Freelancers & Ondernemers

Even kort situatie schetsen.

Ik heb bevestiging ontvangen dat ik (mits een goed jaar uiteraard) vanaf 1 juli gepromoveerd wordt naar een directorsfunctie binnen de big four.

Uiteraard ben ik daar tevreden mee! Echter betekent dit wel dat er een managementvennootschap moet worden opgericht. Ik ben volledig mee in het verhaal om je een zo laag mogelijk loon uit te betalen en het geld later via andere wegen uit de vennootschap te halen.

Echter starten we in het voorjaar volgend jaar ook aan een ingrijpende verbouwing, waarbij we al ons geld eigenlijk maximaal nodig hebben. Dus pakweg € 1.800 netto uitkeren wordt dan heel moeilijk. We gaan de bureau ook onder handen nemen (incl. deuren, nieuwe ramen, plakwerk,…). Mocht je een aantal van deze aanpassingen op je vennootschap kunnen zetten, is het uiteraard een ander verhaal. Zo niet, dan lijkt een vennootschap mij het eerste jaar een no-go te worden (nettoloon van € 4.150 er uit halen lijkt mij fiscaal gezien niet de beste zet).

Any feedback?
- zo snel mogelijk boekhouder zoeken, te laag loon uitkeren heeft ook geen zin omdat je dan geen recht hebt op verlaagde roerende voorheffing bvb (is nu vanaf 45k bezoldiging, zal iets meer dan 2k netto zijn afhankelijk)

- IPT via backservice, kan opgenomen worden voor verbouwingen of aankoop vastgoed, eens navragen bij je bankier (dit is volgens mij de beste manier om je verbouwingen te financieren maar is een beperkt bedrag)

- voor de rest: rekening courant gebruiken zoals hierboven vermeld

- zo snel mogelijk boekhouder zoeken, te laag loon uitkeren heeft ook geen zin omdat je dan geen recht hebt op verlaagde roerende voorheffing bvb (is nu vanaf 45k bezoldiging, zal iets meer dan 2k netto zijn afhankelijk)
Niet van toepassing in zijn geval. Aangezien de eerste 4j vrijgesteld is van die regel.

- IPT via backservice, kan opgenomen worden voor verbouwingen of aankoop vastgoed, eens navragen bij je bankier (dit is volgens mij de beste manier om je verbouwingen te financieren maar is een beperkt bedrag)

Als dat een bullet-krediet is, is dat niet zo'n beperkt bedrag hoor :P

Ik heb bevestiging ontvangen dat ik (mits een goed jaar uiteraard) vanaf 1 juli gepromoveerd wordt naar een directorsfunctie binnen de big four.

Uiteraard ben ik daar tevreden mee! Echter betekent dit wel dat er een managementvennootschap moet worden opgericht. Ik ben volledig mee in het verhaal om je een zo laag mogelijk loon uit te betalen en het geld later via andere wegen uit de vennootschap te halen.

Echter starten we in het voorjaar volgend jaar ook aan een ingrijpende verbouwing, waarbij we al ons geld eigenlijk maximaal nodig hebben. Dus pakweg € 1.800 netto uitkeren wordt dan heel moeilijk. We gaan de bureau ook onder handen nemen (incl. deuren, nieuwe ramen, plakwerk,…). Mocht je een aantal van deze aanpassingen op je vennootschap kunnen zetten, is het uiteraard een ander verhaal. Zo niet, dan lijkt een vennootschap mij het eerste jaar een no-go te worden (nettoloon van € 4.150 er uit halen lijkt mij fiscaal gezien niet de beste zet).

Any feedback?
Ik zou er me niet door laten tegenhouden en gewoon je boekhouder je laten adviseren. Zelfs in dat eerste jaar, zelfs in jouw specifieke situatie, zullen de voordelen de nadelen opheffen en zal je van die voordelen allicht je bureau al ruimschoots betaald hebben - op welke manier je dat ook inregelt.

Als hij overigens fiscaal wil optimaliseren zal een IPT geen optie zijn gezien het lage loon.

Any feedback?
Misschien ook eens bij Bank Van Breda gaan aankloppen, zij hebben veel ervaring met het verlenen van kredieten aan managementvennootschapen en werken graag met een bulletkrediet waarbij je pas na X aantal jaar (als je dividend vrijkomt) het kapitaal zelf moet afbetalen.

Mensen die hier ervaring hebben met go solid? Ik zie de optie staan in mijn KBC app en het heeft me getriggered..
Om wat context te geven: veranderd van klant midden juni en de oude klant heeft de factuur van juni niet betaald. Intussen 11 dagen overtijd en na een vriendelijke reminder begin september, nog steeds geen antwoord.

Vandaag maar mijn herinneringsfactuur opgestuurd. Ik denk nu gewoon na wat de volgende stappen zouden kunnen zijn moest ik opnieuw geen antwoord krijgen. Een belletje geven heb ik ook al gedacht dus dat zou wel is de volgende stap kunnen zijn. :) Maar ik vraag het is .. Lijkt me te mooi om waar te zijn die go solid dienst

Verlaagd tarief VB zal je bedoelen wss. 😆
Is idd. de eerste 4j. zelfs niet van toepassing.
En daarna eigenlijk ook niet zolang je belastbare winst lager ligt dan die 45k (wordt vermoedelijk opgetrokken). En er zijn legio mogelijkheden om die te drukken.

Ideaal is een loon dat nog net binnen de grenzen valt voor minimumbijdrage sociale zekerheid. Dan ben je met alles in orde qua pensioenopbouw en moet je zo min mogelijk afdragen.
Echter je moet ook leven natuurlijk, als er een spaarpot is of een 2de mooi loon van partner en/of je zit in een levensfase waar de grote uitgaven al achter de rug zijn, dan is dat allemaal goed te doen. Maar dat geldt niet voor elke situatie natuurlijk.

Kantoorverbouwing uiteraard op kosten van vennootschap. Als er iets makkelijk te verantwoorden is dan is het dat wel. En zeker in het begin.

...

Any feedback?
Hier ook opname van werknemers groepsverzekering (Baloise) gedaan. Meeste groepsverzekeringen laten het wel toe.
- binnen 1 week geregeld
- min. €2500 opname, 60% van vergaard kapitaal kon opgenomen worden
- kosten voorschotakte: €100, terugbetaling is kosteloos, werd afgehouden van opname
- kosten: globale rendementsvoet + 0.5% (hier zijn ook verschillende formules mogelijk, wordt bij mij op pensioenleeftijd vereffend)

Er hangt natuurlijk wel een kostenplaatje op lange termijn aan, maar anderzijds kun je nu al wel aan het geld (ipv pas op 65/67 jaar).

Als hij overigens fiscaal wil optimaliseren zal een IPT geen optie zijn gezien het lage loon.

Misschien ook eens bij Bank Van Breda gaan aankloppen, zij hebben veel ervaring met het verlenen van kredieten aan managementvennootschapen en werken graag met een bulletkrediet waarbij je pas na X aantal jaar (als je dividend vrijkomt) het kapitaal zelf moet afbetalen.
Ze geven wel enkel leningen als er ook een bepaald tegenbedrag geïnvesteerd is bij hun.

Vraagje aan de 'starters' die hun geld nog enkele jaren in de vennootschap 'vast' hebben staan. Wat doen jullie met het geparkeerde geld? Ik heb een heel goed eerste boekjaar gehad, maar dus intussen wel een stevige som die anders maar staat te schilderen op de zichtrekening. Mijn voorkeur ging uit om 50% in een vaste termijn-rekening te zetten (1 of 2 jaar - bruto @ 3,1%), 50 % mee te gaan spelen met ETF's. Bolero rekent hiervoor een fixed fee van 250 EUR/jaar aan, zijn er goeie alternatieven?

Kantoorverbouwing uiteraard op kosten van vennootschap. Als er iets makkelijk te verantwoorden is dan is het dat wel. En zeker in het begin.
Als je een volledig thuiskantoor met de zaak gaat betalen, wordt dit dan geen eigendom van de zaak en moet je dit dan niet officieel maken?

Als je een volledig thuiskantoor met de zaak gaat betalen, wordt dit dan geen eigendom van de zaak en moet je dit dan niet officieel maken?
Aankleding van bureau betaald door vennootschap wordt idd eigendom van de zaak, maar ik snap het probleem niet. Je huurt de ruime en richt het in (inbouwkasten, whatevah,..) deze kosten schrijf je dan af op 10-15 jaar. Done

Eigendom van de zaak, alleen als het echt heel ingrijpend is (afbreken en weer opbouwen/uitbreiden bijv.) dan wel. Maar dan kun je beter apart kadastreren met apart huisnummer. In bovenstaande ga ik er vanuit dat het over een "modernisering" gaat?

Je kunt je kantoor ook verhuren aan je BV en dan de huurder (BV) laten betalen voor verfraaiingswerken. Als dat allemaal correct gebeurt met facturen en gedocumenteerd voor en na dan is er geen probleem.
Let wel niet te veel huur vragen anders wordt dat geherkwalificeerd als loon en heb je nog extra sociale bijdragen aan je been.

Als je privé een stuk van je woning, dus een kantoor verhuurt naar je zaak, niet.
Als je dus verhuurt van privé naar je zaak enkel de materiële vaste activa zoals meubels, machines en installaties, transportmiddelen en computers die je met de zaak kocht zijn eigendom van de zaak. Logisch toch?

Als je vennootschap het thuiskantoor koopt, meestal een bepaald % en duidelijk omschreven goed, en dit op een notariële akte staat wel ja.
Dit gebeurd meestal enkel op het moment van de aanschaf van een woning en als je op dat moment een zaak hebt of opricht, dan kan de notaris meteen de nodige zaken voorbereiden en op de aktes zetten, en betaald elke entiteit z'n deel.
Je vennootschap kan dan ook voor ieder werk aan de woning bijdragen in de kosten naargelang het percentage op de akte.
Met een huurovereenkomst ook maar meer risico dat het gedeeltelijk verworpen wordt, tenzij het waterdicht werd opgemaakt.

Dit is natuurlijk enkel maar interessant als je voldoende cash hebt in de vennootschap (of met bv. een investeringskrediet werkt) en privé onvoldoende of een stuk van het aankoopbedrag privé wilt verminderen en ten laste wilt brengen in de vennootschap.
Of dat fiscaal interessant is hangt af van iedere specifieke situatie en wat je doel van het thuiskantoor is op lange termijn.

Zo is m'n thuiskantoor op kosten van de vennootschap volledig ingericht en gedecoreerd + planten + Ikea meubilair + gehele computernetwerk, rack, switches, router, en alle hardware zoals computers, monitoren enz... Al heb ik wel een waterdichte huurovereenkomst laten opmaken en heb ik geen her kwalificatie in loon, dus voorlopig belastingvrij. Stel het % van het thuiskantoor is 5%. Werken aan de keuken? Voor 5% betaald door de vennootschap, als de leverancier immers de factuur kan opsplitsen...

Natuurlijk niet aangeraden als er een verhoogd risico bestaat je vennootschap ooit failliet gaat, dan moet je privé het deel van de vennootschap overkopen om je woning terug 100% in eigendom te hebben = nog eens langs de notaris passeren voor een nieuwe akte.

Als je uw vennootschap nog niet hebt op moment dat je een woning koopt kan je dat natuurlijk niet doen en opteer je dan best voor een huurovereenkomst, al kan dit weinig geld zijn aangezien dat moet berekend worden met een specifieke formule om geen herkwalificatie te hebben van huur in loon.

Vraagje aan de 'starters' die hun geld nog enkele jaren in de vennootschap 'vast' hebben staan. Wat doen jullie met het geparkeerde geld? Ik heb een heel goed eerste boekjaar gehad, maar dus intussen wel een stevige som die anders maar staat te schilderen op de zichtrekening. Mijn voorkeur ging uit om 50% in een vaste termijn-rekening te zetten (1 of 2 jaar - bruto @ 3,1%), 50 % mee te gaan spelen met ETF's. Bolero rekent hiervoor een fixed fee van 250 EUR/jaar aan, zijn er goeie alternatieven?
Heb afgelopen week inderdaad 50K vastgezet voor een jaar bij Argenta aan 3% bruto. Kon ook een andere bank binnenstappen voor 0,20% meer allicht, sop was de kolen wel niet waard, ben al klant bij Argenta en was met een mailtje en een te ondertekenen document meteen in orde.

Als je in ETF's wil beleggen weet ik niet of je bij Keytrade een zakelijke rekening kan openen?

Ik heb ongeveer 25% in DBI-fonds, 25% op termijnrekening, 25% in kasbon en 25% op rekening staan.

Als je in ETF's wil beleggen weet ik niet of je bij Keytrade een zakelijke rekening kan openen?
Zo te zien wel, maar niet automatisch via hun website.

Meer info
+

Zou dat nooit meer doen bij hen, torenhoge transactiekosten, die je wellicht als kosten kan inbrengen natuurlijk...
IBKR all the way hier, maar met privé geld. Hoewel het met de vennootschap ook wel moet vlotten, ben ik gewoon bang van iets te vergeten qua aangiftes...

Eigendom van de zaak, alleen als het echt heel ingrijpend is (afbreken en weer opbouwen/uitbreiden bijv.) dan wel. Maar dan kun je beter apart kadastreren met apart huisnummer. In bovenstaande ga ik er vanuit dat het over een "modernisering" gaat?

Je kunt je kantoor ook verhuren aan je BV en dan de huurder (BV) laten betalen voor verfraaiingswerken. Als dat allemaal correct gebeurt met facturen en gedocumenteerd voor en na dan is er geen probleem.
Let wel niet te veel huur vragen anders wordt dat geherkwalificeerd als loon en heb je nog extra sociale bijdragen aan je been.
Ook mee opletten. In principe wordt verwacht dat een verhuurder structurele werken doet in het pand dat hij verhuurt. De fiscus gaat hier zeer strikt mee om omdat ze weten dat het ruim gebruikt wordt om een deel van de privérenovaties te financieren. Verfraaiing zoals het schilderen van de kantoorruimte kan de vennootschap dragen, het plaatsen van een radiator en leidingen voor die radiator in dezelfde kantoorruimte zal vaak niet aanvaard worden. Dus ik zie niet hoe de persoon in kwestie een gevoelig stuk van de werken op de vennootschap kan zetten zonder onmiddellijk controle uit te lokken. Hij zal iets met de vennootschap kunnen doen maar niet in die mate dat het zijn budgetair vraagstuk gaat oplossen, wat hij met de vennootschap kan doen zal zeer beperkt zijn.

Zo te zien wel, maar niet automatisch via hun website.

Meer info
+

Zou dat nooit meer doen bij hen, torenhoge transactiekosten, die je wellicht als kosten kan inbrengen natuurlijk...
IBKR all the way hier, maar met privé geld. Hoewel het met de vennootschap ook wel moet vlotten, ben ik gewoon bang van iets te vergeten qua aangiftes...
Zit privé bij Keytrade en dat is nochtans gratis, enkel bij afkoop ETF's de "normale" kost dacht ik? Anders voor vennootschap?

Terug
Bovenaan