Freelancers & Ondernemers

Voor velen geldt dit niet hé, ik ben ook zo iemand die zonder problemen veelvouden van betwiste bedragen betaalt om onterechte zaken aan te vechten.
Als niemand het doet blijven ze dit doen hé, verwerp maar, niemand doet daar moeite voor en goed voor onze nummers....

Idem.
Heb al genoeg keren de deurwaarder gezonden voor factuurtjes van 250-500 euro.
En telkens ojntvangen gekregen, waarbij ze uiteindelijk meer dan het dubbel moesten betalen door kosten.

Door het invoeren van de IOS procedure kan je makkelijker achter je geld aan zonder advocaatkosten.

edit: heb nu 1 dossier die al meer dan een jaar aan de gang is voor een factuur van +/- 1000 euro.
Afbetalingsplan al meerdere malen niet nagekomen en blijkbaar nog schulden bij de btw en de belastingen, dus die kans is klein.

Maar allé, ze hebben 1x denk ik een 300-tal euro gestort dus mijn kosten aan deurwaarders enzo zijn toch terug.

Laatst bewerkt:
Oh ik ging er van uit dat je in loondienst ging werken. Hoofdberoep met 30k omzet inderdaad beter als eenmanszaak. Al hangt het er van af hoelang je zo blijft werken en ook welke kosten je allemaal hebt.
Wrs gewoon minimum sociale bijdragen in hoofdberoep
Stel dat ik dat 5 jaar doe en nadien terug voltijds wil werken, laat ik mijn vennootschap dan beter slapen i.p.v. te ontbinden en opnieuw op te richten?

60% winstbelasting vs 35%. Meerkost BV is ongeveer 2.500 euro jaarlijks.
60 % winstbelasting?!, nieuwe supernota nummer 6484 uitgekomen? 😆

Dat is als je nog andere inkomsten hebt, als dat niet het geval is dan zal je belasting in een eenmanszaak een pak lager zijn toch?
Je kan uiteindelijk uw winst verschuiven naar de personenbelasting via bezoldiging uit te keren. Uiteraard zit je dan wel met de meerkost van een vennootschapsboekhouding.

Voor een zelfstandige telt 2 kwartalen sociale bijdrage betaald als een loopbaanjaar voor pensionering.

Stel dat ik dat 5 jaar doe en nadien terug voltijds wil werken, laat ik mijn vennootschap dan beter slapen i.p.v. te ontbinden en opnieuw op te richten?
Om dan 2 keer boekhoudkosten te creëren voor zowel de vennootschap als je eenmanszaak? Zal wat afwegen zijn tegenover uw, omzet/kosten, bezoldiging stopzettingskosten en toekomst visie...

Iemand een idee hoe je ingrediënten voor koken inbrengt en of dit gaat? Situatieschets, wil voor eindejaar een aantal key-klanten en mensen waar ik nauw mee samenwerk uitnodigen voor een etentje. Ik ben een hobbykok en zou dit dan ook informeel bij mij thuis willen doen.

Gewoon kopen op factuur?

Als dat voor je klanten en partners is lijkt me dat geen probleem.
Zou wel wat foto's nemen en bewijsmateriaal bijhouden van die avond voor als ze het komen vragen ;-)

Idem.
Heb al genoeg keren de deurwaarder gezonden voor factuurtjes van 250-500 euro.
En telkens ojntvangen gekregen, waarbij ze uiteindelijk meer dan het dubbel moesten betalen door kosten.

Door het invoeren van de IOS procedure kan je makkelijker achter je geld aan zonder advocaatkosten.

edit: heb nu 1 dossier die al meer dan een jaar aan de gang is voor een factuur van +/- 1000 euro.
Afbetalingsplan al meerdere malen niet nagekomen en blijkbaar nog schulden bij de btw en de belastingen, dus die kans is klein.

Maar allé, ze hebben 1x denk ik een 300-tal euro gestort dus mijn kosten aan deurwaarders enzo zijn toch terug.
Maar dat is een heel andere situatie en gaat dan over onbetwiste facturen, waarbij je idd direct via een deurwaarder kan gaan.

Een Odoo dev om de custom flow en automatisatie te programmeren.
Klopt, alhoewel (gebaseerd op de beperkte specs die er staan) je dit in Odoo Studio ook no-code/low-code kan opzetten.
@Bramstep ik ben zaakvoerder van een Odoo partner en kan je hiermee helpen, maar dit is iets dat je met wat ervaring ook zelf kan opzetten in Odoo met automatiseringsregels. Je mag mij altijd een DM sturen.

Klopt, alhoewel (gebaseerd op de beperkte specs die er staan) je dit in Odoo Studio ook no-code/low-code kan opzetten.
@Bramstep ik ben zaakvoerder van een Odoo partner en kan je hiermee helpen, maar dit is iets dat je met wat ervaring ook zelf kan opzetten in Odoo met automatiseringsregels. Je mag mij altijd een DM sturen.
Ik luister eerst even naar de noden van mijn potentiele klant en indien nodig neem ik even contact op. Bedankt!

Iemand een idee hoe je ingrediënten voor koken inbrengt en of dit gaat? Situatieschets, wil voor eindejaar een aantal key-klanten en mensen waar ik nauw mee samenwerk uitnodigen voor een etentje. Ik ben een hobbykok en zou dit dan ook informeel bij mij thuis willen doen.

Dat is receptiekosten. Dus 50% aftrekbaar in de inkomstenbelasting. BTW niet aftrekbaar.

Wel duidelijk ergens opschrijven wanneer, wie, bedrijfsrelatie, hoeveel personen,... zodat het te controleren valt. (Verstuurde/geaccepteerde uitnodigingen bewaren bijvoorbeeld. Ideale is dat je het verband kan tonen met inkomende facturen wat triviaal zou moeten zijn gezien het "key-klanten" zijn. :p)

Mijn allereerste jaarrekening ontvangen. 40k winst dus 8k belastingen nog te betalen

Als ik dat mag zeggen, ik ben daar enorm fier op. Vooral omdat ik al een loon heb gehad, alles is al betaald, ik heb geen boterham minder moeten eten en nadien staat er nog 32k op de rekening van het bedrijf. Als ik het goed begrijp zou ik deze binnen minder dan 5 jaar kunnen overschrijven aan 10% LR? Als ik dat ieder jaar zou kunnen doen staan we er goed voor binnen 5 jaar. Niet vergeten dat ik een pand huur dat ik ooit nog kan verkopen. Dat zit er dus allemaal aan te komen binnen ettelijke jaren.

Die vennootschap is 100 maal overzichtelijker dan een eenmanszaak, waar laat ons eerlijk wezen alles gewoon door elkaar loopt. Ik vind dat veel rustgevender en maakt mij oprecht blij. Meer nog dan het financieel voordeel tov een eenmanszaak.

Alles is nu gewoon transparant en duidelijk gescheiden. Top!

Mijn allereerste jaarrekening ontvangen. 40k winst dus 8k belastingen nog te betalen

Als ik dat mag zeggen, ik ben daar enorm fier op. Vooral omdat ik al een loon heb gehad, alles is al betaald, ik heb geen boterham minder moeten eten en nadien staat er nog 32k op de rekening van het bedrijf. Als ik het goed begrijp zou ik deze binnen minder dan 5 jaar kunnen overschrijven aan 10% LR? Als ik dat ieder jaar zou kunnen doen staan we er goed voor binnen 5 jaar. Niet vergeten dat ik een pand huur dat ik ooit nog kan verkopen. Dat zit er dus allemaal aan te komen binnen ettelijke jaren.

Die vennootschap is 100 maal overzichtelijker dan een eenmanszaak, waar laat ons eerlijk wezen alles gewoon door elkaar loopt. Ik vind dat veel rustgevender en maakt mij oprecht blij. Meer nog dan het financieel voordeel tov een eenmanszaak.

Alles is nu gewoon transparant en duidelijk gescheiden. Top!
op 40k betaal je 20% vennb dus 32k over, daarop betaal je 10% roerende voorheffing. Maar te rekenen als 32000 /1.10 = 29000 over.
Na 5 jaar nog eens 5% op die 29000 dus 1400. Netto dividend is dan 27.500. Ik rond wat af hier en daar.

Ik zou je laten adviseren door uw boekhouder en niet door een website.
Het vergelijken is vaak maatwerk maar met 60k voor belastingen en voor sociale bijdragen zou ik niet twijfelen bij de huidige fiscaliteit.

Mijn simulatie komt uit op volgende bedragen:
Netto eenmanszaak 2.598 x 12 = 31176
Netto vennootschap 3.106 x 12 = 37272

Een besparing van 508 per maand of 6096 per jaar, daarvoor kan je al eens op gesprek gaan met uw boekhouder.
@Horse Nog beter dan mijn prognose 2 jaar geleden?

@Horse
Proficiat !

Ik kom ook net van de boekhouder en ook zeer gunstig.
240k omzet, 140k bruto marge en ong 30k netto winst, met nog 1 maand te gaan.
Omzet toch weer 25% hoger dan vorig jaar, wat boven de verwachting was, want dacht dat ik bijna tegen mijn plafond ging aanlopen op mijn alleen.

Rekening houdend dat ik hier dit jaar 80k in een nieuwe loods inrichting heb gepompt, nieuwe machines heb gekocht, redelijk wat materiaal.
En dat de laatste 3 maand mijn vrouw er bij is en ik dus dubbel loon trek uit de venootschap.
Dat vorig kwartaal ik op halve kracht heb gewerkt wegens veel tijd in de loods gestoken.

Rekening houdend met dit alles ben ik héél erg tevreden.
Alles is betaald, mijn tesla, mijn laatste nieuwe gsm, nieuwe computer, prullaria en 2 lonen.

Als ik volgend jaar hetzelfde kan doen en de helft minder kosten maak dan ben ik een tevreden man en kan ik nog een miljoen sparen tegen mijn pensioen haha.

Voor volgend jaar wat meer loon uitkeren en meer op restaurant gaan :D

edit:
Ik heb hiervoor wel geen 1 dag congé gepakt, en regelmatig 7 op 7 gewerkt, ik heb dit jaar zeker meer dan 300 dagen gewerkt.
Ik hoop volgend jaar hetzelfde te doen, maar met iets minder te werken :)
Ik voel nu al sinds mijn vrouw er bij is dat het veel beter gaat, ook al heeft ze niet het gevoel dat ze veel helpt.

Vorige maand was 1 van mijn beste maanden van het jaar en ben amper nog 's avonds in de loods geweest, waar ik vroeger elke avond nog wel moest terug gaan. Doe wel nog enkele uren computerwerk 's avonds thuis. Dus echt werkuren zit toch ook vlot 12-14u per dag, maar ze voelen niet als werken dat scheelt.

edit: 10 jaar geleden begonnen in een tuinhuis bij mijn ouders trouwens.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan