Freelancers & Ondernemers

De meeste doen dit niet in de eerste jaren. Dat is ook niet verplicht. Toch wel frappant dat iemand zich negatief moet uiten over 30K VB, no offence maar dat komt zéér stoeferig over. Want je had 150K voor belastingen, wat gewoon belachelijk veel is.

Als jij verbaast bent over 30k belastingen op een bedrag van 150k, dan denk je toch nu al na over hoe je nog minder belastingen kan betalen? Dat kan toch niet anders? Man man man ... Geld is echt iets ziek
Je moet toch wel al erg rijk zijn om niet te verschieten van een rekening van 30k hoor.

De meeste doen dit niet in de eerste jaren. Dat is ook niet verplicht. Toch wel frappant dat iemand zich negatief moet uiten over 30K VB, no offence maar dat komt zéér stoeferig over. Want je had 150K voor belastingen, wat gewoon belachelijk veel is.

Als jij verbaast bent over 30k belastingen op een bedrag van 150k, dan denk je toch nu al na over hoe je nog minder belastingen kan betalen? Dat kan toch niet anders? Man man man ... Geld is echt iets ziek
Ik zie hier niemand negatief zich uiten en al helemaal niet het argument maken dat het "teveel" is.

Alleen jij, eigenlijk... Maar ik wil oprecht geen ruzie zoeken. Ik wil gewoon misschien het volgende kwijt:

Ik verdiende 4 jaar geleden amper 3000e brutto. Ik ga hier geen Oliver Twist verhalen voorleggen, maar ik kom niet bepaald uit een gehoede familie met diepe financiele reserves. Ik zeg alleen dat... het huis waar ik tot 1999 gewoond heb tegenwoordig als "onbewoonbaar" zou verklaard worden. Ik wil niet zielig doen, ik wil gewoon context scheppen.

En vandaag ik heb hier een aanslagbiljet van tienduizenden euro's gekregen en... ik lig er niet wakker van. Het is al overgemaakt en vergeten.

Maar ik moet wel bedenken dat mijn vader wel harder gewerkt heeft voor bedragen van die groot-orde. Veel harder.

Laatst bewerkt:
En dan heb je er zoals ikke die ondanks alle facturen en lonen betaald zijn er toch in slagen om verlies op te stapelen. Zo betaal ik al een jaar of 8 gene klop, 150-tal euro per jaar aan VB. Dat zou % van VAA zijn ofzo.
Behalve 1 boekjaar waar de aangifte te laat was ingediend door de accountant. Das nu nog altijd in proces.

Dit boekjaar ging het laatste of voorlaatste zijn met overdraagbaar verlies, maar enfin, 'k lig er zeker niet meer van wakker.

En dan heb je er zoals ikke die ondanks alle facturen en lonen betaald zijn er toch in slagen om verlies op te stapelen. Zo betaal ik al een jaar of 8 gene klop, 150-tal euro per jaar aan VB. Dat zou % van VAA zijn ofzo.
Behalve 1 boekjaar waar de aangifte te laat was ingediend door de accountant. Das nu nog altijd in proces.

Dit boekjaar ging het laatste of voorlaatste zijn met overdraagbaar verlies, maar enfin, 'k lig er zeker niet meer van wakker.

Ja, dan kan ik mij voorstellen dat je er mee kapt.

Ja, dan kan ik mij voorstellen dat je er mee kapt.
Bwa, desondanks kan ik van de inkomsten deftig leven eh, er zijn na betalen van alles incl. belastingen nog altijd voldoende reserves.
't Is verlies en geen verlies want fiscaal interessant.

In theorie zou je zo met een managementvennootschap in 't buitenland je Belgische vennootschap fiscaal vriendelijk kunnen uitmelken en dus niet geen verlies laten maken.
Afin, sowieso als op die manier als ik ooit terug zelfstandig wordt.

Maar normaal is op dat moment uw rekening toch wel genoeg gevuld om dat makkelijk te kunnen betalen?
Uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat 30 K nog altijd veel geld is en dat even verschieten is als je dat moet betalen. Het aantal keer dat ik zinn bedrag heb overgeschreven kan ik op 1 hand tellen, dan is het toch normaal dat je dat even veel geld vindt :D

Ja man, der is weer ene die er moet over komen zagen hè. Niemand uit zich negatief, dat maakt gij er wééral van. Ik denk helemaal niet na over minder belastingen betalen en heb mij hier al meermaals negatief uitgelaten over 'kantjes eraf lopen' en onnodige kosten inbrengen 'omdat het kan'.

Wat is nu eigenlijk uw punt? Mag ik 30K eur belastingen geen hoog bedrag vinden? Dan noteer ik dat alvast in mijn agenda en zal er volgend jaar op letten om dat bedrag vanaf nu laag te vinden.

Wat is nu eigenlijk uw punt? Mag ik 30K eur belastingen geen hoog bedrag vinden? Dan noteer ik dat alvast in mijn agenda en zal er volgend jaar op letten om dat bedrag vanaf nu laag te vinden.
Dat is toch echt wel enorm, er moet toch wat extra fiscale optimalisatie mogelijk kunnen zijn? ;-)

Dat is toch echt wel enorm, er moet toch wat extra fiscale optimalisatie mogelijk kunnen zijn? ;-)
Man, stop nu toch eens met dat gezever, dit is toch wel overdreven irritant, alsof je een manier moet vinden om rijk te worden zonder een euro belasting te betalen...

Ik optimaliseer nu ook wel serieus fiscaal gezien maar als ik nog eens moet gaan onderzoeken hoe ik onder die vennootschapsbelasting onderuit kan muizen... Holy shit.

Uiteraard. Maar dat neemt niet weg dat 30 K nog altijd veel geld is en dat even verschieten is als je dat moet betalen.
Hoe kan dat nu verschieten zijn na 12 maanden? Je hebt al 12 maanden door (zelfs langer) dat je extreem goed geld verdient. Dat voel je toch in je linkerteen neen? 20% is dan nog zeer weinig als je het mij vraagt

Ik zou die bedragen hier nooit vermelden, juist omdat je daarmee zegt dat je 10k netto verdient per maand. Dat was mijn punt.

Voor iemand die zoveel omzet draait in zijn eerste jaar (ik leid hieruit af dat je een zeer slimme freelancer bent) vond ik de uitspraak wat dom.

Misschien heeft het te maken met die andere jongen die 15j geleden op café zei dat hij 25k belastingen moest betalen. Dat was ook niet echt zijn beste moment.

En als laatste ben ik het kotsbeu dat mensen het argument geven dat ze er hard voor gewerkt hebben. En als ge dat niet snapt van mij, zeg dat dan eens tegen iemand die als vuilnisman werkt of poetsvrouw. En wacht dan op hun reactie. Ook die mensen werken hard en waarschijnlijk nog veel meer dan jij.

Met hard werken kun je geen geld verdienen. Wel met slim zijn. Dit topic staat vol met dagtarieven van €750, dat zijn stuk voor stuk slimme mensen. Maar we gaan ze nu toch niet vergelijken met de arbeiders die morgen om 5u actief zijn in de bouwsector? Die mensen mogen zeggen dat ze er hard voor werken 🙂

Van de grond mijn hart: proficiat met die cijfers trouwens. Dat komt niet vanzelf.

Laatst bewerkt:
Hoe kan dat nu verschieten zijn na 12 maanden? Je hebt al 12 maanden door (zelfs langer) dat je extreem goed geld verdient. Dat voel je toch in je linkerteen neen? 20% is dan nog zeer weinig als je het mij vraagt

Ik zou die bedragen hier nooit vermelden, juist omdat je daarmee zegt dat je 10k netto verdient per maand. Dat was mijn punt.

Voor iemand die zoveel omzet draait in zijn eerste jaar (ik leid hieruit af dat je een zeer slimme freelancer bent) vond ik de uitspraak wat dom.

Misschien heeft het te maken met die andere jongen die 15j geleden op café zei dat hij 25k belastingen moest betalen. Dat was ook niet echt zijn beste moment.

En als laatste ben ik het kotsbeu dat mensen het argument geven dat ze er hard voor gewerkt hebben. En als ge dat niet snapt van mij, zeg dat dan eens tegen iemand die als vuilnisman werkt of poetsvrouw. En wacht dan op hun reactie. Ook die mensen werken hard en waarschijnlijk nog veel meer dan jij.

Met hard werken kun je geen geld verdienen. Wel met slim zijn. Dit topic staat vol met dagtarieven van €750, dat zijn stuk voor stuk slimme mensen. Maar we gaan ze nu toch niet vergelijken met de arbeiders die morgen om 5u actief zijn in de bouwsector? Die mensen mogen zeggen dat ze er hard voor werken 🙂

Van de grond mijn hart: proficiat met die cijfers trouwens. Dat komt niet vanzelf.
Hij heeft misschien meer uren geklopt dan die vuilnisman/poetsvrouw of arbeider? Met oprecht alle respect voor die mensen hun job maar snap de vergelijking hier niet echt.
Weet jij wat Caseblue gedaan heeft om zijn omzet te halen? Misschien combineert die meerdere opdrachten? Werkt die ieder weekend? Heeft die amper verlof genomen zijn eerste jaar? Heeft die een dermate complexe werkplek dat hij een hogere dagfee opstrijkt? Is dat iemand die amper kosten/loon inbrengt? Betreft het een verlengd eerste boekjaar?

Met 750€ per dag aan gemiddeld 220 werkdagen per jaar kom je amper aan 140k belastbare basis. Lijkt mij een combinatie van 1 van bovenstaande voorbeelden.

Nope. 140K€, alles boven de 100k€ is belast aan 25%.

Ik moet nog net iets meer vennootschapsbelasting betalen.
En nee, ik ben niet stinkend rijk.
Ik heb een onderneming (dus geen freelancer), en ben aan het groeien, dus dat zogezegde astronomische bedrag waar ik VB op betaal, staat helemaal niet op mijn rekening, dat zit opgesloten bij leveranciers, personeel, onderaannemers, ...

Als ondernemer ontvang je je geld quasi altijd een stuk later dan dat je het moet uitgeven (ik zit dan nog in een sector die de wettelijke maximum van 60 dagen factuurdatum meestal uitmelkt), maar je betaalt wel je VB op dat "fictief" bedrag, dat je (nog) niet op je rekening ziet staan!
Van het ogenblik dat je een factuur hebt uitgeschreven, rekent de fiscus dat geld mee in zijn berekeningen.
Echter moeten wij nog tot tegen de 60 dagen wachten op dat geld.

Een freelancer/consultant die 30K€ VB betaald, die heeft uiteraard wel zeer goed geboerd.

Maar we gaan ze nu toch niet vergelijken met de arbeiders die morgen om 5u actief zijn in de bouwsector? Die mensen mogen zeggen dat ze er hard voor werken

Ik ken er toch een hoop die dat op zelfstandige basis doen, in die mannen verdienen ook niet slecht hoor. Zij die gewoon als arbeider voor een baas werken, dat is natuurlijk wel minder.

Laatst bewerkt:
Hoe kan dat nu verschieten zijn na 12 maanden?
Lees jij eigenlijk wat andere users effectief schrijven?

Ik zeg letterlijk: Ik wist exact wat mij te wachten stond, maar de brief zelf krijgen en bijhorend een betaling van net geen 30K uitvoeren, da's toch even dubbelslikken.

Niemand spreekt hier over verschieten, niemand spreekt hier over te veel belastingen, noch over manieren om te gaan optimaliseren. Het enige dat zowel @CaseBlue als ikzelf aanhalen is dat zo'n bedrag betalen véél geld is. Als ik morgen een huis koop en de betaling daarvan moet uitvoeren binnen enkele maanden, weet ik ook perfect hoeveel ik moet betalen maar blijft het gewoon een grote som geld.

Kan je bovenstaand toch nog even 3 keer lezen voor je hier weer op gaat ranten?

En de rest van uw citaat, tsjah. Een definitie van hard werken is voor elk verschillend. Mijn vrouw is arts en zit dus 12 uur per dag op een stoeltje, anders moet je haar ook eens zeggen dat ze een makkelijke job heeft. Ze zal u graag zien komen.

Een vraagje ivm sociale bijdrage: Momenteel wordt deze betaald door de vennootschap, maar ik wil dat toch terug veranderen naar privé te betalen. Want nu verlies ik het geld 2 keer eigenlijk, 1x van de vennootschap naar sociaal secretariaat, en een 2e keer omdat ik er VAA op betaal en dus meer loon verdien, waardoor in mijn PB er op groter bedrag belast wordt.

Hoe gaat dat dan precies in zijn werk, krijg je dan ook om de 3 maand de uitnodiging tot betaling (deze keer dan aan de privé gericht), of wordt dit maandelijks van het loon afgehouden zoals bij werknemers ? (ja, de bedrijfsvoorheffing blijft als kost voor de vennootschap). Thanks!

Een vraagje ivm sociale bijdrage: Momenteel wordt deze betaald door de vennootschap, maar ik wil dat toch terug veranderen naar privé te betalen. Want nu verlies ik het geld 2 keer eigenlijk, 1x van de vennootschap naar sociaal secretariaat, en een 2e keer omdat ik er VAA op betaal en dus meer loon verdien, waardoor in mijn PB er op groter bedrag belast wordt.

Hoe gaat dat dan precies in zijn werk, krijg je dan ook om de 3 maand de uitnodiging tot betaling (deze keer dan aan de privé gericht), of wordt dit maandelijks van het loon afgehouden zoals bij werknemers ? (ja, de bedrijfsvoorheffing blijft als kost voor de vennootschap). Thanks!
Je krijgt gewoon een uitnodiging ter betaling aan de privé gericht.

Heb er zelf over opgezocht en het maakt eigenlijk geen verschil of je privé of met de zaak betaald van wat ik ervan begrijp. Maar kan mis zijn :)

Als je je loon niet aanpast om die sociale bijdrage betaald door privé te gaan compenseren, verliest de vennootschap dan enkel de kost van jouw nettoloon + bedrijfsvoorheffing. In het andere geval, als de soc. bijdr. door vennootschap wordt betaald, verliest deze ook nog eens >2000 euro per kwartaal, dus aan het einde van het jaar minder in kas, en privé wordt je zwaarder belast door de extra vaa van 8000 euro ofzo.
En minder geld in kas van de zaak, is minder "direct" beschikbaar voor dividend uitbetaling.. Nee?

Als je je loon niet aanpast om die sociale bijdrage betaald door privé te gaan compenseren, verliest de vennootschap dan enkel de kost van jouw nettoloon + bedrijfsvoorheffing. In het andere geval, als de soc. bijdr. door vennootschap wordt betaald, verliest deze ook nog eens >2000 euro per kwartaal, dus aan het einde van het jaar minder in kas, en privé wordt je zwaarder belast door de extra vaa van 8000 euro ofzo.
En minder geld in kas van de zaak, is minder "direct" beschikbaar voor dividend uitbetaling.. Nee?
Mijn loon is wel aangepast naar die betaling. Ken er weinig van. Weet alleen dat zowat iedere freelancer die ik ken het met de zaak betaald 😅.

Het zal inderdaad meer kosten aan de zaak maar je moet het ook vanuit uw privé bekijken nee? Je kan je meer dividend uitkeren maar je geeft er 5k+ weer af om uw sociale bijdrage te betalen.

Hij heeft misschien meer uren geklopt dan die vuilnisman/poetsvrouw of arbeider? Met oprecht alle respect voor die mensen hun job maar snap de vergelijking hier niet echt.
Weet jij wat Caseblue gedaan heeft om zijn omzet te halen? Misschien combineert die meerdere opdrachten? Werkt die ieder weekend? Heeft die amper verlof genomen zijn eerste jaar? Heeft die een dermate complexe werkplek dat hij een hogere dagfee opstrijkt? Is dat iemand die amper kosten/loon inbrengt? Betreft het een verlengd eerste boekjaar?

Met 750€ per dag aan gemiddeld 220 werkdagen per jaar kom je amper aan 140k belastbare basis. Lijkt mij een combinatie van 1 van bovenstaande voorbeelden.
Ding ding!

Ik heb sinds December 2022 amper verlof genomen, ik heb geen exacte telling van gewerkte dagen, maar ik denk toch dat we inderdaad spreken van bijna 2 jaar non-stop werken, met anderhalve week verlof ergens. (dus pakweg 7 dagen niet gewerkt)

Ik maak die keuze en ben daar blij mee. Ik wil even reserve opbouwen en zo snel mogelijk een woning kopen en afbetaald hebben de komende jaren. Daarna gaan we waarschijnlijk wat afbouwen.

En zoals eerder gezegd; het is geen onverwachte kost, maar het is wel confronterend om plots dat soort bedragen over te schrijven. En dubbel zo hard dat het eigenlijk geen zeer doet. Vooral dat laatste.

Komt zo vaak terug die vraag, het is fiscaal neutraal. Sociale bijdragen zijn altijd privé verschuldigd.
Dus ofwel betaal je ze privé, ofwel via rekening-courant ofwel via een voordeel alle aard.
Indien privé of R/C moet je uw bruto loon verhogen om hetzelfde nettoloon te hebben...

Eenvoudig voorbeeld. Je wilt 2.000 EUR netto.

Sociale bijdragen als voordeel alle aard:
+ Periodieke bezoldigingen: 2.507,09
+ Voordeel sociale bijdragen: 513,74
= Belastbaar loon: 3.020,83
- Wettelijke bedrijfsvoorheffing -507,09
- Bijsturing voordeel alle aard: -513,74
= Netto: 2.000
(bruto jaarkost = 36.249,96)

Sociale bijdragen privé of via R/C betaald:
Periodieke bezoldigingen: 3.020,83
- Wettelijke Bedrijfsvoorheffing: 507,09
- Sociale bijdragen privé betaald: 513,74