Freelancers & Ondernemers

Automatische indexering aan 100% is wettelijk jammer genoeg niet toegelaten.

Al kan ik daar wel aan toevoegen dat in de praktijk die regel enorm vaak wordt overtreden.

Ik heb al ontelbaar veel contracten gezien waar 100% van de vergoeding automatisch wordt geïndexeerd i.f.v. (bijvoorbeeld) de consumptie index (wat dus een nietige clausule is).

Mijn idee? Doe het wel, maak uw CV interessanter, bouw verder netwerk op. Dat heeft veel inherente waarde los van de laatste euro's die je eruit krijgt, en kan je later in mogelijk andere contexten geen windeieren leggen.
Volledig akkoord, maar wil voor die extra stress en druk toch ook vergoed worden 🙂. Headhunter van vroeger gecontacteerd en die sprak toch ook van minimum 800. Ik stel 825 voor morgen en dan kunnen ze nog een tegenvoorstel doen.

Al kan ik daar wel aan toevoegen dat in de praktijk die regel enorm vaak wordt overtreden.

Ik heb al ontelbaar veel contracten gezien waar 100% van de vergoeding automatisch wordt geïndexeerd i.f.v. (bijvoorbeeld) de consumptie index (wat dus een nietige clausule is).
Oei, dit is nieuw voor mij. Bij mij wordt de volledige jaarvergoeding ook jaarlijks met CPI geindexeerd. Heb je meer info over die regel?

De wet heeft over aftrekbare kosten eigenlijk maar 1 grote hoofdregel: een kost is aftrekbaar als deze gemaakt is om omzet te genereren en/of te behouden.

Onder die regel kan ik eigenlijk alle restaurantkosten waar bij ik er voor kies om bij klanten van me te gaan eten inbrengen, aangezien mijne kop daar eens tonen potentieel wel nieuwe omzet genereert?

Allé los van alles volgende fase voor de mensen die wrapz volgen :p
Madam heeft vandaag haar ontslag gegeven, nog 7 weken opzeg en dan komt ze helpen in de zaak als bestuurder.

Het is een probeersel. Beide staan los van elkaar, de situatie op het werk was klote en ze ging daar sowieso stoppen.
Nu gaan we gewoon eens een maand of 2 proberen en zien wat het zegt om samen te werken.

Alsook als we voldoende werk kunnen blijven verzetten om er nog een 2e loon uit te trekken natuurlijk.
Op zich is dat nu financieel al wel haalbaar, maar vanaf de zomer verhuis ik naar mijn nieuwe atelier waarbij huur, elec, internet, lening enzo ook nog eens 2k per maand extra aftikken. Als ik er dan nog een extra loon uit moet halen dan blijft er niet veel meer over om op te bouwen.

Het zou wel vooral de bedoeling zijn dat ze meewerkt tijdens de schooluren en daarna eerder de taak van huisvrouw op zich neemt.

En is het niets awel dan kan ze nogaltijd ander werk gaan zoeken hé. Ik heb meer werk dan ik alleen kan verzetten, dus wie weet komt het wel allemaal op zijn plooi.

Waarom zou dat nietig zijn? Bron?

Automatische indexering aan 100% is wettelijk jammer genoeg niet toegelaten. Bij het initiële contract heb ik hier al over onderhandeld en bot gevangen.

Oei, dit is nieuw voor mij. Bij mij wordt de volledige jaarvergoeding ook jaarlijks met CPI geindexeerd. Heb je meer info over die regel?
Waarom zou dat nietig zijn? Bron?
De regel is dat een index maar van toepassing is op het deel dat indexeert, en dat is bijna nooit op het volledig bedrag. Bvb. er gaat geen 100% van uw freelancer prijs naar "loon" of "consumeren", 80% is een gangbaar getal.
Maar... ik denk zelfs dat een platte indexclausule nooit geldig is in een freelance contract? (is er ne legal hier die kan verifiëren?)

Dat gezegd zijnde, zoals @ns_man zegt, wordt daar weinig rekening mee gehouden in de praktijk. En sowieso zijn er genoeg manieren rond (e.g. "prijsherzieningsclausule", vast % verhoging elk jaar, absolute lijst van tarieven meegeven,...).
Hier ook gewoon 100% van de fee indexeerbaar hoor (al is het anders beschreven).

Allé los van alles volgende fase voor de mensen die wrapz volgen :p
Madam heeft vandaag haar ontslag gegeven, nog 7 weken opzeg en dan komt ze helpen in de zaak als bestuurder.
Succes!
Weet dat je altijd hier terecht kan voor tips: https://www.beyondgaming.be/threads/opnieuw-op-eigen-benen-na-een-lange-relatie.5418/

Grapje hé

De regel is dat een index maar van toepassing is op het deel dat indexeert, en dat is bijna nooit op het volledig bedrag. Bvb. er gaat geen 100% van uw freelancer prijs naar "loon" of "consumeren", 80% is een gangbaar getal.
Maar... ik denk zelfs dat een platte indexclausule nooit geldig is in een freelance contract? (is er ne legal hier die kan verifiëren?)

Dat gezegd zijnde, zoals @ns_man zegt, wordt daar weinig rekening mee gehouden in de praktijk. En sowieso zijn er genoeg manieren rond (e.g. "prijsherzieningsclausule", vast % verhoging elk jaar, absolute lijst van tarieven meegeven,...).
Hier ook gewoon 100% van de fee indexeerbaar hoor (al is het anders beschreven).

Succes!
Weet dat je altijd hier terecht kan voor tips: https://www.beyondgaming.be/threads/opnieuw-op-eigen-benen-na-een-lange-relatie.5418/

Grapje hé
(Ik ben jurist, maar dat wil niet zeggen dat ik alles weet)
Ik heb geen weet van de nietigheid van een contractueel afgesproken indexering.
In principe is er contractvrijheid.
Dus de index, de periode, etc kan allemaal vrij gekozen worden.
Het lijkt me niet relevant welk percentage naar consumeren zou gaan?
Je kan ook afspreken dat jouw tarief de koers van de Turkse Lira volgt...

Mijne legal zegt dat altijd, daarmee.
En snelle Google levert mij ook resultaten die dat indiceren, al kan ik de betrouwbaarheid van de bronnen niet inschatten.

1 voorbeeld: https://seeds.law/nl/nieuws-inzichten/prijsindexering-in-b2b-contracten

De wet verbiedt verwijzing naar een index en elke prijsindexeringsclausule die naar een index verwijst, kan als nietig worden beschouwd.

Zo is bijvoorbeeld een overeenkomst voor de levering van HR-diensten met een prijsherzieningsclausule die geïndexeerd is op basis van de consumentenprijsindex, nietig, evenals een overeenkomst voor de levering van houten kozijnen die haar prijzen indexeert op basis van de grondstoffenprijsindex.

Met andere woorden, een indexeringsclausule is rechtmatig, maar kan niet verwijzen naar de klassiek gebruikte indexen.

En

Maar om geldig te zijn moet een prijsindexeringsclausule echter voldoen aan de volgende wettelijke criteria:

het is verboden om meer dan 80% van de oorspronkelijke prijs te herzien;
de clausule moet uitsluitend verwijzen naar concrete criteria die de prijsherziening rechtvaardigen

Contractvrijheid is uiteraard niet onbegrensd, er zijn ook nog wetten.

Wettelijke bron: artikel 57 van de economische herstelwet van 1976. Even in google ingeven en dan vind je in mensentaal terug wat in dit wetsartikel staat omschreven.

Dus bv. verwijzen naar de consumentenindex om uw tarief te indexeren is zonder meer nietig.

Wettelijke bron: artikel 57 van de economische herstelwet van 1976. Even in google ingeven en dan vind je in mensentaal terug wat in dit wetsartikel staat omschreven.

Dus bv. verwijzen naar de consumentenindex om uw tarief te indexeren is zonder meer nietig.
Toch vreemde wetgeving, je mag het niet koppelen aan een index, maar je mag wel gewoon een jaarlijkse stijging erin zetten.
Wat is de "geest" achter die wetgeving eigenlijk?

Toch vreemde wetgeving, je mag het niet koppelen aan een index, maar je mag wel gewoon een jaarlijkse stijging erin zetten.
Wat is de "geest" achter die wetgeving eigenlijk?

Betreft dus een (erg oude) wet uit de jaren 70, waar er inflatierecords waren en de wetgever deze regel invoerde als instrument om inflatie tegen te gaan.

Daarom zei ik ook "in principe" :)
Heb de wet ook gevonden nu, weer wat bijgeleerd (is mijn expertise ook niet, gelukkig)
Zie dat inderdaad in veel contracten staan.

Edit: ik lees dat er een uitzondering is voor prestaties van vrije beroepen, dan mag het dus wel.

Laatst bewerkt:
Situatie:
bediende 5k br + 500 nettovergoeding = 3500 netto
auto via leasing (kost 70k) + tankkaart (tank ongeveer 500/maand)
hospi, GI, groepsverzekering (5%), internet

stel ik sart als zelfstandige met vennootschap.
Hoeveel jaaromzet dien ik te genereren om mezelf evenveel loon te kunnen uitkeren + kleine winst (10k) over te houden.
Rekening houdende met bovenstaande kosten en bijkomende kosten (accountant 4k, max VAPZ, ...)

andere financiële tips steeds welkom.
Merci!

Situatie:
bediende 5k br + 500 nettovergoeding = 3500 netto
auto via leasing (kost 70k) + tankkaart (tank ongeveer 500/maand)
hospi, GI, groepsverzekering (5%), internet

stel ik sart als zelfstandige met vennootschap.
Hoeveel jaaromzet dien ik te genereren om mezelf evenveel loon te kunnen uitkeren + kleine winst (10k) over te houden.
Rekening houdende met bovenstaande kosten en bijkomende kosten (accountant 4k, max VAPZ, ...)

andere financiële tips steeds welkom.
Merci!
114k omzet, 9500 per maand, +-520 per dag

114k omzet, 9500 per maand, +-520 per dag

Voordat ik overschakelde naar freelancer had ik een veel lager nettoloon (2500 euro netto) met bedrijfswagen (twv 35k euro), maaltijdcheques en tankkaart. En dat terwijl ik een veel hoger dagtarief heb kunnen onderhandelen als freelancer (620 euro/dag, excl BTW).

Dat lijkt me toch een veel groter verschil dan hetgeen je hier voorstelt om te onderhandelen.
Volgens mij zou hij veel meer kunnen onderhandelen als freelancer, als ik me baseer op wat hij momenteel krijgt als werknemer (qua loon en extralegale voordelen).

Voordat ik overschakelde naar freelancer had ik een veel lager nettoloon (2500 euro netto) met bedrijfswagen (twv 35k euro), maaltijdcheques en tankkaart. En dat terwijl ik een veel hoger dagtarief heb kunnen onderhandelen als freelancer (620 euro/dag, excl BTW).

Dat lijkt me toch een veel groter verschil dan hetgeen je hier voorstelt om te onderhandelen.
Volgens mij zou hij veel meer kunnen onderhandelen als freelancer, als ik me baseer op wat hij momenteel krijgt als werknemer (qua loon en extralegale voordelen).
Dat was zijn vraag niet he, zijn vraag was wat de dagrate moet zijn om zijn huidige loon te evenaren...

Dat was zijn vraag niet he, zijn vraag was wat de dagrate moet zijn om zijn huidige loon te evenaren...
Dit en net even door tool gehaald, kom uit op ongeveer 4500 netto.
Zoveel scheelt mijn 114k dan dan niet als je rekening houdt met vakantiegeld, 13e maand, bonus, ziekte, sociaal passief, ...

Terug
Bovenaan