Freelancers & Ondernemers

De aankoop van een elektrische wagen van 45k, hoeveel kost mij dat privé als ik dat op mijn zaak koop? Met andere woorden, hoeveel korting krijg ik omdat ik het zakelijk koop?

Bij een ander voorwerp dat volledig afterkbaar is, is de korting 44%
€121 incl. btw -> €100 excl. btw -> €80 na vennootschapsbelasting > €68 na roerende voorheffing. 68 / 121 = 56%, dus 44% bespaart.

Hoe ziet deze berekening eruit voor een elektrische wagen van 45k?
Mits wat sturing van ChatGPT krijg ik 34% korting als antwoord, is dat correct?

Laten we de privékost van de elektrische wagen van €45.000 herberekenen, rekening houdend met 20% vennootschapsbelasting en 15% roerende voorheffing, om een nauwkeuriger overzicht te geven van de werkelijke kosten.

Stap 1: Bedrijfskosten na BTW en Vennootschapsbelasting
  1. 1. BTW-teruggave: Bij een aankoopbedrag van €45.000 (inclusief 21% BTW) komt het exclusieve BTW-bedrag neer op €37.190,82. De BTW van €7.809,18 is voor 50% aftrekbaar, wat een teruggave oplevert van €3.904,59.
    • Netto aankoopkosten exclusief aftrekbare BTW: €41.095,41.
  2. Fiscale aftrekbaarheid van de wagen: In 2024 is de volledige aankoopkost van elektrische wagens 100% aftrekbaar. Dit betekent dat de vennootschap €37.190,82 volledig in kosten kan brengen. Met een vennootschapsbelasting van 20% levert dit een belastingbesparing op van €7.438,16.
    • Effectieve bedrijfskosten na aftrek: €29.752,66.

Stap 2: Privékost via Dividenduitkering en Roerende Voorheffing
Indien de vennootschap besluit om dit bedrag uit te keren aan de bedrijfsleider via een dividend:
  1. Dividenduitkering: De effectieve kosten voor het bedrijf (€29.752,66) kunnen als dividend worden uitgekeerd aan de bedrijfsleider, maar hierop wordt 15% roerende voorheffing geheven.
    • Netto-uitkering na roerende voorheffing = €29.752,66 × (1 - 0,15) = €25.289,76.

Stap 3: Privékost via Voordeel van Alle Aard (VAA)
  1. VAA-berekening: De VAA voor een elektrische wagen wordt berekend als 4% van de cataloguswaarde. Voor een wagen van €45.000 is dit €1.800 per jaar aan belastbaar inkomen.
  2. Belastingsdruk op VAA: Als de bedrijfsleider in een 50%-belastingschijf valt, resulteert dit in een jaarlijkse belasting van €900 op het VAA.
    • Totaal VAA-kosten over vijf jaar: €900 x 5 = €4.500.

Totale Privékost Samenvatting
  • Eenmalige privékost van de wagen na dividenduitkering: €25.289,76.
  • Totale belasting op VAA over vijf jaar: €4.500.

Totale geschatte privékost over vijf jaar = €25.289,76 + €4.500 = €29.789,76.

Dit betekent dat de totale privékost voor de elektrische wagen, inclusief alle belastingen en rekening houdend met vennootschapsbelasting en roerende voorheffing, ongeveer €29.790 bedraagt, wat neerkomt op circa 66% van de aankoopprijs inclusief BTW.

Hoe zit dat eigenlijk met de boekhouding

Alles zit in billit en bij de boekhouder online.
Ik heb niets meer op papier

Is dat ok eigenlijk?
Dat is inderdaad een beetje hoe het hier ook werkt.

3/4de van mijn aankoopfacturen zitten in een digitale folder en de boekhouder. Papieren facturen zijn eerder uitzondering dan regel.

Ik hou ze wel kwartaal per kwartaal bij in een apparte folder. Moest ik ze ooit willen (of moeten) afdrukken, is dat triviaal.

De aankoop van een elektrische wagen van 45k, hoeveel kost mij dat privé als ik dat op mijn zaak koop? Met andere woorden, hoeveel korting krijg ik omdat ik het zakelijk koop?

Bij een ander voorwerp dat volledig afterkbaar is, is de korting 44%
€121 incl. btw -> €100 excl. btw -> €80 na vennootschapsbelasting > €68 na roerende voorheffing. 68 / 121 = 56%, dus 44% bespaart.

Hoe ziet deze berekening eruit voor een elektrische wagen van 45k?
Nog eens te delen door 5 want je moet minstens afschrijven op 5 jaar en ook het VAA verminderd gradueel naargelang de leeftijd van de wagen.
Voor de rest lijkt punt 2 irrelevant, want je wilt de wagen toch met de vennootschap aankopen niet? 3 is incorrect gezien de waardevermindering.

Hoe zit dat eigenlijk met de boekhouding

Alles zit in billit en bij de boekhouder online.
Ik heb niets meer op papier

Is dat ok eigenlijk?

Je moet in principe alles 10 jaar bijhouden in geval van controle. Al gecontroleerde jaren en deze er voor in feite ook, maar die gaan ze natuurlijk niet opnieuw doen. Dus ook als je stopt met je activiteit/bedrijf!

Verder duidelijke afspraken maken met je accountant en goed de voorwaarden van billit lezen, je kan wellicht backups downloaden.
Ik weet dat bij sommige van m'n klanten de accountant voor alles zorgt en ze zelf niks klasseren/bewaren, maar wat als die accountant er ook mee stopt op een dag of doodvalt, dan sta je daar te blinken, tenzij je met een groter kantoor werkt. Zelfde verhaal met web & mail hosting... ;-)

Met Odoo heb ik alles in Odoo staan, maar ik hou ook apart alles in mappen op OneDrive bij per boekjaar, alle aan- & verkoopfacturen + rekeninguittreksels + BTW aangiftes e.a. belangrijke documenten. En van OneDrive neem ik iedere dag een back-up naar backup cloud storage.

Met Proacc en Exact Online destijds zelfde verhaal, maar gezien overstap naar Odoo een back-up genomen van de Exact Online data. Dat zal 9 kansen op 10 nooit meer bekeken worden...

Laatst bewerkt:

Laten we de privékost van de elektrische wagen van €45.000 herberekenen, rekening houdend met 20% vennootschapsbelasting en 15% roerende voorheffing, om een nauwkeuriger overzicht te geven van de werkelijke kosten.

1. 1. BTW-teruggave:Bij een aankoopbedrag van €45.000 (inclusief 21% BTW) komt het exclusieve BTW-bedrag neer op €37.190,82. De BTW van €7.809,18 is voor 50% aftrekbaar, wat een teruggave oplevert van €3.904,59.
  2. Fiscale aftrekbaarheid van de wagen: In 2024 is de volledige aankoopkost van elektrische wagens 100% aftrekbaar. Dit betekent dat de vennootschap €37.190,82 volledig in kosten kan brengen. Met een vennootschapsbelasting van 20% levert dit een belastingbesparing op van €7.438,16.

Indien de vennootschap besluit om dit bedrag uit te keren aan de bedrijfsleider via een dividend:
  1. Dividenduitkering: De effectieve kosten voor het bedrijf (€29.752,66) kunnen als dividend worden uitgekeerd aan de bedrijfsleider, maar hierop wordt 15% roerende voorheffing geheven.
    • Netto-uitkering na roerende voorheffing = €29.752,66 × (1 - 0,15) = €25.289,76.

1. VAA-berekening: De VAA voor een elektrische wagen wordt berekend als 4% van de cataloguswaarde. Voor een wagen van €45.000 is dit €1.800 per jaar aan belastbaar inkomen.
  2. Belastingsdruk op VAA: Als de bedrijfsleider in een 50%-belastingschijf valt, resulteert dit in een jaarlijkse belasting van €900 op het VAA.

Dit betekent dat de totale privékost voor de elektrische wagen, inclusief alle belastingen en rekening houdend met vennootschapsbelasting en roerende voorheffing, ongeveer €29.790 bedraagt, wat neerkomt op circa 66% van de aankoopprijs inclusief BTW.
Het enige dat ik mis de verkoopprijs na 5 jaar, die gaat de kost ook wel nog serieus naar beneden halen.

Een topic dat hier toch te weinig wordt besproken is beleggen met geld van de vennootschap. Zelf doe ik het nog niet, maar wil wel de stap zetten.

Wie onder jullie doet het al en met welke zaken dien je rekening te houden?

1. 1. BTW-teruggave:Bij een aankoopbedrag van €45.000 (inclusief 21% BTW) komt het exclusieve BTW-bedrag neer op €37.190,82. De BTW van €7.809,18 is voor 50% aftrekbaar, wat een teruggave oplevert van €3.904,59.

In stap 1 maakt ie een wat foute redeneringen mbt tot de 50% BTW terugvorderbaarheid (die trouwens ook voorwaardelijk is, enkel 35% is gegarandeerd). De 50% die niet terugvorderbaar is, is namelijk ook een reële kost die ook fiscaal aftrekbaar is . Hij zegt wel correct dat BTW slechts 50% terugvorderbaar is maar ie rekent dan wel verder alsof het 100% is, als je abstractie maakt van dat voordeel alle aard maakt ie eigenlijk exact dezelfde berekening als jij met je uitkomst van 44% korting (25K/45K). De effectieve bedrijfskost is die 41K min pakweg 8K.

Zoals hierboven al gezegd: Stap 3 houdt geen rekening met het feit dat je VAA elk jaar wat minder is naarmate de wagen ouder wordt.

Laatst bewerkt:
Goeie tip. Dus stel dat er onverwachts een controleur aan de deur staat dan zeg jij: boekhouder bellen en niet meerwerken met die controleur tot de boekhouder het overneemt? Gaan die dan niet super pissed worden (de controleur he)?
Uw boekhouder weet wat al dan niet kan en als ondernemer ben je vaak dermate overvallen dat je zenuwachtig wordt en daardoor misschien te veel toont dan nodig. Die mannen gaan soms ook over de grenzen van wat mag en kan, maar zodra je het getoond hebt gaan ze sowieso proberen om het op een rechtmatige manier nog te bekomen.

In het geval dat werd aangehaald zou ik alvast de fiscale procedures hebben aangegrepen en verwoorden dat een controle enkel mogelijk is tijdens de uren waarop je redelijkerwijs kan verwachten dat er binnen de onderneming bedrijvigheid is. Aangezien het een bijberoep is heeft mevrouw waarschijnlijk een vaste job in loondienst en kan je ervan uitgaan dat ze op woensdagvoormiddag contractueel gebonden is aan haar dienstprestaties voor haar werkgever en er geen bedrijvigheid in haar winkel is. Dat er dus een afspraak moet gemaakt worden zodanig dat mevrouw kan gepast vrij nemen met haar werkgever. Dat geeft u tijd om het eens te bekijken. De controle heeft plaatsgevonden dus nu kan je dat niet meer doen.
Zoals apelords zegt zou ik zeker de accountant vragen vlug een klein schrijven tegen de boete op te maken. Immers is deze overtreden geregistreerd en kan bij latere plannen dit aangegrepen worden om bij nieuwe controles hogere boetes aan te rekenen omdat er al eens een overtreding geweest is.

160€ omzet lijkt niets. Maar zijn er geen kosten tegenover ingebracht in de personenbelasting waardoor je in een situatie komt van recupereerbare beroepsverliezen? Zodra je een recupereerbaar verlies rapporteert komen ze al snel eens controleren.

Ik ga m'n Tesla nog enkele jaren houden hoor, waarom elke 5 jaar een nieuwe wagen kopen?
Ik ben ook van die mening. Zelf heb ik een hybride gekocht in 2019 die ik nog voor 98 % heb kunnen aftrekken, ondertussen is die volledig bekostigd. Omwille van corona en het vele thuiswerk heeft die amper kilometers. Ik zie dus niet in waarom ik mij nu een nieuwe wagen zou kopen waarbij ik eigenlijk al verplicht ben om een dure EV aan te kopen met alle ongemakken van dien, terwijl de fiscale voordelen voor die wagens ook dreigen te verdwijnen. Ik ga mijn hybride gewoon volledig oprijden, binnen vijf jaar kan de wereld er terug volledig anders uitzien.

Hallo allemaal,
Na wat gesprekken heb ik toestemming gekregen van mijn werkgever om een bijberoep te starten. Het zou gaan om een beperkte activiteit.
Ik schat op jaarbasis 20k a 30k te kunnen factureren. Ik heb dat geld niet direct nodig en wil dat dus liefst optimaliseren naar opbouw van een toekomstbuffer en onkosten.
Zo heb ik bijvoorbeeld momenteel geen auto op mijn naam nu (woon bij station en partner heeft auto), maar voor verplaatsingen bijberoep zou ik wel een auto kn gebruiken.

Kan ik die auto volledig op het bijberoep zetten dan? (ik blijf wel 90% ambtenaar in hoofdberoep). Of is dat maar voor 10 % dan te veeantwoorden?

Heeft iemand tips voor boekhouders/adviseurs die op de niche bijberoepers focussen? Bij een gewoon boekhoudkantoor ga ik als kleine garnaal ofwel de laagste prioteit zijn of anders aan hoge kost voor de beperkte omzet. Ben best bereid om zelf wat administratie te doen maar wil zeker dat het allemaal correct is. Ik wil zeker geen zaken die op het randje zijn. Gewoon correct maar wel fiscaal optimaal 🙂.

Ik ben ook van die mening. Zelf heb ik een hybride gekocht in 2019 die ik nog voor 98 % heb kunnen aftrekken, ondertussen is die volledig bekostigd. Omwille van corona en het vele thuiswerk heeft die amper kilometers. Ik zie dus niet in waarom ik mij nu een nieuwe wagen zou kopen waarbij ik eigenlijk al verplicht ben om een dure EV aan te kopen met alle ongemakken van dien, terwijl de fiscale voordelen voor die wagens ook dreigen te verdwijnen. Ik ga mijn hybride gewoon volledig oprijden, binnen vijf jaar kan de wereld er terug volledig anders uitzien.
Een aantal jaar geleden had mijn boekhouder het over een techniek (ik geloof financial renting) waarbij je de wagen persoonlijk kan kopen nadat die afgeschreven is in je bedrijf. De waarde waaraan je die kocht was uiteraard een pak lager dan de echte waarde, waardoor je die met winst kan verkopen. Dit zou je elke 5 jaar opnieuw kunnen doen en dus bijna gratis rijden. Klopt hier iets van?

Een aantal jaar geleden had mijn boekhouder het over een techniek (ik geloof financial renting) waarbij je de wagen persoonlijk kan kopen nadat die afgeschreven is in je bedrijf. De waarde waaraan je die kocht was uiteraard een pak lager dan de echte waarde, waardoor je die met winst kan verkopen. Dit zou je elke 5 jaar opnieuw kunnen doen en dus bijna gratis rijden. Klopt hier iets van?
Je moet een marktconforme prijs aan uw vennootschap betalen natuurlijk als je die wagen uit uw vennootschap wil halen. Anders zou het inderdaad dubbel feest zijn, kopen voor één symbolische euro en verkopen in't zwart.

Als die rentingperiode afgelopen is kan je die wagen inderdaad overkopen aan de restwaarde. Je kan dit sowieso al op de zaak doen, maar ik weet niet of dit privé kan? Als je die privé kan kopen dan doe je inderdaad wel een 'koopje' en zou je die gerust terug privé kunnen doorverkopen met een mooie marge.

Je moet een marktconforme prijs aan uw vennootschap betalen natuurlijk als je die wagen uit uw vennootschap wil halen. Anders zou het inderdaad dubbel feest zijn, kopen voor één symbolische euro en verkopen in't zwart.
Op dat moment is die wagen (nog) niet van de zaak, maar van de rentingmaatschappij.

Als die rentingperiode afgelopen is kan je die wagen inderdaad overkopen aan de restwaarde. Je kan dit sowieso al op de zaak doen, maar ik weet niet of dit privé kan? Als je die privé kan kopen dan doe je inderdaad wel een 'koopje' en zou je die gerust terug privé kunnen doorverkopen met een mooie marge.

Op dat moment is die wagen (nog) niet van de zaak, maar van de rentingmaatschappij.
Uiteraard kan dat niet, straf advies wel van een boekhouder:
Voordeel van alle aard of abnormaal of goedgunstig voordeel. Indien de bedrijfsleider de aankoopoptie licht en de wagen privé koopt dan is de bedrijfsleider belastbaar op een voordeel van alle aard dat hij/zij geniet door de auto tegen een lage prijs te kunnen kopen. De rechtspraak is het daar doorgaans mee eens (Luik 14.03.2003, Antwerpen 29.04.2003, Gent 21.10.2008).

Ik vond het in al die jaren juist leuk om bv die 20k restwaarde te investeren in de nieuwe wagen van 50k. Dat maakt dat je maar 30k meer moet betalen of leasen. Ik heb dan ook al 2x officieel verkocht aan de zo hoog mogelijke prijs.

Ik vond het in al die jaren juist leuk om bv die 20k restwaarde te investeren in de nieuwe wagen van 50k. Dat maakt dat je maar 30k meer moet betalen of leasen. Ik heb dan ook al 2x officieel verkocht aan de zo hoog mogelijke prijs.

Hangt wat van de vooraf bepaalde restwaarde ook af.
Mijn A6 stond op 16% restwaarde voor aankoopoptie, dat was iets van een 8.5K. Uiteraard die optie gelicht, want de wagen was nog veel meer waard. Vanuit vennootschap doorverkocht aan een particulier en dat geld dan inderdaad gebruikt om deels de nieuwe wagen mee te financieren.

Als de aankoopoptie een stuk hoger is gelegd qua % kan je mogelijk in een situatie komen waarbij het lichten van de optie minder een nobrainer is.

Mijn punt ging uiteraard wel om de verkoop tussen de vennootschap en de zaakvoerder, dus 'privé halen' van de wagen. Je kan die wagen uiteraard privé kopen, maar je doet daar geen koopje mee zoals je aangeeft. In eerste instantie moet je vennootschap de wagen kopen tegen een afgesproken bedrag (vaak restwaarde 16%), waarna de vennootschap eigenaar is.

In een volgende fase moet de vennootschap de wagen verkopen, dit kan aan een andere particulier of aan de zaakvoerder. Beiden moeten marktconform gebeuren, de vennootschap wordt op die manier belast op de gerealiseerde meerwaarde. Het 'koopje' waarnaar je lijkt te verwijzen is dat je als particulier ook de wagen kan aankopen tegen de restwaarde en dan opnieuw kan verkopen, dit klopt natuurlijk niet.

Hier in het stadium om te liquideren om dan te verhuizen naar een niet EU lidstaat binnen Europa, de wagens, 1e afbetaald, de andere nog met een lopend investeringskrediet, moet ik dus verkopen van de vennootschap naar mijzelf, met factuur. Maar natuurlijk mag ik dan ook 21% BTW gaan ophoesten.

Wel neen. Het zal een legit export worden onder verhuizingsfranchise waarop ik dus geen BTW en douanerechten enz. moet betalen aan het bestemmingsland, en dus ook niet aan onze beste vriend die achter de hoek koekeloert, de Belgische staat want ik exporteer naar mezelf in het buitenland zonder ik nog fiscaal inwoner ben.
Hoera. 2 x langs de kassa passeren als je het kan vermijden is zaaaaaliiiiig. Nu moet ik me alleen nog uitschrijven uit België, volgend jaar dus een laatste keer Belgische taxatie als niet-inwoner 😎🤟

Beste is dit inderdaad privé te doen, maar dan zou de restwaarde best zo laag mogelijk zijn, bv. rond de 500 à 1000 EUR, zodat de vennootschap het grootste deel betaald heeft als zijnde huur, waarbij je dan privé de restwaarde betaald en dus privé eigenaar wordt van het voertuig en niet de vennootschap. Volgens mij moet je dit kunnen onderhandelen met een leasingmaatschappij/bank...
Zou kunnen dat dit wettelijk niet mag en er een minimum % huur en % restwaarde moet zijn... Anders zou het inderdaad zeer makkelijk zijn.

Hangt wat van de vooraf bepaalde restwaarde ook af.
Mijn A6 stond op 16% restwaarde voor aankoopoptie, dat was iets van een 8.5K. Uiteraard die optie gelicht, want de wagen was nog veel meer waard. Vanuit vennootschap doorverkocht aan een particulier en dat geld dan inderdaad gebruikt om deels de nieuwe wagen mee te financieren.

Als de aankoopoptie een stuk hoger is gelegd qua % kan je mogelijk in een situatie komen waarbij het lichten van de optie minder een nobrainer is.
In een volgende fase moet de vennootschap de wagen verkopen, dit kan aan een andere particulier of aan de zaakvoerder. Beiden moeten marktconform gebeuren, de vennootschap wordt op die manier belast op de gerealiseerde meerwaarde. Het 'koopje' waarnaar je lijkt te verwijzen is dat je als particulier ook de wagen kan aankopen tegen de restwaarde en dan opnieuw kan verkopen, dit klopt natuurlijk niet.
Opgelet met die piste want je wordt dan aanzien als professionele autohandelaar, ook al verkoop je niet dagelijks wagens.
Je MOET dan 2 jaar garantie geven op dat voertuig in geval van verkoop naar een particulier, mag verkort worden naar 1 jaar.
De definitie van 'professional' is helaas IEDERE zelfstandige... Jawel, al opgezocht...

Koopt u een tweedehandsauto bij een professional, dan heeft u in principe recht op 2 jaar wettelijke garantie. MAAR omdat het een occasion betreft mag de verkoper deze wettelijke garantie verkorten naar 1 jaar.

Terug
Bovenaan