Ja, want moeten publiceren en naar de notaris moeten lopen is géén verschil eh. Mensen doen (en betalen) dat voor hun plezier.
Opnieuw tomato tomato als je dat doet met iemand die je echt goed kent, zoals een ouder. Met iemand die je alleen zakelijk kent is dat natuurlijk iets helemaal anders, maar daar had ik het niet over eh.
Omdat je precies de indruk wil wekken dat de vof blijft doorgaan bij overlijden. Sure, je kan een voortzettingsbeding opnemen, maar dat staat er niet uit z'n eigen op eh. Een 'vanilla' vof verdwijnt bij overlijden. En de meeste mensen zullen daarvoor toch naar de notaris moeten (omdat dat anders te complex is). Doet natuurlijk veel van de eenvoud van de vof teniet.
Maar ik denk vooral dat je me niet zo goed kan volgen. Ik had de vof enkele posts geleden in ogen als soort van fiscaal gunstig alternatief voor eenmanszaken. Eenmanszaken, dat is typisch iets dat alleen mensen van binnen het gezin (of de ouders) 'concernt'. Jij denkt met een vof al meteen aan véél 'zakelijkere' overeenkomsten en waar er tegengestelde belangen kunnen zijn bij overlijden. Dat is bij de Jantje die z'n vader mee betrekt in de vof toch wel wat anders.