Uit mijn ervaring in loondienst heb ik zeker vastgesteld dat het moeten hebben van bedrijfsbeheer geen goede zaak is.
Vele zelfstandigen weten niet welke administratie ze allemaal in orde moeten brengen. (BTW, sociale bijdragen, BV,etc)
Dan zijn ze verwonderd dat er loonbeslag volgt en dat ze al genoeg belastingen betalen etc etc bla bla.
Je bedoeld "het 'niet' moeten hebben van bedrijfsbeheer geen goede zaak is" ?
Uit ervaring als zelfstandige als dienstverlener voor andere zelfstandigen, merk ik ook hun fratsen op hoor...
En het gaat jammer genoeg niet alleen om fiscale zaken...
Bv. mocht ik bij 1 klant z'n telecomdiensten 10 jaar geleden niet aangepast hebben zou die blijven 1000 EUR per maand betalen voor telefonie & Internet in z'n zaak, tegenover 200 EUR nu... Gewoonweg omdat die persoon te lui was om te gaan vergelijken en offertes te gaan opvragen... "Het draait goed en ik kan het betalen" was z'n motto... Een besparing van maar liefst 800 EUR per maand...
Tiens, nu begrijp ik waarom die klant me af en toe trakteert lol... Maar overstappen naar een digitale boekhouding wil die nog niet. Dat is een brug te ver... Hij betaald dus een administratief persoon die wekelijks dus nog papieren in mappen klasseert, de betalingen doet, de rapporten van de winkelverkopen overtypt in het boekhoudpakket van het boekhoudkantoor enz... Terwijl de kassasoftware dit allemaal al kan doen en het boekhoudpakket van 't boekhoudkantoor dus niet meer nodig is...
Bij een andere klant ook een rompslomp aan papier, letterlijk nog bergen nutteloos papier... Waarom? "Omdat ik alles in hand wil hebben...".
Uiteindelijk gaan al die mensen ooit (eigenlijk binnenkort) met pensioen en verdwijnen die papierbergen toch, en kan er dus eindelijk verbetering komen, soms is het beter van niks te wijzigen en alles zo te laten als de mensen zelf niet inzien dat het uiteindelijk makkelijker is... Eens je aan een systeem vast hangt is het soms moeilijk over te stappen of iemand te overtuigen.
Ik las onlangs ergens dat de 'jeugd' van vandaag veel sneller de stap zet naar een zelfstandig statuut omdat ze hun eigen baas willen zijn, zelf hun uren kiezen etc. Dan hou ik mijn hart vast voor de toekomst in het algemeen en voor de boekhouder/kantoren die nu al te veel werk hebben en geen personeel vinden..
Voor mij zou een deftige cursus bedrijfsbeheer een must moeten zijn in het secundair onderwijs met examen imo.
Mee eens. Al die pop-up bedrijfjes die tegenwoordig opgericht worden, ongelooflijk.
M'n boekhoudkantoor zelf bestaat uit enkel freelancers, ze hebben letterlijk niemand in dienst! M'n dossierbeheerster heeft een BV, haar assistente is zelfstandige als natuurlijk persoon en beide factureren dus naar de de BV van het boekhoudkantoor. De eigenaars van het boekhoudkantoor 'front' bezitten, middels elk hun eigen management BV 50/50 aandelen.
Dit zijn dan natuurlijk hoger opgeleide personen.
Als ik zie hoeveel nieuwe dakwerkerbedrijfjes er meer en meer opkomen in de buurt (camionettes met nieuwe namen), dan verschiet ik niet. Je moet me niet gaan zeggen dat die alles administratief tip-top in orde hebben... En het is dan nog eens een sector waar zwartwerk mogelijk is.