Freelancers & Ondernemers

Hier iets van een 1400 EUR en daar gaat nog soc bijdrage van af. Ik heb wel redelijk wat nettovergoeding door maandelijks een heel aantal dagen in het buitenland te zijn (dagvergoedingen) + verhuur kantoorruimte van privé + nettovergoeding. Ik schat dat ik ong 2000 netto per maand heb in totaal.
Aangezien ik momenteel in de luxesituatie zit dat ik het loon niet echt nodig heb, heb ik gekozen voor het fiscaal optimum (en dat was dit volgens mijn boekhouder).

Is er een algemene grens waarbij je beter toch hogere vennootschapsbelasting incasseert om toch hoger dividend te hebben?
Of is dat geval per geval uit te laten rekenen door de boekhouder?
Verhoogt de kans op controle als je geen minimumloon uitbetaald?
Post van vorig jaar nog eens linken met vergelijk verschillende lonen.

Voor de mensen waar 2000 echt onhaalbaar is, hebben jullie dan kinderen/mensen te onderhouden?

Ik zit met vergoedingen op +-2000 en kom opzich wel oké rond.

Voor de mensen waar 2000 echt onhaalbaar is, hebben jullie dan kinderen/mensen te onderhouden?

Als je weet dat het minimum nettomaandloon 1746€ en dat combineert met dat 31% van de Belgen aangeeft minder dan 100€ per maand te sparen, dan is een "onderhoudskost" van 2000€/maand zeker niet overdreven hoor.

Als je weet dat het minimum nettomaandloon 1746€ en dat combineert met dat 31% van de Belgen aangeeft minder dan 100€ per maand te sparen, dan is een "onderhoudskost" van 2000€/maand zeker niet overdreven hoor.
Tuurlijk, maar vaak hebben die mensen met het minimumloon ook geen bedrijfswagens, etentjes op de zaak, gsm op de zaak, internet op de zaak, ...

Tuurlijk, maar vaak hebben die mensen met het minimumloon ook geen bedrijfswagens, etentjes op de zaak, gsm op de zaak, internet op de zaak, ...
Jaja, maar evengoed ook geen huis met een lening van 250k€ etc natuurlijk.
Allé, wij zouden ook toekomen met 2000€ he (zeker als je met 2 gaat werken), maar dat is grotendeels omdat de "uitzonderlijke kosten" nooit van dat budget af gaan.

Jaja, maar evengoed ook geen huis met een lening van 250k€ etc natuurlijk.
Allé, wij zouden ook toekomen met 2000€ he (zeker als je met 2 gaat werken), maar dat is grotendeels omdat de "uitzonderlijke kosten" nooit van dat budget af gaan.
Tuurlijk, maar daarom ook dat ik het vraag.

Want zelfs bij dat huis, daar schieten er veel dan weer "huur van bureau" op hun zaak etc. Met kinderen enzo kan ik het me misschien nog wel goed inbeelden. Maar 2000 onhaalbaar, goh. Ik huur dan ook nog vrij duur in centrum Antwerpen en kom opzich nog rond. Het was puur een vraag uit interesse.

Tuurlijk, maar daarom ook dat ik het vraag.

Want zelfs bij dat huis, daar schieten er veel dan weer "huur van bureau" op hun zaak etc. Met kinderen enzo kan ik het me misschien nog wel goed inbeelden. Maar 2000 onhaalbaar, goh. Ik huur dan ook nog vrij duur in centrum Antwerpen en kom opzich nog rond. Het was puur een vraag uit interesse.
Veel komen van een hoger maandloon met bedrijfswagen en netto vergoedingen. Eens je een bepaalde levensstijl hebt wil je die ook houden natuurlijk.

Kinderen te onderhouden + hypotheek + nog een jaar leningen voor auto/verbouwing.
Mijn vriendin verdient “maar” 2k per maand ook.

Ik kom van een loon van 3500€ dus opeens 1500€ tot 2000€ (gedeeltelijk opgevangen door de zaak natuurlijk) lager gaat gewoon niet.

Ik zie sommige freelancers rond mij waar de partner me verteld dat het financieel toch moeilijk is de eerste jaren omdat de freelancer perse het fiscaal optimale wilt doen en met een loon van 1800€ afkomt. Daar komen dan discussies, stress en ruzies van en dat allemaal voor wat 100€ extra binnen x jaar.

Ik ben geen freelancer geworden voor het geld en ik ga geen 3 jaar “slechter” leven dan als werknemer. Als ik dan fiscaal optimaal wil zal ik dat binnen 3 jaar wel beginnen doen als ik in de dividenden zit (of wat het dan zou zijn).

Kinderen te onderhouden + hypotheek + nog een jaar leningen voor auto/verbouwing.

Ik kom van een loon van 3500€ dus opeens 1500€ tot 2000€ (gedeeltelijk opgevangen door de zaak natuurlijk) lager gaat gewoon niet.

Ik zie sommige freelancers rond mij waar de partner me verteld dat het financieel toch moeilijk is de eerste jaren omdat de freelancer perse het fiscaal optimale wilt doen en met een loon van 1800€ afkomt. Daar komen dan discussies, stress en ruzies van en dat allemaal voor wat 100€ extra binnen x jaar.

Ik ben geen freelancer geworden voor het geld en ik ga geen 3 jaar “slechter” leven dan als werknemer. Als ik dan fiscaal optimaal wil zal ik dat binnen 3 jaar wel beginnen doen als ik in de dividenden zit (of wat het dan zou zijn).
Zoals hier hoger aangehaald, je neemt dan maandelijks 500-1000€ per maand op met rekening courant. Je net vervolgens uw rekening courant met uw dividend. Op uw dividend betaal je maar 15% roerende voorheffing (plus rekening houden met de 20% vennootschapsbelasting op de meerwinst door lager loon en extra inkomsten door interesten op rekening courant). Op 500-1000€ extra netto betaal je sociale lasten en bedrijfsvoorheffing/personenbelasting, plus mogelijk val je in een hogere schaal waardoor uw totale belasting hoger oploopt.

Dat is een berekening die je best eens met uw boekhouder specifiek bekijkt, dan weet je wat het u exact kost.

Mensen die ruzie maken omdat ze maandelijks niet rondkomen door fiscaal geoptimaliseerd loon hebben imo geen deftig gesprek gehad met hun boekhouder 😅.

Ik zelf haal het daar wel mee, maar ik moet niet zot doen.

En ik heb nog een serieuze pot spaargeld om even op te teren voor andere uitgaven enzo en ik heb nog 30k positieve rekening courant open staan van mijn wagen die zelf gefinancierd heb.

Je leert ook beetje rondkomen met wat je hebt. Ik ga geen particuliere foliekes van 500 euro kopen elke maand. En elk jaar komen we idd dichter bij de "verlossing" dat al die zaken plots bijzaak geworden zijn. We nemen het dag per dag en zoals gezegd: je kan R/C of gewoon uw loon verhogen.

2 jaar terug was ons gezamenlijk netto inkomen ca. 6.500 EUR, vandaag de dag (allebei zelfstandige geworden) is dat ca. 4.400 EUR. 2 kinderen, lening, etc... Vroeger spaarden we maandelijks ca. 1.500 EUR, vandaag de dag sparen we maandelijks weinig tot niets en zitten we aan ons spaargeld.

We doen dit om over 2,5 jaar aan ca 9.000 EUR netto te zitten op maandbasis met VVPR-bis/liquiditeitsreserves/.... Deden we dat niet dan zouden we nu netto allicht naar 6.000/6.500 EUR kunnen gaan maar blijven we daar steken en hebben we over enkele jaren geen 9.000 EUR.

Stress thuis en ruzies? Zever in pakskes, goede afspraken, gezond boerenverstand en een plan uitdokteren dat haalbaar is.

2 jaar terug was ons gezamenlijk netto inkomen ca. 6.500 EUR, vandaag de dag (allebei zelfstandige geworden) is dat ca. 4.400 EUR. 2 kinderen, lening, etc... Vroeger spaarden we maandelijks ca. 1.500 EUR, vandaag de dag sparen we maandelijks weinig tot niets en zitten we aan ons spaargeld.

We doen dit om over 2,5 jaar aan ca 9.000 EUR netto te zitten op maandbasis met VVPR-bis/liquiditeitsreserves/.... Deden we dat niet dan zouden we nu netto allicht naar 6.000/6.500 EUR kunnen gaan maar blijven we daar steken en hebben we over enkele jaren geen 9.000 EUR.

Stress thuis en ruzies? Zever in pakskes, goede afspraken, gezond boerenverstand en een plan uitdokteren dat haalbaar is.
QFT

En let's face it: veel mensen moeten het met pak minder doen en die hebben geen vooruitzichten dan zo een loon binnen enkele jaren.

Zoals hier hoger aangehaald, je neemt dan maandelijks 500-1000€ per maand op met rekening courant. Je net vervolgens uw rekening courant met uw dividend. Op uw dividend betaal je maar 15% roerende voorheffing (plus rekening houden met de 20% vennootschapsbelasting op de meerwinst door lager loon en extra inkomsten door interesten op rekening courant). Op 500-1000€ extra netto betaal je sociale lasten en bedrijfsvoorheffing/personenbelasting, plus mogelijk val je in een hogere schaal waardoor uw totale belasting hoger oploopt.

Dat is een berekening die je best eens met uw boekhouder specifiek bekijkt, dan weet je wat het u exact kost.
Zou je dat al aanraden als starter?

€2350 netto (standaard 45k bruto) met maaltijdcheques, daar zit €250 onkostenvergoeding in

Moet lukken aangezien de wagen betaald is

Na een jaar staat de rekening op 50k, laat ons zeggen 10k belastingen, dus hopelijk komt daar 40k LR bij binnen 5 jaar aan (aan 10 of 15% zeker) wat zeker meer is dan €2500 netto per maand

Mijn vriendin verdient 3k dus zonder kinderen heb je dan wel tezamen een leuk loon.

[Mod: fraude verwijderd]

Laatst bewerkt door een moderator:
2070 netto, 200 representatie, 155 huur kantoor en 75 energiekosten, komt op 2500. Ik kijk toch uit naar de eerste winstuitkering om eerlijk te zijn..

Zou je dat al aanraden als starter?
Ze vragen er meestal spontaan zelf naar. Heb klanten gehad die spontaan de 1.000€ bruto voorstelden, als je niet te veel VAA hebt (vb nog eigen auto die je eerst gaat oprijden en enkel km-vergoeding toepast), zit je dan aan bruto=netto.
Meeste freelancers zijn ook geen armoezaaiers, hebben al wat jaren (10+) op de teller, altijd een degelijk loon in loondienst gehad en dus wel wat spaargeld waarmee ze de eerste jaren kunnen overbruggen.

Als accountant kan je de rekening van de klant niet maken. Meestal vragen we wat ze zoal nodig hebben om maandelijks rond te komen en dan leveren we wat simulaties aan zodat ze zien wat de impact is. Als je zelf een login hebt bij uw sociaal secretariaat kan je gratis die simulaties snel zelf maken. Dan zie je al snel wat de impact is van een schamele 500€ netto extra.

Al blijft het wel uitkijken naar hetgeen ze in Brussel van plan zijn, als de gunstregimes qua dividenden verdwijnen en de tarieven personenbelasting verlagen kan het opnieuw een ander verhaal worden.

Terug
Bovenaan