Freelancers & Ondernemers

Ik ben freelancer (in engineering/design) en heb een auto ingeschreven op de zaak (via financiële renting). Iemand enig idee of ik deze auto kan verhuren aan een particulier? Of heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben freelancer (in engineering/design) en heb een auto ingeschreven op de zaak (via financiële renting). Iemand enig idee of ik deze auto kan verhuren aan een particulier? Of heeft iemand hier ervaring mee?
Wie is die particulier, en hoe is de relatie tot de vennootschap?
Indien je statuten en nacebel codes aangeven dat je wagens gaat verhuren uiteraard wel, in alle andere omstandigheden, zeker als het voor een langere periode is, niet echt!
Je creëert onkosten en betaalt deze met middelen van de vennootschap, dan moeten deze onkosten nodig zijn om omzet te genereren.
Een wagen voor de zaakvoerder/bestuurder wordt aanvaard (met specifieke fiscale regels), je moet op je werk geraken, bij je klanten geraken, ...

Wanneer de omzet komt van verhuur, dan wordt het (volgens mij, ben geen boekhouder) eerder een grondstof, dus mogelijks andere fiscale regels, en uiteraard het moet onderdeel uitmaken van je business (via statuten/nacebel).

En dan nog eens andere regeltjes naar verzekering toe, voor commerciële verhuur zal vermoedelijk een andere verzekering/tarief van toepassing zijn.
Correcte contracten, ...

Eh? Is toch niet veel aan.
Stel je maakt 100k winst dan ga je 20k belastingen moeten betalen.
Op die 20k betaal je een vermeerdering van 9% is 1800€
Als je bij de eerste voorafbetaling meteen goed wil zitten betaal je 75% van je te betalen belastingen, daar krijg je 12% vermindering op.
Eerste voorafbetaling van 15k(=75% van 20k) heeft tot resultaat een vermindering van 1800€(=12% van 15k), deze heft meteen u vermeerdering op.

Voor 1e kwartaal mail van boekhouder met ingeschatte voorafbetaling.
Dit kwartaal niets ontvangen... dan maar zelf eens snel berekend en logisch bedrag overgemaakt.

Zijn mijn verwachtingen voor een boekhouder te hoog? Doe je dat normaal gewoon zelf? :confused:

Ik kan enkel over die van mij spreken en ik doe het allesinds zelf, enkel bij de laatste voorafbetaling komt hij nog met de vraag of het nagekeken/berekend moet worden om bijkomende belastingen te vermijden.
Ik gebruikte altijd online calculator van een artikel van practicali maar heb nu mijn eigen excelleke gemaakt om wat in te spelen en bij te houden.
Maar op zich als je het eerste kwartaal meteen voldoende doet dek je de vermeerdering direct, zeker als elk jaar er gelijkaardig uitziet heb je daar snel zicht op natuurlijk.

Dit kwartaal niets ontvangen... dan maar zelf eens snel berekend en logisch bedrag overgemaakt.

Zijn mijn verwachtingen voor een boekhouder te hoog? Doe je dat normaal gewoon zelf? :confused:
Ik denk dat uw verwachtingen te hoog zijn. Als ik dat wil weten moet ik het toch vragen.

Ik verwacht dat toch van mijne boekhouder hoor. Dat lijkt mij toch standaard in zijn/haar takenpakket te zitten?

Dat hoort vast tot het takenpakket van uwen boekhouder. Mogelijk heeft die het eerste kwartaal het volledige bedrag voorgesteld en gaat die ervan uit dat je geen extra voorafbetaling nodig hebt? Wij pushten ook alles door bij de eerste voorafbetaling en keken het dan achter de schermen wel ieder kwartaal na.
Als je twijfelt kort even bellen/mailen ;).

Al hadden wij ook wel figuren op kantoor die die mail pas 2 dagen/ 1 dag voor de deadline verstuurden. Vaak de managers ;).

Ik krijg telkens tijdig een uitnodiging om te betalen. Ik heb dit jaar wel gevraagd om een hogere eerste voorafbetaling te kunnen doen om al meteen alles te dekken.

Dat hoort vast tot het takenpakket van uwen boekhouder. Mogelijk heeft die het eerste kwartaal het volledige bedrag voorgesteld en gaat die ervan uit dat je geen extra voorafbetaling nodig hebt? Wij pushten ook alles door bij de eerste voorafbetaling en keken het dan achter de schermen wel ieder kwartaal na.
Als je twijfelt kort even bellen/mailen ;).

Al hadden wij ook wel figuren op kantoor die die mail pas 2 dagen/ 1 dag voor de deadline verstuurden. Vaak de managers ;).
Meeste kantoren inderdaad 2x/jaar:
-begin van het jaar op basis van verwachtingen/resultaat voorgaand jaar zodat je dit ofwel kan meenemen voor de eerste voorafbetaling (meeste voordeel) of (indien vb onvoldoende liquiditeit) al kan spreiden over de 4 voorafbetalingen.
-tweede keer tegen het einde van het jaar om - waar nodig - nog bij te sturen met extra voorafbetalingen/tax shelter/... om al te grote verhogingen en/of afrekening te voorkomen.

Zoals @iamhollywood aangeeft volgen de meeste dit tussentijds wel wat mee op om excessen te detecteren maar ik denk dat er niet veel zijn die dit elk kwartaal (in detail) bezorgen/uitrekenen.

Ik verwacht dat toch van mijne boekhouder hoor. Dat lijkt mij toch standaard in zijn/haar takenpakket te zitten?
Ik geloof toch niet dat dat de standaard is. Imo moet die je wel informeren omtrent de tarieven, voor/nadelen van die voorafbetalingen en hoe je deze moet doen maar die moet toch niet gaan beslissen hoeveel en wanneer je die voorafbetalingen moet doen. Het is toch de bedrijfsleider die een inschatting moet maken van hoe goed zijn zaak draait en wat de inkomsten zullen zijn. Je kan wel vragen aan de boekhouder om een raming te maken (op basis van de eerste maanden, vorige jaren...) maar imo zijn dat toch zaken die je moet vragen ipv te verwachten dat dit standaard is. Als zaakvoerder ben je toch de persoon die het meeste zicht heeft op de (te verwachten) inkomsten en uitgaven.

Ik geloof toch niet dat dat de standaard is. Imo moet die je wel informeren omtrent de tarieven, voor/nadelen van die voorafbetalingen en hoe je deze moet doen maar die moet toch niet gaan beslissen hoeveel en wanneer je die voorafbetalingen moet doen. Het is toch de bedrijfsleider die een inschatting moet maken van hoe goed zijn zaak draait en wat de inkomsten zullen zijn. Je kan wel vragen aan de boekhouder om een raming te maken (op basis van de eerste maanden, vorige jaren...) maar imo zijn dat toch zaken die je moet vragen ipv te verwachten dat dit standaard is. Als zaakvoerder ben je toch de persoon die het meeste zicht heeft op de (te verwachten) inkomsten en uitgaven.
Zal misschien van sector afhangen. Bij IT is da misschien makkelijker omdat dit meestal over 1 project gaat. Bij mij is dat ook per kwartaal dat ze mij verwittigen

Uw accountant is verantwoordelijk voor uw aangifte vennootschapsbelasting als dit in de opdrachtbrief staat (meeste klanten kiezen net een boekhouder omwille van die aangifte, moet in xbrl bestand ingediend worden). Daaruit volgt dat die verantwoordelijk is voor de voorafbetalingen ;). Bij ons was het toch wel paniek als bleek dat er te weinig voorafbetaald was bij de effectieve aangifte, dan hadden wij ons job niet goed gedaan.

Als zaakvoerder moet je uw estimates aanleveren. Maar het is aan de accountant om die te challengen. Enkel bij uitzonderlijke omstandigheden: een gerealiseerde meerwaarde van een verkoop waarbij de klant u niet op voorhad heeft ingelicht of zeer uitzonderlijke resultaten kan je de schuld op de klant afschuiven.

Ik geloof toch niet dat dat de standaard is.
De vorige 2 antwoorden van @iamhollywood... een accountant... lijkt toch te indiceren dat dit wel standaard is?

Wat wel zal kloppen, zoals @Soeplepel zegt, is dat in de ene industrie de boekhouder een groter deel zelf zal kunnen. Bvb voor een IT freelancer vennootschap kan de boekhouder even perfect de inkomsten inschatten dan de eigenaar.

Laatst bewerkt:
De vorige 2 antwoorden van @iamhollywood... een accountant... lijkt toch te induceren dat dit wel standaard is?

Als je boekhouder niet samen met jou aan voorafbetaling planning doet, dan is het tijd om een andere te zoeken denk ik dan. Met een verhogingspercentage van 9 % is dat toch al geen klein bier meer... Echter is het perfect mogelijk dat hij je niet elk kwartaal gaat lastigvallen/mailen hierover, als de eerste VA ruim voldoende was is er misschien geen verdere voorafbetaling nodig of zal er nog een laatste gedaan worden naargelang er al meer zicht op het einde van het boekjaar zal zijn.

Voor de ene klant is dat al wat gemakkelijker in te schatten dan de andere...

Ik heb vorige week in Frankrijk het tanken prive betaald want heb een benelux tankkaart maar had er niet aan gedacht om gewoon ticketjes af te printen. Kan ik da op 1 of andere manier toch nog “inbrengen” en via de zaak terugbetalen aan privé?

Ja, alleen heb je misschien niet voldoende bewijs dat je getankt hebt met je bedrijfswagen. Ik zou het inderdaad in kosten steken, hou er alleen rekening mee dat het niet zeker is of je dit tijdens een controle zal kunnen verdedigen.

Terug
Bovenaan