekomen.
Brief in de bus dat ze gingen langskomen voor een verhoor waarvan ik van de vrijheid kon ontnomen worden lol.
Uiteindelijk ging dat voorkomen voor de rechtbank en dan boete van 1000 euro+, maar ze hebben dat dan kunnen reduceren naar ik denk een 250 euro, aangezien die boete hoger ging zijn dan mijn jaarwinst.
Maar allé, een mens staat daar met een uit de hand gelopen hobby als bijberoep op die moment, dat overvalt je allemaal een beetje hé.
Ze vielen er trouwens toen ook over dat ik niet van alles offertes had, ik had van elke factuur dat ik aan hen voorlegde een screenshot van ofwel een mail of wel een facebook / instagram bericht waarbij ik de prijs meedeel aan de klant, blijkbaar telt dat niet? Hoe kan dat nu anno 2020+ niet tellen...
En daar rekenen ze op: de boete is hoog genoeg om zeer te doen, maar niet hoog genoeg om de rechtbank erbij te betrekken.De fiscus denkt dat hij vaak gelijk heeft, maar de rechtszaken verliest de fiscus wel heel vaak.
Alleen jammer dat je het soms zo ver moet trekken om je gelijk te halen tegen de fiscus.
Hoewel dit juist is, het gaat over proportie.Maar al die "klachten" hier vloeien imo ook voort uit het niet langer verplicht zijn van bedrijfsbeheer. Zelfs voor occasionele professionele verkopen zijn er nu eenmaal registratieplichten (kasboek) met bepaalde vormvereisten, idem voor facturen.
Allez ja "ik wist niet dat dat moest" of "ik dacht dat dat wel OK was zo" zijn toch povere excuses...
Dat verplicht attest bedrijfsbeheer was ook niet zaligmakend maar dat was toch nog een serieuze drempel om mensen te dwingen even na te denken eer ze begonnen en vaak ook gewoon te beschermen tegen zichzelf.
Ik heb de loop der jaren (te) veel collega's en andere vakmannen zien starten en falen gewoon omdat ze geen besef hadden waar ze mee bezig waren.

"heel vaak"?De fiscus denkt dat hij vaak gelijk heeft, maar de rechtszaken verliest de fiscus wel heel vaak.
Alleen jammer dat je het soms zo ver moet trekken om je gelijk te halen tegen de fiscus.
Ik weet niet wat jij dan veel vindt, maar 12% is ongelofelijk vaak in mijn ogen. De fiscus hoort te weten wat kan en niet kan."heel vaak"?
In vergelijking met 2017 is het aantal Belgen die een proces aanspannen tegen de FOD Financiën, met circa 25% gestegen. De kans dat je zo’n rechtszaak wint, is wel een pak kleiner: slechts 12% krijgt (minstens gedeeltelijk) gelijk van de rechter.Inloggen
trends.knack.be
En je kan hier ook de cijfers zien.
Fiscale geschillen
Op deze pagina vindt u de operationele cijfers: fiscale geschillen. De cijferreeksen worden verder opgedeeld in verschillende categorieën. Voor elke cijferreeks wordt een data- en metadatabestand aangeleverd.financien.belgium.be