Freelancers & Ondernemers

Ik vraag mij eigenlijk nog altijd af waarom ik mijn BV met 5000 Euro heb opgericht. Dat had ook met 1 euro gekund en een heel kort leningkse privé. Nu zit ik daar met 5000 euro die voor eeuwig vast zit.
Hoezo? Ik betaalde dan notaris etc met privé en van zodra ik aan mijn geld kon (was geblokkeerd tot mijn BV opgericht was) stortte ik dat met dat geld terug

Ik ben net opgestart met 2500€. Tot nu toe notaris en Acerta mee betaald. Nu met de verzekeringen bezig dus daar zal nog wat betaald moeten worden waarschijnlijk maar dat zal het zowat zijn. BTW voorschot heb ik het eerste kwartaal niet normaal gezien. De rest zal moeten wachten tot de eerste factuur betaald wordt.

Hoezo? Ik betaalde dan notaris etc met privé en van zodra ik aan mijn geld kon (was geblokkeerd tot mijn BV opgericht was) stortte ik dat met dat geld terug
Hij heeft het over het "startkapitaal" van een BV.

Ik heb ook geen idee waarom ik daar 3k ingezet heb terwijl het 1 euro kan en rekening courant verder.

Als in de statuten staat dat de inbreng beschikbaar is kan je dat gewoon uitkeren rekening houdend met de regels omtrent uitkeringen uit een BV (liquiditeitstest, balanstest, eventueel RV te betalen pro rata met reserves).
Zonder notariële akte.

Gebruiken zeker, maar boekhoudkundig blijft dat vast staan.
Zo heb ik het ook begrepen.
Dat is ook het bedrag dat je moet kunnen ophoesten als je zaak failliet gaat.
Dus als je dat al terug naar privé hebt getrokken, dan moet je die dan terug in de zaak steken.

Comm.V. moet je weinig inleggen, maar ben je privé aansprakelijk
BVBA (in het verleden) moest je 18.550€ insteken, maar enkel dat kon je kwijt zijn bij faillissement (tenzij er echte malversaties waren)
Nu is het allemaal wat verwaterd, maar die principes zijn er nog denk ik.

Voor wie het interesseert: Hays salarisgids 2024:
Salaris, dus voor werknemers, niet freelancers.

Hoe houden jullie paperassen (verzekeringen, bank, andere aankoopfacturen...) die ge via post krijgt bij? Alles in 1 map, verschillende mappen,...?

Als in de statuten staat dat de inbreng beschikbaar is kan je dat gewoon uitkeren rekening houdend met de regels omtrent uitkeringen uit een BV (liquiditeitstest, balanstest, eventueel RV te betalen pro rata met reserves).
Zonder notariële akte.
Je zegt het net.. ‘eventueel roerende voorheffing pro rata met de reserves’. Daar zit net de moeilijkheid.
Ik zou het gewoon boekhoudkundig laten staan.

Je zegt het net.. ‘eventueel roerende voorheffing pro rata met de reserves’. Daar zit net de moeilijkheid.
Ik zou het gewoon boekhoudkundig laten staan.
Is toch geen probleem?
Stel je hebt 10.000 euro beschikbare inbreng en 90.000 euro beschikbare reserves (die je aan 15% RV kan uitkeren, vvprbis)
Je beslist om beschikbare inbreng uit te keren ('uitbreng' wat men vroeger kapitaalvermindering zou hebben genoemd).
In totaal keer je bijvoorbeeld 90.000 euro uit (omdat die cash er is), waarvan 9.000 euro (90.000 x 10.000/(90.000 + 10.000) wordt aangerekend op de inbreng (geen RV) en 81.000 euro (90%) op de beschikbare reserves (15% RV).

Dan blijft er nog 1.000 euro inbreng over en heb je er 9.000 uit gehaald zonder RV.

Ik vraag mij eigenlijk nog altijd af waarom ik mijn BV met 5000 Euro kapitaal heb opgericht. Dat had ook met 1 euro gekund en een heel kort leningkse privé. Nu zit ik daar met 5000 euro die voor eeuwig vast zit?

Nu gij dat zegt had ik mezelf dat beter ook afgevraagd.
Had beter gewoon idd zo gestart en ff met kaskrediet gewerkt ofzo :p

Was wel geld uit de eenmanszaak, maarja had ze toch liever gewoon privé gezet :D

Boodschap van algemeen nut:
Denk of laat al eens nadenken over jullie voorafbetaling in 2024, het voorafbetaling bedraagt 9% zowel in de vennootschapsbelasting als in de personenbelasting (!).

We betalen op zich niet veel belastingen, maar laat ons zeker niet te veel belastingen betalen :)
Mocht er toch te veel voorafbetaald zijn, dan kun je het eenvoudig laten terugvragen of overdragen naar het volgende jaar.

En voor diegene die voorafbetalingslening(en) hebben lopen kijk toch maar eens naar het tarief alvorens te laten doorlopen. Vooral de personen met veel slapend tegoed op hun rekeningen... zal dan waarschijnlijk interessanter zijn deze zelf te doen. Hoeveel voorafbetalingsleningen er soms doorlopen bij profielen waar je u kan afvragen waarom...

(Uiteraard gaan ze geen 9 % intrest gaan vragen en zal u altijd nog een mooie besparing doen zelfs door dit via financiering te doen maar iemand met voldoende 'slapende tegoeden' zou wel beetje zot zijn.)

Bekentenis: ik snap het hele concept van de voorafbetalingen niet - of tenminste: de winst die je kan doen door dat te doen.
Ik doe het wel, maar weet niet 100% wat het gevolg is.

Kan iemand eens helpen met een simpel rekenvoorbeeld?
Bvb met een omzet van 150K en een winst van 50K. Er is verlaagde vennootschapsbelasting, dus 20% > je moet 10K aan vennootschapsbelasting betalen en kan nog 40K dividend uitkeren.

Juist tot hiertoe, neem ik aan.

Wat wordt bovenstaande berekening als je niet voorafbetaalt? Belastingvermeerdering van 9%, dus moet je dan ineens 10900 VB betalen en kan je nog maar 39.1K dividend uitkeren?

Wat gebeurt er indien je maximaal voorafbetaalt voor 10 april? Ik lees op volgende link dat die 9% belastingsvermeerdering dan met 12% wordt verminderd... Maar in mijn hoofd zit je dan nog altijd met 7.92% belastingsvermeerdering, dus 10792 VB?

Situatie:
Winst
50.000,0​
Ven.Belasting(@20%)
10.000,0​
+ 9 % onvoldoende voorafbetaling
900,0​
Winst na belasting
39.100,0​

Indien u 10.000 voorafbetaald in de schijf van 12 % dan hebt u een vermindering van € 1.200,00 waarmee u de belastingvermeerdering mag mee verminderen. Dus € 1.200,00 - € 900 effectieve belastingvermeerdering = € 300,00 > herleiding naar € 0,00

U hebt geen € 300,00 extra belastingvermindering, u kan maximaal de vermeerdering op 0 zetten door voldoende voor af te betalen. Verschil is dat u dan 40K kan uitkeren als dividend ipv 39.1K

Mijn nieuwe contactpersoon bij boekhouder trekt mijn binnenlandse dag vergoedingen in vraag (momenteel gewoon iedere dag iets van 19 netto); De regels daar rond zijn inderdaad wat strakker dan ik altijd heb geloofd / gehoord gekregen (niet voor woon-werk, werk is iedere plek waar je meer dan 40 dagen op een jaar zit, etc etc). Ik doe wel occasionele verplaatsingen (x keer per maand) maar het meeste is toch naar de "vaste klant". Dus ik ben geneigd hem te volgen;

Of heeft hier iemand ander zicht op? Is forfaitair maandelijks te verdedigen?
Scheelt wel weer een brok qua netto vergoedingen jammer genoeg!
Vind 2600 bruto om 1700 netto te hebben in de 2e simulatie precies ook stevig.

(Voor de duidelijkheid ik volg mijn boekhouder, maar soms is dit forum handig om te weten wat ik hem juist moet vragen :) )

De simulaties

Laatst bewerkt:
Mijn nieuwe contactpersoon bij boekhouder trekt mijn binnenlandse dag vergoedingen in vraag (momenteel gewoon iedere dag iets van 19 netto); De regels daar rond zijn inderdaad wat strakker dan ik altijd heb geloofd / gehoord gekregen (niet voor woon-werk, werk is iedere plek waar je meer dan 40 dagen op een jaar zit, etc etc). Ik doe wel occasionele verplaatsingen (x keer per maand) maar het meeste is toch naar de "vaste klant". Dus ik ben geneigd hem te volgen;

Of heeft hier iemand ander zicht op? Is forfaitair maandelijks te verdedigen?
Scheelt wel weer een brok qua netto vergoedingen jammer genoeg!

(Voor de duidelijkheid ik volg mijn boekhouder, maar soms is dit forum handig om te weten wat ik hem juist moet vragen :) )

De simulaties
20,39 per dag met een maximum van 16 dagen dus 326,24. Ik weet niet waarom 407,80 EUR staat dan?
Dat in combinatie met maaltijdcheques?

Bij fiscale controle zal dat betalen zijn :)

Terug
Bovenaan