Als ge die 20 euro moet verdelen over drie man voor uw auto te wassen.. die mannen lopen er altijd bij alsof gene frang hebben. Zo veel zal er niet te rapen vallen.
Toch wel, ok er zullen uitzonderingen zijn, maar er zijn hier voor zover ik weet 2 goed draaiende handcarwashes van Afghanen waar ze gemiddeld 50 wagens per dag doen. 1 ervan werkt zelfs samen met lokale merkgarages.
50 x gemiddeld 25 = 1.250 euro per dag x 6 (want ze werken 6d per week) = 7.500 euro
Dat is 30.000 EUR per maand, of 24.793euro zonder BTW, daarvan nog kosten (water, elektriciteit, huur e.d eraf) en de rest gaat naar de lonen.
Die mannen halen makkelijk een jaaromzet van meer dan 360.000 euro (als ze het aangeven).
Laten we ervan uitgaan dat ze daarvan 70% NIET aangeven, is dat 3645 euro BTW per maand die niet naar de schatkist vloeit.
Doe dat maal 100 van diezelfde types carwashes in Vlaanderen en dus 364.500 euro per maand, of 4.374.000 euro per jaar die in hun zakken verdwijnt.
Net eens gekeken op m'n BTW bonneke, en ja, WEER NIEUWE VENNOOTSCHAP, een BV opgericht in juni 2024...
De vorige BV werd in 2022 opgericht, maar heeft tot heden nog altijd geen jaarrekeningen neergelegd bij de NBB... Wat zal me dat zijn...
Waarvoor is een boekhouder nog nodig tegenwoordig?

En wij Belgen laten dat allemaal maar toe? Er is nu zelfs geen startkapitaal meer nodig om op te richten zolang je aan de andere voorwaarden kan voldoen, copy paste business plannekes en hupsakee frauderen op de kap van de maatschappij... Het zou me zelfs niet verwonderen dat ze daarnaast nog uitkeringen krijgen of in een sociale woning wonen omdat hun inkomen 'te laag' is.
Je beseft toch dat je zo'n systeem in de hand blijft werken door telkens te kiezen voor de goedkoopste carwash, de goedkoopste kapper, de goedkoopste klusjesman die je cash kan betalen,... Allemaal makkelijk om te gaan wijzen naar de overheid die het maar moet aanpakken terwijl je zelf het systeem blijft sponsoren natuurlijk.
Dat besef ik maar goed en wel maar voor mij gaat het niet om de goedkoopste, absoluut niet. Of het nu een goedkopere is of niet moeten ze allen hun fiscale verplichtingen respecteren. Of het een afghaan, pakistaan, indiaan, turk OF belg is idem, iedereen is gelijk voor de wet.
- Waarom zou ik verder moeten rijden/reizen om naar een andere carwash of kapper te gaan zonder dat die andere enige meerwaarde bieden terwijl er ene in de buurt is?
- Waarom zou ik naar een peperduur kapsalon gaan vol kakelende vrouwen of een gay kapper die hun hele leven vertellen in een kwartier tot halfuur, roddelen over hun vorige klanten of over buren, en scheetnieuwsfeiten bespreken uit de krant, waar ik dan met een zware migraine naar buiten stap.
Ik heb eigenlijk nooit echt een vaste kapper gehad en ging vroeger altijd rechtover m'n kantoor naar een kapsalon waar vader en dochter vooral een vrouwenpubliek hadden. 'k Wam daar telkens buiten met een 'verwijfd' gevoel door de zachte op vrouwen afgestemde stem van die vaderkapper (daar tussenin gezien ik vaker in 't buitenland was ook verschillende kapsalons bezocht maar niet relevant).
Daarna overgegaan naar een Turkse barbershop op aanraden van m'n zus haar toenmalige BF die er naartoe ging, maar die kerel is dan gestopt en heeft er Turkse kapper stagiairs in gezet die niet deftig kunnen knippen en gewoon dagdagelijks met de tondeuse staan te zwaaien.
Hierdoor is m'n haar een hooihoop geworden i.p.v. knap & fonkelend

blijkbaar is knippen met een schaar in mijn geval beter.
Weer overgestapt, wat ik veel vroeger moest doen, naar een lokale Belgische barber. Wat een verschil. Toffe kerel en shop, geen gedoe, cash of kaartbetaling mogelijk zonder gezaag over cash, maar jammer genoeg is die gedownscaled wegens onvoldoende klanten op weekdagen en werkt enkel nog op zaterdagen op afspraak. Afspraken zijn dan nog eens enkel telefonisch op zaterdag. Dus je moet al beginnen rekenen wanneer je een volgende afspraak nodig hebt, want tegen dat je een afspraak hebt als het al nodig is mag je nog een maand wachten.
Resultaat, ik heb 't gehad en ben gisteren uit wanhoop, na iets meer dan een jaar, teruggegaan naar die eerste cash only Turkse barbershop, waar weer een totaal andere Turk de tondeuze in handen had.
FML.
Zal eens enkele andere adresjes moeten bezoeken, verder wel maar why not... Ik geef gerust 30~40 EUR voor een haarsnit.
Idem voor een carwashbeurt, maar dan mogen ze wel hun doekjes enz. per wagen vernieuwen i.p.v. die in het interieur telkens opnieuw te gebruiken.
Er waren wel wat acties omtrent carwash paar jaar geleden. Want die dingen zitten ook tjokvol illegalen, soms nog een drugshandeltje erbij (je stopt, je wast je auto, je koopt je coke en je vertrekt

)
Idem met die cheapass Turkse kapsalons waar ze met 6 naar voetbal te zitten kijken en niemand klant is.
En wat ga je aanslaan als ze gepakt worden? Hun emmer? Er is niks van vast actief in zo'n vennootschapjes. Gebouw wordt gehuurd, de rest is zo cheap als alles, er zijn geen dure machines ofzo, soms niet eens een auto, de officiële bedrijfsleider is een dakloze, alles cash,niks op rekeningen,...
Ja, maar die eenmalige acties zijn onvoldoende. 'k Vind dat er een soort van 3-strike beleid moet komen waarbij een 3de keer fraude die zaakvoerder/bestuurder nooit meer zelfstandige mag worden. Of een gevangenisstraf ofzo. Punt.
In all seriousness: dat is ook effectief de prijs voor een handwas volgens het boekje (excl BTW welteverstaan). Als je dan nog interieur erbij neemt, plus toeslag voor SUV, kom ik op 174 euro excl BTW per wasbeurt voor mijn X5. Gelukkig doe ik hem maar elke 2 maand binnen.
Aan BG standaarden te zien ben ik precies een cheap ass mofo. Als jullie echt 174 euro betalen voor een handwas, dan lijkt me dat toch eerder een detailwas.