Freelancers & Ondernemers

Mijn zwak voor machines heeft weer de overhand genomen si, vandaag weer eentje van 18k besteld :cheer:
Zal toch de duurste tafel van het forum hebben zo, gok ik hahaha. Is vooral voor het plakken van panelen en appliceren / lamineren van folies.

tafel.jpg

alsook sinds vorige week is het verdiep gezet in de nieuwe loods, weer een stap vooruit, volgende week proberen zo veel mogelijk af te werken van elektriciteit, belichting en keuken plaatsen. Hopelijk mid augustus verhuizen
verdiep.jpg

Blijven investering in de toekomst hé

Mijn zwak voor machines heeft weer de overhand genomen si, vandaag weer eentje van 18k besteld :cheer:
Zal toch de duurste tafel van het forum hebben zo, gok ik hahaha. Is vooral voor het plakken van panelen en appliceren / lamineren van folies.

Bekijk bijlage 31200

alsook sinds vorige week is het verdiep gezet in de nieuwe loods, weer een stap vooruit, volgende week proberen zo veel mogelijk af te werken van elektriciteit, belichting en keuken plaatsen. Hopelijk mid augustus verhuizen
Bekijk bijlage 31199

Netjes. Is dat 500kg per m² dat platform?

Bekijk bijlage 31200

Bekijk bijlage 31199

Goed bezig!

Bekijk bijlage 31200

Bekijk bijlage 31199

Als je ziet van waar je gestart bent, is dit toch wel een heel mooie upgrade!

Netjes. Is dat 500kg per m² dat platform?

Platform is 350kg per m², ruim voldoende voor mijn toepassingen eigenlijk.
Zwaarste machine is 200kg, maar over 3 m² en dan deze tafel nu 700kg maar over 10m² eigenlijk, met maximale puntlast op de poten van 150kg. Dus zal moeten zien als ik met mijn dikke pens mijn vrouw eens op tafel wil zwieren dat we dat niet boven de wielen doen hé :laugh:

Partner en ik gaan binnenkort trouwen. We zijn van plan om beide onze vennootschappen in de gemeenschap te brengen. Heeft dit voor- en/of nadelen in het geval we samen blijven? Andere zaken om rekening mee te houden als zelfstandige wanneer je gaat trouwen?

Partner en ik gaan binnenkort trouwen. We zijn van plan om beide onze vennootschappen in de gemeenschap te brengen. Heeft dit voor- en/of nadelen in het geval we samen blijven? Andere zaken om rekening mee te houden als zelfstandige wanneer je gaat trouwen?
Verlies van VVPR-bis aandelenstatuut bij inbreng in de huwgemeenschap (als nadeel).

Dan zou ik anders organiseren eerlijk gezegd, vooral goed gedetailleerd onderbouwen (een forfaitair bedrag per kostenpost) en niet op zo’n rond bedrag uitkomen. Dat komt zo op uw fiche en trekt nogal de aandacht van een controleur. Zou dat bij de jaarbespreking van uw dossier toch eens opnemen met uw accountant.

Je kan zelf wat aankopen op factuur voor koffie/cola/onderhoudsproducten doen omdat je nog een apart kantoor hebt. Fiscus hoeft niet te weten waar je die aankopen effectief benut ;).
Gedetailleerd wordt moeilijk, aangezien het deel van thuis werken nooit een exacte formule is. Hoeveel energie gaat er naar mijn kantoor, en niet naar het huis. Idem voor elektriciteit, telenet, ... De bluts en de buil zeker? Maar zoals gezegd kom ik op een hoger bedrag uit dus die €300 valt goed mee.

Dit is denk ik een van de slimste zaken die je kan doen als zelfstandige. Dit is later jouw pensioen. Ofwel verkopen en rentenieren ofwel verhuren:

Bekijk bijlage 31199

ik wil mij op een zo fiscaal gunstig mogelijke manier 3500 a 4000 per maand uitkeren uit mijn vennootschap (dient nog gestart te worden)
Aanbod ontvangen van 10k per maand, 12 maanden per jaar. Dus ongeacht verlof of ziekte.
Andere vaste kosten: € 1000 wagen, € 500 tanken, € 250 accountant, € 50 hospi, € 100 telenet,...andere?
Is dit mogelijk?
Klopt mijn redenering:
3000 netto = 6000 nodig uit vennootschap
+ dan aanvullen met netto vergoeding, huur bureau, huur parking, maaltijdcheques,...
thx

ik wil mij op een zo fiscaal gunstig mogelijke manier 3500 a 4000 per maand uitkeren uit mijn vennootschap (dient nog gestart te worden)
Aanbod ontvangen van 10k per maand, 12 maanden per jaar. Dus ongeacht verlof of ziekte.
Andere vaste kosten: € 1000 wagen, € 500 tanken, € 250 accountant, € 50 hospi, € 100 telenet,...andere?
Is dit mogelijk?
Klopt mijn redenering:
+ dan aanvullen met netto vergoeding, huur bureau, huur parking, maaltijdcheques,...
thx
Fiscaal gunstige manier is ten vroegste binnen 3 jaar, of als vvpr bis afgeschaft wordt is dat pas binnen 5 jaar met liquiditeitsreserve.

maar de eerste jaren kan ik bijvoorbeeld wel 3000 netto laten betalen + netto vergoedingen
in principe kom ik dan rond met 10k per maand?
of zie ik iets over het hoofd?

maar de eerste jaren kan ik bijvoorbeeld wel 3000 netto laten betalen + netto vergoedingen
in principe kom ik dan rond met 10k per maand?
of zie ik iets over het hoofd?
Ik denk dat, als je geen andere grote kosten maakt, dat zal lukken maar fiscaal gunstig zal het niet zijn. Nog niet gestart en al plannen om 3.5-4k netto per maand te verdienen lijkt mij een 'moeilijke situatie' creëren. Hou er ook rekening mee dat het even duurt voor de eerste facturen betaald worden (eerst moet je ze nog werken, daarna moet dit gefactureerd worden en pas daarna wordt dit betaald na typisch 30-60 dagen). Kan je die periode overbruggen zonder veel inkomsten en eventueel zelf eigen kapitaal in de vennootschap te lenen om je eerste aankopen uit te voeren?

Bij mij persoonlijk was dit niet nodig en ik wist ook dat ik mij een laag loon ging betalen de eerste jaren maar dit heeft mijn vennootschap wel zeer snel in een gezonde situatie geplaatst.

Is dit mogelijk?
Klopt mijn redenering:
thx
Tgoch

Ik vind 4k bruut wel aan hoge kant, maar each to his own. Ik weet niet of je hier dan voordeel mee doet tov werknemer zijn, wel.

1000 euro wagen per maand lijkt me wel veel, 500 euro tanken ook per maand (hangt af van uw situatie).

Ik heb 2000 euro netto als loon, momenteel en overleef even op mijn spaargeld voor de tekortjes hier en daar. Vergeet niet dat je elke 4 maanden ofzo ook uw sociale bijdrage nog keer van uw netto-loon moet afdragen (dus van mijn 2000 euro moet ik elk kwartaal ongeveerl 800 euro afgeven)

Zoals gezegd: liquidatiereserve (5 jaar) en VVPR bis (3 jaar, met het risico dat de wet tegen dan verandert is) zijn de beste manieren.

Is dit mogelijk?
Klopt mijn redenering:
thx
Ik trek nu net geen 3000€ netto per maand uit de vennootschap.
Heb net laatste berekening even bekeken:
- 2740€ loon
- 200€ netto onkostenvergoeding (representatie).
Dit kost de vennootschap:
2940€ (loon + nettovergoeding)
1040€ bedrijfsvoorheffing
870€ sociale bijdrage (geschat bedrag maar zit zeer kort bij actueel bedrag)
Dus dit loon kost de vennootschap al net geen 5000€/maand

Zit een kleine wagen in (DS3/VAA 220€), en de andere dingen zoals VAA voor telefonie en internet, tablet, ...

Wanneer ik iets te kort kom, trek it het er nu even uit via RC negatief, we zien wel hoe we dit fiscaal het efficiëntste wegtoveren, vvprbis of indien dat stopt liquidatiereserve. Ben toch niet van zin om te lenen of zo, dus die negatiever RC stoort me niet echt (en is niet zo duur op dit ogenblik).

Waar jij kan geraken met huur bureau en parking kunnen wij natuurlijk niet inschatten, maar met 120K€/jaar zou ik precies toch graag eindigen na het eerste jaar met een 40K€ in de vennootschap, alvorens stilaan wat meer naar de privé beginnen te trekken...

Als je een beetje gelijk wil blijven qua wagens die je had bij je werkgever ga je daar niet ver onder zitten.
Wagens zijn echt extreem duur geworden de laatste jaren.
Enkel elektrisch is nog haalbaar als zelfstandige...
i4 M50 (facelift 2024) is onderweg :cool:
Is op het einde van de rit eigenlijk belachelijk weinig duurder dan die DS3 waar ik nu mee rij.

We staan op het punt het familiebedrijf te verkopen/ over te laten.

Wat zeer vreemd is aangezien mijn ouders hier 40 jaar aan gewerkt hebben, en ik hier ook de afgelopen 18 jaar mee opgestaan en gaan slapen ben.

Ik en mijn zus wilden niet verder doen (teveel personeel, geen prive leven meer, diverse redenen..)
We zitten ook in een specifieke sector dat je niet zomaar door een manager kan laten runnen.

En overname is ook de beste stap om onze ouders het te kunnen laten loslaten.

Ik en mijn zus zouden gewoon in dienst blijven, wat een zeer grote aanpassing zal zijn. (Een baas hebben) maar ik heb er eigenlijk wel vrede mee.

Zeer vreemd om “het kindje” dat je mee hebt opgebouwd los te laten.
Financieel plukken we de vruchten van alles wat we hebben opgebouwd, dus de verloning in dienst is eigenlijk maar bijzaak.
Belangrijkste voor mij is dat ik naar 4/5 werken kan gaan ipv 6/7.

Mogelijk heb ik er later spijt van, (de eindbeslissing lag mee bij mij) Maar ik kan wel uithuilen dan vanop een tropisch strand als compensatie.
Zeer vreemde periode momenteel, wou het even neerpennen.
Maar uiteindelijk als ondernemer, als je alle doelen bereikt hebt, waarom dan niet langs de kassa passeren?

We staan op het punt het familiebedrijf te verkopen/ over te laten.

Wat zeer vreemd is aangezien mijn ouders hier 40 jaar aan gewerkt hebben, en ik hier ook de afgelopen 18 jaar mee opgestaan en gaan slapen ben.

Ik en mijn zus wilden niet verder doen (teveel personeel, geen prive leven meer, diverse redenen..)
We zitten ook in een specifieke sector dat je niet zomaar door een manager kan laten runnen.

En overname is ook de beste stap om onze ouders het te kunnen laten loslaten.

Ik en mijn zus zouden gewoon in dienst blijven, wat een zeer grote aanpassing zal zijn. (Een baas hebben) maar ik heb er eigenlijk wel vrede mee.

Zeer vreemd om “het kindje” dat je mee hebt opgebouwd los te laten.
Financieel plukken we de vruchten van alles wat we hebben opgebouwd, dus de verloning in dienst is eigenlijk maar bijzaak.
Belangrijkste voor mij is dat ik naar 4/5 werken kan gaan ipv 6/7.

Mogelijk heb ik er later spijt van, (de eindbeslissing lag mee bij mij) Maar ik kan wel uithuilen dan vanop een tropisch strand als compensatie.
Zeer vreemde periode momenteel, wou het even neerpennen.
Maar uiteindelijk als ondernemer, als je alle doelen bereikt hebt, waarom dan niet langs de kassa passeren?
Kan je zeggen welke branche?

Terug
Bovenaan