Freelancers & Ondernemers

Uw cijfers kloppen anders ook niet hoor, mijn vrouw heeft een Worldline terminal voor haar job en betaalt standaard 6c transactiekost als de patiënt met een debetkaart betaalt.
Als de bedragen boven de 6€ liggen zit je nog onder de 1% kost qua transactie, dat vind ik nog meevallen. Ik werk voor een groep waarbij ze duizenden terminals in de Benelux hebben staan en er honderden miljoenen euro's ermee collecteren op jaarbasis en daar is het tarief per debet kaart 0.02€. Met kredietkaarten kan het wel oplopen, maar enkel uitzonderlijk tot bijna 1%.

Betalingen boven de 5 euro zitten hier op 11,5ct per transactie.
Met zakelijke kaarten nog een toeslag zie ik.
En nog een paar vaste vergoedingen per jaar + aankoop toestel.

Tjah...
https://www.payconiq.be/nl/faq/hoeveel-kost-payconiq
6 ct.

Uw cijfers kloppen anders ook niet hoor, mijn vrouw heeft een Worldline terminal voor haar job en betaalt standaard 6c transactiekost als de patiënt met een debetkaart betaalt. Wij hebben die analyse vorig jaar grondig gedaan, en dat was bij de goedkopere op de markt. De terminal van KBC was dan weer duurder in aankoop met hetzelfde tarief, alternatieven als SumUp zijn duurder per transactie.
Waarom niet betalen via QR code via bankapp, dat is gratis.
Wel beperkt tot 250 euro per transactie, maar daar zal ze wel niet over zitten.

Heb een loonsvoorstel gekregen (7000€ pm payroll, nog niet uitonderhandeld:cheer:) maar verkies om freelance te gaan.

Nu dus inschattingen maken voor de day rate.
Equivalente day rate (7000€/m x 14m x 1,15 (bonus meerekenen) x 1,2 (tax) + 10k auto + 5k overige kosten voor werkgever) komt aan 160kEUR (=800€ pd). Dus geen ambitie om hieronder te gaan.

Als ik 5000€ pj kosten meereken (boekhouder), en 20% risicofactor, kom ik net onder de 1000 EUR pd. Komt overeen met de dayrate die ik in mijn hoofd had (120-130€ pu).

Specifieke vragen: ik zou veel moeten rondrijden, wat zijn typische clausules om dergelijke lange flexibiliteit op te vangen? (bijv. werkdag start als ik huis verlaat, of een hogere km vergoeding, of ...)

Waarom niet betalen via QR code via bankapp, dat is gratis.
Wel beperkt tot 250 euro per transactie, maar daar zal ze wel niet over zitten.
In het geval van mijn vrouw is het eerder een 'professionaliteitskwestie'. Zij is arts en rekent haar patiënten zelf af, ze vindt het persoonlijk niet professioneel om dan telkens met uw gsm te moeten betalen en ontvangen.

In het geval van mijn vrouw is het eerder een 'professionaliteitskwestie'. Zij is arts en rekent haar patiënten zelf af, ze vindt het persoonlijk niet professioneel om dan telkens met uw gsm te moeten betalen en ontvangen.
Ik doe het al jaren zo als arts, heb mij daar nog nooit vragen bij gesteld eerlijk gezegd.

Is ook omdat ik op verschillende plaatsen werk en de draagbare betaalmiddelen hebben altijd al voor miserie gezorgd bij mij...

Via bankapp heel handig.

edit: ik moet wel zeggen dat mijn bank initieel daar niet zo blij mee was, ze zeiden dat het binnen dit en paar jaar niet meer toegelaten zou worden voor zakelijke transacties, maar is nooit iets van gekomen...

Bij mijn frituur staat nochtans exact die uitleg ingekaderd op de toog. Enkel cash en Payconiq aanvaarden ze daar.
Dus? Wat heeft dat met mijn uitleg te maken?

Als ik u een kleine friet verkoop aan 2,5euro, dat gij mij cash geeft, maar uiteindelijk gaat er nog 1 euro naar de aankoop van het kartonnen bakje en de aankoop van patat. Is uw 2,5euro ineens dan maar 1,5euro waard?

Ik heb persoonlijk nogal een probleem met de "taks" bij elektronisch betalen.

Je betaalt 10 euro, maar die is na betaling maar 9,85 euro meer. De bank ging immers met 15ct transactiekost lopen.
Met diezelfde 9,85 euro betaal je weer elders, en die is ook maar 9,70 euro meer waard. De bank ging immers weer met 15ct transactiekost lopen.

Met cash heb je dat probleem niet. Die 10 euro blijft 10 euro.
De transactiekosten voor cash geld zijn er evengoed hoor.

Deze namiddag nog eens naar die carwash geweest en de klant voor mij zei direct bancontact, ik stond wat verder op afstand wat op mn smartphone te tokkelen, haalt ie z'n bakje boven en paf transactie erdoor.

Met mij was het van ah het werkt niet cash aub, kijk het werkt niet, en er werden tickets van de vorige transacties ofzo geprint... Om me zo onder druk te zetten cash te betalen. 'k Zeg ja heb geen cash mee hoor... Ok we proberen eens zegt 'm... Piep. Done. Wat een zever toch.
Dan vraag ik 't BTW bonneke en begint 'm op z'n smartphone te tokkelen terwijl ik er op sta te kijken, schrijft dan een nieuwe... Kan dus goed zijn dat er helemaal geen euro aangegeven zou zijn voor die dag lol.

Ervoor was ik bij de kapper, wegens gebrek aan antwoord van m'n Belgische kapper voor een afspraak dan maar naar een van de zeker 20 Turkse barbers geweest.
Wtf werd ik hard aangepakt mensen... Met die tondeuze tegen m'n hoofd bonken. Niet eens smalltalk of een glimlach, gewoon kil, hard en methodisch. En dat voor 20 EUR.
Die kerel had zeker 2000 eur in z'n uitpuilende portefeuille.

'k Zou beter ook een carwash en een kapsalon oprichten, waarmee ben ik toch bezig met 30% RV en 25% VB, die kerels lachen gewoon België in hun gezicht en wij staan er allen op te kijken en doen niks. Dit is een maatschappelijk probleem die aangepakt moet worden en zorgt ook voor segregatie.

Dit is een maatschappelijk probleem die aangepakt moet worden en zorgt ook voor segregatie.
Je beseft toch dat je zo'n systeem in de hand blijft werken door telkens te kiezen voor de goedkoopste carwash, de goedkoopste kapper, de goedkoopste klusjesman die je cash kan betalen,... Allemaal makkelijk om te gaan wijzen naar de overheid die het maar moet aanpakken terwijl je zelf het systeem blijft sponsoren natuurlijk.

Deze namiddag nog eens naar die carwash geweest en de klant voor mij zei direct bancontact, ik stond wat verder op afstand wat op mn smartphone te tokkelen, haalt ie z'n bakje boven en paf transactie erdoor.

Met mij was het van ah het werkt niet cash aub, kijk het werkt niet, en er werden tickets van de vorige transacties ofzo geprint... Om me zo onder druk te zetten cash te betalen. 'k Zeg ja heb geen cash mee hoor... Ok we proberen eens zegt 'm... Piep. Done. Wat een zever toch.
Dan vraag ik 't BTW bonneke en begint 'm op z'n smartphone te tokkelen terwijl ik er op sta te kijken, schrijft dan een nieuwe... Kan dus goed zijn dat er helemaal geen euro aangegeven zou zijn voor die dag lol.

Ervoor was ik bij de kapper, wegens gebrek aan antwoord van m'n Belgische kapper voor een afspraak dan maar naar een van de zeker 20 Turkse barbers geweest.
Wtf werd ik hard aangepakt mensen... Met die tondeuze tegen m'n hoofd bonken. Niet eens smalltalk of een glimlach, gewoon kil, hard en methodisch. En dat voor 20 EUR.
Die kerel had zeker 2000 eur in z'n uitpuilende portefeuille.

'k Zou beter ook een carwash en een kapsalon oprichten, waarmee ben ik toch bezig met 30% RV en 25% VB, die kerels lachen gewoon België in hun gezicht en wij staan er allen op te kijken en doen niks. Dit is een maatschappelijk probleem die aangepakt moet worden en zorgt ook voor segregatie.

Er waren wel wat acties omtrent carwash paar jaar geleden. Want die dingen zitten ook tjokvol illegalen, soms nog een drugshandeltje erbij (je stopt, je wast je auto, je koopt je coke en je vertrekt :p)

Idem met die cheapass Turkse kapsalons waar ze met 6 naar voetbal te zitten kijken en niemand klant is. :p

En wat ga je aanslaan als ze gepakt worden? Hun emmer? Er is niks van vast actief in zo'n vennootschapjes. Gebouw wordt gehuurd, de rest is zo cheap als alles, er zijn geen dure machines ofzo, soms niet eens een auto, de officiële bedrijfsleider is een dakloze, alles cash,niks op rekeningen,...

Zet daar 3 BG IT'ers met een flexjob en uw wasbeurt kost u 110 euro.
In all seriousness: dat is ook effectief de prijs voor een handwas volgens het boekje (excl BTW welteverstaan). Als je dan nog interieur erbij neemt, plus toeslag voor SUV, kom ik op 174 euro excl BTW per wasbeurt voor mijn X5. Gelukkig doe ik hem maar elke 2 maand binnen. :oi22:

Hip hoi, de eerste nov valt op een vrijdag. Na 60 dagen factuurdatum worden we nu nog es 5 dagen later betaald omdat de banken geen automatische betalingen kunnen voorzien.

Sjans dat we reserve hebben, je zal maar es een starter zijn.

Als ge die 20 euro moet verdelen over drie man voor uw auto te wassen.. die mannen lopen er altijd bij alsof gene frang hebben. Zo veel zal er niet te rapen vallen.
Toch wel, ok er zullen uitzonderingen zijn, maar er zijn hier voor zover ik weet 2 goed draaiende handcarwashes van Afghanen waar ze gemiddeld 50 wagens per dag doen. 1 ervan werkt zelfs samen met lokale merkgarages.

50 x gemiddeld 25 = 1.250 euro per dag x 6 (want ze werken 6d per week) = 7.500 euro
Dat is 30.000 EUR per maand, of 24.793euro zonder BTW, daarvan nog kosten (water, elektriciteit, huur e.d eraf) en de rest gaat naar de lonen.
Die mannen halen makkelijk een jaaromzet van meer dan 360.000 euro (als ze het aangeven).
Laten we ervan uitgaan dat ze daarvan 70% NIET aangeven, is dat 3645 euro BTW per maand die niet naar de schatkist vloeit.
Doe dat maal 100 van diezelfde types carwashes in Vlaanderen en dus 364.500 euro per maand, of 4.374.000 euro per jaar die in hun zakken verdwijnt.

Net eens gekeken op m'n BTW bonneke, en ja, WEER NIEUWE VENNOOTSCHAP, een BV opgericht in juni 2024...
De vorige BV werd in 2022 opgericht, maar heeft tot heden nog altijd geen jaarrekeningen neergelegd bij de NBB... Wat zal me dat zijn...
Waarvoor is een boekhouder nog nodig tegenwoordig? :ROFLMAO:😆

En wij Belgen laten dat allemaal maar toe? Er is nu zelfs geen startkapitaal meer nodig om op te richten zolang je aan de andere voorwaarden kan voldoen, copy paste business plannekes en hupsakee frauderen op de kap van de maatschappij... Het zou me zelfs niet verwonderen dat ze daarnaast nog uitkeringen krijgen of in een sociale woning wonen omdat hun inkomen 'te laag' is.

Je beseft toch dat je zo'n systeem in de hand blijft werken door telkens te kiezen voor de goedkoopste carwash, de goedkoopste kapper, de goedkoopste klusjesman die je cash kan betalen,... Allemaal makkelijk om te gaan wijzen naar de overheid die het maar moet aanpakken terwijl je zelf het systeem blijft sponsoren natuurlijk.

Dat besef ik maar goed en wel maar voor mij gaat het niet om de goedkoopste, absoluut niet. Of het nu een goedkopere is of niet moeten ze allen hun fiscale verplichtingen respecteren. Of het een afghaan, pakistaan, indiaan, turk OF belg is idem, iedereen is gelijk voor de wet.

- Waarom zou ik verder moeten rijden/reizen om naar een andere carwash of kapper te gaan zonder dat die andere enige meerwaarde bieden terwijl er ene in de buurt is?

- Waarom zou ik naar een peperduur kapsalon gaan vol kakelende vrouwen of een gay kapper die hun hele leven vertellen in een kwartier tot halfuur, roddelen over hun vorige klanten of over buren, en scheetnieuwsfeiten bespreken uit de krant, waar ik dan met een zware migraine naar buiten stap.

Ik heb eigenlijk nooit echt een vaste kapper gehad en ging vroeger altijd rechtover m'n kantoor naar een kapsalon waar vader en dochter vooral een vrouwenpubliek hadden. 'k Wam daar telkens buiten met een 'verwijfd' gevoel door de zachte op vrouwen afgestemde stem van die vaderkapper (daar tussenin gezien ik vaker in 't buitenland was ook verschillende kapsalons bezocht maar niet relevant).

Daarna overgegaan naar een Turkse barbershop op aanraden van m'n zus haar toenmalige BF die er naartoe ging, maar die kerel is dan gestopt en heeft er Turkse kapper stagiairs in gezet die niet deftig kunnen knippen en gewoon dagdagelijks met de tondeuse staan te zwaaien.
Hierdoor is m'n haar een hooihoop geworden i.p.v. knap & fonkelend :ROFLMAO: blijkbaar is knippen met een schaar in mijn geval beter.
Weer overgestapt, wat ik veel vroeger moest doen, naar een lokale Belgische barber. Wat een verschil. Toffe kerel en shop, geen gedoe, cash of kaartbetaling mogelijk zonder gezaag over cash, maar jammer genoeg is die gedownscaled wegens onvoldoende klanten op weekdagen en werkt enkel nog op zaterdagen op afspraak. Afspraken zijn dan nog eens enkel telefonisch op zaterdag. Dus je moet al beginnen rekenen wanneer je een volgende afspraak nodig hebt, want tegen dat je een afspraak hebt als het al nodig is mag je nog een maand wachten.

Resultaat, ik heb 't gehad en ben gisteren uit wanhoop, na iets meer dan een jaar, teruggegaan naar die eerste cash only Turkse barbershop, waar weer een totaal andere Turk de tondeuze in handen had.

FML.

Zal eens enkele andere adresjes moeten bezoeken, verder wel maar why not... Ik geef gerust 30~40 EUR voor een haarsnit.
Idem voor een carwashbeurt, maar dan mogen ze wel hun doekjes enz. per wagen vernieuwen i.p.v. die in het interieur telkens opnieuw te gebruiken.

Er waren wel wat acties omtrent carwash paar jaar geleden. Want die dingen zitten ook tjokvol illegalen, soms nog een drugshandeltje erbij (je stopt, je wast je auto, je koopt je coke en je vertrekt :p)

Idem met die cheapass Turkse kapsalons waar ze met 6 naar voetbal te zitten kijken en niemand klant is. :p

En wat ga je aanslaan als ze gepakt worden? Hun emmer? Er is niks van vast actief in zo'n vennootschapjes. Gebouw wordt gehuurd, de rest is zo cheap als alles, er zijn geen dure machines ofzo, soms niet eens een auto, de officiële bedrijfsleider is een dakloze, alles cash,niks op rekeningen,...
Ja, maar die eenmalige acties zijn onvoldoende. 'k Vind dat er een soort van 3-strike beleid moet komen waarbij een 3de keer fraude die zaakvoerder/bestuurder nooit meer zelfstandige mag worden. Of een gevangenisstraf ofzo. Punt.

In all seriousness: dat is ook effectief de prijs voor een handwas volgens het boekje (excl BTW welteverstaan). Als je dan nog interieur erbij neemt, plus toeslag voor SUV, kom ik op 174 euro excl BTW per wasbeurt voor mijn X5. Gelukkig doe ik hem maar elke 2 maand binnen. :oi22:
Aan BG standaarden te zien ben ik precies een cheap ass mofo. Als jullie echt 174 euro betalen voor een handwas, dan lijkt me dat toch eerder een detailwas.

Ik zou 2 dagen per maand ergens kunnen werken maar ze willen me niet inschrijven als freelancer. Het is eerder een arbeidersjob en ze willen dan ook enkel een interim dagcontract geven. Nu, ik ga dat wel graag doen (ik ben nogal handig en het moet niet altijd een bureaujob zijn) maar ik heb een vennootschap. Is dit eigenlijk mogelijk? Kan ik die 2 dagen gewoon bovenop mijn loon plaatsen? Klinkt raar, maar ik zou dit eerlijk gezegd wel willen doen...

Zal eens enkele andere adresjes moeten bezoeken, verder wel maar why not... Ik geef gerust 30~40 EUR voor een haarsnit.
Die wellicht ook gedeeltelijk in het zwart wordt ontvangen, maar goed.

Ik snap uw frustratie en ze is zeker terecht, maar da's zo'n diepgeworteld systeem/probleem, dat pak je niet op korte termijn aan (en al zeker niet in dit topic).

Die wellicht ook gedeeltelijk in het zwart wordt ontvangen, maar goed.

Ik snap uw frustratie en ze is zeker terecht, maar da's zo'n diepgeworteld systeem/probleem, dat pak je niet op korte termijn aan (en al zeker niet in dit topic).
Natuurlijk, dat kan altijd. Vandaar cashless.

Ik zou 2 dagen per maand ergens kunnen werken maar ze willen me niet inschrijven als freelancer. Het is eerder een arbeidersjob en ze willen dan ook enkel een interim dagcontract geven. Nu, ik ga dat wel graag doen (ik ben nogal handig en het moet niet altijd een bureaujob zijn) maar ik heb een vennootschap. Is dit eigenlijk mogelijk? Kan ik die 2 dagen gewoon bovenop mijn loon plaatsen? Klinkt raar, maar ik zou dit eerlijk gezegd wel willen doen...
Euhm lol, als je een vennootschap hebt. Waarom stel je hen niet voor om te factureren vanaf je vennootschap? Dan hoeven ze geen interimkantoor te betalen die er marge op neemt... Dan boekt hun boekhouder je werk gewoon in als onderaanneming...

Terug
Bovenaan