Freelancers & Ondernemers

Niet aan haar oren getrokken natuurlijk (zou anders fermen ambras hebben, is mijn vrouw), we gaan wel onze contracten "herwerken" en ineens registreren, zoals je zegt geen probleem voor aftrek als beroepskost en boete van niet-geregistreerd huurcontract is blijkbaar 25 EUR maar dan zijn we ineens correct bezig :)
Zet in uw contract gewoon dat het de schriftelijke bevestiging is van reeds eerder gemaakte mondelinge afspraken.

Dan kun je dat perfect op vandaag opmaken terwijl het bevestiging vormt van een huur die bijvoorbeeld vorig jaar reeds is gestart.

Zet in uw contract gewoon dat het de schriftelijke bevestiging is van reeds eerder gemaakte mondelinge afspraken.

Dan kun je dat perfect op vandaag opmaken terwijl het bevestiging vormt van een huur die bijvoorbeeld vorig jaar reeds is gestart.
We zullen een addendum maken, het stomme is dat we netjes reeds een huurcontract (op papier) opgesteld hadden :p

Als je voor een begrafenis 4 a 5 dagen reist naar het buitenland met de wagen, maar wel tijdens die dagen er mogelijks 2-3 in het buitenland werkt op afstand, mag je dit naft indienen als beroepskost?

Lijkt me schimmig grensgebied.
FYI, ik heb zoals iemand anders heeft voorgesteld een Europese tank-kaart gevraagd, de kaart zelf is inderdaad kostenloos maar je betaalt wel 5% extra aan de pomp. Maar all is well dus :) en het is uniform met de rest van de facturen. Huzzah! :)

FYI, ik heb zoals iemand anders heeft voorgesteld een Europese tank-kaart gevraagd, de kaart zelf is inderdaad kostenloos maar je betaalt wel 5% extra aan de pomp. Maar all is well dus :) en het is uniform met de rest van de facturen. Huzzah! :)
Zonde van de kost als je gewoon een bonnetje kan inscannen en inbrengen. Zoals meermaals aangehaald staat op die factuur buitenlandse BTW, je kan die toch niet recupereren (er staat een minimum bedrag op per aangifte en de uren van uw boekhouder overstijgen al snel de terug te vorderen btw).

Ik neem van een bonneke snel een scan met de gsm en stuur het meteen naar mijn boekhouding. Niets lastig meer aan.

Zonde van de kost als je gewoon een bonnetje kan inscannen en inbrengen. Zoals meermaals aangehaald staat op die factuur buitenlandse BTW, je kan die toch niet recupereren (er staat een minimum bedrag op per aangifte en de uren van uw boekhouder overstijgen al snel de terug te vorderen btw).

Ik neem van een bonneke snel een scan met de gsm en stuur het meteen naar mijn boekhouding. Niets lastig meer aan.
Merci! Hoewel de kaart besteld is (was gratis) lijkt me dat dan het beste plan.

Vooral voor 1 of 2 bonnekes per jaar is het sop de kolen niet waard, vermoedelijk.

Weerom: merci voor de duidelijke antwoorden :)!

Ik als mechanical ingenieur (r&d, ontwikkelingen, algemeen CAD werk) zit al enige tijd de kat uit de boom te kijken.
Maar ik denk dat mijn profiel daar wel uitermate voor geschikt is.

Zouden jullie het mij op basis van de huidige conjunctuur nog aanraden om de stap te zetten naar freelancing?

Edit: ook redelijk lage opstartkost:
- standaard kosten voor opstarten eenmanszaak
- laptop
- software + licenties
- bescheiden wagen voor verplaatsingen

Ik zou dan eerst in bijberoep starten (voor en na), dat lijkt me wel de veiligste keuze. Of is dat financieel gezien af te raden?

Er is momenteel nog steeds veel vraag naar ingenieurs en techniekers dus wat dat betreft hoef je je geen zorgen te maken over de huidige conjunctuur. Zolang je je werk goed doet vind je sws werk in dit domein.

Volgens mij is het beter om ineens te starten als zelfstandige in hoofdberoep. Dat maakt het allemaal gemakkelijker, zowel voor de klant als voor de boekhouding. In het slechtste geval kun je nog steeds daarna terug naar loondienst indien het jou toch niet ligt om 1 of andere reden.

Gezien jouw activiteiten (R&D, ontwikkelingen en CAD werk) kun je ook vrij veel richtingen uit. Het is niet zo'n groot risico als de meeste jou doen laten lijken

Enkele maanden geleden had ik dus 'ambras' met mijn tussenpartij omdat ik mijn tarief verhoogd had.
Uiteindelijk heeft de tussenpartij bakzeil moeten halen en werk ik nu rechtstreeks verder bij de klant.
Ondanks dat de manager van de tussenpartij beloofde dat hij alles netjes zou afwerken inclusief betalingen, blijft nu de betaling van juni uit.
Gisteren een herinnering naar de contactpersoon bij hen en finance@bedrijfsnaam gestuurd, maar geen enkele reactie.
Ik vermoed dat de contactpersoon op vakantie is, maar ja: de manager stoeft dat hij alles zo professioneel regelt, dan moet dat ook maar in orde zijn.

Ik kan natuurlijk de manager mailen met de vraag om de betaling zsm in orde te brengen.
Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om nogmaals met die flippo te communiceren.
Ik wil geen negatief persoon zijn, maar eigenlijk wil ik hem wel dwarszitten. Gaat een deurwaarder veel helpen?
Op mijn facturen staat niets van intresten bij laattijdige betaling.
Bedrijf zit in Nederland, kan een Belgische deurwaarder dat doen, of moet ik eentje in NL zoeken? Kost mij dat iets? Wat kost hem dat?

Ik zou de manager mailen met de vraag of er vertraging is wegens de verlofperiode. Als neveneffect krijg je misschien een out of office terug zodat je weet dat die ook met vakantie is (en eventueel tot wanneer).

Ik zou niet zomaar overschakelen naar de grove middelen, want vermoedelijk gaan ze dan het spel meespelen, wetende dat je geld gaat verbranden aan incasso e.d. voor een laatste uitbetaling waardoor je winst dus smelt als sneeuw voor de zon.

Mijn vrouw heeft dus haar laatste werkdagen achter de rug en krijgt nu zelfstandig statuut via xerius om als bestuurder in mijn zaak te komen werken.

Nu waren ze daar natuurlijk direct weer gezet met VAPZ zoals ze zo graag doen :p

Maar hoe gaat dat in zijn werk dan als zij zou VAPZ doen, betaalt de vennootschap dat dan of komt dat uit haar loon?

Mijn vrouw heeft dus haar laatste werkdagen achter de rug en krijgt nu zelfstandig statuut via xerius om als bestuurder in mijn zaak te komen werken.

Nu waren ze daar natuurlijk direct weer gezet met VAPZ zoals ze zo graag doen :p

Maar hoe gaat dat in zijn werk dan als zij zou VAPZ doen, betaalt de vennootschap dat dan of komt dat uit haar loon?
VAPZ is traditioneel ofwel uit de privé te betalen ofwel via de zaak en dan verrekend via VAA.

Enkele maanden geleden had ik dus 'ambras' met mijn tussenpartij omdat ik mijn tarief verhoogd had.
Uiteindelijk heeft de tussenpartij bakzeil moeten halen en werk ik nu rechtstreeks verder bij de klant.
Ondanks dat de manager van de tussenpartij beloofde dat hij alles netjes zou afwerken inclusief betalingen, blijft nu de betaling van juni uit.
Gisteren een herinnering naar de contactpersoon bij hen en finance@bedrijfsnaam gestuurd, maar geen enkele reactie.
Ik vermoed dat de contactpersoon op vakantie is, maar ja: de manager stoeft dat hij alles zo professioneel regelt, dan moet dat ook maar in orde zijn.

Ik kan natuurlijk de manager mailen met de vraag om de betaling zsm in orde te brengen.
Maar eigenlijk heb ik helemaal geen zin om nogmaals met die flippo te communiceren.
Ik wil geen negatief persoon zijn, maar eigenlijk wil ik hem wel dwarszitten. Gaat een deurwaarder veel helpen?
Op mijn facturen staat niets van intresten bij laattijdige betaling.
Bedrijf zit in Nederland, kan een Belgische deurwaarder dat doen, of moet ik eentje in NL zoeken? Kost mij dat iets? Wat kost hem dat?
Misschien gewoon even bellen? Is het snelste en als het om een vergissing gaat zal je er ook ineens van op de hoogte zijn... Heb toch de ervaring dat dit het gros van zulke frustraties kan oplossen.

Goed de kosten wel nakijken. Vanaf dat dit meer dan 2% is, ver van wegblijven.

40% belastingen klinkt toch wel veel.

Op de eerste 100k zou dat komen op 36%
Ik én vele anderen zouden direct tekenen voor maar een belasting van 36% zonder sociale bijdragen en gemeenteopcentiemen te moeten betalen boven de 50k loon.

Ik heb hier al vaak gezegd. Het waren de gouden tijden voor freelancers en zelfstandigen. Dat is gedaan.
Maar nu zijn het zilveren tijden. Dus ik vind het geklaag wel nog lichtjes misplaatst :p.

Wat is het probleem net?
er is enkel sprake van afschaffing vvpr bis, dus je kan nog steeds voor vvpr ter gaan? Het brutoloon van 45 naar 50 optrekken gaat er eerder voor zorgen dat meer mensen voor een minimumloon gaan kiezen en 25% vennb slikken?

Op de eerste 100k zou dat komen op 36%
Ik én vele anderen zouden direct tekenen voor maar een belasting van 36% zonder sociale bijdragen en gemeenteopcentiemen te moeten betalen boven de 50k loon.

Ik heb hier al vaak gezegd. Het waren de gouden tijden voor freelancers en zelfstandigen. Dat is gedaan.
Maar nu zijn het zilveren tijden. Dus ik vind het geklaag wel nog lichtjes misplaatst :p.
Het gaat mij nog meer om het principe. Een overheid van een land met één van de hoogste belastingen ter wereld denkt dat de oplossing voor haar te korten aan de belastingsinkomsten liggen… waren ze maar zo streng voor hun uitgaven als ze zijn voor huk inkomsten

Het is een eerste nota. BDW is een strategist, hij heeft duidelijk van elke partij wat punten erin gestoken om ze rond de tafel te krijgen. Het is louter voer voor onderhandeling, we zullen zien wat er zal overeind blijven. Voor de gemeenteraadsverkiezingen verwacht ik geen doorbraak, meer dan wat gelek naar de pers en een steek hier en daar moeten we niet verwachten.

Terug
Bovenaan