Freelancers & Ondernemers

Ik heb ook een Europese tankkaart als werknemer, vraag mij niet waarom. Dit jaar al naar frankrijk en oostenrijk gaan skiën, eigenlijk geen haar die er aan dacht om die peage ook met die kaart te betalen. Al enorm content dat ik een goede 300€-400€ (zou het eens moeten natellen) aan diesel niet zelf heb moeten leggen, toch weer goed gebruik gemaakt van de vaa.

Nogal redelijk veel posts voor iets onnozel als péage me dunkt :)

Hier gaan die gewoon mee de BV op, net zoals de verplaatsingskosten van en naar bestemming, en nog wat andere zaken. Geen haan die er naar kraait. Laat de fiscus maar controleren en aantonen dat ik daar niet aan het werk was voor x tijd.

Nogal redelijk veel posts voor iets onnozel als péage me dunkt :)

Hier gaan die gewoon mee de BV op, net zoals de verplaatsingskosten van en naar bestemming, en nog wat andere zaken. Geen haan die er naar kraait. Laat de fiscus maar controleren en aantonen dat ik daar niet aan het werk was voor x tijd.
Geef je gelijk maar de bewijslast ligt bij jou en niet de fiscus :)

Ze moeten niet aantonen dat wat je zegt niet klopt. Jij moet aan de hand van objectieve en controleerbare gegevens aantonen dat een kost beroepsmatig is. Met loutere beweringen toon je niets aan.

Ter illustratie:

Hof van beroep - Antwerpen - Arrest van 11 oktober 2022 - Rol nr 2018/AR/1865​

11 oktober 2022

Het bewijs van het bedrag en het beroepskarakter van de aangegeven kosten,​

Samenvatting​

Arrest van het Hof van beroep van Antwerpen d.d. 11.10.2022 - Overeenkomstig artikel 49 W.I.B. 1992 zijn als beroepskosten aftrekbaar, de kosten die de belastingplichtige in het belastbare tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken, of, ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed. De bewijslast ter zake gaat verder dan het enkele bewijs dat de kosten effectief werden gedaan en rust bij de belastingplichtige, eisers in hoger beroep. Eisers in hoger beroep stellen dat ten onrechte de aftrek werd verworpen van de beroepskosten, zoals aangegeven. De kosten zouden niet onredelijk zijn. Eisers in hoger beroep zouden enkel moeten kunnen bewijzen dat de uitgave wel effectief gedaan is. Wat de kantoorkosten betreft, aangegeven voor een bedrag van 7.188,71 EUR, wordt een bedrag van 5.175,14 EUR door de administratie niet in aftrek aanvaard. Het hof kan slechts vaststellen aan de hand van de voorgelegde facturen dat eisers in hoger beroep in gebreke blijven het beroepskarakter van de aangegeven kosten aan te tonen. In het bedrag van kantoorkosten zou tevens een bedrag begrepen zijn dat betrekking zou hebben op het loon van een secretaresse die de eerste eiser in hoger beroep deelde met zijn zus en vader die samen werkten als advocaat. De bewijslast rust ter zake op eisers in hoger beroep. Loutere beweringen volstaan niet. Het hof stelt echter vast dat geen objectieve en controleerbare stukken worden voorgelegd waaruit blijkt dat een secretaresse door eerste eiser in hoger beroep dan wel door zijn vader of zus werd tewerkgesteld en vergoed en waarvoor gebeurlijk kosten werden doorgerekend. De aftrek van de kosten werd dan ook terecht verworpen. Wat betreft de telefoonkosten, tonen eisers in hoger beroep niet aan dat het beroepsgebruik meer bedroeg dan 50%. Het enkele feit dat de eerste eiser in hoger beroep stelt ook in het weekend te werken en dat het gezin van eisers in hoger beroep ook beschikte over andere GSM’s en een privélijn, vormt geen bewijs van de bewering dat de betrokken GSM voor 100% beroepsmatig werd gebruikt. Wat de brandstofkosten betreft, stelt het hof vast dat van het bedrag van 1.641,93 EUR, zoals aangegeven, slechts een bedrag van 876,50 EUR aan de hand van bewijsstukken werd verantwoord. Eisers in hoger beroep tonen niet aan dat voor 1.641,93 EUR beroepsmatig brandstof werd aangekocht. De forfaitaire berekening van eisers in hoger beroep in conclusie levert niet het vereiste bewijs, bij gebrek aan achterliggende stukken waaruit blijkt hoeveel kilometer beroepsmatig werd gereden tijdens het betrokken aanslagjaar. Evenmin wordt aangetoond dat steeds en zonder uitzondering 7 op 7 werd gewerkt. Wat de restaurantkosten betreft, verwierp de administratie de aftrek in de mate deze in het weekend plaatsvonden. Ook de aftrek van de kosten voor een buffet werd verworpen bij gebrek aan bewijs van het beroepsmatig karakter. Het hof stelt vast dat eisers in hoger beroep zich ook hier beperken tot loutere beweringen zonder aan te tonen dat en welke restaurantkosten, gemaakt in het weekend, een beroepsmatig karakter zouden hebben. Ook voor het buffet voor 26 personen wordt het beroepsmatig karakter niet op objectieve en controleerbare wijze aangetoond. De aftrek werd terecht verworpen. Eisers in hoger beroep, waar zij de bewijslast dragen van het bestaan, het bedrag en het beroepskarakter van de aangegeven kosten, blijven totaal in gebreke aan te tonen dat de aftrekbare beroepskosten voor het betrokken aanslagjaar meer bedragen dan reeds werd aanvaard door de administratie en door de eerste rechter. Er worden geen bijkomende stukken voorgelegd die de aftrek zou rechtvaardigen. De aftrek van de beroepskosten voor het meerdere werd dan ook terecht verworpen.

Enkel indien de fiscus de kost als wil beschouwen als VAA/belastbare bedrijfsleidersbezoldiging op basis van het attractiebeginsel ligt de bewijslast dat jij als bedrijfsleider het voordeel van de kost hebt genoten bij de fiscus.

Ze moeten niet aantonen dat wat je zegt niet klopt. Jij moet aan de hand van objectieve en controleerbare gegevens aantonen dat een kost beroepsmatig is. Met loutere beweringen toon je niets aan.

Zoals ik zei, dat aantonen is niet zo heel moeilijk (over beweren had ik het niet).

Na een half jaar hybride heb ik de rekening eens wat proberen maken. Q8 TFSIe (aanschaf +- 100K) vs A6 diesel (aanschaf +- 50K). Rekening gehouden met reëel verbruik (hybride en elektrisch), reële laadgewoontes, conservatieve VKP, etc.
Ik heb er 21.000 kilometer opzitten op die 6 maand. Verwachting is dat ik ergens op 45000 kilometer per jaar land. Tot hiertoe heb ik exact 50% op elektriciteit gereden, waarvan meer dan de helft met de eigen laadpaal is opgeladen.

Stel dat ik de Q8:
- 4 jaar hou, dan is hij ongeveer 14K duurder in vennootschap over die 4 jaar
- 5 jaar hou, dan is hij ongeveer 12.5K duurder in vennootschap
- 6 jaar hou, dan scheelt het ongeveer 11K in vennootschap

Om maar aan te geven hoe de verschillende voordelen op hybride wagens het gigantische verschil in aankoopprijs serieus mitigeren. Ja het blijft duurder, maar het is ook een serieus ander type wagen.

Een lagere verkoopprijs geeft daarnaast ook geen gigantische impact, want naar alle waarschijnlijkheid zal er verkocht worden naar prive om er dan prive nog jaren mee te rijden. En dan lijkt een lagere VKP vooral gunstiger.
Daarna zal er in de zaak wel een iets compactere en goedkopere EV komen (zoals het er nu naar uitziet), liefst bestellen in 2026 of 2027 zodat er nog een aftrek van 100 tot 95% is en dan zitten we goed tot ergens in 2033 ofzo. Of tot wanneer die wagen het trekt.

Na een half jaar hybride heb ik de rekening eens wat proberen maken. Q8 TFSIe (aanschaf +- 100K) vs A6 diesel (aanschaf +- 50K). Rekening gehouden met reëel verbruik (hybride en elektrisch), reële laadgewoontes, conservatieve VKP, etc.
Ik heb er 21.000 kilometer opzitten op die 6 maand. Verwachting is dat ik ergens op 45000 kilometer per jaar land. Tot hiertoe heb ik exact 50% op elektriciteit gereden, waarvan meer dan de helft met de eigen laadpaal is opgeladen.

Stel dat ik de Q8:

Om maar aan te geven hoe de verschillende voordelen op hybride wagens het gigantische verschil in aankoopprijs serieus mitigeren. Ja het blijft duurder, maar het is ook een serieus ander type wagen.

Een lagere verkoopprijs geeft daarnaast ook geen gigantische impact, want naar alle waarschijnlijkheid zal er verkocht worden naar prive om er dan prive nog jaren mee te rijden. En dan lijkt een lagere VKP vooral gunstiger.
Daarna zal er in de zaak wel een iets compactere en goedkopere EV komen (zoals het er nu naar uitziet), liefst bestellen in 2026 of 2027 zodat er nog een aftrek van 100 tot 95% is en dan zitten we goed tot ergens in 2033 ofzo. Of tot wanneer die wagen het trekt.
Appelen en peren verhaal hé.

Het is niet de enorme meerprijs van een hybride die de voordelen teniet doet, maar de enorme meerprijs van een Q8 t.o.v. een A6!
Ik ken het Audi gamma niet, geen idee of ze zelfs een A6 hybride hebben, maar een 50k€ A6 diesel zou nooit 100K€ in hybride versie kosten, zou gokken op max. 70k€ dan (met waarschijnlijk dan nog met een veel betere uitrusting).

Het is niet de enorme meerprijs van een hybride die de voordelen teniet doet, maar de enorme meerprijs van een Q8 t.o.v. een A6!

Ik maak hier net het omgekeerde punt: dat de gigantische meerprijs voor een heel groot deel wordt gemitigeerd door de voordelen...

Stel dat ik de Q8:

Is die besteld voor de cutoff vorig jaar? Heb vorige maand ook wat berekeningen gemaakt en hybride (omwille van de toch nog hoge kostprijs) kwam bij mij uit als zo ongeveer het slechtste ik kon doen. Elektrisch was ook wel meegenomen in mijn berekeningen.

Je geeft wel aan dat het nog altijd duurder is natuurlijk maar dat de fiscale maatregelen nog altijd veel mitigeren.

Is die besteld voor de cutoff vorig jaar?

Besteld september 2022, geleverd september 2023. Dus idd volle voordelen.

Je geeft wel aan dat het nog altijd duurder is natuurlijk

Wel niet echt: een A6 hybride zou me waarschijnlijk eerder richting 75K gekost hebben en dan net goedkoper geweest zijn dan de diesel, zelfs al rij ik nog relatief veel.

Het is puur omdat ik een dubbel zo dure wagen gekocht heb dat ik nog duurder uitkom.

Besteld september 2022, geleverd september 2023. Dus idd volle voordelen.

Wel niet echt: een A6 hybride zou me waarschijnlijk eerder richting 75K gekost hebben en dan net goedkoper geweest zijn dan de diesel, zelfs al rij ik nog relatief veel.

Het is puur omdat ik een dubbel zo dure wagen gekocht heb dat ik nog duurder uitkom.

Vandaag is de situatie wel anders dan natuurlijk. Ik heb ook zitten zijn naar een A6 hybride of zelfs “maar” een 330e en die waren allemaal duurder dan de i5 touring die ik nu besteld heb. Bij elektrisch komt er dan ook nog eens bij dat je geen BIV of taksen betaald alsook beduidend minder onderhoud en “brandstof”.
Best hallucinant als je dat ziet… Maarja, gaat niet blijven duren natuurlijk.

Vandaag is de situatie wel anders dan natuurlijk. Ik heb ook zitten zijn naar een A6 hybride of zelfs “maar” een 330e en die waren allemaal duurder dan de i5 touring die ik nu besteld heb. Bij elektrisch komt er dan ook nog eens bij dat je geen BIV of taksen betaald alsook beduidend minder onderhoud en “brandstof”.
Best hallucinant als je dat ziet… Maarja, gaat niet blijven duren natuurlijk.

Ik ben er mij hard van bewust dat financieel gezien een volle EV in mijn geval, en ook in 2022, al voordeliger was geweest. Gewoon nog niet willen doen om 2 redenen:
- rationeel: de markt is nog heel snel volwassen aan het worden. Bvb Audi Q6/A6 die pas later dit jaar komt, i5 Touring die er pas net is, etc. Even een PHEV als tussenoplossing om binnen 3-4 jaar een EV te bestellen wanneer de markt verder uitgebouwd is, is dan aantrekkelijk.
- irrationeel: ik heb op vandaag nog niet genoeg vertrouwen om er zorgeloos mee op reis te gaan.

Vraag is ook wat er met de restwaarde zal gebeuren (en welke impact dat zal hebben op uw leasing/totale berekening). Diesels gaan serieus in restwaarde kelderen zodra ze het merendeel van de steden niet meer binnen mogen. Zodra ze een techniek gevonden hebben om een batterij goedkoop te vervangen is het denk ik gedaan met de 2ehands diesel..

De prijs van een nieuwe batterij is helemaal in elkaar aan het zakken.
de grafiek eindig hier op 139$ per kw
voor lfp gaan we nu al onder de 100$ per kw en men gokt op het einde van het jaar richting 50$ te gaan voor lfp!
Reken zelf maar uit
Gaat weinig impact hebben op de restwaarde denk ik. Merken gaan heus niet hun prijzen laten zakken :) zeker niet de premium merken, die leven van leasing en willen dat ecosysteem niet verstoren door opeens agressief hun prijzen te laten zakken.

Kan er natuurlijk wel voor zorgen dat batterijen goedkoper worden te vervangen.

De prijs van een nieuwe batterij is helemaal in elkaar aan het zakken.
de grafiek eindig hier op 139$ per kw
voor lfp gaan we nu al onder de 100$ per kw en men gokt op het einde van het jaar richting 50$ te gaan voor lfp!
Reken zelf maar uit
De meeste batterijen zijn toch 77kw? Dus dan moet je dit maal 77 doen? Toch stevig :D

Gaat weinig impact hebben op de restwaarde denk ik. Merken gaan heus niet hun prijzen laten zakken :) zeker niet de premium merken, die leven van leasing en willen dat ecosysteem niet verstoren door opeens agressief hun prijzen te laten zakken.

Kan er natuurlijk wel voor zorgen dat batterijen goedkoper worden te vervangen.
Hangt er van af in welke prijsklasse je zit.
De duurdere klasse die bijna volledig via leasing of bedrijfseigendom zijn misschien, voor de klasse die de privé persoon zou kopen zullen ze wel moeten.

Zie maar hoe bijvoorbeeld Tesla (wat nochtans ook allemaal overwegend bedrijfsvoertuigen zijn) hun prijs plots liet zakken om die 5000 subsidie mee te kunnen laten spelen.
Als ze er extra mee kunnen verkopen naar de "prijsbewuste" privé sector zullen ze wel degelijk geneigd zijn de prijs zo laag mogelijk te houden. Daar zit nog het grootste groei potentieel!

De meeste batterijen zijn toch 77kw? Dus dan moet je dit maal 77 doen? Toch stevig :D
Inderdaad, bij de "minder" dure elektrische wagens gaat al direct 25% van de verkoopsprijs integraal naar de batterijmaker.

Een van de grote voordelen van BYD (buiten staatsteun) is net dat het ook de grootste batterij fabrikant is!

Betalen jullie het gsm abbo van je partner mee via de vennootschap? Mijn vrouw is stille vennoot, misschien is dit zo te rechtvaardigen?

Terug
Bovenaan