Freelancers & Ondernemers

Iemand hier ervaring met beperkte activiteit als zzp'er in Nederland als bijberoep toevallig?
Kreeg een voorstel om 1 x per maand les te gaan geven in Nederland. Voorstel is als zzp'er.
Stel me vooral vragen bij de fiscaliteit of dit dan wel de moeite is. Ben geen zelfstandige in BE momenteel dus ik wil niet het risico lopen van uiteindelijk allerhande kosten en dubbele belastingen te moeten betalen voor een beperkte activiteit. Niet dat ik voor het geld zou doen, maar ik wil ook geen gedoe of er uiteindelujk verlies op draaien doordat ik een NL boekhouder enz. zou moeten betalen 🙂

Ik zou er niet echt op hopen.

Je gaat waarschijnlijk CD&V nodig hebben op federaal niveau en het is de begin van de nieuwe formatie dus Bouchez/MR gaan toegeeflijker zijn.

Daarnaast is het al "klaar" dus ze hebben iets om in te voeren in de start van de coalitie zodat ze kunnen zeggen dat ze al iets gedaan hebben :p.
Staat klaar als er een Vivaldi II zou komen, dit is toch wel even anders uitgedraaid. Bouchez heeft zowat eigenhandig dit tegengehouden en ook N-VA was maar een koele minnaar hiervan. Maar je hebt gelijk voor de postjes danst de beer...

Laatst bewerkt:
Iemand hier ervaring met beperkte activiteit als zzp'er in Nederland als bijberoep toevallig?
Kreeg een voorstel om 1 x per maand les te gaan geven in Nederland. Voorstel is als zzp'er.
Stel me vooral vragen bij de fiscaliteit of dit dan wel de moeite is. Ben geen zelfstandige in BE momenteel dus ik wil niet het risico lopen van uiteindelijk allerhande kosten en dubbele belastingen te moeten betalen voor een beperkte activiteit. Niet dat ik voor het geld zou doen, maar ik wil ook geen gedoe of er uiteindelujk verlies op draaien doordat ik een NL boekhouder enz. zou moeten betalen 🙂
Lijkt me dat je zelfstandige (in bijberoep) in België zal moeten worden en dan zo factureert naar NL, waarschijnlijk met BTW verlegd. Niks van dubbele belastingen nodig, noch een Nederlandse boekhouder.

Aangezien ik de Antwerpse ring/konijnenpijp kotsbeu ben en de huidige opdrachtgever absoluut geen thuiswerk wil (zelfs geen 1-2 dagen), is het tijd om iets ander te zoeken.
Is het tegenwoordig nog standaard practice om een foto op je CV te zetten? Of alles zo simpel mogelijk houden zodat een of andere ai er vlot door kan?

Laatst bewerkt:
Aangezien de Antwerpse ring/konijnenpijp en de huidige opdrachtgever absoluut geen thuiswerk wil (zelfs geen 1-2 dagen), is het tijd om iets ander te zoeken.
Is het tegenwoordig nog standaard practice om een foto op je CV te zetten? Of alles zo simpel mogelijk houden zodat een of andere ai er vlot door kan?
Meestal als tussenpartijen uw cv doorsturen naar de klanten dan is da mega basic zonder foto

Ik zou er niet echt op hopen.

Je gaat waarschijnlijk CD&V nodig hebben op federaal niveau en het is de begin van de nieuwe formatie dus Bouchez/MR gaan toegeeflijker zijn.

Daarnaast is het al "klaar" dus ze hebben iets om in te voeren in de start van de coalitie zodat ze kunnen zeggen dat ze al iets gedaan hebben :p.
Lijkt mij eerder dat CD&V toegevingen zal doen om hun postjes te vrijwaren ;). Je ziet aan de speech van Sammy Mahdi dat ze geen moer geven om de opinie van het publiek, die zit daar zegen te vieren op het podium terwijl ze net afgestraft geweest zijn en de laagste score ooit hebben. Dat is puur een opluchting geweest van ‘oef we hebben nog zicht op enkele postjes, we hadden het erger ingeschat :sarcastic:‘.

Zowel MR als NVA willen maken dat werken loont maar eerder door de werkloosheidsuitkeringen en bijhorende voordelen aan te pakken.

Lijkt mij eerder dat CD&V toegevingen zal doen om hun postjes te vrijwaren ;). Je ziet aan de speech van Sammy Mahdi dat ze geen moer geven om de opinie van het publiek, die zit daar zegen te vieren op het podium terwijl ze net afgestraft geweest zijn en de laagste score ooit hebben. Dat is puur een opluchting geweest van ‘oef we hebben nog zicht op enkele postjes, we hadden het erger ingeschat :sarcastic:‘.

Zowel MR als NVA willen maken dat werken loont maar eerder door de werkloosheidsuitkeringen en bijhorende voordelen aan te pakken.

Hij zit te juichen omdat hij weet dat hij de NV-A hem nodig heeft :p.
Naar alle waarschijnlijkheid heb je op federaal vlak NV-A - CD&V - Vooruit - MR - Engagés.

Dan zie ik vvprbis wel verdwijnen met die coalitie. Drie van de vijf hebben geen probleem mee om die te schrappen, nv-a is vis noch vlees op dat vlak, blijft enkel MR over...

Werkloosheidsuitkeringen zie ik eerder voor de "staatshervorming" gebruikt worden dus.

Die CD&V-Tsjeven gaan hun vorte muil moeten houden godverdomme! Even serieus, wel een goede uitslag voor de zelfstandigen.
Zoals anderen ook al gehint hebben, dit wil zeggen dat het geen "slam dunk" meer is, maar ik zou er niet van verschieten moest dit er alsnog door komen because of... reasons.

Het is en blijft politiek in Belgie eh. Ik ga mijn boekhouder volgen en de eerste 2 jaar liquidatie reserve aanleggen. Dan zien we wel wat de wind brengt.

Worst case scenario heb ik een hoog loon. O my o my, wat een drama.

In een interview met Bouchez op HLN:
"We kunnen al beginnen met het terugdraaien van een hele reeks nutteloze regeltjes die de Vivaldi-regering genomen heeft. Ik denk maar aan de hervorming van de auteursrechten. Nu links er niet meer is...”"

In een interview met Bouchez op HLN:
"We kunnen al beginnen met het terugdraaien van een hele reeks nutteloze regeltjes die de Vivaldi-regering genomen heeft. Ik denk maar aan de hervorming van de auteursrechten. Nu links er niet meer is...”"
Ik begin dieje mens plots te apprecieren XD

Ik wil graag een motor op de zaak aanschaffen waarmee ik ook naar klanten zou gaan en filefilteren.
Echter, de meeste moto's die in aanmerking komen voor mij zijn van een particulier en dus niet meer BTW aftrekbaar. Ik hoeft geen spiksplinternieuwe van 12k+. Ik vind in het goedkopere segment meer dan mijn zin (7-8k ongeveer).

Hier is het probleem dat ik hem aankoop op de zaak met 0% BTW op de factuur/overeenkomst. Echter als ik hem dan ooit uit de zaak verkoop moet ik op mijn verkoopformulier 21% BTW aanrekenen.
Met andere woorden: als ik een particuliere motor aanschaf is van zodra ik hem koop een 21% verlies in rekening te houden.

Is hier een achterpoortje voor om dit te verzachten/omzeilen?

Ik wil graag een motor op de zaak aanschaffen waarmee ik ook naar klanten zou gaan en filefilteren.
Echter, de meeste moto's die in aanmerking komen voor mij zijn van een particulier en dus niet meer BTW aftrekbaar. Ik hoeft geen spiksplinternieuwe van 12k+. Ik vind in het goedkopere segment meer dan mijn zin (7-8k ongeveer).

Hier is het probleem dat ik hem aankoop op de zaak met 0% BTW op de factuur/overeenkomst. Echter als ik hem dan ooit uit de zaak verkoop moet ik op mijn verkoopformulier 21% BTW aanrekenen.
Met andere woorden: als ik een particuliere motor aanschaf is van zodra ik hem koop een 21% verlies in rekening te houden.

Niet echt, dat is net de bedoeling van op de zaak vs particulier dingen kopen.

Maar als je die ooit wil overkopen, dan betaal je niet de volle pot die je vandaag koopt. Een wagen/moto is geen asset maar een kost. Een voertuig verliest ieder jaar een heel stuk van zijn waarde. Op die manier "omzeil" je ook de 21% btw op termijn: een moto van 5 jaar ga je voor geen 8k meer kunnen verkopen en is die 21% irrelevant in the scheme of things.

Voor hoeveel minder je die wagen aan uzelf kunt doorverkopen, raad ik u aan profesioneel advies in te slaan. Als je dat voor de "symbolische euro" aan uzelf verkoopt, zet de koffie maar klaar voor de fiscus die langs zal komen op controle :).

Maar als je die ooit wil overkopen, dan betaal je niet de volle pot die je vandaag koopt. Een wagen/moto is geen asset maar een kost. Een voertuig verliest ieder jaar een heel stuk van zijn waarde. Op die manier "omzeil" je ook de 21% btw op termijn: een moto van 5 jaar ga je voor geen 8k meer kunnen verkopen en is die 21% irrelevant in the scheme of things.

Voor hoeveel minder je die wagen aan uzelf kunt doorverkopen, raad ik u aan profesioneel advies in te slaan. Als je dat voor de "symbolische euro" aan uzelf verkoopt, zet de koffie maar klaar voor de fiscus die langs zal komen op controle :).
Spijtig. Ergens vind ik het niet kloppen dat er plots weer magisch BTW getoverd wordt op een artikel die eerst aan 0% BTW gekocht moet worden. Maar uiteraard leg ik me bij de regels neer.

Afschrijving op moto's lijkt wel ridicuul weinig te zijn, in die mate dat ik me afvraag of je dan niet beter gewoon nieuw koopt en de BTW wel kan recupereren.

Edit: was ook gericht aan @Bramstep

Bel eens naar de dealer van een merk wat je zou willen. Zij hebben vaak demo-modellen die vroeg of laat de deur uit mogen, en dit zijn wel gewoon btw voertuigen.

Mijn dealer (yamaha) bood me zo bijvoorbeeld zijn demo Tenere700 aan voor een mooie prijs, btw motor.

Zijn er geen dealers die jonge tweedehands moto's verkopen? Wellicht dan wel wat prijziger dan via een particulier, maar wel met de nodige garantie en recupereerbare BTW.

Klopt, dealers hebben meestal BTW aftrekbare demomodellen. Maar dat zijn moto's dan met bijvoorbeeld nieuwprijs 14k die dan aan 13k verkocht worden. Dat vind ik voorlopig te veel voor een motor. Ik zoek liever iets van enkele jaren oud die eigenlijk nog maar weinig gereden heeft voor soms de helft van dat bedrag. Dan kan/mag ik ook zelf onderhoud doen, herstellingen, ...

Dus ik dacht 'misschien is er een trucje om daar toch geen BTW verlies aan te doen'.
Bedankt voor de input!

Terug
Bovenaan