Freelancers & Ondernemers

Nog een vraagje. Ik ben bezig met mijn papieren van het werk op te ruimen.
Electronisch ben ik vrij goed om zaken te klasseren, op papier iets minder.
Moet je facturen, onkosten, etc voor de boekhouding op papier bijhouden? Of is electronisch voldoende?
Indien het wel moet, hoe lang?

Zoals zij al aangaf, is er steeds 15 dagen tijd om de RV te betalen na toekenning of betaalbaarstelling. Als de RV aangiftes opgemaakt worden op 31/12/2023 als betaalbaarstelling/toekenningsdatum, dan hebt u dus tot midden januari om deze te betalen.
Bij mij werd dat meestal pas gedaan na de algemene vergadering, ergens in mei dus voor de auteurs rechten van het jaar er voor.

Dus in mei 2024 de aangifte voor auteursrechten van 2023 (en dan dus ook de betaling). Maar dit zou dan niet ok zijn?

Moet je facturen, onkosten, etc voor de boekhouding op papier bijhouden? Of is electronisch voldoende?
Elektronisch mag, dus ook als je op papier krijgt mag je ze nu inscannen en zo bewaren. Bewaringsplicht is nu 10 jaar maar da's maar vanaf dit jaar, vroeger was het 7 jaar, dus bvb zaken van 2015 mag je in principe al wegdoen.

Het is niet omdat een wagen privé gekocht moet worden, dat deze dan meteen onbetaalbaar wordt hé.
Op een vennootschap heb je misschien 30% korting (helft van btw, 32% op kosten, te verminderen met VAA).
In plaats van een dikke wagen van 100K, zullen we tevreden moeten zijn met een triestige wagen van 70k :)

Of misschien gaan mensen dan opnieuw inzien dat een duur EV niet altijd de goedkoopste oplossing is...
Niet vergeten dat je los van de fiscale aftrekposten die auto ook nog eens met vennootschapsgeld betaalt ipv privé geld. Dat scheelt ook een hele hoop belastingen.

Het is niet omdat een wagen privé gekocht moet worden, dat deze dan meteen onbetaalbaar wordt hé.
Op een vennootschap heb je misschien 30% korting (helft van btw, 32% op kosten, te verminderen met VAA).
In plaats van een dikke wagen van 100K, zullen we tevreden moeten zijn met een triestige wagen van 70k :)

Of misschien gaan mensen dan opnieuw inzien dat een duur EV niet altijd de goedkoopste oplossing is...
70k privé is voor een zeer beperkt publiek mogelijk. Het gaat hem niet over het feit dat de bedrijfswagen verdwijnt, wel dat brandstofwagens meer en meer gaan afgestraft worden (vergevorderde lez-reglementering). Een brandstofwagen heeft iets of wat overnamewaarde omdat die naar het zuiden getransporteerd worden en daar nog 300k kilometers bollen. Wat met EVs? Duur in aankoop, voorlopig beperkt 2ehands aantrekkelijk door dure vervanging van de batterij en al helemaal niet interessant voor export naar het zuiden..

Net daarom zou ik ervan profiteren om nu uzelf nog iets of wat comfort te gunnen ;).

Bij mij werd dat meestal pas gedaan na de algemene vergadering, ergens in mei dus voor de auteurs rechten van het jaar er voor.

Dus in mei 2024 de aangifte voor auteursrechten van 2023 (en dan dus ook de betaling). Maar dit zou dan niet ok zijn?
Dat is nu inderdaad niet meer mogelijk. Omdat er vanaf 1/1/2024 geen auteursrechten voor ITers kunnen worden toegekend of betaalbaar worden gesteld, die datum moet voor 31/12/2023 liggen.
Na de datum van toekenning/betaalbaarstelling heb je 15 dagen om de roerende voorheffing aan te geven en te volstorten dus je hebt maar speelruimte tot 15 januari 2024.

70k privé is voor een zeer beperkt publiek mogelijk. Het gaat hem niet over het feit dat de bedrijfswagen verdwijnt, wel dat brandstofwagens meer en meer gaan afgestraft worden (vergevorderde lez-reglementering). Een brandstofwagen heeft iets of wat overnamewaarde omdat die naar het zuiden getransporteerd worden en daar nog 300k kilometers bollen. Wat met EVs? Duur in aankoop, voorlopig beperkt 2ehands aantrekkelijk door dure vervanging van de batterij en al helemaal niet interessant voor export naar het zuiden..

Net daarom zou ik ervan profiteren om nu uzelf nog iets of wat comfort te gunnen ;).
Die beperkt aantrekkelijk voor 2e hands slaat toch nergens op? Er rijden EV's met een miljoen km rond met amper degradatie van de batterij. Dat is toch dezelfde logica als zeggen dat ICE's slecht zijn want die motor gaat veel sneller kapot dan bij EV.

ITT benzinewagens, hebben ICE's hier lokaal nog een restwaarde die veel hoger zal liggen dan die Afrikaanse restwaarde.

Die beperkt aantrekkelijk voor 2e hands slaat toch nergens op? Er rijden EV's met een miljoen km rond met amper degradatie van de batterij. Dat is toch dezelfde logica als zeggen dat ICE's slecht zijn want die motor gaat veel sneller kapot dan bij EV.

ITT benzinewagens, hebben ICE's hier lokaal nog een restwaarde die veel hoger zal liggen dan die Afrikaanse restwaarde.
Ook het riedeltje dat ice wagens nog 300k rondbollen in den afriek is ook weer zo'n zever. Dat gemd voor oude diesel of benzinewagens maar vanaf euro 5 of 6 moeten ze die daar ook niet meer hebben hoor, te veel electronica waardoor die voor hun niet betrouwbaar genoeg zijn.

Ik heb ook niet gezegd dat een wagen steeds 100k of 70k is hé. Het gaat over het verschil tussen wagen op vennootschap of wagen privé.

Vroeger hadden de aannemers enkel een camionette. Nu een dikke 100k wagen en een camionette... om maar te zeggen dat wagens in de toekomst ook nog steeds betaalbaar zullen zijn.

De EV markt evolueert ook enorm snel. Prijzen verminderen net aangezien er meer modellen gemaakt worden én dat er nieuwe spelers zijn.

Ik denk dat bovenstaande over verschil in kost van een wagen tussen privé en vennootschap uitgaat van het feit dat je de wagen privé kan kopen met middelen die je privé reeds hebt.
Want wanneer je een wagen van 50,000€ incl. btw wil kopen terwijl je privé nog geen opgebouwd kapitaal hebt (of het niet in een wagen wil steken wanneer je vennootschap een stevige cash reserve heeft), dan kost het je best case scenario (liquidatiereserve) dik 73,000€ aan vennootschapsmiddelen om die 50,000€ naar je privé over te zetten (20% VB, 10% aanslag en dan 5% RV).
Daar komt dan bij dat je in de vennootschap 50% btw kan terugtrekken, en (in het geval van elektrische wagens), de rest kan afschrijven (=minder vennootschapsbelasting, die liquidatiereserve uitkeren doet je vennootschapsbelasting niet zakken, is geen kost hé).

En wat staat daar tegenover? VAA? Is ook niet veel als je voor een schappelijk geprijsde EV gaat hé.

Je kan natuurlijk ook de wagen privé op afbetaling kopen, maar aan de interesten van vandaag kost dat ook weeral een mooie extra cent, en wanneer je die extra maandelijkse kost (afbetaling) wil compenseren via extra loon brengt dat toch weeral vooral de fiscus geld op.

Ik denk dat bovenstaande over verschil in kost van een wagen tussen privé en vennootschap uitgaat van het feit dat je de wagen privé kan kopen met middelen die je privé reeds hebt.
Want wanneer je een wagen van 50,000€ incl. btw wil kopen terwijl je privé nog geen opgebouwd kapitaal hebt (of het niet in een wagen wil steken wanneer je vennootschap een stevige cash reserve heeft), dan kost het je best case scenario (liquidatiereserve) dik 73,000€ aan vennootschapsmiddelen om die 50,000€ naar je privé over te zetten (20% VB, 10% aanslag en dan 5% RV).
Daar komt dan bij dat je in de vennootschap 50% btw kan terugtrekken, en (in het geval van elektrische wagens), de rest kan afschrijven (=minder vennootschapsbelasting, die liquidatiereserve uitkeren doet je vennootschapsbelasting niet zakken, is geen kost hé).

En wat staat daar tegenover? VAA? Is ook niet veel als je voor een schappelijk geprijsde EV gaat hé.

Je kan natuurlijk ook de wagen privé op afbetaling kopen, maar aan de interesten van vandaag kost dat ook weeral een mooie extra cent, en wanneer je die extra maandelijkse kost (afbetaling) wil compenseren via extra loon brengt dat toch weeral vooral de fiscus geld op.
My point still stands. Of je nu prive gaat lenen of op een vennootschap, die wagen blijft ongeveer 30% 'goedkoper' op een vennootschap.

Betaalden jullie tot 70k uit via auteursrechten?
Ik deed slechts 12k per jaar. Mede reden dat ik het nu niet echt de moeite vind om het nog te doen ivgl met dividend, en omdat mijn boekhouder het afraadt ivm hogere kans op controle.
Niet de moeite tegenover dividend? Dat is in mijn ogen een non argument aangezien het ene aanzienlijk 'fiscaal goedkoper' is dan het andere en als kost de belastbare grondslag verminderd in de vennootschap. Vaak zal dit in de schijf van 50 % kostenforfait vallen en dan op dat inkomen 15 % roerende voorheffing. Dividend scenario zal altijd fiscaal minder interessant zijn... (Tenzij boven de limiet = herkwalificatie als beroepsinkomen)

Argument van controle en eventuele verwerping van de auteursrechten daar kan ik wel in volgen, zeker met de grote onduidelijkheid naar de IT-sector toe. (Of alleszins de politieke soep hieromtrent)

EDI is de laadpas van D'Ieteren. Belgisch bedrijf en de laadbeurten zijn ook allemaal in België gebeurt. Ik veronderstel dat ik niet de eerste vennootschap ben waar EDI aan factureert dus vermoed dat het wel in orde is :)
Ja uit mijn hoofd: Dacht dat EDI eigenlijk de vennootschap Treefour BV ofzoiets is en dit was een Nederlandse onderneming zonder vestigingen in België. En dus toepassing van Lexx zijn comment.

Algemene termijnen.

< aanslagjaar 2023 : 7 jaar
> aanslagjaar 2023 : 10 jaar
BTW vanaf 1/1/23 : 10 jaar

'afwijkingen':
  • Papieren/facturen omtrent onroerende goederen 15 of zelfs 25 jaar afhankelijk van de BTW herzien termijn die van toepassing is.
  • Facturen van investeringen, volgen bovenstaande termijnen vanaf het laatste afgeschreven boekjaar, dus niet aanschafjaar.
  • Ingeval van fiscale verliezen die steeds meegedragen worden altijd het oorspronkelijke jaar van de gerealiseerde verliezen. Indien 50 jaar al elk jaar verlies > boekhouding van 50 jaar bijhouden dus ...

Opletten ook als vennootschap bijvoorbeeld winstgevend is geworden na 50 jaar en het verlies verrekend is geweest met een winstgevend jaar. Afhankelijk van de normale controletermijn of zelf fiscaal fraude termijn gaat u nog altijd uw stukken moeten hebben ter staving van al die fiscale verliezen die opgespaard werden van 50 jaar en in jaar x werden aangewend. Dus niet zo rap wegsmijten als de verliezen 'opgebruikt' zijn. In dat geval pas weggooien nadat de controletermijn van het aanslagjaar(of meerdere) waar de fiscale verliezen (deels) aangewend werden verlopen is. (En dan best ruim rekenen > fraude controletermijn en niet de gewone controletermijn.)
Misschien iets dat de gemiddelde BG user niet zal ervaren fiscaal verlies? :oi22:

Zoals door andere reeds aangehaald zou ik dit toch vervroegen als u IT-freelancer bent.

My point still stands. Of je nu prive gaat lenen of op een vennootschap, die wagen blijft ongeveer 30% 'goedkoper' op een vennootschap.
TCO enige dat telt. 'Korting' op de vennootschap zal gedurende de jaren die volgen dan toch langzaam beginnen dalen. (Zeker voor de fossiele brandstof types). Feit dat het nog betaald is met vennootschapsmiddelen i.p.v. privé middelen zal ook altijd een argument blijven natuurlijk ...

De EV's met meer dan een miljoen zijn toch vaak al aan batterij pakket 2 bezig... en is net die dingen die zo duur zijn om te vervangen. Zal naar de toekomst misschien wel goedkoper worden maar toch. Vraag is natuurlijk ook in hoever die gevallen de markt vertegenwoordigen? Hoeveel wagens van meer dan een miljoen kilometers rijden er rond? Zeker in een lease land zoals België ...

Daar zal toch ook wel door de volgende regering weer een nieuwe formule ofzo de kop gaan beginnen opsteken denk ik dan... al de elektrische 'voordelen' zullen eens er een omslag is gemaakt wel gaan beginnen verdwijnen. Zitten nu eenmaal met begrotingsgat dat moet worden opgevuld ... zal wel nog niet voor de eerste jaren zijn. (denk ik dan ... maar België heeft de fiscale stabiliteit van een derdewereldland ...)

Heb nu de tool van de Vlaamse overheid even gebruikt om TCO te vergelijken tussen:

- BMW i4 van 79.750 EUR incl. BTW (elektrisch)
- BMW 4 van 50.250 EUR incl. BTW (benzine)

Op basis van:
- Vennootschap
- BTW-plichtig
- 50% privé/50% beroepsgebruik
- 20.000km op jaarbasis
- Gebruik 5 jaar

TCO:
- BMW i4: € 927/maand
- BMW 4: € 1.285/maand

Geen idee wat de Vlaamse overheid achterliggend neemt als restwaarde maar dan nog... 60% duurdere wagen maar wel bijna 30% goedkoper. Zegt denk ik voldoende... Vergelijk ik met een Mazda 6 benzine van 33.890 EUR dan is de TCO van de benzinewagen nog steeds duurder, nl. € 1.026/maand.

Heb nu de tool van de Vlaamse overheid even gebruikt om TCO te vergelijken tussen:

- BMW i4 van 79.750 EUR incl. BTW (elektrisch)
- BMW 4 van 50.250 EUR incl. BTW (benzine)

Op basis van:
- Vennootschap
- BTW-plichtig
- 50% privé/50% beroepsgebruik
- 20.000km op jaarbasis
- Gebruik 5 jaar

TCO:
- BMW i4: € 927/maand
- BMW 4: € 1.285/maand

Geen idee wat de Vlaamse overheid achterliggend neemt als restwaarde maar dan nog... 60% duurdere wagen maar wel bijna 30% goedkoper. Zegt denk ik voldoende... Vergelijk ik met een Mazda 6 benzine van 33.890 EUR dan is de TCO van de benzinewagen nog steeds duurder, nl. € 1.026/maand.
Ik denk dat er iets serieus mis zal zijn met hun formule voor de ICE wagens (misschien om de EVs wat goedkoper te doen lijken :) ).
Mazda 6 met restwaarde 50% kom ik op nog geen 700 uit.
BMW 4 met restwaarde 50% +- 950

Ik denk dat er iets serieus mis zal zijn met hun formule voor de ICE wagens (misschien om de EVs wat goedkoper te doen lijken :) ).
Dit vooral he, wss staat er ergens "dit is een schatting" en dan gemiddelde benzineprijs van 4€/l ofzo gebruiken :p

Zou het mogelijk zijn om je Excel of dergelijke te delen via PB? Altijd interessant :)

En dan reken je nog aan 15% roerende voorheffing op het dividend. We weten allemaal dat tegen het uitdoofscenario van de bedrijfswagen begint te spelen, die 15% RV ook voorbij is. Men wil zeer duidelijk van de liquidatiereserve en vvpr bis regeling af.. dat is zo concreet uitgewerkt dat het een kwestie van tijd is voor het goedgekeurd wordt.

En dan reken je nog aan 15% roerende voorheffing op het dividend. We weten allemaal dat tegen het uitdoofscenario van de bedrijfswagen begint te spelen, die 15% RV ook voorbij is. Men wil zeer duidelijk van de liquidatiereserve en vvpr bis regeling af.. dat is zo concreet uitgewerkt dat het een kwestie van tijd is voor het goedgekeurd wordt.

Meh, ze kunnen uiteraard iedereen die nog maar een beetje wil ondernemen proberen uit te knijpen, maar dan verschuif je ook gewoon alles wat nodig is naar andere en betere oorden die geen van de pot gerukte begroting inclusief gat in de hand voor Sinterklaas-gedrag willen financieren met een ridicule fiscaliteit.

Terug
Bovenaan