Freelancers & Ondernemers

Ik hoop dat dat een simulatie fout is en niet iedere maand zo is 😬 eens nakijken ...
En die bedrijfsvoorheffing is dat ieder jaar zo? Hoeveel personenbelasting krijg je dan wel niet terug?
Tenzij ik iets verkeerd las:
30.787,98 totaal bruto
5.235,96 sociale bijdragen
9.000 bedrijfsvoorheffing
dan krijg je +- 3.800 EUR terug?

En die bedrijfsvoorheffing is dat ieder jaar zo? Hoeveel personenbelasting krijg je dan wel niet terug?
Tenzij ik iets verkeerd las:
30.787,98 totaal bruto
5.235,96 sociale bijdragen
9.000 bedrijfsvoorheffing
dan krijg je +- 3.800 EUR terug?
Ge zijt mijn vertrouwen hier wel serieus aan het kelderen 😅
Ik heb zelfs 3000 moeten bijbetalen wegens andere fratsen (het loon lag ook wel beduidend hoger wegens persoonlijke redenen, nu ben ik op zoek naar het meest fiscaal optimale)

Ik kan me niet inbeelden dat een mercedes v300d een gunstige regeling krijgt??
Jawel hoor. Volgens mij is dat gewoon een lichte vracht. Alleen is er een misopvatting dat lichte vracht een "voordelige" regeling krijgt. Uw VAA wordt gewoon anders berekent, en in het geval van een V300d die je veel privé gebruikt zal dat absoluut niet voordelig zijn.

Ge zijt mijn vertrouwen hier wel serieus aan het kelderen 😅
Ik heb zelfs 3000 moeten bijbetalen wegens andere fratsen (het loon lag ook wel beduidend hoger wegens persoonlijke redenen, nu ben ik op zoek naar het meest fiscaal optimale)
€1500 bruto was dacht ik het voordeligste, wel steeds te bekijken icm uw winst in de bv of eerste 3 jaar.
Ikzelf heb eerste 3 jaar €1800 bruto = +/- €1500 netto + €400 allerhande nettovergoedingen en huur.

Laatst bewerkt:
Bijna alle breaks en SUV’s vallen in die regeling. Dat vind ik toch best veel hoor. En hatchback trouwens ook in sommige gevallen. Ik heb nog Ford focus RS als lichte vracht geweten.
Dat is van voor de tijd dat die regel van 50% bestond ;).
Gezien de wielbasis van een Focus is 2.64, die heb je 1,32m laadruimte nodig. Denk niet dat dat nog lukt.

Dat is van voor de tijd dat die regel van 50% bestond ;).
Gezien de wielbasis van een Focus is 2.64, die heb je 1,32m laadruimte nodig. Denk niet dat dat nog lukt.
Die regel is al best oud hoor. Zeker al 10 jaar.
En als ik wat dimensie afbeeldingen bekijk van de Ford focus RS lijkt 1,32m echt wel haalbaar als je de achterbank weghaalt.

Dat valt onder puntje 3.
Veel succes om die gehomologeerd te krijgen, daar heb je een fase 2 coc voor nodig en een samenwerkinsakkoord met de importeur/fabrikant. Bijna geen enkele belgische constructeur houd zich daar nog mee bezig gezien de kostprijs van de ganse papierwinkel, als je al een akkoord krijgt van de fabrikant.
Dit is de lijst van wat je nog mag veranderen aan een voertuig zonder dat je een dossier bij het fod moet indienen.

voor al de rest mag je een dossier indienen. Wat maakt dat je foto's mag nemen van het voertuig voor de ombouw, na de ombouw, een gans verslag moet maken van wat er effectief omgebouwd is, alle opmetingen en alle bewijzen dat dit goedgekeurd is door de fabrikant(hier mag je dus eerst zorgen dat je effectief de toelating hebt van de fabrikant. Al deze documenten kunnen enkel aangevraagd worden door een cop erkend constructeur. Daarna mag uw dossier langs de papiermolen in brussel waar men het op een hoop gooit, enkele weken laat liggen en na betaling van alle kosten en goedkeuring krijg je een stickertje met een individuele goedkeuring fase 2 die naast de chassisnummer sticker in de wagen moet kleven, daarna mag je naar de keuring uw voertuig gaan aanbieden waarna men nogmaals gaat bevestigen dat alles klopt volgens uw dossier.
Echt, de snelste en de goedkoopste weg is toch via Duitsland waar men u op simpele wijze een certificaat van individuele goedkeuring geeft. De helft tot 1/3 van de prijs.

Weet ook dat dit enkel nog in vlaanderen kan, in wallonie kan men enkel nog inschrijven als lichte vracht als men dit ook kan staven dat dit voor de professionele activiteiten gebruikt wordt. En mogelijk zal dit in vlaanderen in de toekomst ook wel nog zo worden.

Laatst bewerkt:
Veel succes om die gehomologeerd te krijgen, daar heb je een fase 2 coc voor nodig en een samenwerkinsakkoord met de importeur. Bijna geen enkele belgische constructeur houd zich daar nog mee bezig gezien de kostprijs van de ganse papierwinkel.
Dit is de lijst van wat je nog mag veranderen aan een voertuig zonder dat je een dossier bij het fod moet indienen.

voor al de rest mag je een dossier indienen. Wat maakt dat je foto's mag nemen van het voertuig voor de ombouw, na de ombouw, een gans verslag moet maken van wat er effectief omgebouwd is, alle opmetingen en alle bewijzen dat dit goedgekeurd is door de fabrikant(hier mag je dus eerst zorgen dat je effectief de toelating hebt van de fabrikant. Al deze documenten kunnen enkel aangevraagd worden door een cop erkend constructeur. Daarna mag uw dossier langs de papiermolen in brussel waar men het op een hoop gooit, enkele weken laat liggen en na betaling van alle kosten en goedkeuring krijg je een stickertje met een individuele goedkeuring fase 2 die naast de chassisnummer sticker in de wagen moet kleven, daarna mag je naar de keuring uw voertuig gaan aanbieden waarna men nogmaals gaat bevestigen dat alles klopt volgens uw dossier.
Echt, de snelste en de goedkoopste weg is toch via Duitsland waar men u op simpele wijze een certificaat van individuele goedkeuring geeft. De helft tot 1/3 van de prijs.

Weet ook dat dit enkel nog in vlaanderen kan, in wallonie kan men enkel nog inschrijven als lichte vracht als men dit ook kan staven dat dit voor de professionele activiteiten gebruikt wordt. En mogelijk zal dit in vlaanderen in de toekomst ook wel nog zo worden.
Nochtans gebeurt het nog steeds vaak. Ik heb in mijn dichte vriendenkring een Audi, land rover en Volvo als lichte vracht. Alle 3 in de laatste 5j omgebouwd geweest.

Nochtans gebeurt het nog steeds vaak. Ik heb in mijn dichte vriendenkring een Audi, land rover en Volvo als lichte vracht. Alle 3 in de laatste 5j omgebouwd geweest.
En hoeveel sinds de laatste 2 jaar? Ik weet dat het nog gebeurd maar bij alle wagens waar ik van weet dat ze omgebouwd geweest zijn heeft men de wagen "via duitsland" laten passeren voor de ombouw. (als in de ombouw hier doen en gewoon de papiermolen via duitsland laten gaan)

Terug
Bovenaan