Freelancers & Ondernemers

Ik heb hier bv een VR bril gekocht op de zaak. Er loopt dan ook wel een project waar ik voor een klant een AR-App probeer te ontwikkelen (machines via vr-bril tonen in een lege showroom). Als ik controle krijg zie ik het wel gebeuren dat ze hier moeilijk over doen, maar er hangt gewoon een factuur tegenover waar duidelijk staat "Ontwikkeling AR Experience Project *naam*". Ik heb dat ding misschien een half uur privé gebruikt, dus die zet ik gewoon volledig op de zaak.

Ik denk dat in veel gevallen mensen echt wel zelf kunnen gokken wat nu ingebracht kan worden of niet. De vraag is eerder "Dit is eigenlijk privé, en ik weet het ook wel, maar kan ik hier toch niet een reden bij verzinnen om het zakelijk te doen?"

Ik heb hier bv een VR bril gekocht op de zaak. Er loopt dan ook wel een project waar ik voor een klant een AR-App probeer te ontwikkelen (machines via vr-bril tonen in een lege showroom). Als ik controle krijg zie ik het wel gebeuren dat ze hier moeilijk over doen, maar er hangt gewoon een factuur tegenover waar duidelijk staat "Ontwikkeling AR Experience Project *naam*". Ik heb dat ding misschien een half uur privé gebruikt, dus die zet ik gewoon volledig op de zaak.

Ik denk dat in veel gevallen mensen echt wel zelf kunnen gokken wat nu ingebracht kan worden of niet. De vraag is eerder "Dit is eigenlijk privé, en ik weet het ook wel, maar kan ik hier toch niet een reden bij verzinnen om het zakelijk te doen?"
Tja, hier liggen ook 3 smartphones hoor, 1e als backup, want ik moet 24/7 bereikbaar zijn, en samen gebruik ik ze om om bv. apps te testen voor m'n activiteit, met verschillende resoluties e.d. 100% aftrek. Als ze dat weigeren ga ik het wel aanvechten met een advocaat. Heeft m'n pa destijds eens gedaan, welliswaar voor grotere bedragen, en gewonnen.

Je moet begrijpen dat sommige controleurs gewoon een factuur zien zonder meer en vaak ook geen uitleg gaan vragen en dus direct bepaalde kosten gaan verwerpen. Door in gesprek te gaan, al is het zoals bij mij de vorige keer via e-mail gegaan, heb ik, na het ontvangen van de lijst met verworpen kosten, m'n beklag gedaan en op mijn beurt bepaalde zaken op hun lijst verworpen en aangetoond met eventuele bewijzen.
Edit: en dit werd dan ook zonder verder morren geaccepteerd.

Laatst bewerkt:
Een Steam Deck heeft 2 verschillende modi: een gaming mode, maar ook een echte desktop mode met Arch Linux die werkt als een gewone PC. Heel anders dus dan bv. een Nintendo Switch of een PS5.

Het voordeel van een Steam Deck is dat het ook deels gesubsidieerd is door Valve aangezien games verkopen op Steam hun business model is. Voor een gelijkaardige laptop betaal je al snel een pak meer dan het instapmodel van de Steam Deck. En minder betalen voor dezelfde/gelijkaardige functionaliteit komt toch alleen maar ten goede van de vennootschap? Ja, je kan er uiteraard ook op gamen, dat is overduidelijk. Maar net zoals bij een gewone PC, heb je daar toch ook het aandeel voor persoonlijk gebruik?

Een Steam Deck heeft 2 verschillende modi: een gaming mode, maar ook een echte desktop mode met Arch Linux die werkt als een gewone PC. Heel anders dus dan bv. een Nintendo Switch of een PS5.

Het voordeel van een Steam Deck is dat het ook deels gesubsidieerd is door Valve aangezien games verkopen op Steam hun business model is. Voor een gelijkaardige laptop betaal je al snel een pak meer dan het instapmodel van de Steam Deck. En minder betalen voor dezelfde/gelijkaardige functionaliteit komt toch alleen maar ten goede van de vennootschap? Ja, je kan er uiteraard ook op gamen, dat is overduidelijk. Maar net zoals bij een gewone PC, heb je daar toch ook het aandeel voor persoonlijk gebruik?
Zo lang je een VAA computer + VAA smartphone + VAA internet abonnement + VAA telefonie abonnement betaald, mag je redelijkheidswijze een aantal toestellen hebben. Als een Steam Deck handig is en je helpt in je onderneming om winst te maken, en dit kunt aantonen, whyyyyy noooot? Maar hoe meer zever, hoe meer discussie, hoe meer er wat kan verworpen worden.

Als je een aantoonbaar percentage privé & zakelijk gebruik hebt, splits dat dan op, waarbij je een deel BTW niet recupereert en een stuk uit jezelf verwerpt als onkost.

Dan had de vraag niet geweest "mag ik een steam deck op vennootschap kopen?"
Maar
"Ik gebruik een steam deck effectief voor mijn werk, mag ik die dan op vennootschap kopen?"

Ik heb een woning gekocht met gesplitste aankoop volle eigendom 80/20% privé/vennootschap.
Ik kan een pandwissel doen met behoud van rente en woonbonus op het privé gedeelte.

Ik vraag mij af of het mogelijk is dat ik ook de woonbonus overzet, lettende op feit dat deels privé, deels vennootschap is.
De woning heeft 1 kadastraal inkomen. De notaris zegt dat dit wel kan, de boekhouder zegt dat niet kan. Mijn bank denkt van wel maar ging checken. Wie heeft hier ervaring mee?
De boekhouder heeft contact gehad met de fiscus, en het is dus wel mogelijk om de woonbonus over te zetten van privéwoning A naar gesplitste aankoop woning B.

Tja, hier liggen ook 3 smartphones hoor, 1e als backup, want ik moet 24/7 bereikbaar zijn, en samen gebruik ik ze om om bv. apps te testen voor m'n activiteit, met verschillende resoluties e.d. 100% aftrek. Als ze dat weigeren ga ik het wel aanvechten met een advocaat. Heeft m'n pa destijds eens gedaan, welliswaar voor grotere bedragen, en gewonnen.
Veel geluk. Die advocaat start pas nadat je hem voor een tweetal smartphones aan ereloon betaalt.

Ik kijk deze eens in of dit wat kan zijn. Lijkt mij wel een grote speler te zijn en misschien zoek ik wel net die kleinere speler die simpele taken kan (en zijn prijs dan ook relatief laag zal liggen).
Odoo kan dit ook. Maar er zal natuurlijk een hoger kostenplaatje aan zijn om het deftig uit te werken dan enkel de abonnementsprijs.

Veel geluk. Die advocaat start pas nadat je hem voor een tweetal smartphones aan ereloon betaalt.
Voor velen geldt dit niet hé, ik ben ook zo iemand die zonder problemen veelvouden van betwiste bedragen betaalt om onterechte zaken aan te vechten.
Als niemand het doet blijven ze dit doen hé, verwerp maar, niemand doet daar moeite voor en goed voor onze nummers....

Stel, je wil het wat rustiger aandoen en gaat voor langere tijd van 100% naar 20% tewerkstelling als freelancer. Je omzet valt terug van 150k naar 30k. Ik neem aan dat het dan interessant is om de BV om te zetten in een eenmanszaak? Hoe verloopt dit en zijn hier kosten aan verbonden? Hoeveel hou je netto dan nog over van die 30k? Hoe werkt de wettelijke pensioensopbouw? Wordt dit als voltijds werken beschouwd in het kader van het minimumpensioen?

Stel, je wil het wat rustiger aandoen en gaat voor langere tijd van 100% naar 20% tewerkstelling als freelancer. Je omzet valt terug van 150k naar 30k. Ik neem aan dat het dan interessant is om de BV om te zetten in een eenmanszaak? Hoe verloopt dit en zijn hier kosten aan verbonden? Hoeveel hou je netto dan nog over van die 30k? Hoe werkt de wettelijke pensioensopbouw? Wordt dit als voltijds werken beschouwd in het kader van het minimumpensioen?
Omzet zegt niets, winst is belangrijker.
Alles boven 10k winst is meestal wel nog steeds interessanter in een BV als bijberoeper.
60% winstbelasting vs 35%. Meerkost BV is ongeveer 2.500 euro jaarlijks.

BV vereffenen kost al snel 4k.

Omzet zegt niets, winst is belangrijker.
Alles boven 10k winst is meestal wel nog steeds interessanter in een BV als bijberoeper.
60% winstbelasting vs 35%. Meerkost BV is ongeveer 2.500 euro jaarlijks.

BV vereffenen kost al snel 4k.
Dat is als je nog andere inkomsten hebt, als dat niet het geval is dan zal je belasting in een eenmanszaak een pak lager zijn toch?

Dat is als je nog andere inkomsten hebt, als dat niet het geval is dan zal je belasting in een eenmanszaak een pak lager zijn toch?
Oh ik ging er van uit dat je in loondienst ging werken. Hoofdberoep met 30k omzet inderdaad beter als eenmanszaak. Al hangt het er van af hoelang je zo blijft werken en ook welke kosten je allemaal hebt.
Wrs gewoon minimum sociale bijdragen in hoofdberoep

Terug
Bovenaan