Freelancers & Ondernemers

Volg de thread al een tijdje, dus zal hier toch eens polsen. Inmiddels 10j ervaring als .NET developer (consultancy), in verschillende soorten projecten (zowel technische als functionele rollen) en domeinen terechtgekomen en recent ook een boekhouder aangesproken (een hele dichte maat met veel ITers als klanten) met wat algemene vragen. Ook bij dezelfde werkgever sinds afstuderen.

Nu voelt het allemaal wat spannend aan en ben ik nog aan het twijfelen, gezien we net een huis hebben gekocht en een full-blown renovatie (bijna) achter de rug hebben. Wat natuurlijk ook allemaal geld heeft gekost.

Wat zijn de redenen hier die jullie hebben overtuigd, om toch voor jezelf te beginnen?

Volg de thread al een tijdje, dus zal hier toch eens polsen. Inmiddels 10j ervaring als .NET developer (consultancy), in verschillende soorten projecten (zowel technische als functionele rollen) en domeinen terechtgekomen en recent ook een boekhouder aangesproken (een hele dichte maat met veel ITers als klanten) met wat algemene vragen. Ook bij dezelfde werkgever sinds afstuderen.

Nu voelt het allemaal wat spannend aan en ben ik nog aan het twijfelen, gezien we net een huis hebben gekocht en een full-blown renovatie (bijna) achter de rug hebben. Wat natuurlijk ook allemaal geld heeft gekost.

Wat zijn de redenen hier die jullie hebben overtuigd, om toch voor jezelf te beginnen?
Heel eerlijk: “fuck it, als het echt niet lukt kan ik altijd terug in loondienst”

Ik kan het eigenlijk alleen maar aanraden,

Zelfde gevoel gehad tot ongeveer een jaar geleden, maar uiteindelijk de sprong gewaagd.

Redenen:
- ik deed ook nog projecten buiten mijn werk, ik wou de mogelijkheid hebben hierin te kunnen investeren en eventueel verder te gaan. De mogelijkheid van kapitaal te vergaren is natuurlijk veel hoger als freelancer.
- financieel
- was alle HR zever grondig beu
- financieel laagdrempelig om het op te zetten, indien het niet lukt ga je terug in dienst ergens en heeft het je amper iets gekost

Motivatie:
  • Geen HR gezever met loonschalen en auto's
  • Geen politieke wortel voor promotie
  • Zelf het gevoel van controle over mijn toekomst
  • Financieel
  • Opbouwen van kapitaal voor ander type vennootschap dan puur IT/Mgmt
Sinds de opstart ontdekte voordelen
  • Budget om tools te testen
    • Bv. AI applicatie of software zonder door honderd hoepeltjes te moeten springen
  • Budget voor opleiding
    • Geen goedkeuring
  • Ik neem nu verlof wanneer ik wil (uiteraard in samenspraak met bedrijf maar is toch andere dynamiek)

Ik zou het direct opnieuw doen en misschien zelf vroeger de stap zetten.

Zelfde gevoel gehad tot ongeveer een jaar geleden, maar uiteindelijk de sprong gewaagd.

Redenen:
- ik deed ook nog projecten buiten mijn werk, ik wou de mogelijkheid hebben hierin te kunnen investeren en eventueel verder te gaan. De mogelijkheid van kapitaal te vergaren is natuurlijk veel hoger als freelancer.
- financieel
- was alle HR zever grondig beu
- financieel laagdrempelig om het op te zetten, indien het niet lukt ga je terug in dienst ergens en heeft het je amper iets gekost
Hoezo kost een vennootschap amper wat?
Vooral een eenmanszaak bedoel je wellicht?

1) Ons huis was gebouwd, dus een stabiele "vaste kost".
2) Ik wou geen manager worden, ik werd gepusht om management-taken op te nemen
3) Een simpele financiële berekening
4) Wat is het risico? Dat je geen project vindt? Als je bij een werkgever zit die geen project vindt, ga je daar ook niet lang blijven :). De kans is vrij klein dat je niks vindt.

Maar, het is wel degelijk spannend. De eerste maanden zijn ook best stresserend (uw cashflow loopt nog niet goed).

Anderzijds zijn de voordelen die hier genoemd worden ook veel groter dan ik had verwacht.
1) Jaarlijkse contractonderhandelingen zijn met veel meer respect (niet moeten bedelen voor opslag)
2) Vrije keuze in alles. Laptop, GSM, Auto, ...
3) Als je eens iets wil proberen (training, iets uittesten, ...) is dat allemaal zonder gedoe.

giphy.gif

1) Ons huis was gebouwd, dus een stabiele "vaste kost".
2) Ik wou geen manager worden, ik werd gepusht om management-taken op te nemen
3) Een simpele financiële berekening
4) Wat is het risico? Dat je geen project vindt? Als je bij een werkgever zit die geen project vindt, ga je daar ook niet lang blijven :). De kans is vrij klein dat je niks vindt.

Maar, het is wel degelijk spannend. De eerste maanden zijn ook best stresserend (uw cashflow loopt nog niet goed).

Anderzijds zijn de voordelen die hier genoemd worden ook veel groter dan ik had verwacht.
1) Jaarlijkse contractonderhandelingen zijn met veel meer respect (niet moeten bedelen voor opslag)
2) Vrije keuze in alles. Laptop, GSM, Auto, ...
3) Als je eens iets wil proberen (training, iets uittesten, ...) is dat allemaal zonder gedoe.

Op vlak van cashflow zou ik je zeker aanraden Smodge om 3 maanden vaste kosten beschikbaar te hebben.
Je eerste factuur gaat pas op het einde van je gewerkte maand uit en de meeste (tussen)partijen betalen pas na 30 dagen. Waardoor je zeker 2 maanden moet wachten op je eerste geld. Terwijl je wel al de kosten voor RSZ etc moet dragen.

Ik rijd ook nog met een oude type wagen ipv nieuw leasecontract, omdat ik niet meteen met zware afbetaling wil zitten.

Mijn kostprijs voor oprichting was rond de 2500 euro (notaris + boekhouding).

Op vlak van cashflow zou ik je zeker aanraden Smodge om 3 maanden vaste kosten beschikbaar te hebben.
Je eerste factuur gaat pas op het einde van je gewerkte maand uit en de meeste (tussen)partijen betalen pas na 30 dagen. Waardoor je zeker 2 maanden moet wachten op je eerste geld. Terwijl je wel al de kosten voor RSZ etc moet dragen.

Ik rijd ook nog met een oude type wagen ipv nieuw leasecontract, omdat ik niet meteen met zware afbetaling wil zitten.

Mijn kostprijs voor oprichting was rond de 2500 euro (notaris + boekhouding).

Dit kan je mitigeren door het moment waarop je start. Ik ben gestart in maart (bv was wel al eerder opgericht) dus kwa cashflow heb ik het eigenlijk nooit moeilijk gehad.

Bij mijn ontslag kreeg ik mijn verlof voor dit jaar uitbetaald (dat gaat natuurlijk wel belast worden) en natuurlijk heb je uw laatste loon waarmee je dan die eerste maand overbrugt.
Kreeg dus eigenlijk wel een redelijk grote som geld bij mijn uitdiensttreding. Maar je kan je dus inderdaad maar uitbetalen nadat de klant een eerste keer betaald heeft.

Ik heb in mijn eerste maanden bureau -en IT materiaal gekocht + nieuwe wagen met voorschot van 8k (+ laadpaal) en eigenlijk nooit noemenswaardige cashflow problemen gehad. Dit inclusief alle verplichtingen van BTW, RSZ en nog wel wat jaarlijkse premies verzekeringen.

Het goede eraan is, en dat zie je op het forum ook, dat je het volledig kan doen zoals je wil. Wil je veel geld geven aan een wagen? Doe maar. Wil je een pc van 5k? Doe maar. Wil je een training doen die 4K kost? Doe maar. Je hebt de volledige controle :). (Rekening houden met wat er binnenkomt natuurlijk 😝)

Nogmaals een dikke merci voor alle tips! in het algemeen zijn we hier thuis geen big spenders (tenzij het om boardgames gaat 😅🥲), dus dat komt wel zeker goed!

Je belasting besparing is dan 800x30% versus 800x32% dus 16 euro winst. Je boekhouder zal al snel 100 euro rekenen om je intrest te berekenen, aangifte roerende voorheffing indienen, overschrijving mailen en alles correct inboeken.
Dus netto heb je verlies gemaakt.
Dankjewel voor deze uitleg. Hij sprak over volgend jaar. Geld uit mijn zaak halen, daar moet ik nog minstens 25 maanden op wachten. Misschien vandaar zijn voorstel. Enfin, voorstel is een groot woord. Hij vermelde het even.

Bedankt voor de uitleg!

Uw oprichting was gratis?
Ik heb notaris en boekhouder moeten betalen. En de boekhouder raadde mij aan om toch een paar duizend euro als startkapitaal aan te houden.
Da's een goeie 3.000 EUR, na een week factureerbaar werk heb je dat toch al terugverdiend? Met pakweg 5.000 EUR kan je volgende week een vennootschap hebben, de voornaamste kosten dekken en beginnen factureren en na 2 weken heb je je eigen inleg al terug, dan kan je toch zeggen dat een vennootschap oprichten quasi geen geld kost...

Da's een goeie 3.000 EUR, na een week factureerbaar werk heb je dat toch al terugverdiend? Met pakweg 5.000 EUR kan je volgende week een vennootschap hebben, de voornaamste kosten dekken en beginnen factureren en na 2 weken heb je je eigen inleg al terug, dan kan je toch zeggen dat een vennootschap oprichten quasi geen geld kost...
En 2 maand geen geld verdienen. Ik heb toch een potje opzij mogen leggen hoor.
Het is een fractie van wat het vroeger was, maar het is ook niet niets hè.
Ik heb ook een gsm, laptop en auto moeten kopen.

Ik vond geen plaats meer waar ik genoeg mogelijkheid had om telkens opnieuw iets uitdagend en vernieuwend te doen. Nu doe ik telkens 'change the business'- projecten van een jaar of 2, ipv 'run the business' die eerder het status quo willen behouden. Typisch ligt er al budget, goedkeuring etc voor ik kom en kunnen we effectief direct starten ipv oeverloos gediscussieer over hoe we het beter zouden kunnen doen.

Terug
Bovenaan