Freelancers & Ondernemers

Bij mij doet mijn boekhouder dat. Ik wist niet eens wat dit was tot mijn boekhouder stuurde

Beste klant

In het UBO-register dienen alle uiteindelijke begunstigden van uw onderneming geregistreerd te worden. Deze formaliteit werd reeds voor u in orde gebracht.

Bovendien is het verplicht om jaarlijks de informatie in het UBO-register te bevestigen. Wij zijn de gegevens in het UBO register voor u nagegaan en hebben vervolgens de informatie bevestigd. Het uittreksel vindt u in bijlage.

Bedankt voor de herinnering!

Ik heb een com. v. met 90% van de aandelen op mijn naam en 10% op mijn vrouw haar naam.
Moet zij ook bevestigen?
Ik vermoed dat jullie gehuwd zijn met volledige scheiding der goederen dan? Anders kan je echtgenote nooit stille vennoot zijn (want dan zou ze via de huwelijksgemeenschap ook eigenaar zijn van uw aandelen, en uw hoofdelijke aansprakelijkheid mee dragen via het huwelijk).

Betreft UBO, men gaat uit van meer dan 25% van de aandelen of stemrecht, men noemt dit "toereikend percentage van de aandelen of stemrechten".
Bron: https://blog.liantis.be/nl/ik-ben-z...wat-moet-je-weten-voor-je-vennootschap-en-vzw

Nope, geen scheiding der goederen, gewoon huwelijk stelsel.
Ik weet dat dit dus niet beschermt, maar het risico is vrij klein in IT consultancy. Heb ook BA verzekering.
Of mag dit niet ivm UBO? Dat heeft namelijk niemand ooit gezegd.

Nope, geen scheiding der goederen, gewoon huwelijk stelsel.
Ik weet dat dit dus niet beschermt, maar het risico is vrij klein in IT consultancy. Heb ook BA verzekering.
Of mag dit niet ivm UBO? Dat heeft namelijk niemand ooit gezegd.
vreemd, toen ik mijn Comm.V. oprichtte (en nog geen stille vennoot had) werd mijn echtgenote als stille vennoot gebruiken als een illegale constructie afgedaan.
Een Comm.V. heeft een stille vennoot nodig, en als je gehuwd bent zonder scheiding der goederen is ze gewoonweg geen stille vennoot en zou er dan nog een derde aandeelhouder nodig zijn.

Ik heb ook een commv en mijn vrouw is ook stille vennoot en niemand deed er moeilijk over.
Welkom in België zekers?

Maar trekt natuurlijk de UBO vraag open, aangezien niettegenstaande slechts 10% aandelen (in het geval van Chris_147), ze beiden defacto 50% bezitten!

Klein vraagje,
Ik heb meermaals de 'lening met vaste looptijd' zien voorbijkomen en zou dit graag willen toepassen wanneer ik start in 2024.
De interesten die hierop verschuldigd zijn, moeten die maandelijks afgelost worden of kunnen die ook betaalbaar gesteld worden op het einde van de overeenkomst? (Dus wanneer dividend uitgekeerd wordt)

Ik heb ergens bij een klein werkje 21% btw gerekend, terwijl dit maar 6 moest zijn. De boekhouder vroeg om een creditnota te maken voor die 15%, ik heb daar eigenlijk niet meer aan gedacht en nu zijn we al 2024. Is dit een probleem?

vreemd, toen ik mijn Comm.V. oprichtte (en nog geen stille vennoot had) werd mijn echtgenote als stille vennoot gebruiken als een illegale constructie afgedaan.
Een Comm.V. heeft een stille vennoot nodig, en als je gehuwd bent zonder scheiding der goederen is ze gewoonweg geen stille vennoot en zou er dan nog een derde aandeelhouder nodig zijn.
Net met mijn boekhouder gesproken. Het is inderdaad niet correct.
MAAR, zei hij, er wordt geen controle op gedaan.
Het is geen criterium om een belastingcontrole uit te voeren, en ook geen probleem bij een controle.
Dus ik ga het voorlopig maar zo laten.

Ik heb ergens bij een klein werkje 21% btw gerekend, terwijl dit maar 6 moest zijn. De boekhouder vroeg om een creditnota te maken voor die 15%, ik heb daar eigenlijk niet meer aan gedacht en nu zijn we al 2024. Is dit een probleem?
Aan je boekhouder vragen! Btw aangifte Q4 2023 moet uiterlijk 22/01/2024 ingediend worden (en betaald indien nodig), dus vermoedelijk is dit nog niet gebeurd.

Je kan gerust toch nog een creditnota maken op datum 31/12/2023?

Net met mijn boekhouder gesproken. Het is inderdaad niet correct.
MAAR, zei hij, er wordt geen controle op gedaan.
Het is geen criterium om een belastingcontrole uit te voeren, en ook geen probleem bij een controle.
Dus ik ga het voorlopig maar zo laten.

Ik zit hier ook in die situatie. Vrouw heeft Comm V. die ze weliswaar in 2024 zal omvormen naar een BV maar ik zit daar nu nog wel in als stille vennoot.

Ben toch wel licht geïrriteerd dat de boekhouder hier mij/ons zo slecht over geïnformeerd heeft. Als ik zie wat ik (lees: mijn vrouw) daar ieder kwartaal moet voor neerleggen mag je toch verwachten dat dat allemaal minstens vooraf even bediscussieerd wordt.

Want wat als de fiscus opeens beslist om wel er op te gaan controleren. Dan zal het opeens wel mijn probleem zijn en niet meer van de boekhouder.

Ik zit hier ook in die situatie. Vrouw heeft Comm V. die ze weliswaar in 2024 zal omvormen naar een BV maar ik zit daar nu nog wel in als stille vennoot.

Ben toch wel licht geïrriteerd dat de boekhouder hier mij/ons zo slecht over geïnformeerd heeft. Als ik zie wat ik (lees: mijn vrouw) daar ieder kwartaal moet voor neerleggen mag je toch verwachten dat dat allemaal minstens vooraf even bediscussieerd wordt.

Want wat als de fiscus opeens beslist om wel er op te gaan controleren. Dan zal het opeens wel mijn probleem zijn en niet meer van de boekhouder.
Weet dat dit snel 3000-4000 EUR zal kosten :)

Terug
Bovenaan