Freelancers & Ondernemers

Voor- en nadelen van samen een vennootschap op te richten.
Voordeel is al de vaste kosten, je hebt maar 1 vennootschap om te onderhouden.
Nadeel is dat je samen die vennootschap moet onderhouden, als je nooit ruzie hebt is dat geen probleem. Maar als je moet beginnen verantwoorden aan elkaar waarom je een bepaalde kost maakt, kan het wel eens de basis worden van een stevige ruzie.

Iemand die bij Revolut zit voor zakelijke rekening? Aanrader?
Voorlopig niet echt betrouwbaar als ik sommige horrorverhalen van particulieren hoor... Zelf nog nooit problemen gehad, maar mocht ik ooit zakelijk een rekening openen bij hen, is het liefst met een BE IBAN i.p.v. LT. Komt er binnenkort aan.
Als natuurlijke persoon eenmanszaak met weinig bijzonderheden ok, waarom niet? Maar met een vennootschap niet echt aan te raden, kost ook redelijk wat 120 EUR / jaar ...

Cfr dayrates. Ik zit in niche HR consultancy en wij factureren 3k/ dag. Zowel KMO's als grote corporates betalen die prijs al te graag voor wat wij doen. Het gaat echt wel om het aanbod dat je neerzet en de competitie. Wij hebben een goed aanbod en geen competitie. Klanten nemen voor onze services meestal wel maar enkele dagen consultancy af. Gemiddeld 8 dagen.

Cfr dayrates. Ik zit in niche HR consultancy en wij factureren 3k/ dag. Zowel KMO's als grote corporates betalen die prijs al te graag voor wat wij doen. Het gaat echt wel om het aanbod dat je neerzet en de competitie. Wij hebben een goed aanbod en geen competitie. Klanten nemen voor onze services meestal wel maar enkele dagen consultancy af. Gemiddeld 8 dagen.
Wat een droom, 8 dagen per maand werken en je rijft er 24K per maand binnen... Heerlijk voor de work-life balance of natuurlijk als je voltijds wil werken heerlijk om rijk te worden :laugh:

Wat een droom, 8 dagen per maand werken en je rijft er 24K per maand binnen... Heerlijk voor de work-life balance of natuurlijk als je voltijds wil werken heerlijk om rijk te worden :laugh:

Dat zijn bedragen die de bedrijven vangen, denk dat de freelancers die er aan meewerken niet aan die tarieven zitten. De enige die daar rijk van gaat worden is de owner.

Dat zijn bedragen die de bedrijven vangen, denk dat de freelancers die er aan meewerken niet aan die tarieven zitten. De enige die daar rijk van gaat worden is de owner.
Als het "aanbod" puur de werkkrachten met de know-how van die niche zijn en er geen complexe tool achter zit lijkt me dat dit als freelancer toch ook gewoon te verkrijgen is als je de nodige kennis hebt?

Zit in de 3K per dag natuurlijk ook de facturatie van een gans HR-tool, dan is dat al iets anders...

Toch wel lichtjes verschoten, op mijn huidige opdracht vangt die tussenpartij 30% marge :wtf: In het verleden was dat 15% en ook nu gaven ze aan dat ze hun gebruikelijke marges hanteerden. Dat gaat een tof gesprek worden bij een potentiële verlenging.

Toch wel lichtjes verschoten, op mijn huidige opdracht vangt die tussenpartij 30% marge :wtf: In het verleden was dat 15% en ook nu gaven ze aan dat ze hun gebruikelijke marges hanteerden. Dat gaat een tof gesprek worden bij een potentiële verlenging.
Robert Half?

Ik werk nooit meer met hun, vind hun marge schandalig hoog!

Gebeurt wel vaker. Ik heb kameraad die 700€ factureert. Wordt door zijn tussenpartij aan 1200€/dag verkocht ...

Robert Half?

Ik werk nooit meer met hun, vind hun marge schandalig hoog!
Hyphen.
Nu op zich heb ik geen probleem met die marges, mijn beoogde dagtarief werd behaald dus weinig reden tot klagen. Maar tijdens de onderhandelingen zaken als 'dagtarief is wel limiet' en zo druk zetten, en dan een verdubbeling van uw marge aanrekenen en daarover liegen, heel fair vind ik dat toch allemaal niet. Wetende dat ik ook gewoon die facturen zie, ga je toch weinig langdurig engagement opbouwen als je zo tewerk gaat.

Hyphen.
Nu op zich heb ik geen probleem met die marges, mijn beoogde dagtarief werd behaald dus weinig reden tot klagen. Maar tijdens de onderhandelingen zaken als 'dagtarief is wel limiet' en zo druk zetten, en dan een verdubbeling van uw marge aanrekenen en daarover liegen, heel fair vind ik dat toch allemaal niet. Wetende dat ik ook gewoon die facturen zie, ga je toch weinig langdurig engagement opbouwen als je zo tewerk gaat.
Amai dan heeft Hyphen inderdaad fors hun marge opgetrokken :/.
Was zelfde met Robert Half, heb zelf mijn dagrate moeten verlagen omdat het budget van de klant zogezegd beperkt was. Als ik dan zag wat zij vroegen en welke marge ze nemen voelde ik mij ronduit bedrogen. Bij andere tussenpartijen had ik gerust mijn dagtarief kunnen behouden als ik zie wat de klant per dag betaalt Daar stopt dan ook inderdaad het langdurig engagement. Vooral omdat ze absoluut niets bijdragen. Ze hebben zonder enige communicatie de business manager op het dossier veranderd, ik ken die persoon niet, die neemt geen initiatief om deftig kennis te maken, wat is dan hun toegevoegde waarde nog? :/

Laatst bewerkt:
wat is dan hun toegevoegde waarde nog?
Da's een vraag die ik me bij veel recruiters stel, als ik zag waarvoor ik allemaal gecontacteerd toen mijn contract bijna afliep. Om, in mijn geval, 4000K/maand marge te mogen doorfactureren brengen die absoluut geen toegevoegde waarde alleszins.

Kijk gewoon naar uw eigen voordeel.

Wanneer een loodgieter zegt: je kan kiezen tussen €60 per uur zonder btw, of ik stuur een factuur inclusief btw van €72,6 dan zou ik ook gewoon blij zijn met zijn eerste voorstel. Je kan natuurlijk ook zeggen dat dat schandalig is dat hij in het zwart €60 per uur verdient, maar voorstel 1 is nog altijd het beste denk ik. Een ander zijn rekening maken komt nooit goed.

Hyphen en Robert Half moeten ook de kost van werknemers, groot gebouw, ... betalen.

Iemand hier ervaring met lenen bij banken als startend SaaS bedrijf? Hebben revenues, goeie pipeline, mooi business plan, maar willen niet de fund raising route op / aandelen afgeven als het nog niet moet. Dan liever wat meer cash betalen aan een lening. Ik hoorde via via dat gewoon banken afgaan en lening opties bespreken heel goed kan werken;

Moest iemand zo al eens een traject gedaan hebben, let me know!
Bedragen, welke rentes, voorwaardes, pitfalls, etc; Zouden voorlopig mikken op een +- 500k lening

Waar ik zit heeft de klant een harde limiet van 15% op marge freelancers. Iedere tussenpartij moet tekenen dat ze daarmee akkoord gaan, anders mogen ze niemand plaatsen. De tussenpartij is daar ook transparant over geweest naar mij toe. Dus de tussenpartij verdient minder maar ik voel mij tenminste niet in het zak gezet.

Je kan eigenlijk best ruim op voorhand op uw LinkedIn adverteren wanneer je beschikbaar gaat komen zodoende dat inhouse recruiters op de hoogte zijn en uw netwerk van mede-freelancers aanspreken. Overal waar er freelancers zitten is er vaak nood aan extra handen. Rechtstreeks zonder tussenpartij werken levert altijd het meeste op.

Of mikken op de kleinere start-up kantoortjes. Alle big shots van de grotere kantoren transfereren vroeg of laat naar een kleinere speler of starten op zichzelf. Die hanteren vaak lage marges en je kan eveneens genieten van hun ruim netwerk.

Iemand een idee vanaf wanneer (bruto omzet) het interessant is om een vennootschap te starten in combinatie met een job? Ik heb namelijk een voorstel om te starten 2 dagen/week als freelancer (dagtarief 550). Dus eigenlijk een omzet van +- 45000 op jaarbasis.

Daarnaast zou ik nog (4/5de) mijn huidige functie uitoefenen.

Ik heb eigenlijk geen noodzaak om mezelf een loon uit te keren, gezien de vaste inkomsten. Is het mogelijk mezelf een zeer laag loon uit te keren, om net de VAA van de wagen,... te dekken en de rest te laten uitbetalen via liquidatiereserve?

Is gewoon om een eerste idee te hebben, afhankelijk van de reacties ga ik dan naar een boekhouder.

Bedankt!

Terug
Bovenaan