Dat is een sociaal verzekeringsfonds he, geen kleuterjuf.
Wel ja dan nog, misleidende reclame éh. Een sociaal verzekeringsfonds is er om zelfstandigen te helpen hun facturen voor de sociale zekerheid te betalen en eventuele voordelen waarop je recht hebt uit te betalen. Dus ja, ze zijn er voor je. BETALEN ZUL JE.
Niet meer of minder een creatie van vadertje staat die er eigenlijk niet zou moeten zijn mocht het allemaal simpeler gemaakt worden.
Altijd en overal weer virtueel onnodige tussenpartijen die hun graantje moeten meepikken omdat er een wet over werd gestemd...
Van een accountant, bank, verzekeringsmaatschappij tot een sociaal verzekeringsfonds. Nog zo eentje, Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het Werk (EDPB), vanaf je personeel hebt hang je er aan... Sabam, Recupel,... Noem maar op... Waarom maken wij mensen het ons toch zo ingewikkeld? Ik begrijp dat vele organismen wel degelijk nut hebben. Maar waarom moet alles zo ingewikkeld zijn?
Maar ja, er is een reden waarom alles ingewikkeld gemaakt wordt, meer jobs om die ingewikkelde zaken te kunnen begrijpen en uit te kunnen voeren voor de minder ingewikkelde mensen onder ons...
Nog rap dit:
Yup, de opsporingsdienst komt per definitie altijd onverwacht en kan op zaterdag als zondag passeren.
Dus duidelijk verveelde dieje mens zich hard om een web-winkeltje onder de loep te nemen en komen dreigen (en vorderen) met boetes bij mij thuis.
M'n accountant zegt telkens, "stuur ze door naar mij, ze moeten niet proberen of ik roep ze op het matje".

Onlangs had één van z'n klanten bezoek gehad, en 'm heeft die controleur eens "op z'n plaats gezet".
Ik veronderstel dat 'm daarmee wilt zeggen dat hij goed weet dat z'n klanten geen fraudeurs zijn en dat ze hen niet moeten lastig vallen.
Kan dus geloven dat de accountant van die carwash bedrijfjes een controleur liever niet ziet afkomen en hen zeker niet zullen tegenhouden om op controle te gaan...
In ieder geval hier nog geen fiscale controle gehad sinds verhuis van Wallonië naar Vlaanderen... Wel een gerichte sociale controle.
Heeft niemand hier een fiscale rechtsbijstandsverzekering dan?
Nope. Kost bij Liantis 482 EUR per jaar. Liever een goeie accountant die alles volgens de regels der kunst doet en dus alle fiscale risico's teniet maakt, of als er zich eentje voordoet, een advocaat, dan geld uit te geven aan een verzekeringsmaatschappij.
Als je zo 15 jaar aan een stuk geen enkel fiscaal probleem hebt heb je 7.230 EUR uit je ramen gesmeten.
Edit: Dan is het goedkoper een advocaat in te schakelen en te investeren in een ETF/BEVEK.