Na een half jaar hybride heb ik de rekening eens wat proberen maken. Q8 TFSIe (aanschaf +- 100K) vs A6 diesel (aanschaf +- 50K). Rekening gehouden met reëel verbruik (hybride en elektrisch), reële laadgewoontes, conservatieve VKP, etc.
Ik heb er 21.000 kilometer opzitten op die 6 maand. Verwachting is dat ik ergens op 45000 kilometer per jaar land. Tot hiertoe heb ik exact 50% op elektriciteit gereden, waarvan meer dan de helft met de eigen laadpaal is opgeladen.
Stel dat ik de Q8:
- 4 jaar hou, dan is hij ongeveer 14K duurder in vennootschap over die 4 jaar
- 5 jaar hou, dan is hij ongeveer 12.5K duurder in vennootschap
- 6 jaar hou, dan scheelt het ongeveer 11K in vennootschap
Om maar aan te geven hoe de verschillende voordelen op hybride wagens het gigantische verschil in aankoopprijs serieus mitigeren. Ja het blijft duurder, maar het is ook een serieus ander type wagen.
Een lagere verkoopprijs geeft daarnaast ook geen gigantische impact, want naar alle waarschijnlijkheid zal er verkocht worden naar prive om er dan prive nog jaren mee te rijden. En dan lijkt een lagere VKP vooral gunstiger.
Daarna zal er in de zaak wel een iets compactere en goedkopere EV komen (zoals het er nu naar uitziet), liefst bestellen in 2026 of 2027 zodat er nog een aftrek van 100 tot 95% is en dan zitten we goed tot ergens in 2033 ofzo. Of tot wanneer die wagen het trekt.