Freelancers & Ondernemers

Uw boodschappen doen naar de Carrefour is dat ook niet, maar daarom dient dat VAA he. Een forfaitair bedrag voor het privégebruik van je wagen. Per definitie is er bij dat gebruik geen link met de vennootschap :)
Ik snap het punt niet?

Boodschappen in de carrefour voor prive -> je betaalt prive
Ferry voor een prive-trip -> je betaalt prive
Peage voor prive-trip -> je betaalt prive

En al die dingen kan je door je vennootschap laten betalen en de facturen ingeven, maar uiteindelijk is dat allemaal een vorm van misbruik. Of die dan ooit afgestraft wordt bij een controle is een andere vraag (zeker als die bedragen niet materieel zijn), maar imho zou het moeten.

Misschien beter verwoorden langs mijn kant: de factuur van die ferry heeft niets met uw wagen te maken. Een factuur van vervangen koelvloeistof, onderhoud e.d. wel.

Peage is in principe ook geen autokost (is een kost voor toegang tot een bepaalde weg). Voor btw is de aftrekbaarheid niet beperkt. @accountants hier, verbeter mij indien niet correct.
Gezien de peage meestal over kleine bedragen gaan, zal het vaak aanvaard worden als aftrekbare kost.

Het blijft natuurlijk altijd aftrekbaar als je het beroepsmatig karakter kan aantonen (klant in Parijs bezoeken bv)

Kost van een ferry zal normaal gezien niet aanvaard worden (als je het beroepsmatig karakter niet kan aantonen).

Misschien beter verwoorden langs mijn kant: de factuur van die ferry heeft niets met uw wagen te maken. Een factuur van vervangen koelvloeistof, onderhoud e.d. wel.

Peage is in principe ook geen autokost (is een kost voor toegang tot een bepaalde weg). Voor btw is de aftrekbaarheid niet beperkt. @accountants hier, verbeter mij indien niet correct.
Gezien de peage meestal over kleine bedragen gaan, zal het vaak aanvaard worden als aftrekbare kost.

Het blijft natuurlijk altijd aftrekbaar als je het beroepsmatig karakter kan aantonen (klant in Parijs bezoeken bv)

Kost van een ferry zal normaal gezien niet aanvaard worden (als je het beroepsmatig karakter niet kan aantonen).

Wegentaks is ook een kost om toegang te krijgen tot ons wegennet, en dat steek je toch ook in de kosten?

Ik snap het punt niet?

Boodschappen in de carrefour voor prive -> je betaalt prive

De boodschappen wel, uiteraard, maar de kosten voor verplaatsing niet.

Nu bon ik heb wel maar met een half oog gelezen, ferry lijkt me dan inderdaad nog een andere kost en zou ik er niet in steken.
Was vooral vanuit de geest van de peage aan het spreken.

Wegentaks is ook een kost om toegang te krijgen tot ons wegennet, en dat steek je toch ook in de kosten?
Onze wegen gebruik je natuurlijk wel om van en naar het werk te rijden. Of het al dan niet wettelijk mag/gedoogd wordt kan allemaal wel zijn, maar correct voelt het toch niet wat mij betreft. Als ik morgen een daktent ga kopen in de Decathlon en mijn leasewagen gebruik om de wereld rond te reizen, zet je dan al je benzinekosten, peages, etc. in je boekhouding?

Voor mij iets te veel grijze zone alleszins om peage in te brengen. Alleszins van een veel te laag bedrag op jaarbasis om over te piekeren.

Onze wegen gebruik je natuurlijk wel om van en naar het werk te rijden. Of het al dan niet wettelijk mag/gedoogd wordt kan allemaal wel zijn, maar correct voelt het toch niet wat mij betreft.

Maar waarom voelt het wel correct aan om al je priveverplaatsingen en autogerelateerde kosten en taksen in België volledig door je vennootschap te laten betalen maar van zodra dat in het buitenland is niet meer? Een dagje naar zee, een weekend citytrip of een weekje in de Ardennen is niet wezenlijk anders dan een week in het Zuiden van Frankrijk zitten, dat is allemaal 100% prive. Daar houdt de wetgever rekening mee, daarvoor dient dat VAA.

Benzine lijkt me dus al helemaal geen issue. Is identiek hetzelfde.
Peage kan je over discussieren: in hoeverre loopt dat gelijk met de wegentaks in België om te zeggen dat het ook geen issue zou mogen zijn?
Ferry, sure: die zou ik zelf niet ingeven dus :)

Maar waarom voelt het wel correct aan om al je priveverplaatsingen en autogerelateerde kosten en taksen in België volledig door je vennootschap te laten betalen maar van zodra dat in het buitenland is niet meer? Een dagje naar zee, een weekend citytrip of een weekje in de Ardennen is niet wezenlijk anders dan een week in het Zuiden van Frankrijk zitten, dat is allemaal 100% prive. Daar houdt de wetgever rekening mee, daarvoor dient dat VAA.

Peage kan je over discussieren: in hoeverre loopt dat gelijk met de wegentaks in België om te zeggen dat het ook geen issue zou mogen zijn?
Toen ik in loondienst werkte, waren BE verplaatsingen natuurlijk gedekt door mijn tankkaart en buitenlandse niet. Ik vermoed dat dit aan de basis ligt van mijn gevoel, al klopt wat je aanhaalt uiteraard.

Je kan ook redeneren dat je zonder ferry niet op je bestemming/vakantie raakt = alternatief voor een brug of de Eurotunnel bijvoorbeeld.

Als je voor het werk reist, valt dat uiteraard te verantwoorden dat je dat inbrengt.

Als je uw vakantie wil inbrengen zomaar, dat gaat moeilijker worden volgens de regels van de kunst.

Misschien kan de relevante wettekst e.e.a. verduidelijken:

Art 66 WIB92:

§ 1. Beroepskosten met betrekking tot het gebruik van de in artikel 65 bedoelde
voertuigen zijn slechts binnen de volgende grenzen aftrekbaar:

1° 40 % indien ze een uitstoot hebben van 200 gram CO2 per kilometer of meer of indien
geen gegevens met betrekking tot het CO2-uitstootgehalte beschikbaar zijn bij de Dienst
voor Inschrijvingen van Voertuigen;
2° een tarief vastgesteld door toepassing van de volgende formule in alle andere
gevallen: 120 % - (0,5 % * coëfficiënt * aantal gram CO2 per kilometer), waarbij de
coëfficiënt wordt vastgesteld op 1 voor voertuigen met enkel een dieselmotor en op 0,95
voor andere voertuigen. Wanneer het voertuig is uitgerust met een aardgasmotor en een
belastbaar vermogen heeft van minder dan 12 fiscale paardenkracht wordt de coëfficiënt
verder verlaagd tot 0,90.

...

De aftrekbeperking volgens CO2-uitstoot is dus enkel van toepassing op beroepskosten. Wat beroepskosten zijn staat in artikel 49 WIB92:

Artikel 49 WIB92:

Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare
tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden
en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of,
ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten
bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.
Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden beschouwd, de kosten die in
dat tijdperk werkelijk zijn betaald of gedragen of het karakter van zekere en vaststaande
schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig zijn geboekt.

Als een personenwagen gebruikt wordt om omzet voor de vennootschap te genereren zijn de 'algemene' kosten zoals afschrijving, verzekering, O&H, verkeersbelasting beroepsmatig (want hier staat sowieso omzet tegenover en is er dus voldaan aan artikel 49) en dienen deze cfr artikel 66 aan de aftrekbeperking volgens CO2-uitstoot worden onderworpen.

Specifieke kosten zoals parkeertickets, peage, tol, etc... daarvan kan de administratie nog steeds eisen dat het beroepsmatige karakter eerst wordt aangetoond. Men kan dus vragen te verduidelijken welke omzet er precies tegenover die péagekost van augustus 2022 staat. Indien dit niet kan worden aangetoond kunnen de kosten volledig worden verworpen op basis van artikel 49 (ipv al dan niet gedeeltelijk op basis van artikel 66).

Dit gaat enkel over de aftrekbaarheid van de wagen en niet waarom we VAA betalen.

Alle rijkosten die buiten het professionele karakter vallen, daarvoor betalen we toch VAA en bijgevolg geef ik alles in. Dus ook vignet van Oostenrijk als ik privé ga skiën.

Zeker omdat ik die tot nu toe kocht met mijn tankkaart en bijgevolg nog mocht beginnen met facturen op te splitsen.

Art 66 WIB92:

§ 1. Beroepskosten met betrekking tot het gebruik van de in artikel 65 bedoelde
voertuigen zijn slechts binnen de volgende grenzen aftrekbaar:

1° 40 % indien ze een uitstoot hebben van 200 gram CO2 per kilometer of meer of indien
geen gegevens met betrekking tot het CO2-uitstootgehalte beschikbaar zijn bij de Dienst
voor Inschrijvingen van Voertuigen;
2° een tarief vastgesteld door toepassing van de volgende formule in alle andere
gevallen: 120 % - (0,5 % * coëfficiënt * aantal gram CO2 per kilometer), waarbij de
coëfficiënt wordt vastgesteld op 1 voor voertuigen met enkel een dieselmotor en op 0,95
voor andere voertuigen. Wanneer het voertuig is uitgerust met een aardgasmotor en een
belastbaar vermogen heeft van minder dan 12 fiscale paardenkracht wordt de coëfficiënt
verder verlaagd tot 0,90.

...

De aftrekbeperking volgens CO2-uitstoot is dus enkel van toepassing op beroepskosten. Wat beroepskosten zijn staat in artikel 49 WIB92:

Artikel 49 WIB92:

Als beroepskosten zijn aftrekbaar de kosten die de belastingplichtige in het belastbare
tijdperk heeft gedaan of gedragen om de belastbare inkomsten te verkrijgen of te behouden
en waarvan hij de echtheid en het bedrag verantwoordt door middel van bewijsstukken of,
ingeval zulks niet mogelijk is, door alle andere door het gemeen recht toegelaten
bewijsmiddelen, met uitzondering van de eed.
Als in het belastbare tijdperk gedaan of gedragen worden beschouwd, de kosten die in
dat tijdperk werkelijk zijn betaald of gedragen of het karakter van zekere en vaststaande
schulden of verliezen hebben verkregen en als zodanig zijn geboekt.

Als een personenwagen gebruikt wordt om omzet voor de vennootschap te genereren zijn de 'algemene' kosten zoals afschrijving, verzekering, O&H, verkeersbelasting beroepsmatig (want hier staat sowieso omzet tegenover en is er dus voldaan aan artikel 49) en dienen deze cfr artikel 66 aan de aftrekbeperking volgens CO2-uitstoot worden onderworpen.

Specifieke kosten zoals parkeertickets, peage, tol, etc... daarvan kan de administratie nog steeds eisen dat het beroepsmatige karakter eerst wordt aangetoond. Men kan dus vragen te verduidelijken welke omzet er precies tegenover die péagekost van augustus 2022 staat. Indien dit niet kan worden aangetoond kunnen de kosten volledig worden verworpen op basis van artikel 49 (ipv al dan niet gedeeltelijk op basis van artikel 66).
Het beroepsmatige karakter zit hier in het feit dat het als verloning dient voor werknemers die in ruil prestaties leveren voor de onderneming, dat wordt in fiscaliteit de bezoldigingstheorie genoemd, (iets waar de fiscus niet altijd mee akkoord was maar rechtbanken volgen dit wel). Die péage is een beroepskost voor de vennootschap omdat ze als betaling dient aan het personeel en ze is niet (extra) belastbaar in de personenbelasting van de werknemer omdat dit al inclusief is in het forfaitair berekende VAA voor de bedrijfswagen waarop je al belast wordt.

Moest je jouw redenering doortrekken dan zou je niet enkel de aftrekbaarheid van de péage in vraag kunnen stellen maar ook de aftrekbaarheid van een bedrijfswagen die enkel privé gebruikt wordt.

Het beroepsmatige karakter zit hier in het feit dat het als verloning dient voor werknemers die in ruil prestaties leveren voor de onderneming, dat wordt in fiscaliteit de bezoldigingstheorie genoemd, (iets waar de fiscus niet altijd mee akkoord was maar rechtbanken volgen dit wel). Die péage is een beroepskost voor de vennootschap omdat ze als betaling dient aan het personeel en ze is niet (extra) belastbaar in de personenbelasting van de werknemer omdat dit al inclusief is in het forfaitair berekende VAA voor de bedrijfswagen waarop je al belast wordt.

Moest je jouw redenering doortrekken dan zou je niet enkel de aftrekbaarheid van de péage in vraag kunnen stellen maar ook de aftrekbaarheid van een bedrijfswagen die enkel privé gebruikt wordt.
Het Hof van Cassatie heeft zich meermaals over deze problematiek uitgesproken en stelt dat er nog steeds moet worden aangetoond dat er werkelijke prestaties tegenover de kosten staan, opdat de kosten de toetsing aan artikel 49 doorstaan.

- Een werknemer die een wagen enkel privé gebruikt: hier zullen werkelijke prestaties niet direct in twijfel getrokken worden door de fiscus
- De vrouw van een freelance IT-er die ook met een wagen van zijn vennootschap rijdt maar geen euro omzet genereert: geen werkelijke prestaties, dus kosten niet aftrekbaar (ondanks VAA)
- Een ticketje péage in augustus 2022: welke werkelijke prestatie hangt samen met deze kost?

Het Hof van Cassatie heeft zich meermaals over deze problematiek uitgesproken en stelt dat er nog steeds moet worden aangetoond dat er werkelijke prestaties tegenover de kosten staan, opdat de kosten de toetsing aan artikel 49 doorstaan.

- Een werknemer die een wagen enkel privé gebruikt: hier zullen werkelijke prestaties niet direct in twijfel getrokken worden door de fiscus
- De vrouw van een freelance IT-er die ook met een wagen van zijn vennootschap rijdt maar geen euro omzet genereert: geen werkelijke prestaties, dus kosten niet aftrekbaar (ondanks VAA)
- Een ticketje péage in augustus 2022: welke werkelijke prestatie hangt samen met deze kost?
Ja maar da's een heel andere problematiek, de bezoldigingstheorie wil inderdaad zeggen dat er iets tegenover moet staan. Als iemand een auto krijgt en nooit werkt voor die vennootschap gaat dat niet aftrekbaar zijn, maar da's in de praktijk enkel een problem bij managementvennootschappen en bestuurders.

Dat gaat ook altijd over grote zaken gaan, een auto, een volledig loon,pakket etc. nooit over iets kleins als péage omdat het een nogal onmogelijke discussie zou worden. Dat zou het equivalent zijn van de fiscus die voor elke tankbeurt aan je werkgever zou vragen welke tegenprestatie je precies geleverd hebt om die specifieke tankbeurt te rechtvaardigen.

Een ticketje péage gaat meestal mee op in de brandstof eh. Je hebt al snel 2-3k per jaar aan brandstof, dat wordt meestal niet in détail bekeken. Wat is wat péage in die 2 weken verlof daarin?
Ik steek eveneens de péage in mijn vennootschap hoor.

Het zijn eerder zaken als auteursrechten, overdreven restaurant- en geschenkkosten, alles wat met vastgoed te maken heeft (en werken in onroerende staat) en overdreven nettovergoedingen die de aandacht zullen trekken. Die mannen zijn al even onderbemand als de boekhoudkantoren, die gaan niet voor klein prutsen buitenkomen :).

Ja maar da's een heel andere problematiek, de bezoldigingstheorie wil inderdaad zeggen dat er iets tegenover moet staan. Als iemand een auto krijgt en nooit werkt voor die vennootschap gaat dat niet aftrekbaar zijn, maar da's in de praktijk enkel een problem bij managementvennootschappen en bestuurders.

Dat gaat ook altijd over grote zaken gaan, een auto, een volledig loon,pakket etc. nooit over iets kleins als péage omdat het een nogal onmogelijke discussie zou worden. Dat zou het equivalent zijn van de fiscus die voor elke tankbeurt aan je werkgever zou vragen welke tegenprestatie je precies geleverd hebt om die specifieke tankbeurt te rechtvaardigen.
Die redenering is m.i. algemeen geldig, onafhankelijk van de grootte van de kost, maar stelt zich in de praktijk uiteraard meestal bij 'grote zaken'.

In de veronderstelling dat er geen twijfel is over werkelijke prestaties is in feite de crux van de vraag: welke kosten zitten er allemaal 'vervat' in het forfaitaire voordeel alle aard, en péage in het buitenland voor vakantie valt daar m.i. niet onder.

Zie ook bvb https://www.mijntipsenadvies.be/202...e-extra-kosten-aftrekbaar-VLTABTAR_EU29170101 (niet direct de meest fiscusgezinde bron)

Op vakantie met de auto van uw BV: zijn de extra kosten aftrekbaar? Binnenkort vertrekt u met de auto van uw vennootschap met vakantie. Zijn de extra kosten zoals een trekhaak, een fietsdrager of een dakkoffer aftrekbaar voor uw vennootschap? En heeft dit gevolgen voor uw voordeel gratis auto (VAA auto)? Voordeel gratis auto. Stelt uw BV u gratis een auto met een tankkaart ter beschikking, dan wordt u belast op een VAA auto. Dit voordeel wordt forfaitair bepaald in functie van onder meer de cataloguswaarde en de CO2 -uitstoot van de auto. Privégebruik in het buitenland? Dat heeft op zich geen impact op uw VAA auto. Het aantal privékilometers en of u deze in België of in het buitenland aflegt, zijn immers niet van belang. Rijdt u bv. 3.000 km in het buitenland, dan zal uw VAA auto dus niet stijgen. Tip. Het maakt voor uw vennootschap niet uit of u in België of in het buitenland tankt. Deze kosten zijn aftrekbaar volgens de zgn. gramformule. Nieuw fietsenrek, nieuwe trekhaak of dakkoffer. Deze kosten laat u het best gewoon betalen door uw vennootschap. Hierdoor stijgt uw VAA auto wel een beetje, omdat deze accessoires deel uitmaken van de catalogusprijs, maar de extra belasting die u hierop betaalt is in principe zeer beperkt (FAQ VAA auto, nr. 30) . Tip 1. De zgn. leeftijdscorrectie (max. 5 × 6% per jaar sinds de eerste inschrijving) mag u wel toepassen op de cataloguswaarde incl. die accessoires. Tip 2. Koopt uw vennootschap ook een extra reservewiel, dan wordt u hier niet extra op belast. Uw vennootschap betaalt ook de péage? Dan wordt het effectief betaalde bedrag beschouwd als een extra belastbare bezoldiging en wordt u er ook als dusdanig op belast. Deze kosten zijn immers niet begrepen in uw voordeel gratis auto.

Freelancers die e.e.a. zo correct mogelijk willen doen en twijfelen over een bepaalde kost, kunnen zichzelf afvragen 'als ik bij één of ander groot bedrijf werkte en daar een bedrijfswagen had, zou mijn werkgever de kost dan voorschieten of terugbetalen?'

- aankoop auto, verzekering, onderhoud en herstellingen, verkeersbelasting, keuring, naft, etc: allemaal geen probleem: hiervoor dient het VAA
- parkeertickets, péage, tol: als hij u bvb naar een bepaalde klant stuurt wel, voor privézaken niet
- boetes, advocaatkosten voor politierechtbank, een auto voor uw vrouw om één keer per maand wat brieven op de post te doen, ... : nee

Laatst bewerkt:
Die redenering is m.i. algemeen geldig, onafhankelijk van de grootte van de kost, maar stelt zich in de praktijk uiteraard meestal bij 'grote zaken'.

In de veronderstelling dat er geen twijfel is over werkelijke prestaties is in feite de crux van de vraag: welke kosten zitten er allemaal 'vervat' in het forfaitaire voordeel alle aard, en péage in het buitenland voor vakantie valt daar m.i. niet onder.
Het geldt in principe algemeen maar het zou onzinnig zijn voor de fiscus om te stellen dat je 60.000 EUR aan loon wel aftrekbaar is voor je werkgever maar je 50 euro aan péage compleet los staat van die arbeidsprestaties. Dat gaat over zaken als een bestuurder die in de praktijk niks moet doen behalve elk jaar het jaarverslag tekenen en dan 100.000 euro krijgt zonder dat er een overeenkomst is die erop wijst dat dit een tegenprestatie voor zijn werk is. Dan gaat de fiscus argumenteren dat die uitgave niet gedaan werd om inkomen voor de vennootschap te genereren en gaat ze die uitgave verwerpen.

Het gaat er enkel over of die peage als een autokost gezien wordt die deel uitmaakt van het pakket waarvoor je een VAA aangerekend krijgt zoals de wagen zelf, brandstof, verzekering, wegenbelasting, etc. En nu ik het opzoek klopt dat blijkbaar wel, wordt niet gezien als een deel van je autokost zoals je bron aangeeft dus wordt belast als loon als je het wel terugbetaald krijgt.

kunnen zichzelf afvragen 'als ik bij één of ander groot bedrijf werkte en daar een bedrijfswagen had, zou mijn werkgever de kost dan voorschieten of terugbetalen?'
Ik kan u wel voorbeelden geven van bedrijven die Europese tankkaarten hebben waarmee ook peages kan betaald worden 😅.

In de vakantie kon die ook gewoon gebruikt worden.

Terug
Bovenaan