Freelancers & Ondernemers

Gewoon ticketjes mee in de boekhouding steken. Bij een controle dan argumenteren dat dit mee onder VAA valt en er bijkomend ook prestaties geleverd zijn in buitenland.

Bij oprichting van een vennootschap kan men als getrouwd persoon onder het wettelijk stelsel kiezen om het vermogen van de oprichting uit eigen vermogen of gemeenschappelijk vermogen te financieren. Dit heeft uiteraard gevolgen bij evt. scheiding. Maar zijn er fiscale implicaties voor de partner wanneer men kiest voor financiering via het gemeenschappelijk vermogen? Ik denk dan aan bijvoorbeeld recht op bepaalde uitkeringen of sociale rechten?

't is al even geleden, maar op het moment dat ik dat schreef, namen ze per tankbeurt een transactiekost.
Tanken in Europa kan je ook met de bankkaart doen, de BTW kan je toch niet recupereren.

Ik heb gewoon liever alles op factuur, in plaats van bonnetjes te moeten verzamelen of te proberen recupereren wat er op stond door met de contrastfunctie te spelen van mijn scannersoftware.

Ik heb gewoon liever alles op factuur, in plaats van bonnetjes te moeten verzamelen of te proberen recupereren wat er op stond door met de contrastfunctie te spelen van mijn scannersoftware.
Dat gaat letterlijk over een uitzonderlijk geval.
Je kan er ook altijd voor kiezen om het privé te betalen he

Ik ga mijn appartement ter beschikking stellen als kantoor voor de vennootschap. Maandelijkse huur is netjes berekend zodat er geen herkwalificatie tot loon is samen met de parking. Ik vroeg mij echter af of ik nu ook een huurcontract en plaatsbeschrijving moet gaan opmaken en dit registreren bij verhuur aan de vennootschap vanuit privé. Of is een correcte registratie in de boekhouding voldoende?

Dat is een handelshuurovereenkomst en ben je verplicht om te registreren. Plaatsbeschrijving is niet verplicht, tenzij je schrik hebt van de huurder natuurlijk :D

Wat zetten de freelancers hier op hun factuur?

Ik was in het begin zeer beknopt; gewoon 1 lijn met:
juli 2024 - dagtarief - aantal dagen - totaalbedrag

Ondertussen heb ik daar al "IT consulting" voor gezet, maar onlangs zei een collega freelancer dat hij alle gewerkte datums op de factuur zet, ook als de tegenpartij dit niet vereist.

Zijn er fiscale, legale, of andere redenen om die datums steeds op de factuur te zetten? Bijvoorbeeld om bij controle woon-werkverkeer aan te tonen of onkostenvergoedingen te verdedigen? Wat zijn de best practices eigenlijk? Summier of juist heel gedetailleerd?

Wat zetten de freelancers hier op hun factuur?

Ik was in het begin zeer beknopt; gewoon 1 lijn met:
juli 2024 - dagtarief - aantal dagen - totaalbedrag

Ondertussen heb ik daar al "IT consulting" voor gezet, maar onlangs zei een collega freelancer dat hij alle gewerkte datums op de factuur zet, ook als de tegenpartij dit niet vereist.

Zijn er fiscale, legale, of andere redenen om die datums steeds op de factuur te zetten? Bijvoorbeeld om bij controle woon-werkverkeer aan te tonen of onkostenvergoedingen te verdedigen? Wat zijn de best practices eigenlijk? Summier of juist heel gedetailleerd?
Periode - functieomschrijving - uurtarief - aantal uren. 1 lijn.

Als ze ooit bij een controle gedetailleerder willen, laat ze het maar uitvogelen :)

Je hebt toch wel een specifiek profiel nodig om de overstap te maken, meerendeel zullen profielen binnen consulting zijn. Niet iedereen is gemaakt om zich elk (half) jaar aan te passen aan een nieuwe werkomgeving, niet iedereen kan vlot schakelen van de ene werktool naar de andere, niet iedereen wil de onzekerheid qua werklocatie en wil een zo comfortabele werkplek zo dicht mogelijk bij huis, niet iedereen wil jaarlijks als laatste in het team zijn/haar verlof kiezen, niet iedereen kan overweg met klantenwerk etc. Omzet is 1 ding maar lang niet alles.
Ik als mechanical ingenieur (r&d, ontwikkelingen, algemeen CAD werk) zit al enige tijd de kat uit de boom te kijken.
Maar ik denk dat mijn profiel daar wel uitermate voor geschikt is.

Zouden jullie het mij op basis van de huidige conjunctuur nog aanraden om de stap te zetten naar freelancing?

Edit: ook redelijk lage opstartkost:
- standaard kosten voor opstarten eenmanszaak
- laptop
- software + licenties
- bescheiden wagen voor verplaatsingen

Ik zou dan eerst in bijberoep starten (voor en na), dat lijkt me wel de veiligste keuze. Of is dat financieel gezien af te raden?

Laatst bewerkt:
Dat is een handelshuurovereenkomst en ben je verplicht om te registreren. Plaatsbeschrijving is niet verplicht, tenzij je schrik hebt van de huurder natuurlijk :D
Dat is niet (noodzakelijk) handelshuur. Waarschijnlijk huur van gemeen recht.
Maar maakt niet uit, elke huurovereenkomst moet geregistreerd worden.
Is echter geen vereiste voor aftrekbaarheid kosten.

Niet perse nodig om aan haar oren te trekken.
Registratie is geen vereiste om als beroepskost aftrekbaar te zijn, ongeacht het wettelijk verplicht is om een contract te registeren.
Niet aan haar oren getrokken natuurlijk (zou anders fermen ambras hebben, is mijn vrouw), we gaan wel onze contracten "herwerken" en ineens registreren, zoals je zegt geen probleem voor aftrek als beroepskost en boete van niet-geregistreerd huurcontract is blijkbaar 25 EUR maar dan zijn we ineens correct bezig :)

Terug
Bovenaan