Ik heb vandaag volgende pakket:
- 5850 bruto/maand
- 165 euro netto vergoeding (internet + telewerkvergoeding)
- 910 EUR mobiliteitsvergoeding/maand in hypotheek
- 5% 2de pijler (1% eigen bijdrage)
- Bonus (6.66% tot 10% op basis bruto jaarloon)
- 100% plaats en tijdonafhankelijk werken (dit is voor mij zeker geen must, al is occasioneel telewerk toch een meerwaarde).
- Vakantiegeld en eindejaarspremie
- 8 EUR maaltijdcheques
Dus kort samengevat= loon + netto vergoedingen + mobiliteitsbudget = +- 4300 netto
Ik heb een voorstel van 530 EUR dayrate (Business proces analist) met een contract van 1 jaar of dus een omzet van +-116k op jaarbasis. Een nettoloon van 5000 EURO is hier realistisch (ik bedoel dus via vvpr bis, ... niet een maandelijkse uitbetaling uiteraard). Ik heb er geen probleem mee om een lager loon te hebben en pas na x jaar een uitbetaling te doen.
Nu is mijn vraag, als je een goeie boekhouder in dienst hebt hoeveel tijd spenderen jullie nog een de "papiermolen"? Sorry als dit al ergens is neergepend. Ik wil kunnen inschatten als het de moeite/risico waard is voor 700 euro/netto per maand + een wagen op de zaak.
Bedankt!
Ik denk dat je hier je iets of wat focussed op de foute aspecten.
Financieel ga je er op vooruit gaan, mits een paar gotcha's en bedenkingen. Maar wat je koopt is uw vrijheid en de keuze om zelf je pad uit te slaan.
Uw wagen bvb: wil je een iX3 full option van 100k? Je kan. Heb je voldoende met een derdehands honda civic van 5000 euro? Het kan! Wil je naast uw wagen een electrische fiets? Het kan zeker. Wil je niets behalve een trein-abbo? You do you.
En die hele "you do you" mag je trekken over de hele lijn: wil je 3 dagen per week werken en lager loon? Wil je bijklussen elders, geen probleem.
Hoeveel tijd spendeer ik aan mijn administratie? Echt weinig: ik heb 1 factuur per maand inkomsten en na de eerste hevige en verwarrende maanden met wel wat kosten is er veel "autopilot". Naft/diesel/electriciteit van de wagen zit in de tankkaart, uw boekhouderskosten gaan vanzelf met de nodige mandaten. Uw onkosten zijn veelal makkelijk door te geven (exact, billit...).
De eerste maanden zijn wat "raar", maar eens je dat gewend bent is het wel leuk. Verder is het zo dat je moet rekening houden met een hoop zaken die voor u als werknemer zijn verstopt zoals sociale bijdragen, patronale bijdragen en het labyrint van de belgische belastingswetten maar dat is het mooie aan deze topic: vraag gerust alles wat je wil.
Ikzelf was veel te braaf op onkosten in het begin. Je moet niet zot doen, maar betaal niet alles particulier meer als je het verantwoord in kosten kan steken. Aarzel niet om hier advies van te vragen in deze topic.
Ik kan het eigenlijk alleen maar iedereen aanraden die voorbij een bepaald punt op zijn loopbaan komt. Maar weerom, kijk verder dan "het loon". Doe het voor de juiste reden en alles wijst zichzelf uit. Er is iets voor te zeggen om eens de gouden kooi uit te stappen. Ikzelf voel me vrijer dan ooit, en ik vind het prima.
Als je een job wil op dezelfde bureau voor de komende 20 jaar, misschien is dat niet de juiste keuze dan. En daar is oprecht niets mis mee.
Kleine bijdrage misschien: een commV of een BV zijn in prijs heel gelijkaardig, maar steek amper start-kapitaal in een BV als je dat neemt. Vroeger moest je hier 18k in steken minimum, nu is dat weggevallen. Steek er het absolute minimum in en injecteer de rest met rekening courant als het nodig is in het begin. Ik heb op die manier mijn wagen gefinancierd. Maar niet iedereen kan dat, uiteraard.