Freelancers & Ondernemers

Ik heb een vraagje over werken in het buitenland. Mijn klant vroeg of ik het interessant zou vinden om in het buitenland te werken aangezien er heel wat projecten gaande zijn of gaan starten in het buitenland.

Ik werk momenteel als freelancer en heb meegegeven dat ik graag als freelancer zou verder willen blijven werken, ook als ik naar het buitenland ga.

Mijn klant (een grote EPC-speler) heeft aangegeven dat er een branch is in de UK waarmee freelance contracten mogelijk zijn. Momenteel heb ik een freelance contract via een agency maar het lijkt me interessanter om een freelance contract te hebben direct met de klant.

Alleen ben ik niet zeker over hoe het is om op freelance basis te werken voor een buitenlandse klant (in dit geval buiten de EU aangezien de UK buiten de EU is gelegen). Wat komt erbij kijken qua belastingen, btw, fiscaliteit etc.

Zijn er hier freelancers die hier ervaring mee hebben?
Wat zijn de voor- of nadelen om te werken via een belgische agency ipv direct voor een klant buiten de EU (als het gaat om werken in het buitenland)?

Alvast bedankt
Voor zover mijn ervaring strekt zijn dit gewoon facturen naar een klant met een buitenlands adres en buitenlands BTW nummer. In mijn geval werd de BTW altijd verlegd, dus prijs zonder BTW, met vermelding 'VAT reverse-charged'. Voor de rest verandert er niks, al heb je misschien wat conversie kosten als je in GBP betaald wordt en dat direct naar euro omzet (kan interessant zijn als je een rekening in GBP aanhoudt en omzet wanneer het je uit komt).

Geen idee of er tegenwoordig iets als een work permit bestaat wanneer je ter plekke in UK gaat werken.

In de UK lijkt het me wel belangrijk dat je zeker maakt dat je 'outside of IR35' valt, maar op zich is dat gelijkaardig aan de regels rond schijnzelfstandigheid, alleen misschien iets strenger toegepast.

Ik doe dit ook zelf, exporteer deze data uit de laadpaal en maak dan een document met mijn effectief energietarief (helaas lager en meer werk dan het gemiddelde te nemen).
Hier gebruik ik wel het gemiddelde, omdat mijn effectieve tarief door zonnepanelen op 2€/kWh uit komt...

Bij het tanken bij Total in Frankrijk ben ik het bonnetje vergeten nemen. Wat nu? Kan ik daar via e-mail nog aan een duplicaat geraken?

Het zit ver bij mij want het is lang geleden maar ik heb toch ook ooit eens contact opgenomen om te melden dat er geen ticket mogelijk was en ze konden die transactie makkelijk vinden en mij doorsturen per mail.
Was wel direct na het tanken en als ik het nog goed heb bij avia.
Proberen contact opnemen met total of total frankrijk en proberen dag/uur/hoeveelheid etc aan te geven.
Zou wel eerder bellen als mailen, dat verdwijnt toch gewoon ergens vermoedelijk.

Hoeveel loon keren jullie jezelf uit voor een typische IT freelancer, dus wil ik zeggen een zelfstandige met het oog op optimalisatie? Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig en heb mezelf arbitrair 2000 euro netto per maand uitgekeerd.

Geen idee of dat hoog/laag is. Ik weet dat er een minimumloon is dat je zou moeten uitkeren maar dat het al bij al nog voordelig is om zelfs daar onder te blijven (of is me gezegd geweest eens)

Hier ook 2000 net per maand. Je kan lager gaan maar dan kom ik elke maand net te kort. Ik ben ook wel nog in mijn maar tweede jaar dus nog geen divident.

Op mijn loonfiche staat 1907,22 euro. Ik schrijf dan nog via R/C een duizend extra. Interest op R/C is toch lager dan een lening dusja.

ook rond de 2200 euro netto.

2900 euro om correct te zijn, maar ik betaal sociale bijdrage privé er van, dus gaat nog een goeie 700 euro vanaf.

Doen jullie niet de minimum bezoldiging om in aanmerking te komen voor het verlaagd tarief voor vennootschapsbelasting?
Als je start is dat nog niet nodig, maar daarna?

Ik doe dat en volgens mijn fiche heb ik 3.869€ belastbaar (met eerst nog verhoging voor sociale bedrijgen, VAA bedrijfswagen en laptop/gsm)
Met nog 15€ carwash vergoeding, 75€ representatievergoeding en 80€ forfait op basis van herhaalde waarnemingen en steekproeven kom ik op 2.502€ netto.

Hoeveel loon keren jullie jezelf uit voor een typische IT freelancer, dus wil ik zeggen een zelfstandige met het oog op optimalisatie? Ik ben nu ongeveer anderhalf jaar bezig en heb mezelf arbitrair 2000 euro netto per maand uitgekeerd.

Geen idee of dat hoog/laag is. Ik weet dat er een minimumloon is dat je zou moeten uitkeren maar dat het al bij al nog voordelig is om zelfs daar onder te blijven (of is me gezegd geweest eens)
Ik vraag me toch echt af hoe jullie dat bolwerken met EUR 2000 per maand. Ik snap dat je wat fiscaal wilt optimaliseren maar de minimum bezoldiging ligt al hoger en dat is ook gewoon super krap. De gemiddelde kassajuffrouw gaat meer verdienen...

Hier 2265€ netto inkomen. Aangevuld met nettovergoedingen zitten we dan op 2600 ongeveer.

Gewoon berekend wat ik nodig heb + ik leef al naar die 45k belastbaar inkomen (gewaarborgd is daarop berekend).

Fiscaal optimaal misschien niet ideaal maar anders komen wij niet rond.

Ik vraag me toch echt af hoe jullie dat bolwerken met EUR 2000 per maand. Ik snap dat je wat fiscaal wilt optimaliseren maar de minimum bezoldiging ligt al hoger en dat is ook gewoon super krap. De gemiddelde kassajuffrouw gaat meer verdienen...
Eens je in het systeem zit van jaarlijks dividend (VVRP Bis of liquidatiereserves) speelt maandelijks loon niet meer. Je hebt uw dividend om uw maandelijks loon mee aan te vullen. Daarnaast heb je ook maandelijkse kosten die door de vennootschap gedragen worden (wagen/telecom/enkele verzekeringen), iemand met een minimumloon heeft dat natuurlijk niet.

Hoe lager uw loon, hoe hoger uw dividend zal zijn.

Ik keer mezelf nog minder uit.

Er zijn 2 oplossingen, partner die tijdelijk meer betaald of rekening courant. Zoals iamhollywood zegt is het maar tijdelijk.

Proberen contact opnemen met total of total frankrijk en proberen dag/uur/hoeveelheid etc aan te geven.
Zou wel eerder bellen als mailen, dat verdwijnt toch gewoon ergens vermoedelijk.
Ter info, ik heb mijn ticketje ondertussen als PDF ontvangen, nadat ik Total Frankrijk gecontacteerd heb via WhatsApp. Dat ging heel vlot eigenlijk.

Eens je in het systeem zit van jaarlijks dividend (VVRP Bis of liquidatiereserves) speelt maandelijks loon niet meer. Je hebt uw dividend om uw maandelijks loon mee aan te vullen. Daarnaast heb je ook maandelijkse kosten die door de vennootschap gedragen worden (wagen/telecom/enkele verzekeringen), iemand met een minimumloon heeft dat natuurlijk niet.

Hoe lager uw loon, hoe hoger uw dividend zal zijn.
Is er een algemene grens waarbij je beter toch hogere vennootschapsbelasting incasseert om toch hoger dividend te hebben?
Of is dat geval per geval uit te laten rekenen door de boekhouder?
Verhoogt de kans op controle als je geen minimumloon uitbetaald?

Is er een algemene grens waarbij je beter toch hogere vennootschapsbelasting incasseert om toch hoger dividend te hebben?
Of is dat geval per geval uit te laten rekenen door de boekhouder?
Verhoogt de kans op controle als je geen minimumloon uitbetaald?
Je moet de vergelijking maken met de personenbelasting, in de vennootschap worden je winsten belast aan een 33%, dus enkel als je in de pb lager zit is het interessant om loon toe te kennen. Da's meestal de eerste schijf van 25% opvullen en daarna stoppen, ruw geschat een 20.000 EUR per jaar (schijf loopt tot 15K maar je moet nog forfaitaire kosten en sociale bijdragen aftrekken.

Kans op controle verhoogt niet.

Ik gebruik R/C. Ik moet nu wel opletten dat er niet te veel af gaat, want met onze verbouwingen komen er wel wat facturen binnen :unsure:

Terug
Bovenaan