Freelancers & Ondernemers

Ergens vind ik het wel geruststellend dat artsen niet bezig zijn met hun boekhouding :) Ik heb liever dat ze bijscholingen volgen over hun vakgebied dan dat ze een cursus zouden volgen over hoe ze hun balans kunnen optimaliseren.
Uiteraard. Maar een balans optimaliseren is al wat hogere wiskunde, maar de beginselen van belastbaarheid en verschillen tussen een vennootschap en natuurlijk persoon zou toch basiskennis mogen zijn. Als ik vraag waarom ze voor een éénmanszaak hebben gekozen ipv. een BV komen ze niet verder dan 'dat was sneller opgericht', laat staan dat ze de verschillen in belastbaarheid/risico's/vermogen etc. zouden kennen. Soit, het is vooral opvallend. Niet per se negatief bedoeld :)

Ik heb me braafjes aan dat jaarloon van 45 gehouden plus de huuropbrengsten kantoor, parking en FFO. Dat was alles bij elkaar veel minder dan mijn job voor zelfstandige opbracht. Privé sparen zat er dus in het begin niet in maar vond dat niet erg vermits de vennootschap wel spaarde. Ondertussen zou ik wel dividenden aan het verlaagd tarief kunnen opnemen uit de liquidatiereserve maar eigenlijk doe ik dat niet. Zal dat pas doen als het nodig is.
Ik zal dat ook proberen maar de realiteit zal denk ik zijn dat het zo niet gaat lukken. Ik heb vandaag een nettoloon van 3k+ en zelfs dan hebben we dit jaar amper gespaard.
Crèche valt wel weg in januari (woohoo!) en er zijn wat zaken die op de zaak kunnen gezet worden maar dan nog wordt het ne nipte. Als we onze privé wagen van nu in de zaak kunnen zetten en de lening daar dus van wegvalt dan zou het wel lukken normaal, maar is nog onduidelijk wat we daar gaan doen.

Heb het nog eens besproken met de boekhouder en daarvoor gebruiken we dus die rekening courant. Ik ga het hopelijk wel kunnen beperken. Zal duidelijk worden wanneer we in januari samenzitten om juist uit te rekenen hoeveel ik me kan uitbetalen als huur e.d.. Wat is juist FFO?

Ik zal dat ook proberen maar de realiteit zal denk ik zijn dat het zo niet gaat lukken. Ik heb vandaag een nettoloon van 3k+ en zelfs dan hebben we dit jaar amper gespaard.
Crèche valt wel weg in januari (woohoo!) en er zijn wat zaken die op de zaak kunnen gezet worden maar dan nog wordt het ne nipte. Als we onze privé wagen van nu in de zaak kunnen zetten en de lening daar dus van wegvalt dan zou het wel lukken normaal, maar is nog onduidelijk wat we daar gaan doen.

Heb het nog eens besproken met de boekhouder en daarvoor gebruiken we dus die rekening courant. Ik ga het hopelijk wel kunnen beperken. Zal duidelijk worden wanneer we in januari samenzitten om juist uit te rekenen hoeveel ik me kan uitbetalen als huur e.d.. Wat is juist FFO?
forfaitaire onkostenvergoeding.

Wat zouden jullie doen ivm (mogelijke) inkopen bestaand bedrijf.

- 10% direct inkopen (cash betalen) en dus ook direct genieten van een mooi jaarlijks dividend, eventueel later nog bij inkopen aan dezelfde waarderingsmethode en Ebita => 'normaal' stijgt de waarde van het bedrijf
Spaargeld is dan wel in 1 keer opgesoupeerd, maar geen leningskosten
- 20% inkopen,
10% cash en 10% lening voor 6 jaar aan 5%/jaarlijkse kosten => 6 jaar (zeer) zware lening maar nadien dubbel rendement
10% cash en 10% lening voor 10 jaar aan 5%/jaarlijkse kosten => 10 jaar lening, deel gezamenlijk dividend voor aflossing, deel voor privégebruik = wel hoger kosten door 10 jaar lening

Niet inkopen en enkel op de eigen BV renderen

- 10% direct inkopen (cash betalen) en dus ook direct genieten van een mooi jaarlijks dividend, eventueel later nog bij inkopen aan dezelfde waarderingsmethode en Ebita => 'normaal' stijgt de waarde van het bedrijf
- 20% inkopen,
10% cash en 10% lening voor 6 jaar aan 5%/jaarlijkse kosten => 6 jaar (zeer) zware lening maar nadien dubbel rendement
10% cash en 10% lening voor 10 jaar aan 5%/jaarlijkse kosten => 10 jaar lening, deel gezamenlijk dividend voor aflossing, deel voor privégebruik = wel hoger kosten door 10 jaar lening

Goh is wel erg simplistisch voorgesteld zo. Veel te summier de info.
Hoe is de werkrelatie tussen je eigen BV en het bestaande bedrijf?
Cijfers, welke sector, sectorgevoeligheid, financiele sterkte van het bedrijf, ...

Hebben jullie ervaring met crowdlening? De 10jaarse rente is sterk aan het zakken, crowleningen zijn nog te verkrijgen met een jaarlijkse rendement van 9,5%.

- 20% inkopen,

Daar kan je werkelijk niks van deftig antwoord op verwachten, aangezien niemand jouw situatie en het bedrijf kent (en dan nog...). Als je verwacht dat dat bedrijf exponentieel stijgt in waarde, of toch alleszins meer dan de kost van de lening, dan is het gewoon simpele logica om je maximaal in te kopen, zo vroeg mogelijk.

Alles hangt er dus van af van hoe goed jij kan inschatten wat dat bedrijf gaat doen in de toekomst, en wat je bereid bent om er van risico tegenover te zetten. Komend van iemand die zelf net heeft uitgecasht: ik ben altijd overtuigd geweest van de waarde van mijn bedrijf, ons groeipotentieel etc, en denk nu meteen: ik ben veel te behoudend geweest en had eigenlijk altijd alles wat ik kon missen in het bedrijf moeten steken.
Collega heeft ooit een 2e hypotheek op z'n huis genomen, destijds voor heel veel geld ingekocht, en casht nu +10M EUR. Die was dus duidelijk bereid om meer risico te nemen, and it payed off. Voor 't zelfde geld zat hij nu dik in de miserie, als dat een slechte inschatting was van zijnentwege.

Hey, doet er nog iemand auteursrechten voor 2023?

Ik sprak van de week met enkele IT-ers van een consultancy bedrijf waar men een vergadering erover had gehad. Er zijn kennelijk 2 wetten die mekaar tegenspreken: de ene zegt dat IT-ers uitgesloten zijn, de andere zegt net het tegenovergestelde.
Daar zou nu een rechtszaak rond zijn en men verwacht pas een uitspraak in september 2024.
Die werknemers mochten dus zelf beslissen of ze auteursrechten nog lieten uitbetalen voor 2024. Mocht die uitspraak verkeerd uitvallen, dan zou men de extra belastingen op het loon van september verrekenen.
Maar 2023 was dus nog wel safe volgens de advocaten of boekhouders van dat bedrijf.
Weet iemand of dat klopt?

Ik sprak van de week met enkele IT-ers van een consultancy bedrijf waar men een vergadering erover had gehad. Er zijn kennelijk 2 wetten die mekaar tegenspreken: de ene zegt dat IT-ers uitgesloten zijn, de andere zegt net het tegenovergestelde.
Daar zou nu een rechtszaak rond zijn en men verwacht pas een uitspraak in september 2024.
Die werknemers mochten dus zelf beslissen of ze auteursrechten nog lieten uitbetalen voor 2024. Mocht die uitspraak verkeerd uitvallen, dan zou men de extra belastingen op het loon van september verrekenen.
Maar 2023 was dus nog wel safe volgens de advocaten of boekhouders van dat bedrijf.
Boekhouder belde mij vorige week dat ze het nog wel willen toepassen voor 2023.

Ondertussen heeft mijn boekhouder gereageerd. Er is nog veel onduidelijkheid.
Hij stelt voor om het niet meer te doen, wegens de verhoogde kans op volledige controle.
Aan de andere kant denk ik dan: wat gaat er boven komen bij een volledige controle? Normaal gezien is alles netjes en correct gedaan.

Hij stelt voor om het niet meer te doen, wegens de verhoogde kans op volledige controle.
Aan de andere kant denk ik dan: wat gaat er boven komen bij een volledige controle? Normaal gezien is alles netjes en correct gedaan.
Ook hier de heeft de boekhouder aangeraden het niet meer te doen. Om inderdaad een controle te vermijden, want daar draait het uiteindelijk om.

Ze vinden altijd wel iets om over te kreften.

Ze vinden altijd wel iets om over te kreften.
Ik vraag me dan toch af wat bij mij.
Heb wel eens 3 2dehands laptops gekocht voor mijn schoolgaande kinderen, of een 2dehands MacBook waar ik geen VAA op betaal. Op zich kan ik dat verantwoorden dat die gebruikt worden voor mijn werk (en dat is gedeeltelijk ook zo). Maar we spreken over bedragen van 500-600€.
Gaan uit eten doe ik amper.

Maar als het voor 31/12 moet gebeuren, vrees ik dat dat niet meer gaat lukken bij mijn boekhouder wegens vakantie.

2023 is geen enkel probleem.

Al paar keer warranten/aandelenopties voor bedrijfsleiders zien passeren, net even een rendementsberekening gemaakt voor een klant.
Blijkbaar hield deze van iedere storting maar liefst gemiddeld 71% netto over. Mooie uitsparing bij het gewone vennootschapsbelastingtarief.

Deze alternatieve bezoldiging blijft wel een enorm gedoe...

Al paar keer warranten/aandelenopties voor bedrijfsleiders zien passeren, net even een rendementsberekening gemaakt voor een klant.
Blijkbaar hield deze van iedere storting maar liefst gemiddeld 71% netto over. Mooie uitsparing bij het gewone vennootschapsbelastingtarief.

Deze alternatieve bezoldiging blijft wel een enorm gedoe...
Hier wordt het eind januari bekeken om zeker te zijn dat de winst (een stuk) onder 100k blijft.
Eigenlijk gewoon een alternatief voor vvpr bis dus ...

Voor vaderschapsverlof heb ik een formulier van liantis waarin ik de dagen moet invullen dat ik mijn activiteit heb onderbroken.
Wat houdt mij tegen om ook weekend dagen in te vullen om aan mijn 20 dagen te komen?

Een kind om voor te zorgen?

Vraagje voor de boekhouders hier ivm btw verlegd en medecontractant.

Ik plaats nu al jaren belettering en raamdecoratie (zandstraalfolies, zonnewerende folies), wrapping van keukenkasten etc...
Aan 21% btw.

De boekhouder zegt omdat die folies kunnen verwijderd worden zonder het onroerend goed te beschadigen.

Nu wou ik hier een collega inschakelen voor een groot werk in zonnewerende folie en die stuurt mij een offerte met btw verlegd omdat we medecontractanten zijn.

-> Ik dacht dat dat enkel in de bouw was?

En punt 2:
Die plaatst blijkbaar alles van glasfolies (zonnewerend en decoratief) inclusief RECLAMEBELETTERING en wrapping van keukens aan 0% btw verlegd voor B2B en voor particulier aan 6% indien de woning oud genoeg is.

Wat is hier nu de correcte methode? Want als je aan particulieren kan gaan verkopen aan 6% ipv 21%, dan win je elke offerte natuurlijk aangezien ik niemand ken in onze branche die met btw verlegd factureert...

Zijn boekhouder zegt "Al die folies kunnen verwijderd worden, maar niet hergebruikt worden". -> btw verlegd
Mijn boekhouder zegt "Al die folies kunnen verwijderd worden zonder het onroerend goed te beschadigen" -> btw 21%

Maar er is geen enkele van die folies dat je kan verwijderen en meenemen om te hergebruiken

(trouwens verwijderd worden zonder te beschadigen is ook niet altijd waar, een keukenkast kan beschadigd worden bij verwijderen van de folie)

edit: keukens en glasfolies kan ik enigszins nog inkomen. Maar reclamebelettering met btw verlegd?
edit2: die heeft al 2x controle gehad. 1x bij stopzettening eenmanszaak en ook eens in zijn vennootschap. Maarja mss is dat geen grondige btw controle?

edit3:
B2B maakt het allemaal niet uit. Maar als ik offerte maak voor een particulier voor glasfolies of een keukenwrap aan 6% of 21% is het verschil wel enorm.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan