Freelancers & Ondernemers

In geval van Etsy kan de klant een kwitantie zien op z'n account. Dat is voldoende. Etsy int zelfs de BTW in bepaalde landen en stort die door naar de overheid zonder dat je dat zelf moet doen. Afhankelijk van je BTW statuut kan je de BTW op facturen van Etsy recupereren of niet. In feite zijn ze als je een BTW nummer invoert intracommunautair en moet je dan zelf de BTW betalen via je periodieke aangifte.
Nope, dat ging er niet in.

Weet je wat ik vind.

Altijd die reclame van bijvoorbeeld "Xerius, wij zijn er voor je".

Maar je wordt gewoon zelfstandig en ze vragen zij niet eens van hey lukt alles of heb je vragen of welke branche ga je doen bekijk dit even en dat even. Nog nooit hebben ze mij gebeld voor iets.

En als beginner maak je zo onwetende fouten tot ze met boetes aan je deur staan te zwaaien.

Weet je wat ik vind.

Altijd die reclame van bijvoorbeeld "Xerius, wij zijn er voor je".

Maar je wordt gewoon zelfstandig en ze vragen zij niet eens van hey lukt alles of heb je vragen of welke branche ga je doen bekijk dit even en dat even. Nog nooit hebben ze mij gebeld voor iets.

En als beginner maak je zo onwetende fouten tot ze met boetes aan je deur staan te zwaaien.

Dat is een sociaal verzekeringsfonds he, geen kleuterjuf.

Die komen dus letterlijk aan uw deur ofwa? :unsure: Wat als ik niet thuis ben aangezien ik op kantoor werk en soms remote
Nog rap dit:

Yup, de opsporingsdienst komt per definitie altijd onverwacht en kan op zaterdag als zondag passeren.

Dus duidelijk verveelde dieje mens zich hard om een web-winkeltje onder de loep te nemen en komen dreigen (en vorderen) met boetes bij mij thuis.

Dat is een sociaal verzekeringsfonds he, geen kleuterjuf.
Wel ja dan nog, misleidende reclame éh. Een sociaal verzekeringsfonds is er om zelfstandigen te helpen hun facturen voor de sociale zekerheid te betalen en eventuele voordelen waarop je recht hebt uit te betalen. Dus ja, ze zijn er voor je. BETALEN ZUL JE.

Niet meer of minder een creatie van vadertje staat die er eigenlijk niet zou moeten zijn mocht het allemaal simpeler gemaakt worden.
Altijd en overal weer virtueel onnodige tussenpartijen die hun graantje moeten meepikken omdat er een wet over werd gestemd...
Van een accountant, bank, verzekeringsmaatschappij tot een sociaal verzekeringsfonds. Nog zo eentje, Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPB), vanaf je personeel hebt hang je er aan... Sabam, Recupel,... Noem maar op... Waarom maken wij mensen het ons toch zo ingewikkeld? Ik begrijp dat vele organismen wel degelijk nut hebben. Maar waarom moet alles zo ingewikkeld zijn?

Maar ja, er is een reden waarom alles ingewikkeld gemaakt wordt, meer jobs om die ingewikkelde zaken te kunnen begrijpen en uit te kunnen voeren voor de minder ingewikkelde mensen onder ons... 🙃

Nog rap dit:

Yup, de opsporingsdienst komt per definitie altijd onverwacht en kan op zaterdag als zondag passeren.

Dus duidelijk verveelde dieje mens zich hard om een web-winkeltje onder de loep te nemen en komen dreigen (en vorderen) met boetes bij mij thuis.
M'n accountant zegt telkens, "stuur ze door naar mij, ze moeten niet proberen of ik roep ze op het matje". :ROFLMAO:
Onlangs had één van z'n klanten bezoek gehad, en 'm heeft die controleur eens "op z'n plaats gezet".

Ik veronderstel dat 'm daarmee wilt zeggen dat hij goed weet dat z'n klanten geen fraudeurs zijn en dat ze hen niet moeten lastig vallen.
Kan dus geloven dat de accountant van die carwash bedrijfjes een controleur liever niet ziet afkomen en hen zeker niet zullen tegenhouden om op controle te gaan... 🙃 :LOL:

In ieder geval hier nog geen fiscale controle gehad sinds verhuis van Wallonië naar Vlaanderen... Wel een gerichte sociale controle.

Heeft niemand hier een fiscale rechtsbijstandsverzekering dan?
Nope. Kost bij Liantis 482 EUR per jaar. Liever een goeie accountant die alles volgens de regels der kunst doet en dus alle fiscale risico's teniet maakt, of als er zich eentje voordoet, een advocaat, dan geld uit te geven aan een verzekeringsmaatschappij.

Als je zo 15 jaar aan een stuk geen enkel fiscaal probleem hebt heb je 7.230 EUR uit je ramen gesmeten.
Edit: Dan is het goedkoper een advocaat in te schakelen en te investeren in een ETF/BEVEK.

Laatst bewerkt:
Als de totale sales 106€ zijn kan je ook moeilijk van een winkel spreken, ik snap ook niet goed waarom je daarvoor als 'zelfstandige in bijberoep' start, ik verkocht vroeger meer op jaarbasis via 2dehands.be.
Gewoon: dit was de eerste stap om iets te proberen die mogelijks kan groeien in een periode vorig jaar waar we er wel tijd en goesting voor hadden.

Die goesting is nu ook wel voorbij :)

Gewoon: dit was de eerste stap om iets te proberen die mogelijks kan groeien in een periode vorig jaar waar we er wel tijd en goesting voor hadden.

Die goesting is nu ook wel voorbij :)
Dat is geen zelfstandigen mentaliteit éh, ofwel ga je ervoor en hak je de knoop door, ofwel niet.
De fiscus zomaar jullie droom laten vertrappelen is not done.

Dat is geen zelfstandigen mentaliteit éh, ofwel ga je ervoor en hak je de knoop door, ofwel niet.
De fiscus zomaar jullie droom laten vertrappelen is not done.
Ik ben zelf zelfstandige in hoofdberoep, dit was een side-projectje van haar.

Ik ben gewoon wat bitter dat er gewoon geen zin van proportie in zit. Ikzelf doe gewoon verder hoor met mijn hoofd-bezigheid.

En mijn sympathie met de belgische fiscus is nu wel volledig onder nul.

Nope. Kost bij Liantis 482 EUR per jaar. Liever een goeie accountant die alles volgens de regels der kunst doet en dus alle fiscale risico's teniet maakt, of als er zich eentje voordoet, een advocaat, dan geld uit te geven aan een verzekeringsmaatschappij.

Als je zo 15 jaar aan een stuk geen enkel fiscaal probleem hebt heb je 7.230 EUR uit je ramen gesmeten.
Edit: Dan is het goedkoper een advocaat in te schakelen en te investeren in een ETF/BEVEK.

Tgojah, ik heb een zeer goede boekhouder en die kost mijn mgmtvenn een paar duizend per jaar, maar dankzij die verzekering slaap ik toch op beide oren wetende dat de eerste 15.000 euro van zijn fee en de eerste 15.000 euro bij een juridisch geschil volledig gedekt is. Je zou verschieten hoe rap die kosten oplopen.

Je kunt zo elke verzekering gaan relativeren natuurlijk :)

Mijn premie is trouwens 300 euro per jaar, als ik in 50 jaar geen controle heb, is het idd “weggesmeten”.

Edit: net nog even gezocht, alle controles zijn zelfs gedekt tot 50.000.

Laatst bewerkt:
Ik ben zelf zelfstandige in hoofdberoep, dit was een side-projectje van haar.

Ik ben gewoon wat bitter dat er gewoon geen zin van proportie in zit. Ikzelf doe gewoon verder hoor met mijn hoofd-bezigheid.

En mijn sympathie met de belgische fiscus is nu wel volledig onder nul.

Er is geen proportie omdat er wettelijk gedefineerd is dat er geen vrije beoordeling mag zijn. Wat typisch is in BTW. Boetes zijn "van ambtswege" wat wil zeggen dat als de fout vastgesteld is, moet de boete toegepast worden.(Het is niet zoals een verkeersovertreding waar de flik of rechter beetje doet wat hij wil achteraf.)

BTW is letterlijk. Fout zien -> boete.
De "ja maar" is achteraf wanneer je de ontheffing vraagt.

Ook een beetje de miserie dat er geen bedrijfsbeheerattest meer nodig is. Mensen weten niet wat een bewijskrachtige boekhouding is als ze er aan beginnen. En dan hebben ze direct 1.500 euro aan hun been bij de eerste controle.

Laatst bewerkt:
Als je controle krijgt, wat mag je zo rekenen aan boekhouderskost en eventuele andere kosten om dit af te ronden (laten we er van uitgaan dat het allemaal redelijk goed was en hier en daar een paar kleine opmerkingen, geen fraudes)?

Als de totale sales 106€ zijn kan je ook moeilijk van een winkel spreken, ik snap ook niet goed waarom je daarvoor als 'zelfstandige in bijberoep' start, ik verkocht vroeger meer op jaarbasis via 2dehands.be.
Juist daarom dat ze zwart werk zullen vermoeden. €100 omzet per jaar is niet realistisch. Kameraden van mij hebben ook allemaal een webshop geprobeerd. Wat gebeurt er het eerste jaar? Inderdaad, uw vriendjes kopen iets kleins uit respect / vriendschap/ steun

Juist daarom dat ze zwart werk zullen vermoeden. €100 omzet per jaar is niet realistisch. Kameraden van mij hebben ook allemaal een webshop geprobeerd. Wat gebeurt er het eerste jaar? Inderdaad, uw vriendjes kopen iets kleins uit respect / vriendschap/ steun
Nenee, daar gaat het niet om hoor.

Het gaat over het feit dat de verkoopsfacturen niet 100% conform zijn.

Zwart werk is er niets over gezegd en ook geen reden voor.

Ook een beetje de miserie dat er geen bedrijfsbeheerattest meer nodig is. Mensen weten niet wat een bewijskrachtige boekhouding is als ze er aan beginnen. En dan hebben ze direct 1.500 euro aan hun been bij de eerste controle.
Inderdaad, waar is den tijd dat dit attestje nodig was... Idem voor bakker, slager of kapper moest je vroeger wat op zak hebben of je mocht uw boetiek sluiten bij controle, of kon je zelfs helemaal niet beginnen...

Tegenwoordig zijn er zodanig veel pop-up bedrijfjes, alsook fronts waar men erop los witwaspraktijken toepast afkomstig van drugshandel, mensenhandel drijft (bv. onwetende zwartwerkende illegale migranten, onlangs reportage gezien uit Frankrijk waar een bouwfirma met postbusadres alleen maar illegalen 'in dienst' had). Dit kan men toch echt niet serieus meer noemen...

Als je controle krijgt, wat mag je zo rekenen aan boekhouderskost en eventuele andere kosten om dit af te ronden (laten we er van uitgaan dat het allemaal redelijk goed was en hier en daar een paar kleine opmerkingen, geen fraudes)?
Destijds met de 2 controles hier kregen we op de maatschappelijke zetel gewoon een aankondiging met datum & uur voor de controle, het adres was toen een postbus die zich bevond in het gebouw van de kantoren van EY, onze dossierbeheerder nam na die brief dan contact op met de controleur die ze natuurlijk na vele jaren dienst goed kenden, om een betere datum af te spreken die voor alle partijen paste.
De initiële 'controles' zijn toen telkens doorgegaan in de kantoren van EY zelf, gewoon kort gesprek en vragen van de fiscale & BTW controleur om hen al het gevraagde te bezorgen binnen een bepaalde termijn. Daarna volgde een brief + mail om dit te bevestigen.
Gezien toen alles al digitaal werd bijgehouden was het voor mij kwestie van de mappen met PDF's van aan- & verkoopfacturen te zippen en via e-mail door te sturen via bv. wetransfer. Enkele dagen later belt die controleur mij met de vraag om alle aparte PDF's in 1 PDF te gieten zodat 'm 't makkelijk kan 'doorbladeren' :ROFLMAO: De rest van de info & nodige rapporten uit de boekhoudsoftware die 'm vroeg gaf EY ook door.
Daarna volgenden alle communicaties gewoon per e-mail en was het wat onderhandelen i.v.m. verworpen uitgaven, sommige verworpen uitgaven waren effectief geldige bedrijfskosten, dus een correctie, en nadien een brief met wat er moest bijbetaald worden aan vennootschapsbelastingen & BTW.

Qua kosten hangt het dus af van hoe groot en complex je bedrijf is, bij ons was toen 1 controle inbegrepen in het forfait dat we maandelijks betaalden. Als alles voor de hand ligt en simpel is, en de controleur niet teveel complexe vragen heeft gaan er natuurlijk minder uren nodig zijn dan bij een multinational die klant is bij 1 van de Big Four + bedrijfsrevisoren.

Met m'n huidige accountant is dat gewoon apart aan hun uurtarief die in de overeenkomst staat.

Juist daarom dat ze zwart werk zullen vermoeden

Niet perse, dat is gewoon de toer doen bij starters omdat de meesten maar halfbakken aan bezig zijn en niet in orde zijn
Geen kasboek, geen verkoopfacturen. Dat is direct een serieuze rode vlag.

Beter direct aan de deur staan in plaats van 3 jaar te laten aanmodderen en dan nog veel grotere miserie te veroorzaken omdat er geen kasboek is, de verkoopsfacturen zijn verkeerd, a en b en c zijn niet correct ingediend,... En dan is het geen 1.500euro meer :p.

De aankoop van een elektrische wagen van 45k, hoeveel kost mij dat privé als ik dat op mijn zaak koop? Met andere woorden, hoeveel korting krijg ik omdat ik het zakelijk koop?

Bij een ander voorwerp dat volledig afterkbaar is, is de korting 44%
€121 incl. btw -> €100 excl. btw -> €80 na vennootschapsbelasting > €68 na roerende voorheffing. 68 / 121 = 56%, dus 44% bespaart.

Hoe ziet deze berekening eruit voor een elektrische wagen van 45k?

Laatst bewerkt:
Hoe zit dat eigenlijk met de boekhouding

Alles zit in billit en bij de boekhouder online.
Ik heb niets meer op papier

Is dat ok eigenlijk?

Terug
Bovenaan