Strijkijzer
Redactiechef
Bij welke verzekeraar?Dat valt wel mee denk ik.
Mijn brandverzekering voor +/- 100k aan materiaal is geloof ik 300 euro per jaar.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Bij welke verzekeraar?Dat valt wel mee denk ik.
Mijn brandverzekering voor +/- 100k aan materiaal is geloof ik 300 euro per jaar.

Bij welke verzekeraar?![]()

Dat weet ik niet, daarom dat ik hier eens rondhoorBij de DVV. Is dat veel of weinig misschien?![]()

Ik ga ervan uit dat je het hebt over de huurinkomsten die je privé ontvangt vanuit de zaak door een 'kantoor' in jouw woning te verhuren aan jezelf.Dat van die huurinkomsten staat in de sterren geschreven. Men verplicht nu voor dit aanslagjaar aan iedereen die beroepsmatig huur aftrekt als kost om een extra formulier in te vullen met wie de begunstigde is.
Je moet geen boekhouder zijn om te begrijpen wat dat het doel daarvan is.![]()
Je moet jouw 2e woning wel aangeven als je verhuurt aan iemand die het professioneel gebruikt. Zelfde met thuiskantoor, je neemt het KI op (moet je ook bij privéverhuur 2e woonst doen) + de ontvangen brutohuur.Ik ga ervan uit dat je het hebt over de huurinkomsten die je privé ontvangt vanuit de zaak door een 'kantoor' in jouw woning te verhuren aan jezelf.
Moeten die huurinkomsten ook worden aangegeven in de PersonenBelasting? Want als ik het goed heb moeten de huurinkomsten van bv een tweede woning die je privé verhuurt niet aangegeven worden in de personenbelasting.
Ik ga ervan uit dat je het hebt over de huurinkomsten die je privé ontvangt vanuit de zaak door een 'kantoor' in jouw woning te verhuren aan jezelf.
Moeten die huurinkomsten ook worden aangegeven in de PersonenBelasting? Want als ik het goed heb moeten de huurinkomsten van bv een tweede woning die je privé verhuurt niet aangegeven worden in de personenbelasting.
| KI | 1106 | |||||||||||||||||||||||||||
|
Fair point
Kijk, hoe je het ook draait of keert, het voelt mij aan als 2 maten en gewichten. Ik weet dat ik als consultant een dikke 900 euro per dag kostte, toevallig eens de rate-cards gezien.
Ik ben er zelf ook niet 100% over uit waarom dat als "normaal" wordt beschouwd. Ik blijf het bizar vinden.
Maar hey ho, ik vind mijn factuur opstellen wel een leuke dag van de maand![]()
Ja, misschien is dat allemaal waar en je hebt wss wel gelijk.- Omdat er niemand nog permanent in hun shitshow wil komen werken
- Omdat jouw kost ergens op een project geboekt wordt, waardoor het anders meetelt in de financiële rapportering
- Omdat jij op 1-2-3 weg bent, zonder sociale onrust, wanneer er ooit snel bespaard moet worden
- Omdat je goedkoper bent dan een consultancy bureau dat 0 meerwaarde biedt en eender wie bij hen dumpt
- Omdat het verschil in kost echt niet zo hoog is voor een bedrijf

Ja, daar valt wel iets voor te zeggen, maar toch. Het verschil is wel groot.Die 4,5k bruto kost de werkgever natuurlijk een pak meer dan die 4,5k bruto. Daarnaast is er de flexibiliteit van een freelancer, je schakelt die tijdelijk in om tijdelijk meerwerk op te vangen of voor zijn/haar specifieke expertise tijdelijk in te zetten.
Je hebt toch wel een specifiek profiel nodig om de overstap te maken, meerendeel zullen profielen binnen consulting zijn. Niet iedereen is gemaakt om zich elk (half) jaar aan te passen aan een nieuwe werkomgeving, niet iedereen kan vlot schakelen van de ene werktool naar de andere, niet iedereen wil de onzekerheid qua werklocatie en wil een zo comfortabele werkplek zo dicht mogelijk bij huis, niet iedereen wil jaarlijks als laatste in het team zijn/haar verlof kiezen, niet iedereen kan overweg met klantenwerk etc. Omzet is 1 ding maar lang niet alles.Ja, misschien is dat allemaal waar en je hebt wss wel gelijk.
Dan blijft bijna de hamvraag, ofja, eerder mijn opmerking: "het zijn de zotten die in loondienst blijven, dan", zeker?
Want "werkzekerheid" is een illusie naar mijn mening ook als werknemer. Van zodra het hun uitkomt lig je als werknemer ook buiten in mijn directe en indirecte ervaring.
Waarschijnlijk weer te kort door de bocht van mij, ma bon![]()
Mij valt het vooral op hoeveel mensen schrik hebben van hun eigen schaduw. Van werkgever veranderen of in eendere regio of godbetert sector gaan werken, zot! Dus ik denk dat er wel wat waarheid zit in deze post. Veel mensen willen gewoon hun 9-5h doen zonder veel na te denken, hebben ook vaak andere prioriteiten dan puur het financiële.Je hebt toch wel een specifiek profiel nodig om de overstap te maken, meerendeel zullen profielen binnen consulting zijn. Niet iedereen is gemaakt om zich elk (half) jaar aan te passen aan een nieuwe werkomgeving, niet iedereen kan vlot schakelen van de ene werktool naar de andere, niet iedereen wil de onzekerheid qua werklocatie en wil een zo comfortabele werkplek zo dicht mogelijk bij huis, niet iedereen wil jaarlijks als laatste in het team zijn/haar verlof kiezen, niet iedereen kan overweg met klantenwerk etc. Omzet is 1 ding maar lang niet alles.
Voor sommigen is louter intern van takenpakket switchen al ondenkbaar…Mij valt het vooral op hoeveel mensen schrik hebben van hun eigen schaduw. Van werkgever veranderen of in eendere regio of godbetert sector gaan werken, zot! Dus ik denk dat er wel wat waarheid zit in deze post. Veel mensen willen gewoon hun 9-5h doen zonder veel na te denken, hebben ook vaak andere prioriteiten dan puur het financiële.
Ik heb ooit gezien dat er net nog niet mensen hun pikvorken en toortsen bovenhaalden omdat de bureau's en zitplekken gingen veranderen.Voor sommigen is louter intern van takenpakket switchen al ondenkbaar…
Op zich de cijfers van onze commissie krijgen we maandelijks toegestuurd, de boekhoudkundige cijfers is enkel bij afsluiting.Geen tussentijdse cijfers doorgekregen?
Of is dit bij jullie zo verschillend q1, 2, 3 en afsluiting?
En dividend 2023 voor in 2028 te ontvangen bedoel je dan?

Wij kunnen dit zelf opvolgen in ons algemeen programma, leuk om te zien evolueren elk(e) jaar/kwartaal.Op zich de cijfers van onze commissie krijgen we maandelijks toegestuurd, de boekhoudkundige cijfers is enkel bij afsluiting.
Hier privé ingestapt dus via liquidatie.Dividend 2023 ineens uit te keren (30% RV). Komt voor mij uiteindelijk netto neer op ongeveer 5 weken facturatie, leuke bonus dus![]()
Inderdaad. Mijn partner ziet van werk veranderen echt niet zo zitten, laat staan ieder jaar of zo.Je hebt toch wel een specifiek profiel nodig om de overstap te maken, meerendeel zullen profielen binnen consulting zijn. Niet iedereen is gemaakt om zich elk (half) jaar aan te passen aan een nieuwe werkomgeving, niet iedereen kan vlot schakelen van de ene werktool naar de andere, niet iedereen wil de onzekerheid qua werklocatie en wil een zo comfortabele werkplek zo dicht mogelijk bij huis, niet iedereen wil jaarlijks als laatste in het team zijn/haar verlof kiezen, niet iedereen kan overweg met klantenwerk etc. Omzet is 1 ding maar lang niet alles.
Als je werk gelinked is an odoo, dan zit je waarschijnlijk wel goed, die mannen groeien als kool!Inderdaad. Mijn partner ziet van werk veranderen echt niet zo zitten, laat staan ieder jaar of zo.
Ik snap echter niet dat je als ervaren consultant , die dus toch om de paar jaar naar een andere klant gaat, je niet als zelfstandige begint.
Nu ja, ik ben zelf 18 jaar consultant geweest. Nu zeg ik dat ik eigenlijk beter 4 jaar eerder zelfstandige had kunnen worden. Toen ben ik overgestapt naar een ander consultancy bedrijf. Op zich geen spijt van, goede contacten aan over gehouden, maar financieel was ik al heel wat beter af geweest was ik toen als zelfstandige begonnen.
Zelfstandige in de IT wil ook niet zeggen dat je per se consulting moet doen. Een vriendin doet webdesign van thuis uit. Ik hoor haar ook niet klagen over stress over klanten binnenhalen, dus dat zal wel meevallen. Ze heeft haar niche gevonden in Odoo denk ik.
Je ziet van ver aankomen dat de laatste dagen voor mijn vertrek er een paniekske gaat losbarsten en ze snel een freelancer zullen aannemen die dan inderdaad vrij spel krijgt om een tarief te vragen. 2 FTE’s minder met de workload rond jaareinde en alle projecten die lopen is ondenkbaar.
Die persoon zal flexibel moeten zijn en zich moeten behelpen op basis van de uitgeschreven procedures/mijn notities en als die geluk heeft misschien enkele dagen overdracht. En to be honest is dat in mijn vakgebied wel vaker het geval, er zijn amper luxe-cases met een ruime overdrachtsperiode. Dat verantwoordt voor mij persoonlijk de lopende tarieven. En neen niet iedereen is daar zomaar voor gemaakt.
Ik heb ooit gezien dat er net nog niet mensen hun pikvorken en toortsen bovenhaalden omdat de bureau's en zitplekken gingen veranderen.