Freelancers & Ondernemers

ik bedoel dus via vvpr bis, ... niet een maandelijkse uitbetaling uiteraard). Ik heb er geen probleem mee om een lager loon te hebben en pas na x jaar een uitbetaling te doen.
Let hier wel mee op, liquidatiereserve geeft zekerheid, maar is op 5j. Vvpr bis kan elk moment stopgezet worden. En je moet nog minstens 3j gaan (of je doet verkort eerste boekjaar) voor je het kan gebruiken.

Nu is mijn vraag, als je een goeie boekhouder in dienst hebt hoeveel tijd spenderen jullie nog een de "papiermolen"? Sorry als dit al ergens is neergepend. Ik wil kunnen inschatten als het de moeite/risico waard is voor 700 euro/netto per maand + een wagen op de zaak.

Bedankt!
Nog géén uur per maand hier.
Meeste onkosten zijn via doorlopende opdracht, maandelijkse verkoopfactuur is 10 seconden via Billit.

Let hier wel mee op, liquidatiereserve geeft zekerheid, maar is op 5j. Vvpr bis kan elk moment stopgezet worden. En je moet nog minstens 3j gaan (of je doet verkort eerste boekjaar) voor je het kan gebruiken.
Het is om die reden dat de meeste boekhouders u gaan aanraden om de eerste jaren liquidatiereserve te nemen. Dat kunnen ze u dan alvast niet meer afnemen.

Ik heb vandaag volgende pakket:

• 5850 bruto/maand
  • 165 euro netto vergoeding (internet + telewerkvergoeding)
  • 910 EUR mobiliteitsvergoeding/maand in hypotheek
  • 5% 2de pijler (1% eigen bijdrage)
  • Bonus (6.66% tot 10% op basis bruto jaarloon)
  • 100% plaats en tijdonafhankelijk werken (dit is voor mij zeker geen must, al is occasioneel telewerk toch een meerwaarde).
  • Vakantiegeld en eindejaarspremie
  • 8 EUR maaltijdcheques

Dus kort samengevat= loon + netto vergoedingen + mobiliteitsbudget = +- 4300 netto

Ik heb een voorstel van 530 EUR dayrate (Business proces analist) met een contract van 1 jaar of dus een omzet van +-116k op jaarbasis. Een nettoloon van 5000 EURO is hier realistisch (ik bedoel dus via vvpr bis, ... niet een maandelijkse uitbetaling uiteraard). Ik heb er geen probleem mee om een lager loon te hebben en pas na x jaar een uitbetaling te doen.

Nu is mijn vraag, als je een goeie boekhouder in dienst hebt hoeveel tijd spenderen jullie nog een de "papiermolen"? Sorry als dit al ergens is neergepend. Ik wil kunnen inschatten als het de moeite/risico waard is voor 700 euro/netto per maand + een wagen op de zaak.

Bedankt!
Ik denk dat je hier je iets of wat focussed op de foute aspecten.

Financieel ga je er op vooruit gaan, mits een paar gotcha's en bedenkingen. Maar wat je koopt is uw vrijheid en de keuze om zelf je pad uit te slaan.

Uw wagen bvb: wil je een iX3 full option van 100k? Je kan. Heb je voldoende met een derdehands honda civic van 5000 euro? Het kan! Wil je naast uw wagen een electrische fiets? Het kan zeker. Wil je niets behalve een trein-abbo? You do you.

En die hele "you do you" mag je trekken over de hele lijn: wil je 3 dagen per week werken en lager loon? Wil je bijklussen elders, geen probleem.

Hoeveel tijd spendeer ik aan mijn administratie? Echt weinig: ik heb 1 factuur per maand inkomsten en na de eerste hevige en verwarrende maanden met wel wat kosten is er veel "autopilot". Naft/diesel/electriciteit van de wagen zit in de tankkaart, uw boekhouderskosten gaan vanzelf met de nodige mandaten. Uw onkosten zijn veelal makkelijk door te geven (exact, billit...).

De eerste maanden zijn wat "raar", maar eens je dat gewend bent is het wel leuk. Verder is het zo dat je moet rekening houden met een hoop zaken die voor u als werknemer zijn verstopt zoals sociale bijdragen, patronale bijdragen en het labyrint van de belgische belastingswetten maar dat is het mooie aan deze topic: vraag gerust alles wat je wil.

Ikzelf was veel te braaf op onkosten in het begin. Je moet niet zot doen, maar betaal niet alles particulier meer als je het verantwoord in kosten kan steken. Aarzel niet om hier advies van te vragen in deze topic.

Ik kan het eigenlijk alleen maar iedereen aanraden die voorbij een bepaald punt op zijn loopbaan komt. Maar weerom, kijk verder dan "het loon". Doe het voor de juiste reden en alles wijst zichzelf uit. Er is iets voor te zeggen om eens de gouden kooi uit te stappen. Ikzelf voel me vrijer dan ooit, en ik vind het prima.

Als je een job wil op dezelfde bureau voor de komende 20 jaar, misschien is dat niet de juiste keuze dan. En daar is oprecht niets mis mee.

Kleine bijdrage misschien: een commV of een BV zijn in prijs heel gelijkaardig, maar steek amper start-kapitaal in een BV als je dat neemt. Vroeger moest je hier 18k in steken minimum, nu is dat weggevallen. Steek er het absolute minimum in en injecteer de rest met rekening courant als het nodig is in het begin. Ik heb op die manier mijn wagen gefinancierd. Maar niet iedereen kan dat, uiteraard.

Laatst bewerkt:
Kleine bijdrage misschien: een commV of een BV zijn in prijs heel gelijkaardig, maar steek amper start-kapitaal in een BV als je dat neemt. Vroeger moest je hier 18k in steken minimum, nu is dat weggevallen. Steek er het absolute minimum in en injecteer de rest met rekening courant als het nodig is in het begin. Ik heb op die manier mijn wagen gefinancierd. Maar niet iedereen kan dat, uiteraard.
Kon je zo al meteen een wagen financieren zonder dat je eerste factuur betaald is?

Kon je zo al meteen een wagen financieren zonder dat je eerste factuur betaald is?
Yup, van de eerste tot de laatste euro. Gewoon overschrijven naar uw BV rekening.

En het leuke van deze manier is: stel, je koopt een wagen en je hebt er pakweg 40.000 van voorgeschoten (als je dan kan...), dan is dat positieve rekening courant in uw voordeel.

Dus ofwel trek het kostenloos terug van zodra je de inkomsten hebt (pakweg een maand of 6 later), of als je dat geld niet nodig hebt onmiddelijk: reken uzelf interest aan van je BV. Want uw BV heeft een lening openstaan naar u als persoon(in plaats van een lening ten voordele van de bank...). Dat is een leuke extra netto tot je beslist om het geld terug te trekken.

RC kan je nagenoeg op elke moment terugtrekken zonder kosten, het is een lening van jezelf aan je vennootschap.

Negatieve RC kan ook, maar overleg met je boekhouder (meestal is dat interessant in aanloop van vvpr bis of liquidatiereserve voor pakweg een lening van een huis ofzo af te betalen).

En het leuke van deze manier is: stel, je koopt een wagen en je hebt er pakweg 40.000 van voorgeschoten (als je dan kan...), dan is dat positieve rekening courant in uw voordeel.

Dus ofwel trek het kostenloos terug van zodra je de inkomsten hebt (pakweg een maand of 6 later), of als je dat geld niet nodig hebt onmiddelijk: reken uzelf interest aan van je BV. Want uw BV heeft een lening openstaan naar u als persoon(in plaats van een lening ten voordele van de bank...). Dat is een leuke extra netto tot je beslist om het geld terug te trekken.
Leuke extra netto zou ik dat niet noemen. Die intresten zijn belast aan 30% + administratiekosten van je boekhouder versus 32% taxatie.

Je had de wagen ook kunnen lenen bij de bank aan 3%, gespreid in de tijd terugbetalen en de intresten 100% aftrekbaar bij de vennootschap (dus eigenlijk netto 2% intresten). Die 40.000 kon je privé beleggen aan een hoger rendement ;)

Leuke extra netto zou ik dat niet noemen. Die intresten zijn belast aan 30% + administratiekosten van je boekhouder versus 32% taxatie.

Je had de wagen ook kunnen lenen bij de bank aan 3%, gespreid in de tijd terugbetalen en de intresten 100% aftrekbaar bij de vennootschap (dus eigenlijk netto 2% intresten). Die 40.000 kon je privé beleggen aan een hoger rendement ;)
In fairness: ik heb 27k betaald en geen interest aan mezelf aangerekend. 3 maand later kon ik dit al terugtrekken. Op 3 maand een wagen afbetalen, succes als particulier;)

Dus ik heb mezelf een 0% lening gegeven. En vooral: voor mijn persoonlijk was de wagen een bron van stress en onzekerheid toen ik begon. Ik weet nog altijd niet zeker waarom, eigenlijk.

Weeg uw opties af, maar een wagen van 80k interesseert mij niet :).

Vennootschapsbelasting en BTW vallen toch weg in de argumentatie, want die zijn toch ook maar weggevallen omdat je dat op de zaak had betaald? Dat is dan toch gewoon een "uitgestelde" betaling?

Boete en intresten was ik me niet van bewust in deze.
In de regel heb je gelijk maar er kunnen nuances op de loer liggen. Stel dat uw bruto jaar bezoldiging 40K is en uw belastbare grondslag 39K, ze verwerpen 2K kosten, nieuwe belastbare grondslag is 41K. 41K > 40K bezoldiging = verlies verlaagd tarief over de hele belastbare grondslag 'extra' 5 % vennootschapsbelasting op de 39K. (De 4-jaar starter vrijstelling n.v.t. in dit geval natuurlijk. En indien uw bruto bezoldiging boven de 45K is maakt het niet uit want dat is de drempel.)

Of andere nuance, controleur verwerpt een privé kost in de vennootschap naar de personenbelasting van de bedrijfsleider. Er zijn misschien pensioenen of ziekte-uitkeringsdrempels die overschreden worden hierdoor, kan ook pijnlijk worden...

Dat werd iedere BTW meegestuurd maar velen kijken er niet naar en sturen ondanks opmerkingen volgende periodes die uitgaven opnieuw mee en verkondigen waarschijnlijk tegen jan en alleman dat die uitgaven voor hun als zelfstandigen aftrekbaar zijn.

Advocaten zijn vaak nog de ergste, die kijken van hun eigen administratie vaak zelf weinig na :p.
Nja, ik bel meestal gewoon als het niet duidelijk is, gaat naar mijn mening sneller in zo'n gevallen. De zelfstandigen waar ik hoofdzakelijk verantwoordelijk voor ben zijn ondertussen de samenwerkingswijze gewoon zodat het vrij duidelijk is voor beide kanten wat de verwachtingen zijn.

Steek er het absolute minimum in en injecteer de rest met rekening courant als het nodig is in het begin. Ik heb op die manier mijn wagen gefinancierd. Maar niet iedereen kan dat, uiteraard.
Opletten naar oprichtersaansprakelijkheid bij een faillissement als het aanvangsvermogen een spreekwoordelijke euro is en een rekening courant is gebruikt waar op en af verrichtingen gebeurd zijn gedurende de eerste 3 oprichtingsjaren als hoofd manier van financiering! Naargelang risico profiel van de bedrijfsactiviteit kan dit toch iets zijn om in het achterhoofd te houden om eventuele hoofdelijke aansprakelijkheid af te wenden in geval van faillissement. (Worst case scenario I know maar niet iedereen is een freelancer met laag risico profiel.)

Dus ik heb mezelf een 0% lening gegeven. En vooral: voor mijn persoonlijk was de wagen een bron van stress en onzekerheid toen ik begon. Ik weet nog altijd niet zeker waarom, eigenlijk.
Ik had hetzelfde maar het werd snel een geruststelling dat het allemaal mogelijk was. Je 'speelt' plots met veel hogere bedragen (waarbij je bewust weet dat het geen privegeld is op dat moment) en dat leek voor mij in het begin soms wat onrealistisch allemaal.

Een wagen van 40-50-60-..duizend is toch wel even slikken om te betalen vond ik. Mocht ik dat prive moeten doen dan zal ik het in Joe Exotic zijn woorden zeggen:

Ik had hetzelfde maar het werd snel een geruststelling dat het allemaal mogelijk was. Je 'speelt' plots met veel hogere bedragen (waarbij je bewust weet dat het geen privegeld is op dat moment) en dat leek voor mij in het begin soms wat onrealistisch allemaal.

Een wagen van 40-50-60-..duizend is toch wel even slikken om te betalen vond ik. Mocht ik dat prive moeten doen dan zal ik het in Joe Exotic zijn woorden zeggen:
Inderdaad.

Maar ik heb bewust gekozen om met wat minder te beginnen qua wagen dan... sommige andere.

Ik wil eigenlijk de eerste jaren zoveel mogelijk dividend uittrekken, mijn woning afbetalen ASAP en dan zien we wel. Ik sluit niet uit dat ik binnen een jaar of 7 ofzo ook eens een "fuck it" momentje heb een vette wagen aanschaf XD.

Ik heb vandaag volgende pakket:

• 5850 bruto/maand
  • 165 euro netto vergoeding (internet + telewerkvergoeding)
  • 910 EUR mobiliteitsvergoeding/maand in hypotheek
  • 5% 2de pijler (1% eigen bijdrage)
  • Bonus (6.66% tot 10% op basis bruto jaarloon)
  • 100% plaats en tijdonafhankelijk werken (dit is voor mij zeker geen must, al is occasioneel telewerk toch een meerwaarde).
  • Vakantiegeld en eindejaarspremie
  • 8 EUR maaltijdcheques

Dus kort samengevat= loon + netto vergoedingen + mobiliteitsbudget = +- 4300 netto

Ik heb een voorstel van 530 EUR dayrate (Business proces analist) met een contract van 1 jaar of dus een omzet van +-116k op jaarbasis. Een nettoloon van 5000 EURO is hier realistisch (ik bedoel dus via vvpr bis, ... niet een maandelijkse uitbetaling uiteraard). Ik heb er geen probleem mee om een lager loon te hebben en pas na x jaar een uitbetaling te doen.

Bedankt!
Als je het puur financieel bekijkt vind ik het verschil te klein om de overstap te maken. Het lijkt me een laag tarief.
Ik zou verder rondkijken naar een ander voorstel als je de overstap wilt maken.

Als je het puur financieel bekijkt vind ik het verschil te klein om de overstap te maken. Het lijkt me een laag tarief.
Ik zou verder rondkijken naar een ander voorstel als je de overstap wilt maken.
Ik vind inderdaad ook als de grootste reden je loon is dat het een te mager verschil is. Het risico dat je jezelf aan blootstelt is het niet waard vind ik om jouw reeds zeer sterke loondienst pakket op te geven.

Zoals gezegd zijn er wel vele andere redenen die het voor jou wel weer waard kunnen maken.

Allé ze hebben weer eens 400 euro uit mijn zak geschud voor den drol, een mens zou daar toch onnozel van worden hé.

Vennootschapsbijdrage 2023. Terwijl ik mijn vennootschap gewoon eind december 2023 heb gestart voor een naadloze overgang van eenmanszaak naar vennootschap 2024, 400 euro, doooeeeei.

Allé ze hebben weer eens 400 euro uit mijn zak geschud voor den drol, een mens zou daar toch onnozel van worden hé.

Vennootschapsbijdrage 2023. Terwijl ik mijn vennootschap gewoon eind december 2023 heb gestart voor een naadloze overgang van eenmanszaak naar vennootschap 2024, 400 euro, doooeeeei.

en je kon geen paar dagen meer wachten?

Geen vrijstelling mogelijk?

Startende persoonsvennootschap(geen NV zijn) tijdens eerste 3 jaren van oprichting waar de bestuurders & meerderheid werkende aandeelhouders in 40 kwartalen voor de oprichting niet meer dan 12 kwartalen ingeschreven zijn als zelfstandige hebben recht op de vrijstelling.

Zie ik vaak nog vergeten worden om aan te vragen... :unsure:

Geen vrijstelling mogelijk?

Startende persoonsvennootschap(geen NV zijn) tijdens eerste 3 jaren van oprichting waar de bestuurders & meerderheid werkende aandeelhouders in 40 kwartalen voor de oprichting niet meer dan 12 kwartalen ingeschreven zijn als zelfstandige hebben recht op de vrijstelling.

Zie ik vaak nog vergeten worden om aan te vragen... :unsure:

ahja oej, ja heb al betaald ondertussen.
Had gemaild naar liantis en die zei dat ik moest betalen dusja :p

en je kon geen paar dagen meer wachten?

Daar sta je niet echt bij stil hé, ik had overal doorgegeven startdatum 01/01/2024, maar blijkbaar telt dat niet.

Laatst bewerkt:
Zijn er bepaalde zaken om rekening mee te houden bij het indienen van de personenbelasting als freelancer met vennootschap?

Terug
Bovenaan