Waar zeg ik specifiek dat jij zelf een geldwolf bent? Ben je dan verzekeringsmakelaar of bankier?
Het is zoals uitgelegd een zeer snelle berekening zonder vele andere in te calculeren factoren.
In feite zou de overheid voor zoiets, om transparantie te verhogen, een simulator verplicht moeten maken waarin met alle variabelen rekening gehouden kan worden incl. fictieve winst. Er is een reden waarom ze dat natuurlijk niet doen

, ze zouden anders door de mand vallen.
Stel dat we die fiscale factoren erbij calculeren:
- Fiscaal voordeel = geen VB te betalen op de bijdrage
geen te betalen sociale bijdragen, wauw dankuwel vadertje staat! Een fictief voordeel van 20,5% die ik aanzie als NIHIL.
- Premietaks van 4,4% (9,25% voor de arbeidsongeschiktheidsdekking)
- Het kapitaal op einddatum (exclusief de eventuele winstdeelname) wordt belast a rato van 10% (+ gemeentebelasting, bij mij is dat bv. 6,5% !!!)
- Daarnaast worden van het pensioenkapitaal en de eventuele winstdeelname een Riziv-bijdrage van 3,55%
- en een solidariteitsbijdrage van 0-2% afgehouden.
- Totale belasting = 20,05 % (zonder arbeidsongeschiktheidsdekking, solidariteitsbijdrage en eventuele andere verdoken kosten die in de fineprint staan)
- Als je de arbeidsongeschiktheidsdekking er nog eens bij neemt dan lig je sowieso aan 30+ %
Kosten:
- Instapkosten 0 - 7%
- Beheerkosten 0,015 - 0,20%, of 2 EUR per maand bij sommige
Conclusie, zo'n producten zijn puur bedoeld om geld in binnenland te blokkeren en te houden en de kas te spijzen van verzekeringsmaatschappijen en hun aandeelhouders.
Tenzij ik iets over het hoofd zie is een IPT enkel maar interessant en nog beter als je het combineert met een bulletkrediet.
Je verminderd dan nl. je pensioenkapitaal, en wordt dan op het einde van de rit maar belast op het resterende kapitaal excl. het opgenomen kapitaal van een vastgoedinvestering of bulletkrediet... Correct me if I'm wrong... Please...

Vind het niet meteen terug.