Freelancers & Ondernemers

Dat van die huurinkomsten staat in de sterren geschreven. Men verplicht nu voor dit aanslagjaar aan iedereen die beroepsmatig huur aftrekt als kost om een extra formulier in te vullen met wie de begunstigde is :p.

Je moet geen boekhouder zijn om te begrijpen wat dat het doel daarvan is. :p
Ik ga ervan uit dat je het hebt over de huurinkomsten die je privé ontvangt vanuit de zaak door een 'kantoor' in jouw woning te verhuren aan jezelf.

Moeten die huurinkomsten ook worden aangegeven in de PersonenBelasting? Want als ik het goed heb moeten de huurinkomsten van bv een tweede woning die je privé verhuurt niet aangegeven worden in de personenbelasting.

Ik ga ervan uit dat je het hebt over de huurinkomsten die je privé ontvangt vanuit de zaak door een 'kantoor' in jouw woning te verhuren aan jezelf.

Moeten die huurinkomsten ook worden aangegeven in de PersonenBelasting? Want als ik het goed heb moeten de huurinkomsten van bv een tweede woning die je privé verhuurt niet aangegeven worden in de personenbelasting.
Je moet jouw 2e woning wel aangeven als je verhuurt aan iemand die het professioneel gebruikt. Zelfde met thuiskantoor, je neemt het KI op (moet je ook bij privéverhuur 2e woonst doen) + de ontvangen brutohuur.

Je kan dat wel neutraliseren met uw woonkrediet maar dat zijn specifieke berekeningsformules die je best aan uw boekhouder overlaat.

Gebouwen die u:
- niet verhuurt
- verhuurt aan natuurlijke personen die ze niet voor hun beroep gebruiken
- verhuurt aan rechtspersonen die geen vennootschap zijn, aan gewestelijke huisvestingsmaatschappijen of aan erkende maatschappijen voor sociale huisvesting, om ze ter beschikking te laten stellen van natuurlijke personen die ze uitsluitend als woning gebruiken:
KI1106
Onroerende goederen die u verhuurt in andere omstandigheden dan in de nrs. 2 tot 4 hierboven:
a)gebouwen:
KI1109
Brutohuur1110

Voorbeeld 1:
Jij bent 100% eigenaar van een gebouw met 3 appartementen (elk 300 KI) en een gelijksvloerse winkel (400KI). Die winkel betaalt 1.000 euro huur per maand.
Jij woont in één van die appartementen,
het tweede appartement is verhuurd aan een particulier,
het derde appartement waar iemand gratis inwoont omdat het een goeie maat is in problemen.

Wat moet je aangeven:

1106: 600euro (2 * 300 - het appartement dat je verhuurd en het appartement waarin gratis iemand in zit.)
1109: 400
1110: 12.000

Wat moet je niet aangeven
het appartement waar je zelf in woont.

Voorbeeld 2:
Zelfde situatie maar de winkel is in feite jouw vennootschap waar jij de bedrijfsleider bent
1106: 600
1109: 400
1110: 400*5/3*revalorisatiecoefficient (5,37) = 3.580

1401: huur te herkwalificeren als loon bedrijfsleider: 12000- ( 400*5/3*revalorisatiecoefficient (5,37) ) = 8.420

EDIT: Dit is nog altijd heel summier uitgelegd (want verschil bedrijfsleider eerste categorie, tweede categorie, geen rekening gehouden met koppels en hun huwelijkstelsel want dat heeft ook impact,...)

Fair point

Kijk, hoe je het ook draait of keert, het voelt mij aan als 2 maten en gewichten. Ik weet dat ik als consultant een dikke 900 euro per dag kostte, toevallig eens de rate-cards gezien.

Ik ben er zelf ook niet 100% over uit waarom dat als "normaal" wordt beschouwd. Ik blijf het bizar vinden.

Maar hey ho, ik vind mijn factuur opstellen wel een leuke dag van de maand :)

- Omdat er niemand nog permanent in hun shitshow wil komen werken
- Omdat jouw kost ergens op een project geboekt wordt, waardoor het anders meetelt in de financiële rapportering
- Omdat jij op 1-2-3 weg bent, zonder sociale onrust, wanneer er ooit snel bespaard moet worden
- Omdat je goedkoper bent dan een consultancy bureau dat 0 meerwaarde biedt en eender wie bij hen dumpt
- Omdat het verschil in kost echt niet zo hoog is voor een bedrijf

- Omdat er niemand nog permanent in hun shitshow wil komen werken
- Omdat jouw kost ergens op een project geboekt wordt, waardoor het anders meetelt in de financiële rapportering
- Omdat jij op 1-2-3 weg bent, zonder sociale onrust, wanneer er ooit snel bespaard moet worden
- Omdat je goedkoper bent dan een consultancy bureau dat 0 meerwaarde biedt en eender wie bij hen dumpt
- Omdat het verschil in kost echt niet zo hoog is voor een bedrijf
Ja, misschien is dat allemaal waar en je hebt wss wel gelijk.

Dan blijft bijna de hamvraag, ofja, eerder mijn opmerking: "het zijn de zotten die in loondienst blijven, dan", zeker?

Want "werkzekerheid" is een illusie naar mijn mening ook als werknemer. Van zodra het hun uitkomt lig je als werknemer ook buiten in mijn directe en indirecte ervaring.

Waarschijnlijk weer te kort door de bocht van mij, ma bon :)

Die 4,5k bruto kost de werkgever natuurlijk een pak meer dan die 4,5k bruto. Daarnaast is er de flexibiliteit van een freelancer, je schakelt die tijdelijk in om tijdelijk meerwerk op te vangen of voor zijn/haar specifieke expertise tijdelijk in te zetten.
Ja, daar valt wel iets voor te zeggen, maar toch. Het verschil is wel groot.

Ja, misschien is dat allemaal waar en je hebt wss wel gelijk.

Dan blijft bijna de hamvraag, ofja, eerder mijn opmerking: "het zijn de zotten die in loondienst blijven, dan", zeker?

Want "werkzekerheid" is een illusie naar mijn mening ook als werknemer. Van zodra het hun uitkomt lig je als werknemer ook buiten in mijn directe en indirecte ervaring.

Waarschijnlijk weer te kort door de bocht van mij, ma bon :)
Je hebt toch wel een specifiek profiel nodig om de overstap te maken, meerendeel zullen profielen binnen consulting zijn. Niet iedereen is gemaakt om zich elk (half) jaar aan te passen aan een nieuwe werkomgeving, niet iedereen kan vlot schakelen van de ene werktool naar de andere, niet iedereen wil de onzekerheid qua werklocatie en wil een zo comfortabele werkplek zo dicht mogelijk bij huis, niet iedereen wil jaarlijks als laatste in het team zijn/haar verlof kiezen, niet iedereen kan overweg met klantenwerk etc. Omzet is 1 ding maar lang niet alles.

Je hebt toch wel een specifiek profiel nodig om de overstap te maken, meerendeel zullen profielen binnen consulting zijn. Niet iedereen is gemaakt om zich elk (half) jaar aan te passen aan een nieuwe werkomgeving, niet iedereen kan vlot schakelen van de ene werktool naar de andere, niet iedereen wil de onzekerheid qua werklocatie en wil een zo comfortabele werkplek zo dicht mogelijk bij huis, niet iedereen wil jaarlijks als laatste in het team zijn/haar verlof kiezen, niet iedereen kan overweg met klantenwerk etc. Omzet is 1 ding maar lang niet alles.
Mij valt het vooral op hoeveel mensen schrik hebben van hun eigen schaduw. Van werkgever veranderen of in eendere regio of godbetert sector gaan werken, zot! Dus ik denk dat er wel wat waarheid zit in deze post. Veel mensen willen gewoon hun 9-5h doen zonder veel na te denken, hebben ook vaak andere prioriteiten dan puur het financiële.

Mij valt het vooral op hoeveel mensen schrik hebben van hun eigen schaduw. Van werkgever veranderen of in eendere regio of godbetert sector gaan werken, zot! Dus ik denk dat er wel wat waarheid zit in deze post. Veel mensen willen gewoon hun 9-5h doen zonder veel na te denken, hebben ook vaak andere prioriteiten dan puur het financiële.
Voor sommigen is louter intern van takenpakket switchen al ondenkbaar…

Geen tussentijdse cijfers doorgekregen?
Of is dit bij jullie zo verschillend q1, 2, 3 en afsluiting?
En dividend 2023 voor in 2028 te ontvangen bedoel je dan?
Op zich de cijfers van onze commissie krijgen we maandelijks toegestuurd, de boekhoudkundige cijfers is enkel bij afsluiting.

Dividend 2023 ineens uit te keren (30% RV). Komt voor mij uiteindelijk netto neer op ongeveer 5 weken facturatie, leuke bonus dus :)

Op zich de cijfers van onze commissie krijgen we maandelijks toegestuurd, de boekhoudkundige cijfers is enkel bij afsluiting.
Wij kunnen dit zelf opvolgen in ons algemeen programma, leuk om te zien evolueren elk(e) jaar/kwartaal.
Dividend 2023 ineens uit te keren (30% RV). Komt voor mij uiteindelijk netto neer op ongeveer 5 weken facturatie, leuke bonus dus :)
Hier privé ingestapt dus via liquidatie.

Inderdaad. Mijn partner ziet van werk veranderen echt niet zo zitten, laat staan ieder jaar of zo.
Ik snap echter niet dat je als ervaren consultant , die dus toch om de paar jaar naar een andere klant gaat, je niet als zelfstandige begint.
Nu ja, ik ben zelf 18 jaar consultant geweest. Nu zeg ik dat ik eigenlijk beter 4 jaar eerder zelfstandige had kunnen worden. Toen ben ik overgestapt naar een ander consultancy bedrijf. Op zich geen spijt van, goede contacten aan over gehouden, maar financieel was ik al heel wat beter af geweest was ik toen als zelfstandige begonnen.
Zelfstandige in de IT wil ook niet zeggen dat je per se consulting moet doen. Een vriendin doet webdesign van thuis uit. Ik hoor haar ook niet klagen over stress over klanten binnenhalen, dus dat zal wel meevallen. Ze heeft haar niche gevonden in Odoo denk ik.

Inderdaad. Mijn partner ziet van werk veranderen echt niet zo zitten, laat staan ieder jaar of zo.
Ik snap echter niet dat je als ervaren consultant , die dus toch om de paar jaar naar een andere klant gaat, je niet als zelfstandige begint.
Nu ja, ik ben zelf 18 jaar consultant geweest. Nu zeg ik dat ik eigenlijk beter 4 jaar eerder zelfstandige had kunnen worden. Toen ben ik overgestapt naar een ander consultancy bedrijf. Op zich geen spijt van, goede contacten aan over gehouden, maar financieel was ik al heel wat beter af geweest was ik toen als zelfstandige begonnen.
Zelfstandige in de IT wil ook niet zeggen dat je per se consulting moet doen. Een vriendin doet webdesign van thuis uit. Ik hoor haar ook niet klagen over stress over klanten binnenhalen, dus dat zal wel meevallen. Ze heeft haar niche gevonden in Odoo denk ik.
Als je werk gelinked is an odoo, dan zit je waarschijnlijk wel goed, die mannen groeien als kool!

Bedrijven doen het ook wel wat zichzelf aan. In ons team staat al een jaar een vacature open voor een accountant, daar zit een consultant op van een gekende consultancyspeler. Die persoon heeft nu een aanbod van een andere consultancyspeler dat ruim boven huidig loon gaat. De huidige werkgever van de consultant kan het aanbod niet matchen want dat zou niet fair zijn tegenover de collega’s. Dus de consultant vertrekt, goed wetende dat als die bleef dat de consultancyspeler met de lopende projecten daar nog enkele jaren kon aan verdienen en de gevraagde opslag ruim zou terugverdiend zijn + hoe vaak komen die in contact met hun collega’s, meesten kennen er niemand en gaan daarom ook niet naar de events, ze zitten fulltime bij de klant.
Mijn manager wil dat ik het takenpakket overneem en dus even dubbeldraai. Fine for me, ik weet toch dat het maar voor max 2 maanden is want dan ga ik op bevallingsrust.
Ze willen geen nieuwe consultant aannemen, ze hebben paar weken terug de vacature nieuw leven in geblazen en gedeeld met head hunters, ze gaan ervan uit dat tegen dat ik uitval er wel iemand zal gestart zijn. Ze zoeken zeer specifiek iemand met een erkende ITAA-licentie, die profielen zijn schaars, laat staan dat ze staan te springen voor een interne accountantrol op payrol. Not gonna happen. Met de huidige consultancyspeler (A) willen ze niet verder want het vertrouwen is aangetast, het feit dat een kleine speler die maar 1/10e de grootte heeft van A een hoger loonpakket kan bieden doet vermoeden dat ze teveel marge nemen en laten wegvloeien naar pure overhead om hun structuur te kunnen onderhouden. Meerwaarde is zero, ze plaatsen iemand en laten de klant die persoon maar opleiden. In ons geval kende de consultant zijn business manager niet want ze vallen beiden onder een ander kantoor, follow-up kwam neer op eens een kort mailtje/telefoontje om te horen hoe alles gaat maar fysiek hadden die elkaar nog nooit ontmoet (dus zero meerwaarde).

Je ziet van ver aankomen dat de laatste dagen voor mijn vertrek er een paniekske gaat losbarsten en ze snel een freelancer zullen aannemen die dan inderdaad vrij spel krijgt om een tarief te vragen. 2 FTE’s minder met de workload rond jaareinde en alle projecten die lopen is ondenkbaar.
Die persoon zal flexibel moeten zijn en zich moeten behelpen op basis van de uitgeschreven procedures/mijn notities en als die geluk heeft misschien enkele dagen overdracht. En to be honest is dat in mijn vakgebied wel vaker het geval, er zijn amper luxe-cases met een ruime overdrachtsperiode. Dat verantwoordt voor mij persoonlijk de lopende tarieven. En neen niet iedereen is daar zomaar voor gemaakt.

Je ziet van ver aankomen dat de laatste dagen voor mijn vertrek er een paniekske gaat losbarsten en ze snel een freelancer zullen aannemen die dan inderdaad vrij spel krijgt om een tarief te vragen. 2 FTE’s minder met de workload rond jaareinde en alle projecten die lopen is ondenkbaar.
Die persoon zal flexibel moeten zijn en zich moeten behelpen op basis van de uitgeschreven procedures/mijn notities en als die geluk heeft misschien enkele dagen overdracht. En to be honest is dat in mijn vakgebied wel vaker het geval, er zijn amper luxe-cases met een ruime overdrachtsperiode. Dat verantwoordt voor mij persoonlijk de lopende tarieven. En neen niet iedereen is daar zomaar voor gemaakt.

Moest de opstart vanaf november, december zijn stuur me gerust een PM!

Ik heb ooit gezien dat er net nog niet mensen hun pikvorken en toortsen bovenhaalden omdat de bureau's en zitplekken gingen veranderen.

Ik ben bijna een jaar freelancer en bij ons hebben ze ook de bureau's en zitplekken veranderd. Ik moet zeggen dat ik ze ook op een zekere hoogte heb bovengehaald toen ik hoorde dat ze mij naast de koffiemachine en bij een doorgang wilden laten zitten.

Uiteindelijk heb ik toch nog kunnen regelen om een veel betere plaats te krijgen.

Terug
Bovenaan