Freelancers & Ondernemers

Tv-abo ja, maar JPV spreekt over het splitsen van internet over privé en zaak.

ps: ken ook genoeg mensen die Tv-abo ook gewoon inbrengen...
@JPV heeft het over "Telenet", wat in de meeste gevallen een combi-pakket is van internet, telefonie en TV. Normaal worden internet et telefonie dan op de zaak gezet, maar TV niet. Behalve als je kan aantonen dat je nog een apart TV-abonnement hebt voor privé.
Voor internet en telefonie betaal je VAA voor het privégebruik...

@JPV heeft het over "Telenet", wat in de meeste gevallen een combi-pakket is van internet, telefonie en TV. Normaal worden internet et telefonie dan op de zaak gezet, maar TV niet. Behalve als je kan aantonen dat je nog een apart TV-abonnement hebt voor privé.
Voor internet en telefonie betaal je VAA voor het privégebruik...

Dat doet nu eens echt niemand.

Tuurlijk wel, hier staat dat gewoon op mijn loonbrief hoor.
Voor het miniem bedrag aan VAA dat dat per jaar is zou ik inderdaad mij op dat punt niet laten pakken. Vermijd red flags die controles uitlokken als je kan. Met de vernieuwde ficheverplichtingen kan dit punt snel een volledige controle uit te lokken.

Internet en telefonie kan 100% ingebracht worden. Ik vermoed dat Soeplepel een vennootschap heeft, die krijgt dan gewoon een VAA aangerekend voor zijn privéverbruik, ligt standaard vast op 60€ per jaar.
Eventueel stuk digitale TV wordt op rekening courant geboekt.

Bij een natuurlijk persoon eenmanszaak wordt er wel een split gemaakt.

Hier zelfs gratis Internet, 0 EUR factuur :). TV abo met klassieke zenders e.d. heb ik niet, gewoon via Internet Netflix/Youtube.
Toch door m'n boekhouder aangeraden om op dit gratis voordeel toch VAA te betalen... Terwijl het de firma niks kost. Letterlijk 0 EUR.

Dan rest er enkel nog het telefonie abonnement. Heb een privé abonnement (Base 0) en zakelijk apart Fixed Mobile Convergence abonnement (=mobiel + vast nr. samen) via een cloud telefooncentrale.

Dus ja, ik heb een 'privé abonnement' waar ik enkel het verbruik betaal en op het zakelijke dus in principe ook geen VAA te betalen, maar toch aangeraden te doen omdat het 'moet'.

Er is ook nog de BTW op de smartphone en het abonnement, niet onbelangrijk, maar kleine bedragen natuurlijk. 100% aftrekbaar omdat het 100% zakelijk is en ik privé een abo en ook privé toestel heb.

Dat doet nu eens echt niemand.
Hier aangeraden te doen door zowel m'n ex als nieuwe boekhouder en Acerta!

Tuurlijk wel, hier staat dat gewoon op mijn loonbrief hoor.
Idem.

Voor het miniem bedrag aan VAA dat dat per jaar is zou ik inderdaad mij op dat punt niet laten pakken. Vermijd red flags die controles uitlokken als je kan. Met de vernieuwde ficheverplichtingen kan dit punt snel een volledige controle uit te lokken.
Volledig mee akkoord. Op m'n vorige controle ergens in 2016 was dat bij mij en personeel niet volledig in orde op iedere loonfiche en werd dat retroactief geregulariseerd samen met het hoopje verworpen uitgaven. En een pakske BTW mogen betalen ook...

Als accountant moet je het financieel plan aftekenen voor dat naar de notaris gaat voor de oprichting. Die accountant kan mede aansprakelijk gesteld worden moest blijken dat die vennootschap toch de eerste 3 jaar overkop gaat door te weinig liquide middelen. Daarom gaat die vrijwel altijd bewijs vragen van de voorgeschoten liquide middelen. Wij rekenen vrijwel standaard met een 10k in totaliteit (gesplitst over inbreng en rc).

Is goed dat je dat in finplan steekt, maar betekent niet per se dat je die uitgaven ook MOET doen he :)

Voorschot wagen hangt af van leasingmaatschappij. Bij BMW weet ik dat ze nooit afwijken van minimum 5% voorschot.

Klopt niet echt, ik ben in gesprek geweest voor een X5 2 jaar geleden, geen voorschot.

Velen hebben per direct een wagen nodig omdat ze ervoor een bedrijfswagen van hun werkgever hadden, ze nemen dan een stockwagen waarvoor het voorschot onmiddellijk er moet liggen.

Mijn situatie was ook van een bedrijfswagen naar een "eigen" wagen, ik heb een tweetal maand voor mijn start een wagen besteld (geen voorschot dus) en heb toen ook onderhandeld om een kosteloze vervangwagen te krijgen tot levering van definitieve wagen. Uiteindelijk maar een weekje nodig gehad ofzo.

Is goed dat je dat in finplan steekt, maar betekent niet per se dat je die uitgaven ook MOET doen he :)

Klopt niet echt, ik ben in gesprek geweest voor een X5 2 jaar geleden, geen voorschot.

Mijn situatie was ook van een bedrijfswagen naar een "eigen" wagen, ik heb een tweetal maand voor mijn start een wagen besteld (geen voorschot dus) en heb toen ook onderhandeld om een kosteloze vervangwagen te krijgen tot levering van definitieve wagen. Uiteindelijk maar een weekje nodig gehad ofzo.
Dan heb jij chance gehad. Ik heb al bij 2 verschillende dealers een BMW geleast en het voorschot was echt wel verplicht.
Anderzijds, jij werkt als director/partner bij een bedrijf en als je via hun korting bestelt zit je ook wel onder een andere regeling dan een freelancer die geen vast permanent contract heeft en van klant naar klant hopt, uw inkomen is vaster en zij weten dat ook.

Bij mij zeiden ze dat ze vroeger via hun dochtermaatschappij Alphabet gratis een aanloopwagen voorzagen maar omdat ze daar zoveel problemen mee gehad hebben deden ze het niet meer.

Dan heb jij chance gehad. Ik heb al bij 2 verschillende dealers een BMW geleast en het voorschot was echt wel verplicht.
Anderzijds, jij werkt als director/partner bij een bedrijf en als je via hun korting bestelt zit je ook wel onder een andere regeling dan een freelancer die geen vast permanent contract heeft en van klant naar klant hopt, uw inkomen is vaster en zij weten dat ook.

Bij mij zeiden ze dat ze vroeger via hun dochtermaatschappij Alphabet gratis een aanloopwagen voorzagen maar omdat ze daar zoveel problemen mee gehad hebben deden ze het niet meer.
Mijn iX3 had ook geen voorschot. Dus zo uitzonderlijk lijkt me dat niet.

Gekocht of geleast? Eerste wagen bij opstart vennootschap?

Meeste mensen kunnen bij de allereerste bestelling niets voorleggen, zelf nog geen BTW-nummer. Dus ik snap dat ze een voorschot vragen.
renting, en niet eerste wagen (dus al enkele jaren stabiele jaarrekening.

Mijn eerste auto was idd met groot voorschot én persoonlijke borgstelling (maar geen BMW).

Ivm voorschot: Het lijkt mij toch vaak zonder te kunnen.
Zelf twee keer een 5-serie bij 2 verschillende garages (1e keer was effectief bij oprichting vennootschap) gekocht (geen renting of leasing), nooit voorschot moeten betalen.
Snel gevraagd aan de collega's, en slechts 1 persoon van de 11 heeft een voorschot betaald (niet allemaal BMW en slechts bij 2 ging het over hun eerste wagen).

Ivm telenet en telefonie: Staat hier ook gewoon VAA op de loonbrief hoor. Daar volg ik @iamhollywood toch wel, waarom zou ge voor zo een absurd laag bedrag een risico pakken :wtf:.

Je moet het niet doen maar de accountant moet wel uw financieel plan aftekenen. Als hij niet wil zonder bewijs van voldoende middelen is dat eveneens zijn keuze eh.
Met de eerste effectieve veroordelingen van accountants nav die wetgeving zijn er die op hun strepen staan.

Ivm voorschot: Het lijkt mij toch vaak zonder te kunnen.
Zelf twee keer een 5-serie bij 2 verschillende garages (1e keer was effectief bij oprichting vennootschap) gekocht (geen renting of leasing), nooit voorschot moeten betalen.
Snel gevraagd aan de collega's, en slechts 1 persoon van de 11 heeft een voorschot betaald.

Ivm telenet en telefonie: Staat hier ook gewoon VAA op de loonbrief hoor. Daar volg ik @iamhollywood toch wel, waarom zou ge voor zo een absurd laag bedrag een risico pakken :wtf:.
Bij aankoop is er geen risico voor de dealer. Bij leasing beslist de leasing maatschappij of jij al dan niet die ‘lening’ krijgt en dan is er meestal wel een voorschot verplicht.

Tijdens mijn sollicitatie proces kom ik veel 'wil je niet freelance gaan ?' tegen. Op zich niks op tegen. Als ik binnenkort afgesaneerd word, cash ik mijn severance package en komt mijn ancienniteit teller op 0. Ideaal moment om freelance te gaan.

Het staat hier waarschijnlijk al ergens in de thread, maar kan iemand mij een 'rule of thumb' day rate geven om in de buurt van mijn huidige 4500/mnd netto uit te komen (kost aan het bedrijf uiteraard). Ik heb weet van gelijkaardige profielen als mezelf in de bureau die 800-900/dag factureren, lijkt me grosso modo zoiets te zijn ?

Tijdens mijn sollicitatie proces kom ik veel 'wil je niet freelance gaan ?' tegen. Op zich niks op tegen. Als ik binnenkort afgesaneerd word, cash ik mijn severance package en komt mijn ancienniteit teller op 0. Ideaal moment om freelance te gaan.

Het staat hier waarschijnlijk al ergens in de thread, maar kan iemand mij een 'rule of thumb' day rate geven om in de buurt van mijn huidige 4500/mnd netto uit te komen (kost aan het bedrijf uiteraard). Ik heb weet van gelijkaardige profielen als mezelf in de bureau die 800-900/dag factureren, lijkt me grosso modo zoiets te zijn ?
Vuistregel is dat je met 800 - 900/dag factureren aan 8.000 - 9.000 EUR netto zal geraken als je de nodige optimalisatie (en dus initieel het nodige geduld/lage loon kan uitoefenen/slikken). Wil je van de start je 4.500 EUR maandelijks netto behouden, dan zal je ook een stuk minder hebben doordat een groot deel naar belastingen gaat.

Je gaat met die dagrate boven de 4500€/netto uitkomen, maar in verhouding is 800-900/dag (volgens mij) relatief laag voor uw profiel.

Reken op dit ogenblik netto ongeveer 9 à 10 keer je dagrate.
Maar dit is wel op pakweg 5 jaar gerekend wegens fiscale optimalisaties die voor vertraging zorgen.
Dus op wat langere termijn heeft iemand met een 800€ dayrate 8000€ netto/maand.

Vooral niet vergeten dat als werknemer 4500€ netto wil zeggen dat velen 11 maand moet werken voor dik 13 maanden loon, dus eigenlijk verdien je een stuk meer per "gewerkte" maand (vakantiegeld/eindejaarspremie).

Er is geen enkele nood om de cash snel te kunnen uitkeren. Ik kan 20y lang de hypotheek af betalen met mijn ontslagpremie die ik een ETF duw en voor de rest leven van een loon van misschien 1700 of zo.

Ik rekende aan 8200*13.92*1.25 (patronale bijdragen) + 25000 bonus (incl patronale bijdragen) = ~800/dag als ik 220 dagen werk. Dan is het break-even voor werkgever. Maar uiteraard zouden ze dit moeten verkiezen aangezien ze geen sociaal passief opbouwen, geen indexaties moeten slikken etc. Dus als ik dan reken is 900-1000-1100 zeker niet belachelijk veel ?

Terug
Bovenaan