Freelancers & Ondernemers

Het is m.i. in het voordeel van het te laten betalen door de vennootschap. Het vaa daarop kan je meenemen in je bezoldiging voorwaarde van 45.000 euro om te geniet van het verlaagd tarief vennb.

Zijn hier freelance finance consultants?

Zo ja, wat was jullie voorgaande ervaring?

Waar hallen jullie jullie opdrachten vandaan? Ik vermoed in het begin vnl door een tussenpersoon?

Ik overweeg sterk om deze stap te zetten maar weet niet of ik al voldoende bagage heb (10 jaar ervaring waarvan 7 jaar audit en 3 jaar financieel manager).
Momenteel iets meer dan 2 jaar als finance consultant aan de slag, hiervoor 3 jaar ervaring in audit, 3 als controller en 1 jaar als consultant in het buitenland.

Opdrachten verlopen voornamelijk via tussenpartij, 2x Hyphen en 1x zelf rechtstreeks. Qua dagtarief telkens relatief gelijkaardig, huidige opdracht ligt nu 75EUR/dag hoger dan toen ik begon. Meeste opdrachten die binnenkomen is via tussenpartijen die me aanspreken op LinkedIn en polsen naar mijn beschikbaarheid. Toen ik startte heb ik met enkele partijen samen gezeten en die contacteren me nu regelmatig naarmate dat mijn project afloopt. Die polsen naar uw interesses, ervaringen, etc. en als ze iets hebben dat interessant kan zijn contacteren ze u.

Dat laatste moet je wel selectief in zijn. Aan bv. Hyphen heb ik wel 2 keer aangegeven dat ze mij voor bepaalde voorstellen niet meer moesten contacteren en daar houden ze zich wel aan. Bij mij ging dat dan over extreme afstanden (> 1h enkele rit) terwijl dat voor mij een prioriteit is. Zelf projecten zoeken is ook mogelijk, maar vind ik persoonlijk vrij moeilijk. Bedrijven zetten zelden vacatures open specifiek voor consultants, dus je moet al wat geluk hebben of iemand kennen.

Qua ervaring zit je zeker goed.

Hier ook bijna 3 jaar zelfstandig finance consultant. Waarvan 2.5 jaar op hetzelfde project. Daarvoor consultant in loondienst voor 5 jaar. Vanaf februari wel op zoek naar iets nieuws dus momenteel gesprekken aan het houden met alle tussenpartijen.

Opdrachten komen wel pas last minute binnen, dus ik verwacht pas midden januari te landen om iets nieuws om in februari te starten.

Opdrachten komen wel pas last minute binnen, dus ik verwacht pas midden januari te landen om iets nieuws om in februari te starten.
Klopt, bij mijn huidige project ook 3 dagen voor de start langs gegaan op sollicitatiegesprek en de dag erna groen licht gekregen. Dat hoort erbij, maar als je regelmatig van project wisselt moet dat wel spannend zijn.

Het is m.i. in het voordeel van het te laten betalen door de vennootschap. Het vaa daarop kan je meenemen in je bezoldiging voorwaarde van 45.000 euro om te geniet van het verlaagd tarief vennb.
Nee hoor, zoals hier reeds gezegd, het komt op exact hetzelfde neer.
45k bruto inclusief vaa sociale bijdragen of 45k bruto zonder vaa en sociale bijdragen privé betalen. Is hetzelfde en maakt ook geen verschil voor grens 45k voor verlaagd tarief venb.

Even een verhaaltje:

Mijn vriendin heeft een winkeltje op etsy geopened 2 jaar geleden en daarom een "zelfstandige in bijberoep" zaak geregistreerd. Het gaan om een totale verkoop van... 106 euro in een heel jaar (gewoon een hobby projectje)

Vandaag komt er een controleur langs.

"ik moet uw verkoop-facturen kunnen zien"

Ok... wij tonen de invoices van Etsy zoals ze daar op de site worden bijgehouden.

"jajaja, da gaat nie e, daar staat uw naam niet op en die verkoopfacturen kan je ook niet bewijzen dat ze aan uw klanten doorgestuurd zijn"

Vrij vertaald: de etsy invoices zijn geen geldig bewijs als verkoops-bewijs.

Gevolg: boete van 1500 euro...

Het alternatief dat we "zouden moeten gedaan hebben" is een inkomstenboek bijhouden, want blijkbaar tellen de invoices die etsy genereerd niet als geldig verkoop bewijs...
Gewoon ter info: dit PV is effectief toegekomen, 1500 euro.

Zou het zin hebben om mijn boekhouder dit schriftelijk te laten contesteren op minfin?

Komt zo vaak terug die vraag, het is fiscaal neutraal. Sociale bijdragen zijn altijd privé verschuldigd.
Dus ofwel betaal je ze privé, ofwel via rekening-courant ofwel via een voordeel alle aard.
Indien privé of R/C moet je uw bruto loon verhogen om hetzelfde nettoloon te hebben...

Eenvoudig voorbeeld. Je wilt 2.000 EUR netto.

Sociale bijdragen als voordeel alle aard:
+ Periodieke bezoldigingen: 2.507,09
+ Voordeel sociale bijdragen: 513,74
= Belastbaar loon: 3.020,83
- Wettelijke bedrijfsvoorheffing -507,09
- Bijsturing voordeel alle aard: -513,74
= Netto: 2.000
(bruto jaarkost = 36.249,96)

Sociale bijdragen privé of via R/C betaald:
Periodieke bezoldigingen: 3.020,83
- Wettelijke Bedrijfsvoorheffing: 507,09
- Sociale bijdragen privé betaald: 513,74
= netto: 2.000
(bruto jaarkost = 36.249,96)
Via R/C niet fiscaal neutraal want je moet dan toch privé of met dividenden, 15, 20 of 30% RV betalen en je R/C jaarlijks terug op 0 zetten + intresten van 5,43% (aanslagjaar 2024), stel 5,43% van 8000 EUR sociale bijdragen = 434,40 EUR extra die welliswaar terugvloeit naar de vennootschap (waarop je dan als ik me niet vergis ook 20% VB moet betalen?) + nog eens je accountant een uurtje extra betalen om die intresten correct te berekenen.
Bon de berekening is hier nu simpel voorgesteld en het zal wat minder zijn, gezien de berekening van maand tot maand moet naargelang het R/C saldo.

Of dat voor sommige mensen hier verwaarloosbaar is laat ik in het midden.
'k Denk niet dat vele BGers wakker liggen van dergelijke kruimels als ik die lonen hier zie en die dikke bakken die voor Trump z'n deur stonden :ROFLMAO: :LOL: ...

Als je dan zoals m'n ex accountant plots uit het niets, zonder iets te zeggen, alle sociale bijdragen op je klant z'n R/C boekt, terwijl de klant geen R/C wenst/gebruikt i.p.v. door te doen via VAA, en je dan na +/- 4 jaar intresten moet betalen op 32K€, is dat niet prettig. Ja dat stond op de balans, en had er nooit al teveel vragen over gesteld, mijn fout dus... Maar wat een amateur accountant was me dat zeg, met als kers op de taart dan verschillende keren de VB aangifte te laat indienen... Blijk dat ik weg ben van die aap.

Gewoon ter info: dit PV is effectief toegekomen, 1500 euro.

Zou het zin hebben om mijn boekhouder dit schriftelijk te laten contesteren op minfin?
Hangt ervan af of je boekhouder eender welk werk verricht heeft hiervoor, als hij die Etsy facturen heeft ingeboekt en jullie dus effectief een boekhouding kunnen aantonen, dan ok. Anders niet, eens goed slikken en betalen. En het de eventuele volgende keer wel meteen goed doen.

Hangt ervan af of je boekhouder eender welk werk verricht heeft hiervoor, als hij die Etsy facturen heeft ingeboekt en jullie dus effectief een boekhouding kunnen aantonen, dan ok. Anders niet, eens goed slikken en betalen. En het de eventuele volgende keer wel meteen goed doen.
way ahead of you: winkel volledig afgesloten op xerius en die paar 100 euro per jaar dan maar in't zwart.

Voor de duidelijkheid: dit was een projectje op haar eigen waar ze een zaakje in bijberoep had gemaakt. Iets waar ze van hoopte dat het "misschien" ooit iets zou kunnen worden. Maar vooral voor het plezier. Dat heeft niets met mijn hoofd-bezigheid te maken als IT consultant.

De fiscus kwam binnen, onaangekondigd en wou vanalles onmiddelijk zien. Ik stond thuis met een blaffende hond achter mij een half geschilde patat in mijn linkerhand. Dus je hebt 0 mentale voorbereiding en ja: ze zijn aggressief en assertief. Weigeren of later vragen dat ze komen, mag niet want de controle is bedoelt dat het on-aangekondigd is.

Die komt binnen, we leggen rap rap een paar verkoops-bewijzen van de etsy-winkel voor.

"neen, da telt niet. Hier een boete van 1500 euro, u bent bedankt"

En hij viel ook over het feit dat die facturen naar zijn mening onmogelijk konden opgestuurd zijn naar de eind-klant (die in Canada en god wie weet waar allemaal wonen).

Het argument dat dit allemaal op Etsy is verkocht en die alle btw-regeling enzo regelen en er geen geld van u naar het buitenland gaat, deed er niet toe.

En die is vertrokken.

Ik heb hier met mijn boekhouder over gesproken en die gaat nog proberen een pleidooi doen dat dit buiten alle proportie is. Ik verwacht niet veel, maar ik wil het wel nog proberen. Je weet nooit.

Verder, de informele uitleg van mijn boekhouder: "echt waar, ik verschiet hier niet van. Ze zijn echt ziekelijk hard bezig en ze slaan met de grote stok op de kleine vis. Dat is gewoon vijandig gedrag van de fiscus naar kleine ondernemers en ik denk dat ze dat gewoon zien als makkelijke inkomsten voor de staatskas". Denk er van wat je wil voor de rest. Ik geef het gewoon mee. Maar zorg gewoon dat als het over "serieuze" bedragen van inkomsten gaat (zoals veel freelancers hier), je boekhouder alles 100% volgens de regels doet want... ze slaan hard en ze pakken op u op alles wat ze kunnen.

Van mijn kant dan: ik moet inderdaad soms lachen met de vragen en redeneringen van hoe sommigen hier komen met "kan ik in de problemen komen als ik dat in kosten steek?". Het antwoord is: ja en bijna bij alles die niet 100% standaard is. Als de fiscus een hardliner is, kan hij (bijna) alles in vraag stellen. Een gewaarschuwd man...

Laatst bewerkt:
Van mijn kant dan: ik moet inderdaad soms lachen met de vragen en redeneringen van hoe sommigen hier komen met "kan ik in de problemen komen als ik dat in kosten steek?". Het antwoord is: ja en bijna bij alles die niet 100% standaard is. Als de fiscus een hardliner is, kan hij (bijna) alles in vraag stellen. Een gewaarschuwd man...
De fiscus denkt dat hij vaak gelijk heeft, maar de rechtszaken verliest de fiscus wel heel vaak.
Alleen jammer dat je het soms zo ver moet trekken om je gelijk te halen tegen de fiscus.

Ik heb destijds toen ik pas bezig was controle gehad van de economische inspectie ivm carpass dat ik niet aangaf, wist dat niet.
Ik had toen ook amper winst en omzet.

Ze stonden aan de deur, maar ik moest gaan werken dus ze zijn later terug gekomen.

Brief in de bus dat ze gingen langskomen voor een verhoor waarvan ik van de vrijheid kon ontnomen worden lol.
Uiteindelijk ging dat voorkomen voor de rechtbank en dan boete van 1000 euro+, maar ze hebben dat dan kunnen reduceren naar ik denk een 250 euro, aangezien die boete hoger ging zijn dan mijn jaarwinst.

Maar allé, een mens staat daar met een uit de hand gelopen hobby als bijberoep op die moment, dat overvalt je allemaal een beetje hé.

Ze vielen er trouwens toen ook over dat ik niet van alles offertes had, ik had van elke factuur dat ik aan hen voorlegde een screenshot van ofwel een mail of wel een facebook / instagram bericht waarbij ik de prijs meedeel aan de klant, blijkbaar telt dat niet? Hoe kan dat nu anno 2020+ niet tellen...

Ik heb destijds toen ik pas bezig was controle gehad van de economische inspectie ivm carpass dat ik niet aangaf, wist dat niet.
Ik had toen ook amper winst en omzet.

Ze stonden aan de deur, maar ik moest gaan werken dus ze zijn later terug gekomen.

Brief in de bus dat ze gingen langskomen voor een verhoor waarvan ik van de vrijheid kon ontnomen worden lol.
Uiteindelijk ging dat voorkomen voor de rechtbank en dan boete van 1000 euro+, maar ze hebben dat dan kunnen reduceren naar ik denk een 250 euro, aangezien die boete hoger ging zijn dan mijn jaarwinst.

Maar allé, een mens staat daar met een uit de hand gelopen hobby als bijberoep op die moment, dat overvalt je allemaal een beetje hé.

Ze vielen er trouwens toen ook over dat ik niet van alles offertes had, ik had van elke factuur dat ik aan hen voorlegde een screenshot van ofwel een mail of wel een facebook / instagram bericht waarbij ik de prijs meedeel aan de klant, blijkbaar telt dat niet? Hoe kan dat nu anno 2020+ niet tellen...
"dat telt niet" klink inderdaad heel bekend hier ook.

Voor fiscus is het behoorlijk zwart/wit op dat vlak.

De fiscus denkt dat hij vaak gelijk heeft, maar de rechtszaken verliest de fiscus wel heel vaak.
Alleen jammer dat je het soms zo ver moet trekken om je gelijk te halen tegen de fiscus.
En daar rekenen ze op: de boete is hoog genoeg om zeer te doen, maar niet hoog genoeg om de rechtbank erbij te betrekken.

Maar al die "klachten" hier vloeien imo ook voort uit het niet langer verplicht zijn van bedrijfsbeheer. Zelfs voor occasionele professionele verkopen zijn er nu eenmaal registratieplichten (kasboek) met bepaalde vormvereisten, idem voor facturen.
Allez ja "ik wist niet dat dat moest" of "ik dacht dat dat wel OK was zo" zijn toch povere excuses...
Dat verplicht attest bedrijfsbeheer was ook niet zaligmakend maar dat was toch nog een serieuze drempel om mensen te dwingen even na te denken eer ze begonnen en vaak ook gewoon te beschermen tegen zichzelf.

Ik heb de loop der jaren (te) veel collega's en andere vakmannen zien starten en falen gewoon omdat ze geen besef hadden waar ze mee bezig waren.

In mijn bedfrijsbeheer in het middelbaar hebben ze mij alleszins niet geleerd dat ik een kilometerstand van een wagen moet doorgeven als ik er een sticker op plak :p

Of een garageboek moet bijhouden om een sticker op een auto te plakken.

Maar al die "klachten" hier vloeien imo ook voort uit het niet langer verplicht zijn van bedrijfsbeheer. Zelfs voor occasionele professionele verkopen zijn er nu eenmaal registratieplichten (kasboek) met bepaalde vormvereisten, idem voor facturen.
Allez ja "ik wist niet dat dat moest" of "ik dacht dat dat wel OK was zo" zijn toch povere excuses...
Dat verplicht attest bedrijfsbeheer was ook niet zaligmakend maar dat was toch nog een serieuze drempel om mensen te dwingen even na te denken eer ze begonnen en vaak ook gewoon te beschermen tegen zichzelf.

Ik heb de loop der jaren (te) veel collega's en andere vakmannen zien starten en falen gewoon omdat ze geen besef hadden waar ze mee bezig waren.
Hoewel dit juist is, het gaat over proportie.

Er is een verschil tussen een loodgieter die in groot-orde tienduizenden euro's volledig verkeerd investeerd zonder aankop-bonnen of btw aangifte, zonder facturen werkt en en alles rekening courant doet in zijn onwetendheid vs een werkmens die in bijberoep een paar 100 euro volgens de regels wil doen om wat zaken op een platform zoals etsy te verkopen.

Wat jij hier eigenlijk zegt is: "ge zijt dom geweest omdat je de regels wou volgen, had je dat in't zwart gedaan was alles OK"

Er is geen ruimte in het systeem voor dit soort kleine spelers, die worden met dezelfde stok geslaan als de BV's met 160k omzet.

Duidelijk :)

"heel vaak"?

In vergelijking met 2017 is het aantal Belgen die een proces aanspannen tegen de FOD Financiën, met circa 25% gestegen. De kans dat je zo’n rechtszaak wint, is wel een pak kleiner: slechts 12% krijgt (minstens gedeeltelijk) gelijk van de rechter.

En je kan hier ook de cijfers zien.

"heel vaak"?

In vergelijking met 2017 is het aantal Belgen die een proces aanspannen tegen de FOD Financiën, met circa 25% gestegen. De kans dat je zo’n rechtszaak wint, is wel een pak kleiner: slechts 12% krijgt (minstens gedeeltelijk) gelijk van de rechter.

En je kan hier ook de cijfers zien.
Ik weet niet wat jij dan veel vindt, maar 12% is ongelofelijk vaak in mijn ogen. De fiscus hoort te weten wat kan en niet kan.
+ de cijfers tonen niet aan hoeveel rechtszaken er zouden gewonnen/verloren zijn mocht iedereen een rechtszaak aanspannen. Want veel mensen geven zich bij voorbaat al verloren omdat ze geen zin hebben bij de kosten en rompslomp die bij zo’n rechtszaken komen.

Terug
Bovenaan