Freelancers & Ondernemers

Bij mij zitten er legit slakken in mijn brievenbus en als ik soms eens een week niet opendoe, dan is er echt een halve brief opgegeten.
Ik heb nog maar heel weinig een slak op heterdaad kunnen betrappen wel.

Dat is bij mij dus ook effectief het geval. Als ik mijn post eens een paar dagen niet uithaal zijn er brieven de helft opgefreten.

En ligt mijn brievenbus vol slakkenkak.

Los daarvan, nog nooit een aangifte daarvan gekregen.

De kans dat je als nieuwe BV naar de bank gaat voort 380k euro voor een bedrijfspand (niet als woning), zonder eigen inleg, de kans dat je dat geld krijgt is onbestaande zeker :p

Ik kan dat perfect afbetalen, maar heb jammergenoeg geen eigen inbreng om er in te steken.

Puur op basis van financieel plan gaan we er niet geraken zeker.

De kans dat je als nieuwe BV naar de bank gaat voort 380k euro voor een bedrijfspand (niet als woning), zonder eigen inleg, de kans dat je dat geld krijgt is onbestaande zeker :p

Ik kan dat perfect afbetalen, maar heb jammergenoeg geen eigen inbreng om er in te steken.

Ik blijf het herhalen, Bank van Breda kijkt naar het geheel en laat jaarlijkse afbetaling naargelang uw liquidatie/dividend toe.
Medevennoot lost zo zelfs de lening van zijn woonst af.
De traditionele banken zijn hier (in mijn ondervinding) veel meer terughoudend.

Dat is niet gezegd. Imo is het maar wanneer je overal een antwoord hebt dat je dit kan weten.

Repobrel

Vlaio (officiële website Vlaamse overheid)

Zoals hierboven vermeld, indien je geen licentie wil, dien je een nulaangifte in en ben je in orde!

Helemaal onderaan op de pagina staat dit:
(!) Let op, zelfs als je geen licentie nodig hebt zal je toch nog altijd online een nulaangifte moeten doen. Als je dit niet in orde brengt kan je een boete krijgen.

Ik blijf het herhalen, Bank van Breda kijkt naar het geheel en laat jaarlijkse afbetaling naargelang uw liquidatie/dividend toe.
Medevennoot lost zo zelfs de lening van zijn woonst af.
De traditionele banken zijn hier (in mijn ondervinding) veel meer terughoudend.
Mogelijks, maar BvB is wel een van de duurste spelers naar interest en dossierkosten toe!

Mogelijks, maar BvB is wel een van de duurste spelers naar interest en dossierkosten toe!
Ik heb zonet privé een investeringskrediet afgesloten van 3,5% voor 5 jaar. Kbc zat aan 4% met een pak minder gunstige regels, zoals maandelijks aflossen.
Dossierkosten was ik dacht 350 euro, dat gaat het verschil niet maken.

Hetgeen ze wel niet doen is onderhandelen, bij Kbc kan je makkelijk de dossierkosten weglaten (ik dacht daar zelfs 500 euro).

Veel valt te bezien ahv uw dossier natuurlijk.

Ik heb wat elektronica gekocht op de vennootschap die moeilijk kan gelieerd worden aan het professioneel gebruik. Gaat over HiFi speakers
Dit zijn paar zaken waarvan de factuur <1000€.
Als ik controle krijg, wat is de sanctie? Wordt uit kost gehaald uit de vennootschap? En wat met de afgetrokken btw, moet ik dit dan privé dubbel betalen?

Ik heb wat elektronica gekocht op de vennootschap die moeilijk kan gelieerd worden aan het professioneel gebruik. Gaat over HiFi speakers
Dit zijn paar zaken waarvan de factuur <1000€.
Als ik controle krijg, wat is de sanctie? Wordt uit kost gehaald uit de vennootschap? En wat met de afgetrokken btw, moet ik dit dan privé dubbel betalen?

Hoezo, jij maakt geen applicaties voor klanten waarbij gebruik gemaakt wordt van meerkanaals audiobronnen en dus enkel getest en getoond kunnen worden aan de klant adhv die HiFi speakers?

Stel ik bestel nu een nieuwe elektrische wagen.
halverwege 2026 komt er een nieuw model uit dat ik liever zie en ik bestel die.

Ik wil nu mijn oude auto verkopen, wat is de impact dan als die voor 2 jaar is afgeschreven? (60-40%)
stel dat hij 100K kost en
ik verkoop hem voor 50K (50% restwaarde dus 10 minder)
ik verkoop hem voor 60K (60% restwaarde dus exact afschrijving)
ik verkoop hem voor 70K (70% restwaarde dus meer dan afschrijving)

Hangt ook wel af van hoe je die wagen aankoopt, financiert, wel of niet op je balans hebt staan.
Assumptie, gezien je praat over afschrijven, dat je aankoopt via banklening (of compleet zelf financiert) en die wagen op je balans staat zal je bij een verkoop voor 50K 10K als extra kost (versnelde afschrijving, ... geen idee hoe dat heet) in je boekjaar moeten boeken. Die zal dan wel aftrekbaar zijn.
Bij verkoop voor 70K zal je een meerwaarde (wordt gezien als extra winst, zou ik dan zeggen) van 10K realiseren die belastbaar is.

Principe hier: https://ondernemingsdatabank.indica..._toch_al_vervangen_/VLTATEAR_EU010603/related

Mensen die al taxshelter hebben gedaan? Voor herhaling vatbaar? Positieve en negative ervaringen? Interessanter dan VVPRbis + ETF?
Regelmatig hier, enkele zaken waarvoor je moet opletten:
- dat is geen alternatief op VVPRbis hé, je boekt winsten tijdelijk naar belastingvrije reserves (tot de film klaar is) om dan over te boeken naar VVPRbis winsten (of liquidatiereserves)
- het kan fout gaan, al genoeg falende producties zien passeren. Dan zit je mogelijks met een hoop verdoken kosten om alles geregeld en terugbetaald te krijgen
- als alles goed gaat, relatief mooi rendement MAAR zoals hierboven je zit wel met 2-3 jaar belastingvrije reserves op je balans die niet uitgekeerd kunnen worden
- enkel te gebruiken bij 25% vennootschapsbelasting schijf, ingewikkelde berekening maar je boekhouder zou er wel weg mee moeten kunnen
- aanvullend op die ingewikkelde berekening, in het jaar van een dividenduitkering kan je vrijwel nooit tax shelter toepassen (dus ook hier zit je met een 'verloren' jaar

Ja waarschijnlijk wordt het toch een renting en zal het geen optie zijn want dan naait de bank mij wel indien je er uit wilt :p ?

Altijd de voorwaarden van vroegtijdig stopzetten of overnemen nagaan he, dat geldt zowel voor renting als financiering. Voor hetzelfde geld kan je bij de renting ook een eenvoudige overkoop voor restwaarde afspreken, waarschijnlijk wel met een paar maand rente of iets dergelijks als "boete".

Regelmatig hier, enkele zaken waarvoor je moet opletten:
- dat is geen alternatief op VVPRbis hé, je boekt winsten tijdelijk naar belastingvrije reserves (tot de film klaar is) om dan over te boeken naar VVPRbis winsten (of liquidatiereserves)
- het kan fout gaan, al genoeg falende producties zien passeren. Dan zit je mogelijks met een hoop verdoken kosten om alles geregeld en terugbetaald te krijgen
- als alles goed gaat, relatief mooi rendement MAAR zoals hierboven je zit wel met 2-3 jaar belastingvrije reserves op je balans die niet uitgekeerd kunnen worden
- enkel te gebruiken bij 25% vennootschapsbelasting schijf, ingewikkelde berekening maar je boekhouder zou er wel weg mee moeten kunnen
- aanvullend op die ingewikkelde berekening, in het jaar van een dividenduitkering kan je vrijwel nooit tax shelter toepassen (dus ook hier zit je met een 'verloren' jaar
- Mijn boekhouder vertelde mij dat het rendement gegarandeerd is, ook bij een gefaalde productie. Met welke grootorde van kosten moet ik rekening houden bij een faling?
- Procentueel, hoeveel projecten halen het gemiddeld gezien niet (ruwe inschatting)?
- Vind het nogal moeilijk om een correcte inschatting te maken van het netto jaarlijks rendement. Heb je hier toevallig een berekening of casus van?
- Mijn boekhouder zei dat ik om de twee jaar zou kunnen investeren, doordat ze om de twee jaar een tussentijds dividend uitbetalen i.p.v. een regulier.

Een vraagje of dit een issue kan zijn voor de belastingen of niet. In mijn woning huur ik een bureau, wat ook gewoon de kinderkamer is. Nu zouden we in de kinderkamer ingebouwde kasten willen zetten, wat niet zo goedkoop is. Kan ik dit gewoon door de zaak laten betalen als kantoorkast of kan dit wel eens een issue worden?

Mensen die al taxshelter hebben gedaan?
Been there, done that.
Niet voor herhaling vatbaar, veel papierwerk, hoog risico vanwege jaren wachten op een attest dat mogelijk nooit komt,
en dat alles om een 1000€ aan belastingen te besparen als je dat attest uiteindelijk gekregen hebt, anders betaal je het dubbele aan belastingen.

Zeer asymmetrische risico in negative zin.

Een vraagje of dit een issue kan zijn voor de belastingen of niet. In mijn woning huur ik een bureau, wat ook gewoon de kinderkamer is. Nu zouden we in de kinderkamer ingebouwde kasten willen zetten, wat niet zo goedkoop is. Kan ik dit gewoon door de zaak laten betalen als kantoorkast of kan dit wel eens een issue worden?
Ik verhuur een bureau aan mijn vennootschap dat niet echt mijn bureau is maar de kinderkamer. In die kinderkamer zou ik dan ingebouwde kasten gaan zetten die waarschijnlijk ook niet voor beroepsdoeleinden gebruikt zal worden maar voor het kind.

Is dit beroepsmatig te verantwoorden in de vennootschap ... :sarcastic: Snap echt niet wat voor antwoord je hier probeert te halen?

Terug
Bovenaan