Freelancers & Ondernemers

Goh ja.. ik heb hier al vrienden ontvangen waarbij we hun website besproken hebben die ik ging maken, maar als IT'er is dat nu ook niet elke week
Alles wat in je kantoor zet op de vennootschap. Alles wat in je privé staat persoonlijk pakken. Zo heb je de minste problemen heb ik al ondervonden.

Het probleem is dat de wagen echt recent is (2023) en rond 30K waard is. Ik denk dat het dan moeilijk is om een particulier te vinden. Zeker als de wagen nieuw rond 34-36K kost...
Snap ik. Ik denk dat het vooral vergelijken is:

Hoeveel zou je particulier krijgen ervoor en wat hou je dan nog over met de 50% BTW regel tegenover hoeveel je van de handelaar krijgt aan 21% BTW.

Sommige particulieren zien het ook al een mooie korting op bijna nieuwe wagen. Ook rekening houden natuurlijk met welke kortingen er nu gegeven worden op dat exacte model. Je wil niet duurder zijn dan nieuwprijs (na kortingen).

Vaak zie je in oprichtingsaktes dat je man/vrouw mede-oprichter is met een klein percentage aan aandelen, typisch 5 tot 20%. Ik zie hier echter de logica niet van in als je al getrouwd bent. Alles is toch gemeenschappelijk. Ook veronderstel ik dat de partner niet zomaar betaalde activiteiten kan uitvoeren omdat er dan ook sociale bijdragen verschuldigd zijn. Wat is de redenering hier dan achter? Wat mis ik? Zowel boekhouder als notaris komen niet veel verder als "waarom zou je dat doen, het is toch uw bedrijf?".
Uit eigen ervaring ondervonden bij mijn scheiding dat de helft van je bedrijf inderdaad van je partner blijkt te zijn. Was een bittere pil om te slikken bij mijn scheiding.

Never again.

Mijn advies: een huwelijkscontract opstellen en je vennootschap uit de huwelijksgemeenschap houden.

Dat lijkt me nu toch wel duidelijk? Was voor mij in ieder geval vrij duidelijk. Ik laat er dan ook niet echt iets in zitten behalve om wat maanden te overbruggen.

Je lijkt hier aan te geven dat je geld uit de vennootschap haalt omdat uw vrouw er anders ook 50% recht op heeft. Maar hetgene dat je uit de vennootschap haalt, daar heeft uw vrouw ook 50% recht op.

Tenzij we u verkeerd begrijpen..
Niet perse.
Scheiding van goederen met gemeenschappelijke rekening hier.
Alles wat op rekening op mijn naam staat is van mij, schrijf ik iets over op de gezamenlijke is het van het gezin.

Zo was het toch gevraagd en uitgelegd volgens onze notaris.

Niet perse.
Scheiding van goederen met gemeenschappelijke rekening hier.
Alles wat op rekening op mijn naam staat is van mij, schrijf ik iets over op de gezamenlijke is het van het gezin.

Zo was het toch gevraagd en uitgelegd volgens onze notaris.
Als dat vastgelegd is in een huwelijkscontract kan dat ja. Anders is aangroei vermogen van na het huwelijk per definitie gemeenschappelijk.

Je lijkt hier aan te geven dat je geld uit de vennootschap haalt omdat uw vrouw er anders ook 50% recht op heeft. Maar hetgene dat je uit de vennootschap haalt, daar heeft uw vrouw ook 50% recht op.

Tenzij we u verkeerd begrijpen..
Dan werd ik verkeerd begrepen😅 Net omdat het sowieso 50% maalt het mij niet uit waar het staat en heb ik het nog liever privé.

Hier specifiek om die reden een huwelijkscontract

Dus stel jij keert een minimumloon uit (pak 2k netto) en pot de rest op. Die 2k is gemeenschappelijk als je die op jullie gezamenlijke rekening zet. Binnen 5 jaar scheiden jullie en heb je een fortuin in de vennootschap opgebouwd waar uw ex dan geen recht op heeft.
Hoe heb je zoiets verkocht gekregen? Gaat hier niet pakken vrees ik 🙃

Terug
Bovenaan