Freelancers & Ondernemers

Ik vrees dat veel zelfstandigen daar niet over nagedacht hebben. Sowieso als je eerst trouwt en dan zelfstandige wordt, kan je er bijna niet onderuit geraken.
Grappig. 2 freelancers en 2 boekhouders zeiden mij dat ik teveel nadacht als ik het had over hoe ik het eerlijk wou houden tov mijn partner.
Ik heb net bewust in mijn huwelijksakte opgenomen dat mijn madam recht heeft op de helft van de gelden in de vennootschap. Maar wel met in acht name dat de vennootschap mijn eigendom blijft, en dat de uitbetaling niet afgedwongen kan worden als dat de vennootschap is moeilijkheden brengt (of zoiets hé).

Ik vind het ook niet meer dan normaal in ons geval dat mijn madam daarvan mee geniet. Maar de vennootschap zelf is wel van mij.

Ik heb net bewust in mijn huwelijksakte opgenomen dat mijn madam recht heeft op de helft van de gelden in de vennootschap. Maar wel met in acht name dat de vennootschap mijn eigendom blijft, en dat de uitbetaling niet afgedwongen kan worden als dat de vennootschap is moeilijkheden brengt (of zoiets hé).

Ik vind het ook niet meer dan normaal in ons geval dat mijn madam daarvan mee geniet. Maar de vennootschap zelf is wel van mij.
Maar dat is de default?
Geen recht op helft van inkomsten =/= je krijgt niks he

Die premie is dacht ik enkel voor particuliere aankopen.

Al dat gedoe ivm trouwen hier zeg, damn, wij gaan volgend jaar trouwen, maar ik durf dat precies nog niet aan de man brengen dat de vennootschap van mij is :p

In principe zou ik dit nu niet onmiddellijk doen, maarja, mens zou er toch eens over na denken hé.

Maar in de oprichtings akte staat toch dat ik 100% van de aandelen heb, dus in de praktijk heeft mijn madam altijd de helft van mijn aandelen?

Wat dat je hebt voor het huwelijk, blijft van jou. (100% van de aandelen)

Maar als die aandelen stijgen in waarde (Stel je verkoopt je vennootschap aan bedrag X over 10 jaar), dan is die meerwaarde wel deels van je vrouw. (stijging vermogen tijdens het huwelijk.

Indien er geen huwelijkscontract is natuurlijk.

En nu de vraag, voor de zelfstandigen die dus de ‘jos’ zijn en hier nooit aan gedacht hebben, hoe moeilijk is dit om nog aan te passen? 😅

Dit is al uitgeklaard:
Was hier ook het geval, daarmee dat mijn boekhouder dacht dat ik ging moeten opleggen bij de PB bij het nieuwe loon dat ik had voorgesteld; hun software was nog niet aangepast aan de nieuwe schijven van bedrijfsvoorheffing :p. Crisis averted :D. Dus om nog even op mijn eigen vraag te antwoorden: die online calculators van Partena en Group S voeren dus wel degelijk een correcte berekening uit om alles verrekend te hebben in de PB.

Allemaal goed en wel, maar de vrouw moet dan wel beseffen dat als er problemen zijn (schulden) dat die ook voor haar zijn. Samen uit samen thuis noemen ze dat. Kameraad van mij had 80k schulden met zijn eenmanszaak (beetje zot gedaan) en zijn vrouw mocht mee in de miserie. Ondertussen wel zijn ex-vrouw :D

Allemaal goed en wel, maar de vrouw moet dan wel beseffen dat als er problemen zijn (schulden) dat die ook voor haar zijn. Samen uit samen thuis noemen ze dat. Kameraad van mij had 80k schulden met zijn eenmanszaak (beetje zot gedaan) en zijn vrouw mocht mee in de miserie. Ondertussen wel zijn ex-vrouw :D

Ja maar er is hier een uitzondering. Fiscale schulden zijn altijd onverdeelbaar.

Dus als die kameraad BTW/PB/... schulden heeft en hij betaalt ze niet, dan wordt er bij zijn vrouw geklopt zelfs al is er een huwelijkscontract.

precies ook beetje naief dat mensen nooit uit elkaar kunnen gaan, als we toch semi gaan beledigen
Naïef ben ik niet. Ik zie genoeg scheidingen in de nabije omgeving door vaak rara financiën. Maar ik ken er ook genoeg die jaren samen zijn en waar het goed gaat (en waarschijnlijk goed gaat blijven gaan). Maar als je al in een relatie ervan uit gaat dat er een kans is op een scheiding dan is dat soms een self-fulfilling prophecy of zijn er al signalen die wijzen op een mogelijke onstabiliteit.

Of levert een partner bv geen enkele steun met betrekking tot de activiteiten? Dat kan ik moeilijk geloven.
Maar bon als iemand zich wil indekken dan mogen ze dat gerust doen.

Laatst bewerkt:
Kan er iemand financieel adviseurs aanraden in de Kempen?
Er begint nu winst uit de zaak te komen en ik weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet doen.
(en nee, ik ga dat niet aan jullie geven)

Heb eens gesproken met Bank van Breda, maar ik kreeg daar het gevoel, net zoals bij mijn eigen banken, dat ze mij meer zagen als een melkkoe voor hun fondsen en beleggingen.
Ik zoek iemand echt totaal onafhankelijk die ik gewoon per uur betaal voor het advies.

Kan er iemand financieel adviseurs aanraden in de Kempen?
Er begint nu winst uit de zaak te komen en ik weet eigenlijk niet goed wat ik er mee moet doen.
(en nee, ik ga dat niet aan jullie geven)

Heb eens gesproken met Bank van Breda, maar ik kreeg daar het gevoel, net zoals bij mijn eigen banken, dat ze mij meer zagen als een melkkoe voor hun fondsen en beleggingen.
Ik zoek iemand echt totaal onafhankelijk die ik gewoon per uur betaal voor het advies.
Over hoeveel winst spreken we ongeveer?
Als het een redelijk bedrag is (100k ofzo) dan gewoon vvpr-bis en alles in S&P500 steken (of wat splitsen over even stabiele ETF's).
Pas vanaf je veel hoger zit, ga je iets zijn aan die fiscale constructies.

In totaal (liquidatiereserves, winst vorig jaar en spaargelden) komt het al wel dik boven de 100k uit.
Er zit al heel wat in aandelen en ETF's.
Alles in ETF steken is misschien ook niet zo slim. Echter producten bij de bank brengen amper iets op. En verhuur immo zie ik niet zitten wegens slechte ervaringen van mijn ouders. En dan zit ook weer alles in immo vast.
Voor de rest geen dure hobbies of dure partner...

In totaal (liquidatiereserves, winst vorig jaar en spaargelden) komt het al wel dik boven de 100k uit.
Alles in ETF steken is misschien ook niet zo slim. Echter producten bij de bank brengen amper iets op. En verhuur immo zie ik niet zitten wegens slechte ervaringen van mijn ouders. En dan zit ook weer alles in immo vast.
Een lange vakantie inplannen ? Even een break nemen ? Ervan genieten ?

Waarom is alles in ETF niet zo slim? Zolang je gespreid zit over verschillende brokers, kan er niet veel mis gaan.
Stel dat een S&P500 instort, dan trekt die al de rest ook gewoon mee...

Een lange vakantie inplannen ? Even een break nemen ? Ervan genieten ?
Aan de ene kant ben ik best blij met mijn werk en heb ik geen behoefte aan lange vakantie.
Aan de andere kant zou ik wel eens een paar maanden in een huis in Frankrijk willen gaan zitten en muziek oefenen. Echter heb ik ook een partner die net een nieuwe job heeft waar zij ook blij mee is.
Zonder haar zegt me dat ook niet veel.
Zoals gezegd: ik heb af en toe wel eens vakantie nodig, maar nu ook niet zoveel. Doe mijn job graag. Ik geniet nu ook.

Waarom is alles in ETF niet zo slim? Zolang je gespreid zit over verschillende brokers, kan er niet veel mis gaan.
Maar het zit wel allemaal in de beurs. Is dat slim?
Maar waarschijnlijk het enige dat wat opbrengt?

Terug
Bovenaan