Freelancers & Ondernemers

Welke tools? Ik dacht dat je IT-er was?
Inderaad, IT is breed éh, + camerabewaking ook.

Tools:
Schroevendraaiers, schroef-, boor-, slijpmachines + alle bijhorende bits, boren en andere accessoires.
Kabeltesters, multimeter & testers, extra reserve laptop,...

Verbruikmateriaal:
Netwerk- & elektriciteitskabel, patchkabels, keystones, patchpanelen, allerlei video kabels, zekeringen,...
Moet ook af en toe racks transporteren of grotere objecten.

Hardware:
Monitoren, PC's, switches, routers, access points, harde schijven, camera's, NVR's,...

Hoe kan je anders goeie service geven tegenwoordig? Van alles heb ik minstens 1 exemplaar op voorraad om worst case scenario meteen voor een oplossing te kunnen zorgen.

Sommige klanten die eens koekeloeren in m'n camionette vinden het 'impressionant', maar veel valt er niet te zien...

Ik heb ooit aan de toog gehoord van een IT-er die een privé vliegtuig inbracht om software naar de cloud te brengen.
Jullie lachen maar dat is letterlijk het geval van m'n pa met z'n firma in een afrikaans land, niet ITer (meer) en dus natuurlijk het naar de cloud brengen ;-) maar dus wel zich verplaatsen tussen de wolken naar (afgelegen) sites van klanten. Sommige trips met de auto kunnen 6-10u duren voor amper 200-400km, met z'n vliegtuigje geraakt hij er op 1~2u. Een enorme tijdswinst dus, dat vliegtuig is echt een werktuig voor hem. Hij is privépiloot sinds ongeveer z'n 18de, en ik denk dat dit z'n einde zal worden (inside joke, infarct terwijl 'm vliegt, hopelijk zonder passagiers) :ROFLMAO: + je zou ervan verschieten hoeveel publieke & privé landingsbanen er in een land kunnen zijn voor kleinere vliegtuigen.

Perfect te verantwoorden dus. En destijds ook al vaak mee geweest tussen de wolken toen ik ginder in de vennootschap als bestuurder ook meehielp, niet als piloot éh.

Inderaad, IT is breed éh, + camerabewaking ook.

Tools:
Schroevendraaiers, schroef-, boor-, slijpmachines + alle bijhorende bits, boren en andere accessoires.
Kabeltesters, multimeter & testers, extra reserve laptop,...

Verbruikmateriaal:
Netwerk- & elektriciteitskabel, patchkabels, keystones, patchpanelen, allerlei video kabels, zekeringen,...
Moet ook af en toe racks transporteren of grotere objecten.

Hardware:
Monitoren, PC's, switches, routers, access points, harde schijven, camera's, NVR's,...

Hoe kan je anders goeie service geven tegenwoordig? Van alles heb ik minstens 1 exemplaar op voorraad om worst case scenario meteen voor een oplossing te kunnen zorgen.

Sommige klanten die eens koekeloeren in m'n camionette vinden het 'impressionant', maar veel valt er niet te zien...

Jullie lachen maar dat is letterlijk het geval van m'n pa met z'n firma in een afrikaans land, niet ITer (meer) en dus natuurlijk het naar de cloud brengen ;-) maar dus wel zich verplaatsen tussen de wolken naar (afgelegen) sites van klanten. Sommige trips met de auto kunnen 6-10u duren voor amper 200-400km, met z'n vliegtuigje geraakt hij er op 1~2u. Een enorme tijdswinst dus, dat vliegtuig is echt een werktuig voor hem. Hij is privépiloot sinds ongeveer z'n 18de, en ik denk dat dit z'n einde zal worden (inside joke, infarct terwijl 'm vliegt, hopelijk zonder passagiers) :ROFLMAO: + je zou ervan verschieten hoeveel publieke & privé landingsbanen er in een land kunnen zijn voor kleinere vliegtuigen.

Perfect te verantwoorden dus. En destijds ook al vaak mee geweest tussen de wolken toen ik ginder in de vennootschap als bestuurder ook meehielp, niet als piloot éh.
Maffiapraktijken

Wegens gezinsuitbreiding binnenkort hier ook de eerste bedrijfswagen! Waar ik wel niet zeker over ben is of het best is om de wagen volledig zelf aan te kopen (om intresten te vermijden) of om een leasing/renting aan te gaan. Als ik het goed begrijp is het enige echte verschil tussen leasing en financiële renting dat bij leasing de bedrijfsauto op de balans komt te staan en dat je bij zowel leasing als financiële renting een aankoopoptie hebt na verlopen van het contract?

Wat ik ook niet snap is dat de verkoper ons aangaf dat bij leasing/renting een voorschot vereist is. Dat ging dan over bedragen in de grootteorde van de totale leaseprijs voor één volledig jaar die blijkbaar niet eens kunnen worden gebruikt om de leasing/renting zelf af te betalen? Hoe kan dat als de eigenlijke aankoop slechts een optie is en geen verplichting?

Heb ook gezien op https://mow.vlaanderen.be/tco/ dat er wel een zeer groot verschil is qua TCO voor een elektrische wagen ten opzichte van ICE. Was me daar wel van bewust, maar wist niet dat het verschil zo groot was (heb gekeken voor een duurtijd van 10 jaar). Boekhouder had me ook al aangegeven dat vanaf 2026 enkel elektrische wagens nog ingebracht kunnen worden als kost als ik me niet vergis. Dan lijkt het niet zo verstandig om niet voor elektrisch te gaan?

Wat ik graag wil bereiken is een vast maandelijks bedrag van om en bij de €500 zodat ik een duidelijk zicht heb op wat ik jaarlijks nog aan dividend kan uitkeren.

Proficiat met de gezinsuitbreiding! Heb je zelf al eens rondgekeken naar auto's die in aanmerking zouden komen? Heb je daar dan al eens wat berekeningen op gedaan? Bv. een voorschot ingecalculeerd, uw 16% overnamebedrag, mogelijkse looptijd, enz. Zijn er daar wagens bij waarbij je op 500 euro per maand uitkomt ?

Is een intern artikel van de beroepsvereniging van accountants. Je moet lid zijn om de berichten te lezen. In de initiële nota die ruim online beschikbaar is stond het volgende:
- schrapping VVRP BIS gunstregime;
- liquidatiereserve naar 20% RV ipv huidige 15% RV;
- ter compensatie van de schrapping gunstregime algemeen RV van 30% naar 25%.

De nieuwe nota meldt dat de algemene RV van 30% blijft bestaan. Dat veroorzaakte enige paniek want dat zou een serieuze belastingverhoging zijn voor zelfstandigen (van 32% naar 44%). Liquidatie zou wel maar met 5% stijgen maar als je de economische dalende geldwaarde over 5 jaar rekent zou dat niet echt een oplossing zijn.
Er is nu bevestigd dat in de huidige nota, die uiteraard nog moet besproken worden, de verlaging van de 30% RV naar 25% echt wel gezien werd als voorwaarde om het gunstregime van VVRP BIS te kunnen schrappen.

Laten we hopen dat een rechtste regering, die al een toegeving aan rood en oranje doet op meerwaardebelasting - belasting huurinkomsten en behoud algemeen RV van 30%, op de VVRP BIS dan toch voet bij stuk houdt. En hopen dat alle partijen aan de tafel inzien dat ze moeten vooruitgang boeken en niet kunnen blijven dwarsliggen.

Zoniet zullen veel zelfstandigen hun case moeten herbekijken :/.

Dus voor oudere vennootschappen die geen gebruik kunnen maken van vvpr-bis is het dus wel een platte belastingsverhoging op de liquidatiereserve zonder tegenmoetkoming?

@iamhollywood
Ik gaf vroeger ieder jaar uit m'n vennootschap, de max 1 x 40 euro per werknemer als nieuwjaargeschenk aan personeel, en ook 1 x 245 euro bij huwelijk/wettelijk samenwoning (eenmalig dus), en dus ook aan mijzelf als bestuurder. Gewoon rechtstreeks als overschrijving, en dit naast de gewone maaltijd- & ecocheques.

Bij de afsluiting van vorig boekjaar komt ter sprake dat dit nu niet mag terwijl verschillende bronnen zeggen dat dit ook geldig is voor bestuurders.

Die geschenken zijn toch op hetzelfde niveau als cadeaucheques en mogen rechtstreeks in geld overgeschreven worden op de rekening van een werknemer of bestuurder? De uitzondering zijn natuurlijk de maaltijd-,eco-, sport/cultuurcheques die via een bedrijf als Pluxee/Monizze e.d. moeten gebeuren.

Wat is uw 'gedacht' hierover?

Proficiat met de gezinsuitbreiding! Heb je zelf al eens rondgekeken naar auto's die in aanmerking zouden komen? Heb je daar dan al eens wat berekeningen op gedaan? Bv. een voorschot ingecalculeerd, uw 16% overnamebedrag, mogelijkse looptijd, enz. Zijn er daar wagens bij waarbij je op 500 euro per maand uitkomt ?
Bedankt! We zijn al naar de garage geweest om eens te kijken naar wat we juist zoeken, voornamelijk meer comfort, om de kindjes gemakkelijk in hun kinderzitjes te krijgen. We hebben momenteel een Seat Ibiza maar gaan nu van één kindje naar drie :D. Een SUV lijkt ons ideaal maar we hebben enkel ICE-modellen gezien tot nu toe, dus eerdaags ook eens wat elektrische SUV's gaan bezichtigen. Die €500/maand is niet superbelangrijk maar ik zou graag rond dat bedrag blijven omdat ik mijn winst telkens zo snel mogelijk privé investeer, daarmee wil ik graag de kost van de auto zo lang mogelijk spreiden over de tijd.

Had voor ons bezoek aan de garage al enkele SUV's opgezocht via leasing sites en toen kwam ik wel op een TCO van rond de €500/maand, maar daar heb ik eigenlijk nooit iets over een voorschot gelezen. Dat snap ik nog niet goed omdat het toch niet gaat over een verplichte aankoop, dus waar dient dat voorschot dan voor? :p

Bij KBC kan je met wat gezaag elke auto krijgen zonder voorschot.
Onder de 500 gaat moeilijk zijn..
Ze deden onlangs acties ook 0% interest voor Tesla en Volvo.
Als we binnenkort enkele offertes hebben ga ik zeker eens informeren bij enkele banken voor leasing, hopelijk kan de boekhouder dan iets voorstellen om de kosten een beetje te spreiden. Zo'n lage intrestvoet is wel zeer interessant, die bij de garage zelf was absurd, denk zo'n 7% lol.

die bij de garage zelf was absurd, denk zo'n 7% lol.
Een garage zal bijna altijd (veel) duurder zijn dan een financiële instelling als het B2B is.

Hier midden 2023 voor m'n elektrische bestelwagen 3,95% gehad, terwijl m'n Tesla in 2019 maar 1,21% was.
In 2023 dan ook niet echt goed onderhandeld want ik ging weg bij KBC, en was dus nog maar klant bij een nieuwe bank.

Een garage zal bijna altijd (veel) duurder zijn dan een financiële instelling als het B2B is.

Hier midden 2023 voor m'n elektrische bestelwagen 3,95% gehad, terwijl m'n Tesla in 2019 maar 1,21% was.
In 2023 dan ook niet echt goed onderhandeld want ik ging weg bij KBC, en was dus nog maar klant bij een nieuwe bank.
Mja 2019 vs 2023 mag je ook niet zomaar vergelijken he. In 2019 was Mercedes trouwens goedkoper dan de bank voor mijn renting!

Als er 1 januari geen nieuwe regering is, mogen we er dan vanuit gaan dat 2025 ook nog met de huidige spelregels is?

@iamhollywood
Ik gaf vroeger ieder jaar uit m'n vennootschap, de max 1 x 40 euro per werknemer als nieuwjaargeschenk aan personeel, en ook 1 x 245 euro bij huwelijk/wettelijk samenwoning (eenmalig dus), en dus ook aan mijzelf als bestuurder. Gewoon rechtstreeks als overschrijving, en dit naast de gewone maaltijd- & ecocheques.

Bij de afsluiting van vorig boekjaar komt ter sprake dat dit nu niet mag terwijl verschillende bronnen zeggen dat dit ook geldig is voor bestuurders.

Die geschenken zijn toch op hetzelfde niveau als cadeaucheques en mogen rechtstreeks in geld overgeschreven worden op de rekening van een werknemer of bestuurder? De uitzondering zijn natuurlijk de maaltijd-,eco-, sport/cultuurcheques die via een bedrijf als Pluxee/Monizze e.d. moeten gebeuren.

Wat is uw 'gedacht' hierover?
Heb zelf nog nooit het toegepast (wel voor personeel, niet bedrijfsleider) maar het opgezocht en het mag blijkbaar ook voor de bedrijfsleider ;).

Als er 1 januari geen nieuwe regering is, mogen we er dan vanuit gaan dat 2025 ook nog met de huidige spelregels is?
Voor de afsluit van 2024 zou het zeer sterk zijn moesten ze de spelregels nog wijzigen. Boekjaar 2025 lijkt mij ook lastig want eer alles in wetgeving gegoten is zijn we misschien al halfweg de kalender-boekjaren.

Ja, ik ken een stielman die zo zijn vrouw en zijn 2 studerende kinderen vennoot heeft gemaakt. Die hebben alle 4 dus een bedrijfswagen.
Dat zijn van die verhalen waar je achteraf nooit de uiteindelijke uitkomst van hoort.

En ik vermoed dat die uitkomst niet "...en ze leefden nog lang en gelukkig" is.

Die 30% RV dat is dan op 'gewone' dividenduitkeringen? VVPRbis dat werd ingevoerd onder de tot dan toe meest economisch rechtse regering en dan nog door een NVA minister van financiën zou nu dan worden afgeschaft door een regering onder leiding van een NVA'er en met de MR van de überliberaal Bouchez mee in de coalitie? Hoe hard steken die eigenlijk hun broek af voor Voorruit?

Die 30% RV dat is dan op 'gewone' dividenduitkeringen? VVPRbis dat werd ingevoerd onder de tot dan toe meest economisch rechtse regering en dan nog door een NVA minister van financiën zou nu dan worden afgeschaft door een regering onder leiding van een NVA'er en met de MR van de überliberaal Bouchez mee in de coalitie? Hoe hard steken die eigenlijk hun broek af voor Voorruit?
Zé na kalm!!!! Het is een nota...

Terug
Bovenaan