Freelancers & Ondernemers

Dat zwartwerk zal altijd bestaan hoor. Bij een kleine zelfstandige kan dat snel oplopen tot 25K per jaar. Dat wordt dan uitgegeven in de Colruyt, restaurants, op reis...

Waar maak je je druk om?
De reden dat veel mensen naar deze carwashes gaan is de lage prijs en iedereen begrijpt ook wel hoe dat komt.
Of wil je in een controlemaatschappij wonen waar iedere transactie wordt gecontroleerd en we met social credit scores werken?
Fraude zal altijd bestaan en de overheid moet maatregelen nemen, maar deze carwashes zijn nu niet de grote vissen waaraan de overheid miljoenen/miljarden inkomsten aan verliest.

Kunnen we dan meteen BTW en belastingen afschaffen op alle diensten en producten, ben er zeker van dat dit een boost zal betekenen voor het aantal mensen dat van diensten gebruik maakt en af en toe eens iets koopt. Je voelt toch ook aan dat dit niet correct is hé.

Die controle -maatschappij is er eentje op 2 snelheden en daar zit het probleem, van een werknemer in loondienst zonder mogelijkheden tot zwartwerk is zo goed als alles gekend.

Fraude zal idd blijven bestaan, dat zal niemand ontkennen - maar feit is wel dat de overheid bewust niet inzet op meer controle - want ja, vandaag de dag zijn er héél weinig controles, bijkomend is het wettelijk kader waarin moet gewerkt worden niet echt ruim te noemen. Dus het is idd logisch dat men vandaag mikt op de grote vissen waardoor vele kleine vissen vrij spel hebben.

Dat zwartwerk zal altijd bestaan hoor. Bij een kleine zelfstandige kan dat snel oplopen tot 25K per jaar. Dat wordt dan uitgegeven in de Colruyt, restaurants, op reis...
Die tijden zijn toch gedaan hoor... hoeveel mensen betalen er niet met hun smartphone? enkel de gepensioneerden betalen nog cash

Laatst bewerkt:
Die tijden zijn toch gedaan hoor... hoeveel mensen betalen er niet met hun smartphone? enkel de gepensioneerden betalen nog cash
Wij organiseren met onze tennisploeg jaarlijks een groot toernooi, daar wordt ongeveer de helft van alle drankconsumpties nog cash betaald. En dat zijn absoluut niet allemaal gepensioneerden. Zo lang je overal cash kan betalen, zal dat altijd blijven bestaan. Mensen die overal met hun smartphone betalen zijn niet diegene die (veel) zwart geld verdienen natuurlijk.

Over die carwash kan ik kort zijn: ga er dan gewoon niet
Mijn vorige osteopaat vroeg steeds €55 cash, ik heb zélf besloten om die man zijn reizen naar Thailand niet meer te sponsoren.

Simpel toch? Het wordt tijd dat iedereen cash betalingen weigert.
Elektronische betalingen zijn verplicht en kan je perfect aangeven als ze dit weigeren.

Degene die cash betalen zijn vaak toch ook gewoon zelfstandigen denk ik.
Waarom zou je als particulier cash afhalen om te uit te geven?

Ze zouden moeten de kleine zelfstandige een kans geven om ook een beetje onbelast bij te verdienen, dan zou de intentie tot zwart werk er toch ook al op vooruit gaan denk ik? Want hoeveel kleine zelfstandigen zijn er nu niet die enkel en alleen maar overleven door hier en daar wat zwart.

In de garagesector, waar ik ook onder val, moet elke auto vanaf die binnenkomt in principe in uw garageboek genoteerd worden, gekoppeld achteraf dan aan een factuur. Als ze binnenkomen en een auto staat niet in uw garageboek gaan ze er van uit dat het een zwarte is. Geloof dat het dan standaard al 1000€ per auto is die er niet in staat.

Ik heb persoonlijk nogal een probleem met de "taks" bij elektronisch betalen.

Je betaalt 10 euro, maar die is na betaling maar 9,85 euro meer. De bank ging immers met 15ct transactiekost lopen.
Met diezelfde 9,85 euro betaal je weer elders, en die is ook maar 9,70 euro meer waard. De bank ging immers weer met 15ct transactiekost lopen.

Met cash heb je dat probleem niet. Die 10 euro blijft 10 euro.

Je betaalt 10 euro, maar die is na betaling maar 9,85 euro meer. De bank ging immers met 15ct transactiekost lopen.
Met diezelfde 9,85 euro betaal je weer elders, en die is ook maar 9,70 euro meer waard. De bank ging immers weer met 15ct transactiekost lopen.

Men zou dat idd anders moeten aanpakken - het verhandelen van cash geld zou in principe een hogere kost moeten hebben, denk maar aan verzekering, beveiliging, werktijd, ... Dat zou mss zelfs vanuit overheden gestuurd kunnen worden.

teeds meer artsen, tandartsen, advocaten, consultants, informatici, bedienden en hoge kaderleden kiezen ervoor een managementvennootschap op te richten. Terwijl er in 2019 nog maar 41.510 Belgen waren met een managementvennootschap, zijn dat er nu al 80.210, blijkt uit cijfers van de statistiekdienst Statbel.
Ben benieuwd welke definitie ze hanteren van managementvennootschap

Da's nu toch letterlijk zo'n zever Facebook post dat in De Beerput Van Het Internet thread kan gegooid worden? Ge zegt letterlijk dat het een transactiekost is, dus ge maakt gebruik van een service waar ge voor moet betalen. 10 euro omzet voor een product en zogezegd 9.85 winst omdat er 15ct kosten zijn.

Ik dacht dat je bij Payconiq een vaste fee kon betalen voor alle duizenden transacties op een jaar tijd. Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Want voor sommige zakt het dan naar €0,001 per transactie. Als je standaard Payconiq aanbiedt, is het sowieso maar 6 cent per transactie.

Bij ons doen ze zelfs transacties naar een privé rekening nummer, om dan op het einde van de dag alles over te schrijven naar de business account. Dus dan kost het niets. Nadeel: dit werkt maar tot €250 per dag dus is niet voor iedereen bestemd & je moet telkens zélf de QR code aanmaken. Voor de meeste is een standaard PC plaatje wel makkelijker.

Uw cijfers kloppen hier niet, als je in België bijv. in de winkel betaalt met een debetkaart (Maestro) bijv. dan wordt er 2 cent ingehouden op het bedrag (op 10€, 1.000€ of 5.000€). Om aan 1.5% transactiekosten te komen zoals in jouw vb moet er al een Japanner hier in BE betalen met een Amex kaart ofzo, in totaal zit 99.99% ver onder die kosten.

Geld cash beheren, ophalen, bij de bank binnendoen kost eveneens geld. Het probleem is dat je hierbij nog hopen andere problemen hebt (veiligheid, transport, ...).

Mogelijks is dit dan de laatste jaren gezakt.

Toen wij hier bij de opstart van mijn vrpuw hazr bijberoep voor keken ging een bancontact apparaatje wél een significante impact hebben.

Misschien eens herevalueren dan.

Uw cijfers kloppen hier niet, als je in België bijv. in de winkel betaalt met een debetkaart (Maestro) bijv. dan wordt er 2 cent ingehouden op het bedrag (op 10€, 1.000€ of 5.000€). Om aan 1.5% transactiekosten te komen zoals in jouw vb moet er al een Japanner hier in BE betalen met een Amex kaart ofzo, in totaal zit 99.99% ver onder die kosten.

Geld cash beheren, ophalen, bij de bank binnendoen kost eveneens geld. Het probleem is dat je hierbij nog hopen andere problemen hebt (veiligheid, transport, ...).
Uw cijfers kloppen anders ook niet hoor, mijn vrouw heeft een Worldline terminal voor haar job en betaalt standaard 6c transactiekost als de patiënt met een debetkaart betaalt. Wij hebben die analyse vorig jaar grondig gedaan, en dat was bij de goedkopere op de markt. De terminal van KBC was dan weer duurder in aankoop met hetzelfde tarief, alternatieven als SumUp zijn duurder per transactie.

Terug
Bovenaan