Net het eerste kwartaal achter de rug als ondernemer. Ben nu wel verschoten van de deadline voor de betaling van de btw. Doordat deze al op de 20ste ligt van de kalendermaand van de aangifte betaal je btw over facturen die je mogelijks zelf nog niet hebt geïnd.
Hoe gaan jullie daar cashflow matig mee om?
Voldoende reserve opbouwen en aanhouden!
Dat is dus een heel stuk winst dat je niet aan jezelf kan uitkeren (via eender welke manier, loon, dividend, ...) want nodig om je bedrijg gezond te houden. Komt eigenlijk pas vrij bij stopzetting van je vennootschap!
En zolang je omzet blijft groeien, moet je ook die reserve mee laten groeien.
Aan de andere zijde, als je bijvoorbeeld zelf facturen ontvangt van leveranciers die betaalbaar zijn op 30 dagen factuurdatum kan je de BTW daarvan ook aftrekken nog voor dat je die facturen betaald hebt!
Je moet dus inderdaad een stuk van de BTW voorschieten van je laatste maand van het kwartaal, toch in de meeste gevallen, tenzij men je op 15 dagen factuurdatum betaalt.
In mijn sector (bouw, enkel op grote projecten) is die BTW helemaal een pijnpunt, wij ontvangen zo goed als helemaal geen BTW, bijna al onze facturen die buitengaan zijn met BTW verlegd/werken in onroerende staat.
Langs de andere kant factureren mijn onderaannemers natuurlijk ook zonder BTW, maar dat stuk is misschien maar 30% van mijn onkosten.
Grootste stuk zijn materiaalkosten, en daar betaal ik bij elke aankoop onmiddelijk 21% BTW op.
Waar bij een te betalen BTW saldo de BTW op aankopen onmiddelijk af te trekken is van het te betalen BTW bedrag op de 20ste van de maand volgend op het aangifte kwartaal, heb ik niets om dat van af te trekken want heb ook bijna geen BTW ontvangen.
In mijn geval moet ik dus elk kwartaal een stevig bedrag terugtrekken, en dat moet de BTW dienst pas doen ongeveer 10 weken na de aangifte (30ste van de tweede maand volgend op de aangifte).
Gelukkig doen ze het in de praktijk wat sneller, ik krijg meestal mijn terugbetaling een week of 6 na de aangifte op mijn rekening...
Zijn toch elk kwartaal bedragen van 5 cijfers waar ik op wacht...
Komt in mijn sector nog bij dat ik quasi altijd mijn onderaannemers moet betalen nog voor ik mijn centen voor die maand heb ontvangen!
Uiteraard idem voor eigen personeel...Dat is dan nog eens 30 dagen vroeger...
Nog een kleine nota, als je in een sector zit zoals mezelf waar je elk kwartaal veel zou moeten terugtrekken van de BTW, dan kan je als starter kiezen voor maandaangiftes, en krijg je de teruggave telkens de maand erop al, dit geldt voor de eerste 2 jaar (automatisch), geen idee of je dat nog kan verlengen.
Ik heb hiervoor niet gekozen, mede doordat in mijn eerste maanden ik hoofdzakelijk "consulting" werk deed (waar je wel BTW op ontvangt), en in het eerste jaar de verhouding van 80% consulting/20% projecten heb omgedraaid naar 80% projecten en 20% consulting (en kleinere regiewerkjes).
Dit heeft me de mogelijkheid gegeven om wat makkelijker die reserve op te bouwen.