Voor zover mijn ervaring strekt zijn dit gewoon facturen naar een klant met een buitenlands adres en buitenlands BTW nummer. In mijn geval werd de BTW altijd verlegd, dus prijs zonder BTW, met vermelding 'VAT reverse-charged'. Voor de rest verandert er niks, al heb je misschien wat conversie kosten als je in GBP betaald wordt en dat direct naar euro omzet (kan interessant zijn als je een rekening in GBP aanhoudt en omzet wanneer het je uit komt).Ik heb een vraagje over werken in het buitenland. Mijn klant vroeg of ik het interessant zou vinden om in het buitenland te werken aangezien er heel wat projecten gaande zijn of gaan starten in het buitenland.
Ik werk momenteel als freelancer en heb meegegeven dat ik graag als freelancer zou verder willen blijven werken, ook als ik naar het buitenland ga.
Mijn klant (een grote EPC-speler) heeft aangegeven dat er een branch is in de UK waarmee freelance contracten mogelijk zijn. Momenteel heb ik een freelance contract via een agency maar het lijkt me interessanter om een freelance contract te hebben direct met de klant.
Alleen ben ik niet zeker over hoe het is om op freelance basis te werken voor een buitenlandse klant (in dit geval buiten de EU aangezien de UK buiten de EU is gelegen). Wat komt erbij kijken qua belastingen, btw, fiscaliteit etc.
Zijn er hier freelancers die hier ervaring mee hebben?
Wat zijn de voor- of nadelen om te werken via een belgische agency ipv direct voor een klant buiten de EU (als het gaat om werken in het buitenland)?
Alvast bedankt
Geen idee of er tegenwoordig iets als een work permit bestaat wanneer je ter plekke in UK gaat werken.
In de UK lijkt het me wel belangrijk dat je zeker maakt dat je 'outside of IR35' valt, maar op zich is dat gelijkaardig aan de regels rond schijnzelfstandigheid, alleen misschien iets strenger toegepast.