Freelancers & Ondernemers

Net het eerste kwartaal achter de rug als ondernemer. Ben nu wel verschoten van de deadline voor de betaling van de btw. Doordat deze al op de 20ste ligt van de kalendermaand van de aangifte betaal je btw over facturen die je mogelijks zelf nog niet hebt geïnd.

Hoe gaan jullie daar cashflow matig mee om?

Net het eerste kwartaal achter de rug als ondernemer. Ben nu wel verschoten van de deadline voor de betaling van de btw. Doordat deze al op de 20ste ligt van de kalendermaand van de aangifte betaal je btw over facturen die je mogelijks zelf nog niet hebt geïnd.

Eerste jaar is qua CFF altijd tikje lastig dus best kosten laag houden / uitstellen waar mogelijk. Na het eerste jaar is het dan een kwestie van genoeg buffer te houden.

Dat is het eerste jaar of als je veel moet investeren zoals bij mezelf zelfs de eerste 3 jaar soms lastig ja :)

Ik merk dat nu ook met de BV te starten dit jaar en terug van 0 op de rekening, dan piek dat altijd wel een beetje de BTW.
Zeker als er altijd een groot openstaand bedrag is.

Wat bij mij nu wel stevig piekt is sinds september dat mijn vrouw mee in de zaak zit en er dus een extra loon moet uitkomen :p

Dat is vanaf nu dus standaard bijna 7 a 8k per maand + al de rest zit ik aan een goeie 11k vaste kosten ongeacht of ik werk heb verricht of niet :p
Mijn maandelijke kosten draaien elke maand rond de 16-18k eens alles betaald is + materiaal om de nodige werken te voorzien.

Tegen dat madam die omzet zelf kan uitvoeren duurt ook wel ff. Alsook je hebt niet meteen voldoende werk voor 2 personen natuurlijk, het is niet omdat ik het alleen niet meer aan kon dat ik opeens genoeg heb voor met 2.

Damn, nu het over btw gaat, 'k zou beter m'n aangifte indienen voor vorige maand. Gezien ik het zelf doe...

Al eens per ongeluk opgemerkt dat ik 3 maand later een maand niet had aangegeven... Bleek het wel gedaan te hebben maar niet afgerond. 100 EUR boete gvd. Het staat iedere maand wel in m'n agenda maar ik kijk er bijna nooit in o_O

Toen ik startte vond ik dit ook echt absurd, nog altijd eigenlijk ... Ik werd pas betaald 1,5 maand later, dus ik had 1 maand geïnd en moest er btw op 3 betalen.

We betalen toch ook belastingen vooraf op geld dat we mogelijks dit jaar gaan verdienen. Lijkt even absurd. En als het tegenvalt en je hebt teveel betaald dan krijg je het binnen 2 jaar terug. Zonder fout! Maar als je beslist om de staat geen renteloze lening toe te staan en zelf het saldo te voldoen binnen 2 jaar dan betaal je 9% boete. Pure waanzin eigenlijk toch?

Na 3 jaar geen voorafbetaling te moeten doen moet je aan het begin van je 4de en 5de boekjaar voorafbetalen + de belastingen van het afgesloten jaar betalen, dat is ook een mooie om rekening met de houden 😅

Voldoende reserve opbouwen en aanhouden!
Dat is dus een heel stuk winst dat je niet aan jezelf kan uitkeren (via eender welke manier, loon, dividend, ...) want nodig om je bedrijg gezond te houden. Komt eigenlijk pas vrij bij stopzetting van je vennootschap!

En zolang je omzet blijft groeien, moet je ook die reserve mee laten groeien.

Aan de andere zijde, als je bijvoorbeeld zelf facturen ontvangt van leveranciers die betaalbaar zijn op 30 dagen factuurdatum kan je de BTW daarvan ook aftrekken nog voor dat je die facturen betaald hebt!

Je moet dus inderdaad een stuk van de BTW voorschieten van je laatste maand van het kwartaal, toch in de meeste gevallen, tenzij men je op 15 dagen factuurdatum betaalt.

In mijn sector (bouw, enkel op grote projecten) is die BTW helemaal een pijnpunt, wij ontvangen zo goed als helemaal geen BTW, bijna al onze facturen die buitengaan zijn met BTW verlegd/werken in onroerende staat.

Langs de andere kant factureren mijn onderaannemers natuurlijk ook zonder BTW, maar dat stuk is misschien maar 30% van mijn onkosten.
Grootste stuk zijn materiaalkosten, en daar betaal ik bij elke aankoop onmiddelijk 21% BTW op.

Waar bij een te betalen BTW saldo de BTW op aankopen onmiddelijk af te trekken is van het te betalen BTW bedrag op de 20ste van de maand volgend op het aangifte kwartaal, heb ik niets om dat van af te trekken want heb ook bijna geen BTW ontvangen.

In mijn geval moet ik dus elk kwartaal een stevig bedrag terugtrekken, en dat moet de BTW dienst pas doen ongeveer 10 weken na de aangifte (30ste van de tweede maand volgend op de aangifte).
Gelukkig doen ze het in de praktijk wat sneller, ik krijg meestal mijn terugbetaling een week of 6 na de aangifte op mijn rekening...

Zijn toch elk kwartaal bedragen van 5 cijfers waar ik op wacht...

Komt in mijn sector nog bij dat ik quasi altijd mijn onderaannemers moet betalen nog voor ik mijn centen voor die maand heb ontvangen!
Uiteraard idem voor eigen personeel...Dat is dan nog eens 30 dagen vroeger...

Nog een kleine nota, als je in een sector zit zoals mezelf waar je elk kwartaal veel zou moeten terugtrekken van de BTW, dan kan je als starter kiezen voor maandaangiftes, en krijg je de teruggave telkens de maand erop al, dit geldt voor de eerste 2 jaar (automatisch), geen idee of je dat nog kan verlengen.

Ik heb hiervoor niet gekozen, mede doordat in mijn eerste maanden ik hoofdzakelijk "consulting" werk deed (waar je wel BTW op ontvangt), en in het eerste jaar de verhouding van 80% consulting/20% projecten heb omgedraaid naar 80% projecten en 20% consulting (en kleinere regiewerkjes).
Dit heeft me de mogelijkheid gegeven om wat makkelijker die reserve op te bouwen.

Laatst bewerkt:
Damn, nu het over btw gaat, 'k zou beter m'n aangifte indienen voor vorige maand. Gezien ik het zelf doe...

Al eens per ongeluk opgemerkt dat ik 3 maand later een maand niet had aangegeven... Bleek het wel gedaan te hebben maar niet afgerond. 100 EUR boete gvd. Het staat iedere maand wel in m'n agenda maar ik kijk er bijna nooit in o_O
Ge hebt geluk dat den 20ste op ne zondag valt dit kwartaal :tongue: :tongue:

Ah ja, vanaf volgend kwartaal is de deadline voor de aangifte telkens de 25ste ipv de 20ste.

Maar ze hebben daar een smerig truukje uitgehaald, in het geval het een te betalen BTW saldo is (wat voor de meesten zo is), moet er wel al de 20ste voldoende centen staan op uw RC BTW om dat bedrag te dekken.

Vanaf 1 januari 2025 wordt de indieningstermijn voor kwartaalaangevers met vijf dagen verlengd. Dit betekent dat kwartaalaangevers hun btw-aangifte uiterlijk op de 25e van de maand na het verstrijken van het kwartaal moeten indienen. Opgelet: de betalingstermijn blijft ongewijzigd op de 20e van dezelfde maand.

We betalen toch ook belastingen vooraf op geld dat we mogelijks dit jaar gaan verdienen. Lijkt even absurd. En als het tegenvalt en je hebt teveel betaald dan krijg je het binnen 2 jaar terug. Zonder fout! Maar als je beslist om de staat geen renteloze lening toe te staan en zelf het saldo te voldoen binnen 2 jaar dan betaal je 9% boete. Pure waanzin eigenlijk toch?
Kan je dat niet compenseren door het kwartaal er op minder btw te betalen? Of mag dat niet zo?

Toen ik startte vond ik dit ook echt absurd, nog altijd eigenlijk ... Ik werd pas betaald 1,5 maand later, dus ik had 1 maand geïnd en moest er btw op 3 betalen.
Ja, het voelt helemaal niet rechtvaardig aan. Als je dan grote investeringen hebt in de eerste maanden in combinatie met facturen die pas op 60 dagen worden betaald wordt cashflow al helemaal moeilijk. Dit is toch ook een punt dat politici zouden kunnen aanpakken om ondernemen makkelijker te maken.

Hoe komt het trouwens dat na de btw-aangifte deze openstaande schuld niet te zien is in Myminfin?
Ik zou een betalingsplan online willen aanvragen, maar gezien de BTW-schuld er niet in staat lukt dit niet online.

Hoe komt het trouwens dat na de btw-aangifte deze openstaande schuld niet te zien is in Myminfin?
Ik zou een betalingsplan online willen aanvragen, maar gezien de BTW-schuld er niet in staat lukt dit niet online.
Zelf nog nooit gedaan (trek alleen btw terug).
Op bovenstaande staat ergens een link, misschien brengt die je rechtstreeks naar de juiste plaats?

Ik lees wel dat je dit moet aanvragen voor je achterstallige hebt, dus volgens mij uiterlijk morgen?

Ja, het voelt helemaal niet rechtvaardig aan. Als je dan grote investeringen hebt in de eerste maanden in combinatie met facturen die pas op 60 dagen worden betaald wordt cashflow al helemaal moeilijk. Dit is toch ook een punt dat politici zouden kunnen aanpakken om ondernemen makkelijker te maken.
Imo moet je wanneer je een zelfstandige activiteit start daar toch ook wel de nodige financiële middelen voor voorzien, dat hoor gewoon bij het ondernemen en ik zie geen enkele reden waarom de politiek dat zou moeten aanpakken (uitgezonderd de officiële betalingstermijnen meer afdwingbaar maken)

De rekening courant btw kan je wel zien op een ander tabblad.
Het komt pas bij openstaande schulden als er een bijzondere rekening is geopend. (Wat je dus niet wil, want meteen 10% boete.)

Imo moet je wanneer je een zelfstandige activiteit start daar toch ook wel de nodige financiële middelen voor voorzien, dat hoor gewoon bij het ondernemen en ik zie geen enkele reden waarom de politiek dat zou moeten aanpakken (uitgezonderd de officiële betalingstermijnen meer afdwingbaar maken)
Ik had dat alvast allemaal in mijn financieel plan voorzien.
Niettegenstaande als CommV ik wettelijk geen financieel plan moest maken/voorleggen, vond ik dit toch absoluut noodzakelijk om dat pakweg eerste half jaar te kunnen inschatten.

Ik blijf er wat bij (yup, oude knar 😉) dat dat wegvallen van het moeten hebben van bedrijfsbeheer geen goede zaak is geweest.
Er waren toen eigenlijk al teveel gaten in het systeem waar bijvoorbeeld oude diploma's gelijkgesteld waren met het hebben van dat bedrijfsbeheer...

Terug
Bovenaan