En er is me ooit eens via via gezegd geweest hoeveel er voor ons gevraagd werd per dag. Dat ging over hallucinante bedragen en ik verdiende 3000 euro bruto. Ik moest ongeveer 4 dagen per maand werken om mijn loonkosten te dekken, ruw gerekend. Je moet geen genie zijn om daar de rekensom te maken.
Ik wil hier toch wel even een kanttekening bij plaatsen vanuit werkgeverkant. Dat verschil kan soms echt gigantisch hoog lijken, maar vergeet niet dat er tussen brutoloon en kost voor de werkgever toch nog een serieus verschil zit. Ook extralegale voordelen moeten betaald, vakantiegeld, 13e maand, ziekte, opleidingen, non-billable, etc - alles zit daarin gerekend.
Daarnaast ga je als werkgever ook over de hele groep kijken. Bij sommige klanten zijn marges groter, bij andere klanten zijn marges enorm klein - soms tot op het niveau dat je eigenlijk geen winst maakt, maar je vanuit andere standpunten wel wil blijven samenwerken (innovatieve trajecten, strategisch partnership, etc).
Verder moet je ook vooruitdenken over je bedrijfsvoering: een loonindexering van pakweg 5% (2 jaar geleden: 11%...) kan er erg hard inhakken als je niet kan doorrekenen naar klanten - en de huidige tendenzen zijn dat klanten overal aan het cutten zijn, laat staan dat ze vrijuit verhogingen gaan aanvaarden.
Allez, stom voorbeeld: een gezonde EBITDA van 11% kan heel snel omslaan naar de gevarenzone als je nog eens zo'n indexeringsjaar als 2 jaar geleden meemaakt waarin je loonkost met 11% stijgt.
Bekijk je dat puur vanuit jezelf en beslis je dat je het omringende van een werkgever, collega's en dergelijke niet nodig hebt en je liever alleen op de markt gaat: more power to you he en alle begrip daarvoor. Maar het is net iets te kort door de bocht om zoals hierboven te rekenen. De waarde van bedrijven als werkgever bestaat toch ook, een markt waarin elke IT'er als zelfstandige de markt opgaat (om het in extremen te trekken) lijkt mij ook niet de gezondste.

Overigens, nog wat losstaande duiding: gelinkt aan de costcutting maatregelen bij veel bedrijven zijn er de laatste maanden echt enorm veel profielen op de markt aan het komen, zelfs zeer ervaren profielen. De asking dayrates zitten daarbij precies ook in een dalende tendens. Gewoon maar om aan te geven dat het allemaal niet ZO evident is als freelancer - zelfs met ervaring.
Laatst bewerkt: