Freelancers & Ondernemers

Intracom is enkel bij verzending van het ene EU naar het andere EU land.
Bij afhaling is het altijd met BTW en dus nooit intracom. De BTW vorder je dan terug via een aparte aangifte.

Onlangs eens geprobeerd omdat ik net boven de 50 EUR BTW kwam, en zo Franse BTW terug gekregen. Anders de moeite niet...

Probeer maar eens intracom geleverd te worden op een ander adres dan dat van je zaak, 8 kansen op 10 dat ze weigeren.

Het blijft toch intracommunautair? Aangezien het gaat om een verkoop aan een bedrijf van een ander land?
Ja, maar aangezien je het ter plaatse gaat afhalen en betalen, verlaten de producten de lidstaat niet en wordt de BTW niet verlegd?

Intracom is enkel bij verzending van het ene EU naar het andere EU land.
Bij afhaling is het altijd met BTW en dus nooit intracom. De BTW vorder je dan terug via een aparte aangifte.

Onlangs eens geprobeerd omdat ik net boven de 50 EUR BTW kwam, en zo Franse BTW terug gekregen. Anders de moeite niet...

Probeer maar eens intracom geleverd te worden op een ander adres dan dat van je zaak, 8 kansen op 10 dat ze weigeren.

Hangt er vanaf:
De koper levert die zelf op eigen kost naar België = intracommunataire verwerving. (Gaat wel duidelijk op de verkoopfactuur moeten staan.)

Een Belgisch bouwbedrijf gaat zelf met zijn camion het materiaal halen uit Polen om het te brengen naar Belgische werf. Dat is een intracommunautaire levering.

De 4 voorwaarden voor de vrijstelling van BTW bij intracommunautaire levering:

1° de levering wordt verricht door een belastingplichtige-indiener, een toevallige belastingplichtige van artikel 8bis, § 1, van het Wetboek of een belastingplichtige onderworpen aan de forfaitaire landbouwregeling van artikel 57 van het Wetboek;
2° de levering wordt verricht voor een in een andere lidstaat dan België als zodanig handelende belastingplichtige-indiener of een "lid van de groep van vier" die ertoe gehouden is of ervoor geopteerd heeft om zijn intracommunautaire verwervingen in die lidstaat te onderwerpen aan de belasting;
3° de goederen worden verzonden of vervoerd vanuit België naar een andere lidstaat van de Europese Unie (derhalve naar een plaats in de Gemeenschap doch buiten België):
- hetzij door de verkoper of voor zijn rekening;
- hetzij door de koper of voor zijn rekening .

4° de levering is niet onderworpen aan de bijzondere regeling van de belasting over de winstmarge zoals bepaald in artikel 58, § 4, van het Wetboek.

Nog eens een serieus, niet-fraude onderwerp. Niet voor mij, maar short story:

BV wil een zakelijke lening bij de bank, en heeft al lopende winwinleningen. Een winwinlening is een achtergestelde lening. Ziet de bank dit dus als een voordeel (= je hebt meer eigen vermogen, minder risico); of als een nadeel (=je hebt al openstaande schulden)

Ik vermoed dat je een abbonement op ChatGPT kan inbrengen als Developer? Iemand dat dit al doet, of andere AI-tools kan aanraden?
Vermoed zelfs als niet-IT'er ook gewoon hoor... Gebruikt ChatGPT zelf nu behoorlijk vaak en heb niets met IT te maken. De controlleur die zal argumenteren dat je dat niet voor je beroep nodig hebt maar vooral voor je privé zal het hier deftig mogen uitleggen :)

Vermoed zelfs als niet-IT'er ook gewoon hoor... Gebruikt ChatGPT zelf nu behoorlijk vaak en heb niets met IT te maken. De controlleur die zal argumenteren dat je dat niet voor je beroep nodig hebt maar vooral voor je privé zal het hier deftig mogen uitleggen :)

Je moet uitleggen hoe je het gebruikt voor je werk, niet omgekeerd :p.
Gewoon een paar prompts tonen hoe je dat gebruikt voor beroepsredenen bij discussie maar ik kan moeilijk geloven dat er een controleur daar echt vragen bij stelt om eerlijk te zijn. Buiten als die geen flauw idee heeft wat het is natuurlijk. Dan moet je maar een keer een demo geven :p.

De stap gezet naar een nieuwe uitdaging. Huidige situatie gaat niet verbeteren. Ik zit hier nu 2 jaar en 2 maand.

Ondertussen een eerste succesvol interview afgelegd en zelf al telefonisch gehoord dat de klant bijna zeker met mij verder wilt gaan. Dit houdt een rate increase in naar € 680 (komende van ~€ 647) met een tweede verzekerde verhoging in het contract naar € 700 na 1 jaar (als alles goed gaat natuurlijk :whistle: ). De tussenpartij gaat dit bekomen door zelf een cut te doen en dan te onderhandelen met de klant.

Nog niet getekend, dus ik blijf wel verder zoeken met ander opties aan een gelijkaardig tarief.:hakkuh:

Hier ook grote stap gezet. We gaan van freelancer naar ondernemer. Tussenpartij doorgegeven dat ik er mee stop en de oprichting van de nieuwe BV is in gang gezet.

Na lange onderhandelingen is alles rond met de leden van wat de raad van bestuur zal zijn.
Heel scary maar kijk er tegelijk ook enorm naar uit :)

Hier ook grote stap gezet. We gaan van freelancer naar ondernemer. Tussenpartij doorgegeven dat ik er mee stop en de oprichting van de nieuwe BV is in gang gezet.

Na lange onderhandelingen is alles rond met de leden van wat de raad van bestuur zal zijn.
En wat ga je precies doen? Veel succes!

Als je een frontender/ UX designer zoekt. DM me :cheer:

Nog eens een serieus, niet-fraude onderwerp. Niet voor mij, maar short story:

BV wil een zakelijke lening bij de bank, en heeft al lopende winwinleningen. Een winwinlening is een achtergestelde lening. Ziet de bank dit dus als een voordeel (= je hebt meer eigen vermogen, minder risico); of als een nadeel (=je hebt al openstaande schulden)

Een winwin-lening is geen eigen vermogen dat blijft nog steeds vreemd vermogen(lening). Banken zien dit wel iets liever omdat een achtergestelde lening maar zal terugbetaald worden als één van de laatste in het rijtje als het verkeerd gaat. Het risicoprofiel kan hierdoor lager uitvallen wat gunstig kan zijn voor toekenning van kredieten of lagere intrest, gunstigere voorwaarden. Kan ook natuurlijk een nadeel zijn, het is en blijft een schuld die zal moeten terugbetaald worden als er niet genoeg TBC is zal de bank niet happig zijn om een extra krediet te geven. Mes dat beetje langs de twee kanten kan snijden hangt af van het exact klantenprofiel, in het algemeen zal dit eerder 'positief' ontvangen worden door een bank.

First of all: Proficiat!

Second of all: Was je niet net net freelancer? 😅

First of all: Proficiat!

Second of all: Was je niet net net freelancer? 😅
Jep. Van jaren te zitten twijfelen om freelance te worden omwille van risico-avers te zijn naar na 6 maanden te zeggen fuck it, laten we nog wat verder gaan 😅.

Mijn bv blijft natuurlijk bestaan, deze zal factureren aan de nieuwe bv :)

Jep. Van jaren te zitten twijfelen om freelance te worden omwille van risico-avers te zijn naar na 6 maanden te zeggen fuck it, laten we nog wat verder gaan 😅.

Mijn bv blijft natuurlijk bestaan, deze zal factureren aan de nieuwe bv :)
Proficiat! Kan je de extra kost van die nieuwe BV inschatten? Rekent boekhouder het dubbel tegenover de vorige situatie bijvb?

Zit namelijk in gelijkaardige situatie maar ik doe de nieuwe onderneming nog onder eigen BV met commerciële naam

Proficiat! Kan je de extra kost van die nieuwe BV inschatten? Rekent boekhouder het dubbel tegenover de vorige situatie bijvb?

Zit namelijk in gelijkaardige situatie maar ik doe de nieuwe onderneming nog onder eigen BV met commerciële naam
Nieuwe BV zit bij een andere boekhouder dus kan daar niet echt een inschatting over maken. Succes!

Ik begin binnenkort ook met een nieuw project en ga daarvoor een kaskrediet afsluiten bij KBC voor 12 maanden. Rente van 4,7%, maar doordat er hypothecair mandaat nodig is ook nog 3000EUR notariskosten pfff... Iemand een idee of elke bank zo'n mandaat vereist? Vooral de notariskosten steken de ogen uit. Het is een kaskrediet voor een vastgoedvennootschap.

Ik begin binnenkort ook met een nieuw project en ga daarvoor een kaskrediet afsluiten bij KBC voor 12 maanden. Rente van 4,7%, maar doordat er hypothecair mandaat nodig is ook nog 3000EUR notariskosten pfff... Iemand een idee of elke bank zo'n mandaat vereist? Vooral de notariskosten steken de ogen uit. Het is een kaskrediet voor een vastgoedvennootschap.
Hangt af van het type krediet, de bedragen en uw risicoprofiel.
Vorig jaar een 50K krediet genomen voor rollend materieel zonder mandaat. Maar rollend materieel is nu eenmaal wat minder risico en kan ook snel verkocht worden waardoor de bank minder of geen garanties voor nodig heeft.
Ieder dossier is anders. Dat van jou gaat misschien over 500.000 EUR, waardoor eender welke bank uiteraard liever meer garanties op terugbetaling heeft dan geen. Als daartegenover een hypotheek op een woning t.w.v. 300.000 of 1.000.000 EUR staat is het een no brainer voor de banken.

Lijkt me verder een dure notaris, maar geen idee wat de huidige prijzen voor een hypotecair mandaat tegenwoordig zijn.
Het is zo dat je met dit mandaat de volgende keer niet opnieuw naar de notaris hoeft te gaan voor een eventueel nieuw krediet bij KBC en ze je dus makkelijker en sneller kredieten kunnen toekennen.
Lees dus vooraf goed het mandaat, en check de geldigheidstermijn, afhankelijk van hoe lang je denkt zelfstandige te zijn, kan je bv. al een vaste einddatum op laten zetten.

Laat er ook een clausule in zetten dat bij eventuele verkoop van uw aandelen van uw vennootschap (in de veronderstelling dat de hypotheek op uw privé woning is) het mandaat automatisch en per direct vervalt.
Je zou maar net je vennootschap verkopen waarbij de overnemer enige tijd later failliet gaat en jij nog met je hypothecair mandaat je woning mag verkopen om de schulden van de vennootschap en dus je overnemer, te betalen.

Allemaal addertjes onder 't gras waarmee je moet opletten! Als het goed gaat des te beter, maar dubbel gepakt worden als het eens wat slecht gaat (kan altijd gebeuren) en is te vermijden!

Terug
Bovenaan